Νέες φθορές προκλήθηκαν στο «θρυλικό» Ναυάγιο της Ζακύνθου, με το πλοίο «Παναγιώτης» πλέον να βρίσκεται στα πρόθυρα της κατάρρευσης.
Μετά τις αντιδράσεις για τις τεράστιες ζημιές στο πλοίο «Παναγιώτης», ο βουλευτής και ο Δήμαρχος του νησιού, Γιώργος Στασινόπουλος, επισκέφθηκαν τη 10η Ιανουρίου το Υπουργείο Τουρισμού και συναντήθηκαν με τον Γενικό Γραμματέα Τουριστικής Πολιτικής & Ανάπτυξης, Μύρωνα Φλουρή. Μαζί τους ήταν και ο Αντιδήμαρχος Διονύσης Τουρκάκης, ώστε να δοθεί έμφαση στην ανάγκη άμεσης παρέμβασης από τις αρχές για να διασωθεί το σκαρί, προκειμένου να μην υπάρξουν τεράστιες συνέπειες στο τουριστικό προϊόν της Ζακύνθου.
Με υπόμνημα που κατέθεσε ο Δήμαρχος Ζακύνθου προς τον Υπουργό Οικονομικών, Κωστή Χατζηδάκη, την Υπουργό Τουρισμού, Όλγα Κεφαλογιάννη και τη Γενική Γραμματέα Δημόσιας Περιουσίας, Αθηνά – Μαρία Κόλλια, ζητά να εκδοθεί υπουργική απόφαση για άμεση παραχώρηση της ζώνης παραλίας και αιγιαλού της ευρύτερης περιοχής του Ναυαγίου στον Δήμου.
Πώς μπορεί να σωθεί ο «Παναγιώτης»
Ο βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας, Διονύσης Ακτύπης, τόνισε αρχικά ότι «πρέπει να γίνουν δύο διαφορετικά πράγματα. Το ένα έχει να κάνει με τη διαχείριση, δηλαδή, ανοικτό Ναυάγιο με μέτρα προστασίας και το άλλο με τη συντήρηση του καραβιού.
Αυτό που προσπαθούμε να κάνουμε, είναι να προλάβουμε με διαδικασίες που προωθούμε, να επέμβουμε στο καράβι με συγκεκριμένες ενέργειες για να μην χτυπιέται το καράβι από το κύμα. Δεν μπορώ να πω περισσότερα, αλλά είμαστε πάνω από το πρόβλημα και κοιτάμε να σώσουμε ότι μπορεί να διασωθεί αυτή τη στιγμή».
Όσον αφορά τον κίνδυνο «εξαφάνισης» του Ναυαγίου ο κ. Ακτύπης υπογράμμισε ότι επί τέσσερα χρόνια, προσπαθεί να λύσει αυτό το σημαντικό ζήτημα. «Να μην ανησυχούν! Αν ανησυχούσαν ας τα έκαναν δεκαπέντε χρόνια νωρίτερα που είχαν τη διαχείριση. Η σιωπή τους νομίζω είναι η καλύτερη λύση για να κάνουμε τη δουλειά μας», ανέφερε.
Τις πρόσφατες εξελίξεις σχολίασε και ο Πέτρος Βουτυράκος, ιδιοκτήτης σκαφών που μεταφέρουν επισκέπτες στο Ναυάγιο. «Πριν αρχίσει η φθορά, είχα πάει σε πολιτικούς και τους είχα πει ότι πρέπει κάτι να κάνουμε για να το συντηρήσουμε. Τους είχα πει μάλιστα πως ήμουν διατεθειμένος να καλύψω τα έξοδά τους.
Τους είχα πει επίσης ότι πρέπει να αφήσουμε έναν χώρο “νεκρό” στον κόλπο του Ναυαγίου για τις κατολισθήσεις. Είπαν ότι θα μου απαντήσουν και μετά μού είπαν ότι πρέπει να βάλουμε ένα δίφραγκο ανά κεφάλι. Τους απάντησα ότι είναι πολλά λεφτά. Να βάλουμε κάτι και είμαστε οκ. Αδράνησαν μετά, δεν μου απάντησαν παρά τις ενοχλήσεις», ανέφερε στο imerazante.gr.
Ο κ. Βουτυράκος σημείωσε ότι εκείνος μαζί με συναδέλφους πλοιοκτήτες είχαν αιτηθεί να το συντηρήσουν, ωστόσο και πάλι δεν υπήρξε αποτέλεσμα. Επίσης, σχολίασε ότι μόνο με παρέμβαση από ιδιώτη θα λυθεί το θέμα.
«Πήγα σε αρχή και έκανα αίτηση. Τους είπα ότι ενδιαφερόμαστε να συντηρήσουμε το Ναυάγιο. Φωνή βοώντος εν τη ερήμω. Κανείς δεν μου απάντησε. Μετά την κατολίσθηση, πάλι ενοχλήσαμε και είπαμε να βάλουμε τη “νεκρή ζώνη” να δουλέψει το Ναυάγιο. Πάλι αδράνησαν. Φτάσαμε σε αυτή την κατάσταση.
Ακόμα είναι νωρίς, προλαβαίνουμε. Μόνο ιδιώτης θα καταφέρει να το κάνει. Στο Δημόσιο είναι καρεκλοκένταυροι, αργούν και δεν πρόκειται να γίνει τίποτα. Ακόμα έχει ζωή το Ναυάγιο. Το κακό είναι ότι και εμείς έχουμε αδρανήσει τον τελευταίο χρόνο που μας το έκλεισαν. Δεν ενδιαφέρθηκε κανείς και το αφήσαμε στο έλεος του Θεού» υποστήριξε.
