Της Μαρίας Μαυρουδή*
Η βδομάδα της Διακαινησίμου ονομάζεται η εβδομάδα που ξεκινάει από τη Δευτέρα του Πάσχα και τελειώνει την Κυριακή του Θωμά ή Αντίπασχα.
Η εβδομάδα αυτή κατά πάσα πιθανότατα πήρε αυτή τητη συγκεκριμένη ονομασία επειδή άρχιζε η περίοδος της πνευματικής αναγέννησης και ανακαίνισης για τους πιστούς, που είχαν βαπτισθεί τη νύχτα του Μεγάλου Σαββάτου. Για το λόγο αυτό μέχρι την Κυριακή του Θωμά, οι νεοβαπτισθέντες φορούσαν λευκά ενδύματα, εξ’ ου και «Λευκή Εβδομάς».
Την Εβδομάδα της Διακαινησίμου επιτρέπεται η «κατάλυσις εις πάντα» δηλαδή μπορούμε να τρώμε κάθε είδους τροφ), ενώ κατά τους παλαιότερους χρόνους απαγορεύονταν η εργασία και τα δημόσια θεάματα σε όλη τη διάρκειά της. Στο Βυζάντιο, ο εορτασμός ήταν ιδιαίτερα λαμπρός και μεγαλοπρεπής. Ο αυτοκράτωρ καλούσε σε γεύμα όλους τους φτωχούς, ενώ την Πέμπτη της Διακαινησίμου καλούσε τον κλήρο και πρόσφερε γεύμα στον Πατριάρχη. Επίσης, τις μέρες αυτές ο ανώτατος άρχων απέλυε από τις φυλακές τους κατάδικους για ελαφρά εγκλήματα.
Η «διακαινήσιμος εβδομάδα» γίνεται για τους πιστούς αφορμή της πνευματικής καρποφορίας και της καλής αλλοιώσεως.
* Η Μαρία Μαυρουδή είναι Δασκάλα και Υποδιευθύντρια στο 2ο Δημοτικό Σχολείο Μοιρών