Το Γενικό Λύκειο Μοιρών, σύμφωνα με τα αποτελέσματα της κλήρωσης σχολείων ΚΣΤ΄ ΣΥΝΟΔΟΥ 2021-2022 που πραγματοποιήθηκε, συμμετείχε φέτος, το σχολικό έτος 2021-2022, στο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα <<Βουλή των Εφήβων: Βήματα Δημοκρατίας-Κάνοντας Πράξη τη συμμετοχή>>, με κεντρική Θεματική του Προγράμματος: Ψηφιακός Κόσμος: Κωδικός Δημοκρ@τία #ενημερώνομαι#κρίνω#παρεμβαίνω.
Στο Πρόγραμμα αυτό συμμετείχαν 12 παιδιά συνολικά, μαθητές και μαθήτριες της Α΄ και Β΄ τάξης του Λυκείου μας. Μεταξύ των διαφόρων Θεματικών Ενοτήτων που είχαν προταθεί από την Ομάδα του Εκπαιδευτικού Προγράμματος Βουλή των Εφήβων, επιλέχτηκε με ψηφοφορία από την 12-μελή Ομάδα των παιδιών της Βουλής των Εφήβων του σχολείου μας η Θεματική Ενότητα: Ψηφιακός Κόσμος και Εκπαίδευση, στο πλαίσιο της οποίας πραγματοποιήσαμε ένα σύνολο δράσεων.
Μετά από τουλάχιστον 12 δίωρες συναντήσεις που είχαμε, καθόλη την διάρκεια της σχολικής χρονιάς 2021-2022, οι δύο υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί, η κυρία Χαραλαμπάκη Αντωνία και ο κύριος Ξέπαπας Σωτήριος, με την Ομάδα των παιδιών της Βουλής των Εφήβων του σχολείου μας, καταφέραμε να ολοκληρώσουμε με επιτυχία όλες τις προγραμματισμένες δράσεις μας σε σχέση με την Θεματική μας ενότητα: Ψηφιακός Κόσμος και Εκπαίδευση.
Σας παραθέτουμε πιο κάτω τις δράσεις που υλοποιήσαμε στο πλαίσιο αυτού του Προγράμματος:
- Από τις τέσσερις υποομάδες που δημιουργήθηκαν και την κατανομή σε αυτές διαφόρων υποθεμάτων, στο πλαίσιο πάντα της Θεματικής μας Ενότητας: Ψηφιακός Κόσμος και Εκπαίδευση:
- Η 1η υποομάδα δημιούργησε ένα Power P Το θέμα τους ήταν η Τηλεκπαίδευση, με τέσσερις ενότητες: Ιστορική αναδρομή της Τηλεκπαίδευσης, ο ρόλος των εκπαιδευτικών στην Τηλεκπαίδευση, παρουσίαση των πλεονεκτημάτων – θετικών στοιχείων της Τηλεκπαίδευσης, αλλά και των μειονεκτημάτων αυτής. Αυτό αποτέλεσε και μια εισαγωγή στην Θεματική μας ενότητα: Ψηφιακός Κόσμος και Εκπαίδευση.
- Η 2η υποομάδα δημιούργησε ένα Ηλεκτρονικό Ερωτηματολόγιο με κεντρικό θέμα την Τηλεκπαίδευση, καθώς και εκπαιδευτικά ζητήματα που απασχολούν τους μαθητές του σχολείου μας. Οι μαθητές που απαρτίζουν αυτή την υποομάδα, έστειλαν το σχετικό Link, στο δείγμα που όρισαν ώστε να συμπληρωθεί και να ληφθούν οι σχετικές απαντήσεις. Ακολούθησε η επεξεργασία των αποτελεσμάτων αυτού του ερωτηματολογίου και η εξαγωγή χρήσιμων συμπερασμάτων η οποία συνοδευόταν από κυκλικά διαγράμματα, οριζόντια ραβδογράμματα και ποσοστά απαντήσεων επί τις εκατό. Το δείγμα είχε παρθεί από τρείς σχετιζόμενες κατηγορίες, τους μαθητές του σχολείου, τους καθηγητές αλλά και τους γονείς μαθητών του σχολείου μας.
