Κείμενο – φωτογραφίες: Γεώργιος Χουστουλάκης
Από την Παλαιολιθική εποχή, το πρώτο που σκάλισε ο άνθρωπος, ήταν τα πρώτα εργαλεία χειρός, τα οποία ήταν από πέτρα, και ήταν αθάνατο δομικό υλικό με περίσσια πλεονεκτήματα.
Μοναδικό ίσως μειονέκτημα , το αποτέλεσμα στην παροιμία που λέει: «Πέτρα απού δεν κυλά γρήγορα χορταριάζει»!
Την τέχνη αυτή την τελειοποίησαν οι Βενετσιάνοι και οι Ρωμαίοι, και από αυτούς την κληρονόμησαν και οι Έλληνες μαστόροι.
Απόδειξη, πως η πέτρα μπορεί να αντέξει στον βάρβαρο χρόνο, όταν αυτή οφείλεται στην άριστη δόμηση του τεχνίτη, είναι οι πυραμίδες του Χέοπος, που πάνω από 4500 χρόνια δεν υποκύπτουν, κ φυσικά τα Ενετικά τείχη του Ηρακλείου, που σώζονται πλήρη και ακέραια, χάρις το σχεδιασμό ως ισοσκελές τρίγωνο.
Υλικά συγκόλλησης, ήταν ο ασβέστης και η Θηραική γη, που αγόραζαν από ηφαιστιακά μέρη πχ Σαντορίνη, και φυσικά ο πυλός, χώμα με άχυρο δηλαδή, κατάλληλο σε περιπτώσεις σεισμών.
Σήμερα, τα τελευταία 20 χρόνια, έχουν καταναλωθεί ανυπολόγιστα κυβικά πέτρας, ένεκα της ομορφιάς και των πολλών πλεονεκτημάτων της.
Αλλά δυστυχώς η ευτυχώς, δικοί μας άνθρωποι, δεν μαθαίνουν την τέχνη παραδίδοντας έτσι τα σκήπτρα στους Βορειοηπειρώτες, Βούλγαρους ή Ρουμάνους.
Είναι τιμή για τη Μεσσαρά που ένα νέο παιδί από τη Μητρόπολη, ο Παύλος Καραταράκης, αποφάσισε να ”σπουδάσει” τη τέχνη της πέτρας, να κάνει επισκέψεις σε Βενετσιάνικα κτήρια, και να προσθέσει επιπλέον, το μεράκι του και την υπομονή του, γιατί όπως μας είπε, «Η πέτρα θέλει υπομονή, γιατί αλλιώς γίνεται τρόχαλος»!
Όλα τα έργα του Παύλου διακρίνονται για τη λεπτότητα τους, την υπομονή και τη φαντασία, την οποία διαθέτει σε μεγάλο βαθμό, και φανερώνουν το μεράκι του!
Ο Παύλος μας λέει, πως τα καλοδουλεμένα έργα με πέτρα, δεν πεθαίνουν ποτέ!
Το μόνο που χρειάζονται ίσως κάποτε κάποτε , ένα μικρό φρεσκάρισμα!
Ο Παύλος, αυτό το γελαστό παιδί περνά τη μέρα του δίπλα στη πέτρα, και με αυτήν κάνει το μεράκι του πράξη, και είναι σαν να της μιλάει, και η πέτρα του δείχνει το καλύτερο πρόσωπό της!
Γνωρίζει καλά τα συγκολλητικά υλικά που θα δώσουν αντοχή και τη διαχρονικότητα στα έργα του, και τα κύρια εργαλεία του, η τσαπέτα, και ο μπίκος!
Φτιάχνει φανταστικά έργα, αξιοποιώντας πιθάρια, κουρούπες, παλιές γούρνες κλπ.
φτιάχνει επίσης τέλεια καθιστικά, γιατί όπως μας είπε, κάποτε δεν υπήρχαν καρέκλες, αντί αυτών ο κόσμος έφτιαχνε καθίσματα με πέτρα.
Οι πέτρες του είναι διαλεγμένες μία προς μία, για να δημιουργούν αντιθέσεις, φτιάχνει επιμελημένα λεπτούς ομοιόμορφους αρμούς, και ασφαλώς πάντα προσθέτει σαν πιναλιά, και ειδικές παραστάσεις όπως τη Κρήτη κλπ.
Παραθέτουμε μερικές φωτογραφίες από σπίτι στη Γαλιά, για να δείξουμε μερικές εικόνες, παρόλο που δεν είναι στο τελικό στάδιο.
Οι φώτο δείχνουν την επένδυση πέτρας, με εντοιχισμένα πιθάρια, κουρούπες, με γούρνες και στο βάθος το καθιστικό.