* Άρθρο της εκπαιδευτικού Νικολουδάκης Ελένης
Χτίζοντας γέφυρες επικοινωνίας με τους γονείς των μαθητών μας
Μια από τις προτεραιότητες του σχολείου μας, στο Νηπιαγωγείο Φουρφουρά Αμαρίου, είναι η καλή συνεργασία με τους γονείς των μαθητών μας. Τη σχολική χρονιά που μας πέρασε, και παρά τις δυσκολίες υλοποιήθηκε και ολοκληρώθηκε με επιτυχία ένα σχέδιο κινητικότητας Erasmus+ με τίτλο: “Γονείς και εκπαιδευτικοί: μαζί για μια ποιοτική εκπαίδευση“.
Στόχος μας ήταν μέσα από την υλοποίηση του ευρωπαϊκού αυτού προγράμματος, να βρεθούν τρόποι για μια εποικοδομητική και δημιουργική συνεργασία με τους γονείς. Να έρθουν οι γονείς όσο πιο κοντά γίνεται στη σχολική πραγματικότητα, και να γνωρίσουν χρήσιμες πρακτικές για το μεγάλωμα των παιδιών τους. Ενδεικτικά αναφέρουμε τη διαδικτυακή μας γνωριμία με τη συγγραφέα παιδικών βιβλίων Μαρίνα Γιώτη, που μίλησε στους γονείς για το βιβλίο της “Γέτι, η δύναμη του Ακόμη”. Όλοι μαζί μάθαμε την αξία της ενθάρρυνσης.. κάποια πράγματα δεν τα έχουμε καταφέρει.. ακόμη! Επίσης, αναφέρουμε τα παιχνίδια που έπαιξαν στην αυλή του σχολείου οι γονείς με τα παιδιά τους. Στο σύνολό τους ο γονείς είπαν ότι ήταν από τα καλύτερα πράγματα που έχουν κάνει στο σχολείο, καθώς συνέδεσαν το σχολείο όχι μόνο με τις γνώσεις, αλλά και με τη χαρά!
Παράλληλα, στα πλαίσια υλοποίησης του σχεδίου Erasmus+, το σχολείο συμμετείχε και σε σεμινάριο επιμόρφωσης στη Σεβίλλη της Ισπανίας. Η κινητικότητα παρόλες τις δύσκολες συνθήκες λόγω της πανδημίας covid-19, πραγματοποιήθηκε στις 12-16 Απριλίου 2021, οπλίζοντάς μας με νέες ιδέες. Το σεμινάριο διήρκησε 5 ημέρες (12-16 Απριλίου). Σκοπός του σεμιναρίου ήταν η βελτίωση της επικοινωνίας με τους γονείς, και ήταν βασισμένο στις αρχές του ψυχοδράματος. Μέσα από το ψυχόδραμα, ουσιαστικά οι προβληματισμοί μας «ζωντανεύουν», καθώς οι παρευρισκόμενοι αναλαμβάνουν ρόλους και δραματοποιούν προβληματικές καταστάσεις. Έτσι, λοιπόν, η υπεύθυνη του προγράμματος Christina Dominguez, μας πήγε βήμα-βήμα σε νέα μονοπάτια. Μερικά από τα βασικά μαθήματα που πήραμε από το σύνολο των συναντήσεών μας στο σεμινάριο επιμόρφωσης ήταν τα εξής:
- Προσέχω πρώτα τον εαυτό μου, έτσι ώστε να μπορώ να βοηθήσω και τους γονείς των μαθητών μου. Όπως λένε και στο αεροπλάνο : «Βάλτε πρώτα τη δική σας μάσκα, πριν βοηθήσετε άλλους..».
- Προσπαθώ να φέρω στο μυαλό μου, οτιδήποτε πήγε στραβά με τους γονείς, και προσπαθώ να βρω τη λύση.
- Αποδέχομαι ότι υπάρχουν πολλές πιθανές λύσεις για ότι με απασχολεί και ίσως να μην βρω αμέσως την κατάλληλη.
- Ακολουθώ τις αρχές της μη βίαιης επικοινωνίας: Νιώθω….., όταν…., επειδή….. Θα πρότεινα…
- Εκφράζομαι πολύ συγκεκριμένα, αντί να γενικολογώ.
- Δείχνω ενδιαφέρον για να μάθω, αντί για να βγάλω τα δικά μου συμπεράσματα.
- Εκφράζομαι θετικά κι όχι αρνητικά.
- Δεν επιμένω στις προσωπικές μου αντιλήψεις, και δεν αφήνω να με επηρεάσουν.
Με την ολοκλήρωση όλων των δράσεων του σχεδίου Erasmus+ νιώθουμε ότι καταφέραμε να βελτιώσουμε την ήδη καλή επικοινωνία που είχαμε με τους γονείς των μαθητών μας και να βρούμε νέους τρόπους για να κάνουμε πράγματα μαζί. Οι γονείς στις συνεντεύξεις που έδωσαν με τη λήξη του προγράμματος, δήλωσαν πολύ ευχαριστημένοι από τη συμμετοχή τους στις δράσεις και ότι θα ήθελαν να υπάρχει συνέχεια και στο Δημοτικό Σχολείο. Τέλος, εξέφρασαν μεταξύ άλλων ότι η καλή επικοινωνία που έχουν με εμάς τους εκπαιδευτικούς, τους κάνει από τη μια να νιώθουν αποδεκτοί και από την άλλη ότι το σχολείο είναι ένα ασφαλές περιβάλλον για τα παιδιά τους.