Στο τελικό στάδιο βρίσκονται οι εργασίες του μεγάλου οδικού έργου που αφορά στον αγιοβασιλειώτικο δρόμο και συγκεκριμένα στο τμήμα Αρμένοι – Παλέ. Το έργο που ξεκίνησε στις αρχές του 2019 και αφού συνάντησε πολλές δυσκολίες κατά την εκτέλεσή του τόσο σε τεχνικά ζητήματα όσο κυρίως θέματα καθυστερήσεων, που οφείλονταν στην πανδημία του κορονοϊού αρχικά και στη συνέχεια στην ενεργειακή κρίση, φαίνεται πως πλέον βρίσκεται σε φάση ολοκλήρωσης. Το μεγαλύτερο μέρος του δρόμου έχει ήδη δοθεί σε κυκλοφορία με τη δημιουργία δυο κόμβων στο ύψος της Καρέ, στους οποίους έχει ήδη ολοκληρωθεί ο φωτισμός τους. Όπως ανέφερε μιλώντας στα «Ρ.Ν.» η προϊσταμένη της Διεύθυνσης Τεχνικών Έργων της ΠΕΡ, Ελένη Ρανουτσάκη, οι εκκρεμότητες αφορούν στην κατασκευή του κόμβου στη διασταύρωση του Σωματά, καθώς και σε μικρότερες λεπτομέρειες που έχουν να κάνουν με την οδοσήμανση και τις διαγραμμίσεις.
Η σύμβαση του ανάδοχου του έργου έληγε στα τέλη του 2022, ωστόσο ζήτησε εκ νέου παράταση για να παραδώσει το έργο. Αν και το αίτημά του αφορούσε παράταση έως τον Ιούνιο του 2023, η περιφέρεια έκανε το αίτημα δεκτό δίδοντας τετράμηνη παράταση εργασιών, που σημαίνει ότι ο εργολάβος θα πρέπει να παραδώσει το έργο στις 30 Απριλίου.
Σημειώνεται ότι το οδικό έργο Αρμένοι – Παλέ αποτελεί το πρώτο τμήμα του νότιου οδικού άξονα Κρήτης που έχει εξασφαλίσει ευρωπαϊκή χρηματοδότηση από το πρόγραμμα του ΕΣΠΑ συνολικού ύψους 14,8 εκατομμύρια ευρώ.
Το έργο χωρίζεται σε δύο τμήματα:
Στο τμήμα Α (παράκαμψη Αρμένων) προβλέπεται η κατασκευή οδού περί τα 3,8 χλμ. με νέα χάραξη. Η αρχή του τμήματος ορίζεται επί της υφιστάμενης επαρχιακής οδού, λίγο πριν τη συμβολή της οδού προς τον οικισμό Σωματά και το τέλος λίγο πριν το Κ.Τ.Ε.Ο. Στο τμήμα αυτό προβλέπεται, επίσης, η αποκατάσταση του θιγόμενου αγροτικού δικτύου, καθώς και δύο τετρασκελείς ισόπεδοι κόμβοι. Στο τμήμα αυτό εκκρεμούν οι περισσότερες εργασίες που πρέπει να γίνουν ακόμα,
ενώ στο τμήμα Β, προβλέπεται η βελτίωση/αναβάθμιση της υπάρχουσας επαρχιακής οδού για μήκος περί τα 2,8 χλμ. περίπου. Η αρχή του τμήματος Β ορίζεται επί της υφιστάμενης επαρχιακής οδού 300 μέτρα πριν τη δεύτερη συμβολή προς τον οικισμό Αμπελάκι και το τέλος λίγο πριν τον κόμβο της Παλέ.
Το έργο αναμένεται να λύσει τα σοβαρά καθημερινά προβλήματα, θα συμβάλει τα μέγιστα στην ανάπτυξη της περιοχής και θα ελαχιστοποιήσει χρονικά τις αποστάσεις, καθώς όπως υπολογίζεται μετά την ολοκλήρωσή του, η διαδρομή Ρέθυμνο – Αγία Γαλήνη θα διανύεται σε περίπου μισή ώρα.
Η Περιφέρεια Κρήτης δίδει ιδιαίτερη βαρύτητα στο έργο αυτό, με μοναδικό γνώμονα την αρτιότητα του έργου και κυρίως την ασφάλεια του αυτοκινητόδρομου.
