Τα θέματα της Νεοελληνικής Γλώσσας στα οποία διαγωνίστηκαν σήμερα οι μαθητές μπορούν να χαρακτηριστούν βατά και χωρίς εκπλήξεις. Το θέμα, σχετικό με τη δημοκρατική δράση των πολιτών, ήταν το πλέον αναμενόμενο (για Πανελλαδικές εξετάσεις που διεξάγονται μετά και πριν από εκλογές και με την εκλογική βάση να περιλαμβάνει για πρώτη φορά δεκαεπτάχρονους μαθητές!)
Το κείμενο που δόθηκε στους μαθητές αποτελεί απόσπασμα από το βιβλίο του Norberto Bobbio “Το μέλλον της δημοκρατίας” και έχει τίτλο “Επίκληση των αξιών της δημοκρατίας”.
Ζητήθηκε περίληψη (Α1) που δεν απαιτούσε επικοινωνιακό πλαίσιο. Αντί για μικροκείμενο ζητήθηκε για ακόμη μια φορά άσκηση κλειστού τύπου (Σωστό-Λάθος) (Α2). Η (Β2) σχετιζόταν με τρόπους πειθούς, ενώ η (Β3) με συνώνυμα και λειτουργία της γλώσσας. Στη (Β4) εντοπίζονταν τα χαρακτηριστικά του δοκιμίου, τα σημεία στίξης (λειτουργία παρένθεσης) και ενεργητική-παθητική σύνταξη. Σε γενικές γραμμές οι ασκήσεις κρίνονται βατές.
Στην παραγωγή λόγου (Γ1) ζητήθηκε άρθρο, που θα δημοσιευτεί στην ηλεκτρονική εφημερίδα του σχολείου με θέμα την έμπρακτη συμμετοχή στη δημοκρατία και και πώς μπορέι να συμβάλλει το σχολείο στη διαμόρφωση ενεργών πολιτών. Άρα, αποκτείται το κατάλληλο επικοινωνιακό πλαίσιο (Τίτλος, αφόρμηση από την επικαιρότητα, τυπικό ύφος (γ’ πρόσωπο-αναφορική λειτουργία της γλώσσας).
Βέβαια, ενδείκνυται και η χρήση α’ και β’ προσώπου σε ορισμένα σημεία. Τέλος, επιβάλλονταν η υπογραφή ως δομικό στοιχείο του άρθρου.
Αξιολόγηση θεμάτων:
Ζαχαριουδάκη Ελένη
Κυδωνάκη Μαριρένα
Σαμιωτάκη Αντιγόνη
Φανουράκη Χαρούλα
.
Εκπαιδευτική Ομάδα Τομέα Φιλολογίας:
Ζαχαριουδάκη Ελένη
Κυδωνάκη Μαριρένα
Σαμιωτάκη Αντιγόνη
Τζωρτζάκη Ελένη
Φανουράκη Χαρούλα
Δείτε τις εκφωνήσεις των θεμάτων εδώ.