Τέλος, είπε ότι δεν είναι αργά για να σωθεί το αξιοθέατο, αρκεί όμως να γίνουν οι απαιραίτητες ενέργειες. «Έχω στο μυαλό μου κάτι. Δεν το λέω. Όταν ερωτηθώ από τις αρχές θα τους πω. Το βασικό είναι να σωθεί το Ναυάγιο. Έχει και άλλα όμορφα η Ζάκυνθος αλλά πάνω από όλα είναι το Ναυάγιο. Έχει ακουστεί σε όλο τον κόσμο. Είναι το Νο1. Άμεσα το πρώτο που πρέπει να γίνει είναι να κάνουν εργασίες να μην έρχεται σε επαφή με το νερό.
Ας βρουν τρόπο, ας χτίσουν τοίχο και να το σηκώσουν. Έχει ελαφρύνει το βαπόρι, υπάρχουν μηχανήματα και εργαλεία που μπορούν να το σηκώσουν για να μην το παίρνει η θάλασσα. Και από εκεί να συντηρηθεί, να το βάψουν, να κολληθεί σε κάποια σημεία. Έγινε μνημείο πλέον για το νησί. “Το Τσιγαράδικο” λένε μερικοί και ειρωνεύονται. Ο Θεός μας έστειλε το καραβάκι. Έχουμε φάει όλοι ψωμί από αυτό και όλοι είμαστε υπεύθυνοι.
Ναυγάγιο της Ζακύνθου: Το infographic του Newsbomb.gr με την ιστορία του – Γιατί κινδυνεύει
Από τον Σεπτέμβριο του 2022, το Newsbomb.gr «έκρουε τον κώδωνα του κινδύνου» ότι το ξακουστό Ναυάγιο της Ζακύνθου βρίσκεται σε κίνδυνο! Όπως ανέφερε ο σεισμολόγος Γεράσιμος Παπαδόπουλος, «εκατοντάδες τουρίστες μεταφέρονται μαζικά και συνωστίζονται ακριβώς κάτω από τα επικρεμάμενα κατακόρυφα πρανή. Με ένα σεισμό θα καταρρεύσουν».
«Αλλά και χωρίς σεισμό, όπως έγινε προ τετραετίας περίπου, όταν τμήμα του πρανούς – μικρό ευτυχώς – κατέρρευσε, προκάλεσε τοπικό τσουνάμι και οι επισκέπτες έτρεχαν πανικόβλητοι να σωθούν», είχε προσθέσει ο κ. Παπαδόπουλος υπενθυμίζοντας το περιστατικό που είχε συμβείο τον Σεπτέμβριο του 2018.
Η ιστορία του ναυαγίου
Την παραλία τη γνωρίζουν όλοι, ωστόσο λίγοι ξέρουν την… περιπετειώδη, σχεδόν κινηματογραφική, ιστορία του πλοίου «Παναγιώτης» και τον τρόπο που κατέληξε στη ως ναυάγιο στη συγκεκριμένη παραλία.
Στις 13 Σεπτεμβρίου του 1980 το εμπορικό πλοίο «Παναγιώτης», θα ταξίδευε επίσημα από το Αργοστόλι της Κεφαλονιάς στον Πειραιά, ωστόσο ο πλοιοκτήτης και ο πλοίαρχος είχαν άλλα σχέδια: Αναχωρούν για τα ανοιχτά της Τυνησίας κι από εκεί παραλαμβάνουν 1.295 λαθραία κουτιά τσιγάρων, αξίας τότε 200.000 δολαρίων, ποσό, τεράστιο.
Το αρχικό σχέδιο ήταν να παραδοθεί το φορτίο σε Ιταλούς λαθρέμπορους, ανοιχτά της Νάπολης. Έπειτα από παλινωδίες όμως και διαμάχες με τους μαφιόζους, αποφασίζεται να παραδοθούν τα τσιγάρα κάπου στο Ιόνιο. Η μηχανή του πλοίου όμως δεν είχε συντηρηθεί σωστά και σταματάει να λειτουργεί. Την 1η Οκτωβρίου 1980 το πλοίο είναι ακυβέρνητο ανοιχτά της Ζακύνθου, με τα μποφόρ να είναι πολλά και να μη λειτουργεί ούτε ο ασύρματος για να εκπέμψει SOS.
Ο «Παναγιώτης» καταλήγει ακυβέρνητος στα βράχια της γνωστής παραλίας όπου και τσακίζεται – χωρίς να υπάρξει κάποιος τραυματισμός. Χαρακτηριστικό είναι ότι τα 9 μέλη του πληρώματος έμειναν στην παραλία μόνοι τους για δυο μέρες, μέχρι να καταφέρουν να απεγκλωβιστούν – και να συλληφθούν όλοι από το Λιμενικό.
Μεγάλο μέρος του πολύτιμου φορτίου τους χάνεται, άλλες όμως κούτες παραμένουν στην παραλία. Το Λιμενικό βρήκε μόλις 28 κούτες στο κουφάρι του πλοίου που έμελλε να χαρακτηρίσει το νησί της Ζακύνθου για τις επόμενες δεκαετίες. Υπολογίζεται ότι οι ντόπιοι βρήκαν τις άλλες 280…
Πηγή: newsbomb.gr