Κείμενο – Φωτογραφία: Νικόλαος Φουκαράκης
Ένα συνεχές, πα-πα-πα…..πα ο ήχος τους, που ακόμα μου αντηχούν στα αυτιά αυτοί οι ήχοι από δυο και χιλιάδων τέτοιων πετρελαιοκινητήρων που ακούγονταν λες και τραγουδούσαν σ’ όλο τον κάμπο του Λασιθίου από την δεκαετία του 70 και μετά.
Σήμερα υπάρχουν ακόμα κάποιοι σε λειτουργία αλλά συνεχώς ο αριθμός τους μειώνεται καθώς αντικαθιστούνται από κινητήρες ρεύματος .
Στο Λασίθι κυριάρχησαν στην άντληση του νερού οι πετρελαιοκινητήρες της εταιρείας Μαλκότση και δευτερευόντως οι πετρελαιοκινητήρες Αποστολίδη και ελάχιστοι άλλων εταιριών.
Ο πετρελαιοκινητήρας της Μαλκότση ήταν μια επαναστατική κατασκευή με δυνατό κινητήρα , υδρόψυκτο, εύκολο στην εκκίνηση του και με λίγες σχετικά ζημιές όταν κάποιος ακολουθούσε της οδηγίες συντήρησης του που ήταν ουσιαστικά η αλλαγή των λαδιών της κάθε 300 ώρες λειτουργίας.
Υπήρχαν κινητήρες της Μαλκότση των 5 των 7 και των 9 ίππων που έδιναν 1150 στροφές στο λεπτό ,1500 και 2000 αντίστοιχα.
Η εταιρεία Μαλκότση ήταν μια καθαρά Ελληνική εταιρεία η οποία αν και είχε μεγάλες προοπτικές ανάπτυξης δεν βοηθήθηκε όπως και άλλες και τελικά έκλεισε .