Σε σχετικές δηλώσεις της στα «Ρ.Ν.», η προϊσταμένη της Διεύθυνσης Τεχνικών Έργων της ΠΕΡ, Ελένη Ρανουτσάκη, σημείωσε: «Η εκκρεμότητα που υπάρχει ακόμα στο έργο αφορά ένα μικρό κομμάτι στην αρχή, στη διασταύρωση του δρόμου προς Σωματά. Αυτή είναι η βασική εκκρεμότητα που θεού θέλοντος και καιρού επιτρέποντος δεν θα πάρει πολύ χρόνο. Έχει παραδοθεί το τελευταίο τμήμα στο ύψος της Παλέ, οπότε πλέον εκεί δεν υπάρχει προσωρινή παράκαμψη και ο δρόμος ο νέος έχει δοθεί στην κυκλοφορία, έχει τοποθετηθεί στους ολοκληρωμένους κόμβους της Καρέ και ο φωτισμός. Εκκρεμεί η τοποθέτηση κάποιων στηθαίων ασφαλείας και η διαγράμμιση της οδού. Στο τμήμα που έχει δοθεί σε κυκλοφορία υπολείπονται μικρές και όχι ιδιαίτερα σημαντικές εργασίες. Ο ανάδοχος ζήτησε παράταση μέχρι τον Ιούνιο, ωστόσο του χορηγήθηκε παράταση μέχρι τις 30 Απριλίου. Η σύμβαση του έργου είχε υπογραφεί στο τέλος του 2018 και ξεκίνησε στις αρχές του 2019 μετά τις κακοκαιρίες, που δεν επέτρεπαν την έναρξη των εργασιών. Συνάντησε πολλές δυσκολίες, αλλά εκτιμούμε ότι πλέον είμαστε στην τελική ευθεία».
Στόχος η ένταξη στο ΕΣΠΑ για το τμήμα Σπήλι – Άγιος Δημήτριος του ΝΟΑΚ
Ο επόμενος στόχος της Περιφέρειας Κρήτης είναι να εντάξει στο ΕΣΠΑ ή σε άλλο χρηματοδοτικό εργαλείο το οδικό τμήμα Σπήλι – Άγιος Δημήτριος, το οποίο δεν αποτελεί συνέχεια του προηγούμενου (Αρμένοι – Παλέ), έχει κριθεί ωστόσο ως το πλέον δύσκολο τμήμα του ΝΟΑΚ που χρήζει άμεσης βελτίωσης και παρέμβασης και για αυτό και προκρίνεται προς ένταξη σε κάποιο πρόγραμμα χρηματοδότησης.
Σημειώνεται ότι ώριμα μελετητικά και έτοιμα προς δημοπράτηση, εφόσον υπάρξουν χρηματοδοτικά εργαλεία, είναι στο σύνολό τους τα τρία τμήματα του ΝΟΑΚ που υπολείπονται για να ολοκληρωθεί ο οδικός άξονας.
Ειδικότερα, πρόκειται για:
1ο Τμήμα: Παλέ – Σπήλι μήκους 8,30 χιλιομέτρων με συνολικό προϋπολογισμό 29.000.000 ευρώ. (Με απαλλοτριώσεις και δίκτυα κοινής ωφέλειας).
2ο Τμήμα: Σπήλι – Ακούμια μήκους 8.50 χιλιομέτρων με συνολικό προϋπολογισμό 22.000.000 ευρώ. (Με απαλλοτριώσεις και δίκτυα κοινής ωφέλειας).
3ο Τμήμα: Ακούμια – Άγιος Δημήτριος μήκους 8.90 χιλιομέτρων με συνολικό προϋπολογισμό 22.000.000 ευρώ. (Με απαλλοτριώσεις και δίκτυα κοινής ωφέλειας).
Ο προϋπολογισμός συνολικά των τριών αυτών τμημάτων ανέρχεται σε 70 εκ. ευρώ και θα αναζητηθεί η χρηματοδότηση τους είτε από το νέο ΕΣΠΑ ή άλλο χρηματοδοτικό εργαλείο.
Όπως είπε η κυρία Ρανουτσάκη, τώρα κηρύσσονται οι απαλλοτριώσεις σε όλα τα τμήματα του ΝΟΑΚ και όπως υπογράμμισε η περιφέρεια είναι έτοιμη να υποβάλλει φακέλους σε οποιοδήποτε χρηματοδοτικό εργαλείο ανοίξει, είτε αυτό είναι ΕΣΠΑ είτε Ταμείο Ανάκαμψης.
Πηγή: rethnea.gr