- Η 3η υποομάδα δημιούργησε ένα Διαδικτυακό Ραδιοφωνικό Σταθμό βασιζόμενο σε μία Ιστοσελίδα που περιείχε Podcast για το σχολείο που θα εξέπεμπε διαδικτυακά μέσω ασφαλούς και ελεγχόμενου περιβάλλοντος και θα ενημέρωνε την κοινότητά μας για δράσεις/απόψεις/εκπαιδευτική επικαιρότητα και εάν είναι δυνατό θα έδινε την δυνατότητα να επικοινωνούν, συμμετέχουν και εκφράζουν τις απόψεις τους οι μαθητικές κοινότητες της περιοχής μας. Μέσω αυτού του σταθμού πραγματοποιήθηκαν συνεντεύξεις από την υποομάδα αυτή των παιδιών που ασχολήθηκαν με το στήσιμο του Διαδικτυακού Ραδιοφωνικού Σταθμού- Podcast προς μαθητές και εκπαιδευτικούς του σχολείου μας, αλλά και προς εξωτερικούς μας συνεργάτες-επιστήμονες.
- Τέλος, η 4η υποομάδα δημιούργησε την Ιστοσελίδα, όπου ανέβασε στην συνέχεια-κοινοποίησε σε αυτήν όλες τις δράσεις μας σχετικές με την θεματική μας ενότητα: Ψηφιακός Κόσμος και Εκπαίδευση και ενός blog όπου θα επικοινωνούσαν μέσω αυτού, θα συμμετείχαν και θα έκφραζαν τις απόψεις τους οι μαθητικές κοινότητες της περιοχής μας.
Πραγματοποιήσαμε όμως και άλλες δράσεις, όπως:
- Την επαφή μας με Κοινωνική Λειτουργό-μέλος της Επιστημονικής Ομάδας του ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. Ηρακλείου Κρήτης, η οποία μας μίλησε στον χώρο του σχολείου μας για τις Ψυχοσυναισθηματικές επιπτώσεις της Τηλεκπαίδευσης στα παιδιά-έφηβους, τους εκπαιδευτικούς και τους γονείς, σε περιόδους μάλιστα Πανδημίας και των περιορισμών που αυτή επέβαλλε, αλλά και για την εξάρτηση από την Οθόνη του υπολογιστή και κυρίως για το πώς ο έφηβος θα καταφέρει να οριοθετήσει την χρήση της οθόνης ώστε να αποφευχθεί η εξάρτησή του από αυτήν.
- Ήρθαμε σε επαφή και με παλαιό μας μαθητή, απόφοιτο πια της Επιστήμης Υπολογιστών Ηρακλείου Κρήτης, ο οποίος μας μίλησε στο χώρο του σχολείου μας για την Ασφάλεια στο Διαδίκτυο, αλλά και για την ασφάλεια των Προσωπικών μας Δεδομένων, θέματα άρρηκτα συνδεδεμένα με την Θεματική μας Ενότητα: Ψηφιακός Κόσμος και Εκπαίδευση. Ακολούθησε συνέντευξη προς αυτόν μέσω του Διαδικτυακού Ραδιοφωνικού μας Σταθμού-Podcast.
- Μαθήτρια – μέλος της Ομάδας των παιδιών της Βουλής των Εφήβων του σχολείου μας, παρουσίασε στην αίθουσα πολλαπλών δραστηριοτήτων του σχολείου μας εργασία της, με τίτλο: Ιδιωτικότητα στον χώρο της Τηλεκπαίδευσης.
- Ήρθαμε σε επαφή με δύο Κοινωνικούς Λειτουργούς-μέλη της Επιστημονικής Ομάδας του ΚΕ.Δ.Α.ΣΥ. Ηρακλείου Κρήτης, προς τους οποίους δόθηκε συνέντευξη στον χώρο του σχολείου μας μέσω του Διαδικτυακού μας Ραδιοφωνικού Σταθμού- Podcast.
