Τα θέματα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας στα οποία διαγωνίστηκαν σήμερα οι υποψήφιοι μπορούν να χαρακτηριστούν απαιτητικά και ασαφή στη διατύπωση. Διαφέρουν κατά πολύ -όπως ήταν αναμενόμενο- από τα θέματα στα οποία εξετάζονταν μέχρι και πέρυσι οι μαθητές, όμως η ασάφεια σε κάποια ερωτήματα δημιούργησε «παγίδες» ακόμη και για έναν καλά προετοιμασμένο μαθητή.
Συγκεκριμένα :
Θέμα Α: ζητείται πύκνωση στα μέρη ενός κειμένου με βιωματικό χαρακτήρα (που απαντούν στους λόγους για τους οποίους ο συγγραφέας του απολαμβάνει τη λογοτεχνική ανάγνωση).
Θέμα Β1: Αναμενόμενο, αλλά χρονοβόρο, καθώς απαιτούνται περισσότερες από μία αναφορές στα δύο πρώτα κείμενα για να τεκμηριώσει ο μαθητής το χαρακτηρισμό Σωστό/Λάθος.
Θέμα Β2.α) Τίθεται αρχικά το ερώτημα «πώς επιτυγχάνει ο συγγραφέας την ευαισθητοποίηση στο ζήτημα της λογοτεχνικής ανάγνωσης»-που μπορούσε να απαντηθεί π.χ. χρήση α’ προσώπου, εξομολογητικό ύφος, αφήγηση, χρήση β’ προσώπου. Έπειτα, το ζήτημα απαιτεί τεκμηρίωση με αναφορά σε δύο σημεία στίξης και δύο σχήματα λόγου, ακυρώνοντας την πρώτη ερώτηση.
Θέμα Β2. β) Η επικοινωνιακή λειτουργία του ερωτήματος είναι η πιο ξεκάθαρα διατυπωμένη ερώτηση όλου του διαγωνίσματος.
Θέμα Β3: Ζητείται να ερμηνευτεί σε 60-70 λέξεις το πώς ο άνθρωπος κερδίζει τη μάχη με το χρόνο, όμως «λαμβάνοντας υπόψη το περιεχόμενο της τρίτης παραγράφου» και «κατά το συγγραφέα».
Επομένως, χωρίς να καταγράφει ο υποψήφιος την προσωπική του άποψη; Και όλα αυτά για 15 ολόκληρες μονάδες.
Θέμα Γ: Αναμενόμενο, σαφής διατύπωση, εύκολοι στον εντοπισμό κειμενικοί δείκτες.
Θέμα Δ: Ασάφεια στη διατύπωση των ερωτημάτων- που κάποιος μπορεί εύκολα να διαπιστώσει με μια γρήγορη περιήγηση στις ενδεικτικές απαντήσεις που έχουν αναρτηθεί στο διαδίκτυο, αφού σε κάποιες περιπτώσεις τα δύο ζητούμενα έχουν απαντηθεί ως ένα. Το α’ ενικό που απαιτείται για να απαντηθούν τα ερωτήματα («η σχέση σας», «του προσωπικού σας χρόνου», «να καταθέσετε την προσωπική σας εμπειρία») προσιδιάζει περισσότερο σε άλλο κειμενικό είδος και όχι σε άρθρο.
Αξίζει, ακόμη, να επισημανθεί ότι η ασάφεια και αοριστία στα θέματα ενδέχεται να δυσκολέψει τους διορθωτές και να παρατηρηθούν μεγάλες αποκλίσεις μεταξύ των δύο βαθμολογητών (όπως συνέβαινε παλαιότερα με το μάθημα της Λογοτεχνίας στη θεωρητική κατεύθυνση).
Αξιολόγηση θεμάτων:
Ζαχαριουδάκη Ελένη
Κυδωνάκη Μαριρένα
Σαμιωτάκη Αντιγόνη
Φανουράκη Χαρούλα
Δείτε τις εκφωνήσεις των θεμάτων εδώ.