Η ομάδα της Stella Terra δήλωσε ότι το ταξίδι τους στο Μαρόκο τους επέτρεψε να δοκιμάσουν το αυτοκίνητο σε ένα τεράστιο εύρος τοπίων. Φωτογραφία από STE/Bart van Overbeek
Τα αυτοκίνητα με μηδενικές εκπομπές ρύπων αυξάνουν συνεχώς τη δημοτικότητά τους, αλλά η λειτουργία ενός ηλεκτρικού οχήματος είναι σχεδόν αδύνατη σε μέρη με περιορισμένη υποδομή φόρτισης.
Η εταιρεία Stella Terra θα μπορεί να το αλλάξει αυτό.
Το χακί πράσινο αυτοκίνητο εκτός δρόμου τύπου SUV χρησιμοποιεί ηλιακούς συλλέκτες στην καμπυλωτή οροφή του για τη φόρτιση της ηλεκτρικής μπαταρίας του, πράγμα που σημαίνει ότι μπορεί να διανύει μεγάλες αποστάσεις τροφοδοτούμενο εξ ολοκλήρου από τον ήλιο.
Κατασκευασμένο από μια ομάδα φοιτητών του Τεχνολογικού Πανεπιστημίου του Αϊντχόβεν (TUE), «το πρώτο εκτός δρόμου ηλιακό όχημα στον κόσμο» θα μπορούσε να βοηθήσει στη σύνδεση απομακρυσμένων περιοχών «όπου οι δρόμοι είναι λιγότερο ανεπτυγμένοι και τα ενεργειακά δίκτυα δεν είναι τόσο αξιόπιστα», και να βοηθήσει με τη βοήθεια έκτακτης ανάγκης και τις παραδόσεις, λέει ο Τίεμε Μπόσμαν, υπεύθυνος εκδηλώσεων της ομάδας.
Η ομάδα δοκίμασε το όχημα στο Μαρόκο νωρίτερα αυτό το μήνα, διανύοντας περισσότερα από 1.000 χιλιόμετρα μεταξύ της βόρειας ακτής της χώρας και της ερήμου Σαχάρα στο νότο.
«Το Μαρόκο έχει μια τεράστια ποικιλία τοπίων και διαφορετικών επιφανειών σε αρκετά μικρή απόσταση», λέει ο Μπόσμαν, προσθέτοντας ότι το αυτοκίνητο δοκιμάστηκε «σε κάθε τύπο επιφάνειας που θα μπορούσε να συναντήσει ένα τέτοιο αυτοκίνητο».
Το αυτοκίνητο με άδεια κυκλοφορίας έχει τελική ταχύτητα 145 χιλιόμετρα την ώρα. Σε μια ηλιόλουστη μέρα, η αυτονομία της μπαταρίας του είναι περίπου 710 χιλιόμετρα σε δρόμους και περίπου 550 χιλιόμετρα εκτός δρόμου, ανάλογα με την επιφάνεια. Σε συνθήκες συννεφιάς, η ομάδα εκτιμά ότι η εμβέλεια μπορεί να είναι 50 χιλιόμετρα μικρότερη.
Ο Μπόσμαν σημείωσε ότι το όχημα αποδείχθηκε κατά το ταξίδι κατά το ένα τρίτο πιο αποδοτικό από ό,τι αναμενόταν και ότι ο ελαφρύς σχεδιασμός του το καθιστά λιγότερο ευάλωτο στο να κολλήσει σε δύσβατα εδάφη και να καταπονήσει λιγότερο την ανάρτησή του.
Ηλιακή καινοτομία
Τα ηλεκτρικά οχήματα είναι βαρύτερα από τα συνηθισμένα ηλεκτρικά οχήματα και απαιτούν μεγαλύτερες και βαρύτερες μπαταρίες για την τροφοδοσία τους.
«Εκεί που η αγορά των SUV καινοτομεί σήμερα στα προηγούμενα μοντέλα, εμείς ξεκινάμε πραγματικά από το μηδέν και σχεδιάζουμε τα πάντα μόνοι μας», λέει ο Μπόσμαν. Η ελαχιστοποίηση του βάρους του οχήματος ήταν απαραίτητη και η ομάδα των 22 φοιτητών επικεντρώθηκε στο να κάνει κάθε στοιχείο εξαιρετικά αποδοτικό. Με μόλις 1.200 κιλά, το Stella Terra ζυγίζει περίπου 25% λιγότερο από το μέσο μικρομεσαίο αυτοκίνητο.
