Κατηγοριοποίηση παραβάσεων ανάλογα με το βαθμό επικινδυνότητας και διαβάθμιση του ύψους των προστίμων που θα κόβει στους δρόμους η Τροχαία, προβλέπει, μεταξύ άλλων, το Σχέδιο του υπουργείου Μεταφορών για την οδική ασφάλεια, το οποίο δημοσιοποιήθηκε την Τετάρτη 3 Φεβρουαρίου. Η φιλοσοφία είναι η θεσμοθέτηση μη υψηλών χρηματικών προστίμων, ενώ έμφαση δίνεται στις πέντε πιο επικίνδυνες παραβάσεις του ΚΟΚ που συχνά οδηγούν σε τραυματισμούς και θανάτους. Αυτά είναι:
- η υπερβολική ταχύτητα
- η μη χρήση ζώνης,
- η μη χρήση κράνους,
- η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ και ναρκωτικών ουσιών
- και η χρήση κινητούτηλεφώνου.
τα πρόστιμα θα είναι στοχευμένα ανά παράβαση είτε στο αυτοκίνητο είτε στον οδηγό. Για παράδειγμα:
- για το μη έλεγχο του οχήματος από ΚΤΕΟ ή σπασμένο καθρέφτη θα προβλέπεται αφαίρεση των στοιχείων κυκλοφορίας
- αντίθετα για τη μη χρήση ζώνης ή κράνους, τα πρόστιμα και οι κυρώσεις θα στοχεύουν τον οδηγό
Ως προς την εισπραξιμότητα των προστίμων, προβλέπεται η βεβαίωση και καταχώρηση των παραβάσεων του ΚΟΚ με ψηφιακή διαδικασία. Επιπλέον, η ευθύνη για παράβαση που επιβάλλεται απουσία του οδηγού (και πιστοποιείται με κάμερες, ραντάρ) θα αποδίδεται στον ιδιοκτήτη του οχήματος.
Θα υπάρχει δυνατότητα πληρωμής μέσω e-banking ή ΑΤΜ και βεβαίωσης της υπερήμερης οφειλής στο Taxisnet, ενώ για το point system προβλέπεται η άμεση online ενημέρωση των οδηγών για την καταγραφή των παραβάσεών τους και των πόντων που έχουν στο point system. Επιπλέον η Τροχαία θα έχει τη δυνατότητα άμεσης ενημέρωσης για την οδηγική συμπεριφορά όλων των οδηγών.