Έχεις άγχος στην δουλειά; Μάθε τι πρέπει να κάνεις…

336

Γράφει η Στελίνα Αντουλινάκη*

Το άγχος στην εργασία αποτελεί μια από τις πιο συχνές δυσκολίες τα τελευταία χρόνια, που ενδέχεται να επηρεάσει σημαντικά την υγεία των εργαζόμενων. Πολλοί είναι εκείνοι που δυσφορούν ως απάντηση σε ερεθίσματα του εργασιακού τους περιβάλλοντος. Είτε είναι υπάλληλοι, ή ακόμη και αν διαθέτουν τη δική τους επιχείρηση, μπορεί να νιώθουν πως δεν μπορούν να λειτουργήσουν αποτελεσματικά κάτω από συγκεκριμένες συνθήκες.

Οικονομικοί λόγοι, άσχημες συνθήκες εργασίας, ανέφικτοι στόχοι, υπερβολικά καθήκοντα, εξαντλητικά ωράρια, απουσία ευκαιριών προόδου και εξέλιξης, αυταρχικοί προϊστάμενοι, κακές σχέσεις μεταξύ των εργαζόμενων, περιστατικά βίας, αλλαγές στη δομή της εργασίας, είναι μερικές από τις αιτίες που πυροδοτούν το άγχος.

Η διατήρηση του εργασιακού στρες σε υψηλά επίπεδα μπορεί να αλλάξει την απόδοση τους, αλλά και να επηρεάσει τη συμπεριφορά τους. Ψυχοσωματικές ενοχλήσεις ενδέχεται να εμφανιστούν, όπως κεφαλαλγίες, έλκος στομάχου, υπέρταση, προβλήματα στον ύπνο και την όρεξη. Ως αποτέλεσμα, οι εργαζόμενοι φτάνουν στην εξουθένωση, αδυνατώντας να ανταποκριθούν στις ευθύνες που έχουν αναλάβει.. Έτσι, η αυτοεκτίμηση μειώνεται, ενώ ταυτόχρονα δεν υπάρχει κίνητρο και ενθουσιασμός για την εργασία.

Αν λοιπόν όλα τα παραπάνω όχι μόνο δε σας φαίνονται άγνωστα, αλλά απασχολούν το μυαλό σας τον τελευταίο καιρό, διαβάστε παρακάτω μερικές χρήσιμες συμβουλές.

  • Κατανοήστε το ρόλο και τις αρμοδιότητες σας. Βάλτε καθημερινό πρόγραμμα. Να έχετε ξεκάθαρα στο μυαλό σας αυτά που έχετε αναλάβει και μέχρι πότε πρέπει να διεκπεραιωθούν. Αν σας βοηθάει καταγράψτε τα σε ένα ημερολόγιο ή δημιουργήστε μια λίστα με τα καθήκοντά σας. Βάλτε προτεραιότητες σε αυτά με τα οποία ασχολείστε και δώστε τον απαραίτητο χρόνο στον εαυτό σας για να μπορέσει να τα ολοκληρώσει.
  • Επικοινωνείστε με κάποιον συνάδελφο. Αποκτήστε άνεση και καλλιεργήστε τη σωστή και ποιοτική επικοινωνία με τους συναδέλφους. Αναπτύξτε το πνεύμα της ομαδικότητας και αποδοχής. Μιλήστε σε έναν πιο έμπιστο συνεργάτη και εκφράστε αυτό που σας προβληματίζει. Τι σας κάνει να αγχώνεστε; Βρείτε μαζί πως μπορείτε να το διαχειριστείτε. Απευθυνθείτε σε κάποιον υπεύθυνο ή στον εργοδότη σας και μιλήστε ανοιχτά για ότι σας προβληματίζει ή δεν σας αφήνει να κάνετε σωστά τη δουλειά σας.
  • Κάντε ένα διάλειμμα. Ακούστε λίγη μουσική, πιείτε ένα ζεστό ρόφημα, βγείτε λίγο έξω από το γραφείο, κάντε μια βόλτα στο τετράγωνο να πάρετε καθαρό αέρα, κοιτάξτε το πράσινο, απολαύστε τον ήλιο, πάρτε λίγες βαθιές ανάσες. Ποτέ μην παραλείπετε ένα δεκάλεπτο διάλειμμα. Η διακοπή έστω και για τόσο λίγο, θα σας βοηθήσει να είστε πιο παραγωγικοί και θα καθαρίσει το μυαλό σας.
  • Σκεφτείτε κάτι που έχει νόημα για εσάς. Ένα όμορφο μέρος, μια εκδρομή, ένα αγαπημένο πρόσωπο, κάτι που σας γεμίζει με ευχάριστα συναισθήματα. Φτιάξτε το χώρο σας, όπως σας ευχαριστεί και σας κάνει να νιώθετε οικεία, σύμφωνα με το δικό σας στυλ, εφόσον βέβαια αυτό επιτρέπεται.
  • Φροντίστε τον εαυτό σας. Γυμναστείτε, κοιμηθείτε καλά και φάτε υγιεινά, περιορίστε το αλκοόλ και τον καφέ. Φερθείτε στον εαυτό σας με κατανόηση, μην τον κρίνετε και δώστε του χρόνο. Σκεφτείτε τι θα ήταν αυτό που θα σας έκανε να αισθανθείτε καλύτερα και κάντε το.

Το άγχος στη δουλειά είναι λογικό να υπάρχει σε κάποιες περιπτώσεις. Δεν υπάρχει μαγικός τρόπος για να φύγει γρήγορα! Μπορείτε όμως για αρχή να δοκιμάσετε αυτές τις μικρές ιδέες!

Αν ωστόσο το άγχος σας εμποδίζει να λειτουργήσετε και οι σωματικές ενοχλήσεις ή οι αρνητικές σκέψεις είναι έντονες, καλό θα ήταν να συζητήσετε με κάποιον ειδικό. 

  • Η Στελίνα Αντουλινάκη, Ψυχολόγος – M.Sc. Παιδοψυχολόγος

Facebook: https://m.facebook.com/psy.Stelina.Ant/

Instagram: https://instagram.com/psychologypaths/

Τηλ. επικ. 6971985237