Ο αεροδυναμικός σχεδιασμός μειώνει επίσης την αντίσταση και χρησιμοποιεί «ελαφριά και στιβαρά» σύνθετα υλικά για τη μείωση του βάρους, λέει ο Μπομπ βαν Γκίνκελ, τεχνικός διευθυντής του Stella Terra.
«Ένα από» τα πλεονεκτήματα των ηλιακών συλλεκτών στην κορυφή είναι ότι μπορούμε να έχουμε μια πολύ μικρότερη μπαταρία επειδή φορτίζουμε κατά την οδήγηση», προσθέτει ο βαν Γκίνκελ.
Με τη δυνατότητα να ταξιδεύουν εκτός δρόμου και χωρίς να χρειάζονται σημεία φόρτισης, οι οδηγοί ενός ηλιακού οχήματος είναι απελευθερωμένοι να πηγαίνουν όπου θέλουν, λέει ο βαν Γκίνκελ. Ο μόνος περιορισμός, λέει, είναι «τι θα κάνετε όταν θέλετε να κοιμηθείτε;».
Για να απαντήσει σε αυτό το ερώτημα, το Stella Terra βασίζεται στην ιδέα του ηλιακού τροχόσπιτου που κατασκευάστηκε προηγουμένως στο πανεπιστήμιο, και οι σχεδιαστές έκαναν στοιχεία του εκτός δρόμου αυτού του οχήματος βιώσιμα για πολυήμερα ταξίδια μεγάλων αποστάσεων: για παράδειγμα, τα καθίσματα του αυτοκινήτου αναδιπλώνονται πλήρως για να δημιουργήσουν ένα κρεβάτι. Όταν το αυτοκίνητο είναι ακινητοποιημένο, οι ηλιακοί συλλέκτες μπορούν να επεκταθούν για να μεγιστοποιήσουν τη φόρτιση, ενώ παράλληλα λειτουργούν και ως τέντα για σκιά.
Από την ιδέα στην υλοποίηση
Το εργαστήριο καινοτομίας αυτοκινήτων του Πανεπιστημίου του ΤUE πειραματίζεται με ηλιακά οχήματα για πάνω από μια δεκαετία, παράγοντας πρωτότυπα αυτοκίνητα που συνήθως είναι «πέντε έως 10 χρόνια μπροστά από την αγορά», λέει ο Μπόσμαν.
Μια σημαντική πρόκληση είναι η μετατροπή του πρωτότυπου αυτοκινήτου σε αυτοκίνητο που μπορεί να παραχθεί μαζικά. Οι απόφοιτοι της πρώτης ομάδας φοιτητών του προγράμματος TUE Solar ανακοίνωσαν το 2022 ότι η εταιρεία τους Lightyear ξεκίνησε την παραγωγή ενός αυτοκινήτου εξοπλισμένου με ηλιακούς συλλέκτες. Νωρίτερα φέτος, η εταιρεία κατέθεσε αίτηση πτώχευσης, προτού επανεκκινήσει μήνες αργότερα για να επικεντρωθεί σε ένα νέο, φθηνότερο μοντέλο.
Ο Μπόσμαν και οι συμφοιτητές του ελπίζουν ότι η ιδέα τους για το όχημα θα μπορούσε να παραχθεί μαζικά στο άμεσο μέλλον. «Στόχος μας είναι επίσης να εμπνεύσουμε όχι μόνο τους καθημερινούς ανθρώπους, αλλά και την αυτοκινητοβιομηχανία, τις Ford και Chrysler, να ξανασκεφτούν τα σχέδιά τους και να καινοτομήσουν ταχύτερα από ό,τι κάνουν σήμερα», λέει ο Μπόσμαν.
Πρόσθεσε επίσης ότι η ομάδα σχεδίασε μετατροπείς ηλιακών πάνελ υψηλής απόδοσης, οι οποίοι ελπίζει ότι θα μπορούσαν να είναι επωφελείς για την ευρύτερη ηλιακή βιομηχανία.
«Είναι στο χέρι της αγοράς τώρα, η οποία έχει τους πόρους και τη δύναμη να κάνει αυτή την αλλαγή και τη μετάβαση σε πιο βιώσιμα οχήματα».
Πηγή: CNN – ertnews.gr