- Οι δύο υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί πραγματοποιήσαμε, στον χώρο του σχολείου μας, με την 12-μελή Ομάδα των παιδιών μια σειρά από βιωματικές δράσεις-βιωματικά παιχνίδια γνωριμίας και σύνδεσης των μελών της Ομάδας, καλλιέργειας της συνεργασίας και της ομαδικότητας, του σεβασμού και της συνειδητοποίησης ότι όπως στο παιχνίδι έτσι και στην ζωή η ήττα είναι μέρος της καθημερινότητάς μας και μέσω αυτής, της συνειδητοποίησης του βασικού κανόνα, ότι δηλαδή δεν μπορούμε να κερδίζουμε πάντα στην ζωή.
- Έγινε επιλογή με ψηφοφορία ενός τακτικού έφηβου βουλευτή (και ενός αναπληρωματικού), που θα συμμετάσχει στις διαδικτυακές εργασίες της ΚΣΤ΄ Συνόδου της Βουλής των Εφήβων.
- Τέλος πραγματοποιήσαμε εκδήλωση στο χώρο του σχολείου μας με παρουσίαση όλων των δράσεών μας, αλλά και των ευρημάτων και αποτελεσμάτων που προέκυψαν από αυτές. Η εκδήλωση αυτή ήταν ανοικτή σε όλα τα μέλη της σχολικής μας κοινότητας, την διεύθυνση του σχολείου, τους εκπαιδευτικούς, τους μαθητές, αλλά και σε γονείς, τηρώντας πάντα τα μέτρα προστασίας που η Πανδημία επιβάλλει. Ήταν μια εκδήλωση όπου τα παιδιά της Ομάδας της Βουλής των Εφήβων του σχολείου μας, με την προσωπικότητά τους, το ήθος τους, τις ικανότητές τους, την υπευθυνότητα και ωριμότητά τους, αλλά και την εργατικότητα που έδειξαν καθόλη την διάρκεια της χρονιάς, κατάφεραν μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα να κερδίσουν τον σεβασμό και την εκτίμηση στο πρόσωπό τους, την αναγνώριση της αξιόλογης δουλειάς τους και της ποιότητας των δράσεών τους. Με την αμεσότητα και ευχέρεια του λόγου τους, έδωσαν φωνή στις δράσεις τους, νόημα και περιεχόμενο σε αυτές, καταφέρνοντας παράλληλα να μεταφέρουν στο κοινό τους τα συναισθήματα χαράς και ικανοποίησης που βίωναν κατά την διάρκεια της παρουσίασης των δράσεών τους. Απολάμβαναν τόσο αυτό που έκαναν, ζούσαν την κάθε στιγμή αυτής της εκδήλωσης.
Μέσω αυτού του Προγράμματος επιτεύχθηκε η εξοικείωση των εφήβων με τις αρχές και τις αξίες της δημοκρατίας, με τον τρόπο λειτουργίας και τον ρόλο του Κοινοβουλίου, καθώς και η άσκησή τους σε δημοκρατικές πρακτικές και η ενεργοποίησή τους σε ζητήματα που απασχολούν το σχολείο, την κοινότητα, την κοινωνία. Το πρόγραμμα αυτό πρόσφερε στους μαθητές και στις μαθήτριες, εκτός από τη γνώση, βήμα για προσωπική έκφραση και δημιουργικότητα, ευκαιρίες για προβληματισμό, διάλογο και συμμετοχή. Απελευθερώθηκαν μέσω αυτού του προγράμματος οι δημιουργικές ικανότητες όλων των παιδιών, τα ταλέντα τους και οι δεξιότητές τους. Οραματίστηκαν, δημιούργησαν και ασκήθηκαν στον ρόλο του Ενεργού Πολίτη.
Οι υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί θα θέλαμε να εκφράσουμε την ελπίδα μας ότι τέτοιου είδους Προγράμματα που εμπλέκουν τους μαθητές σε δράσεις-μαθήματα δημοκρατίας θα συνεχίσουν να υπάρχουν και στο μέλλον ώστε να αποτελούν φύλακες των δημοκρατικών θεσμών και μήτρες ενεργών πολιτών.