Με έκπληξη αντικρίσαμε την Παρασκευή στη λίστα των λειτουργικών κενών που δόθηκαν στους συναδέλφους αναπληρωτές την απουσία του Δ. Σχ. Σφακοπηγαδίου. Από τη μεριά της Δ/νσης Εκπ/σης το περασμένο διάστημα έγιναν όλες οι απαραίτητες ενέργειες για τη δημιουργία κλίματος απαξίωσης και αμφισβήτησης του προσφερόμενου εκπαιδευτικού έργου της σχολικής μονάδας με πρόσχημα την καλύτερη και ολόπλευρη ανάπτυξη των μαθητών του σχολείου σε περίπτωση μετεγγραφής τους στο Δ. Σχ. Δραπανιά.
Στην προσπάθεια αυτή συνέβαλε η δημοτική αρχή του Δήμου Κισσάμου και η Σχολική Σύμβουλος της 4ης περιφέρειας Ν Χανίων οι οποίοι λίγο ή πολύ υποστήριξαν ότι όλα γίνονται για το καλό των παιδιών αφού «οι 17 μαθητές του σχολείου είναι όλοι μεταφερόμενοι, δηλαδή, κανείς από αυτούς δε ζει στο εν λόγω χωριό, αλλά σε παρακείμενα χωριά ή οικισμούς. Με βάση την παρούσα κατάσταση και παρά τις προσπάθειες που τα τελευταία έξι χρόνια έχουν γίνει, φαίνεται ότι η φθίνουσα πορεία θα συνεχιστεί, ενώ οι μαθητές και μαθήτριες του ΔΣ Σφακοπηγαδίου θα έχουν περισσότερες ευκαιρίες κοινωνικοποίησης, ένταξης αλλά και μάθησης, αν μετακινηθούν περίπου έξι χιλιόμετρα και ενταχθούν στο Δ.Σχ. Δραπανιά».
Μόλις ενημερώθηκε το ΔΣ του Συλλόγου προγραμμάτισε άμεσα συνάντηση με τους γονείς μετά από την οποία προέκυψε κείμενο παρέμβασης των ίδιων των γονέων όπου ζητούσαν το σχολείο να παραμείνει ανοικτό. «Εμείς οι γονείς των μαθητών του Δημοτικού Σχολείου Σφακοπηγαδίου θεωρούμε ότι το Δημοτικό Σχολείο του χωριού μας, πρέπει να παραμείνει έτσι ώστε τα παιδιά μας να μπορούν να φοιτήσουν στο σχολείο του χωριού μας.
Είναι κρίσιμο ζήτημα για τη ζωή του χωριού μας αλλά το πιο σημαντικό είναι ότι αποτελεί κεφαλαιώδες ζήτημα για τα μορφωτικά δικαιώματα των παιδιών μας.
Η μεταγραφή τους σε άλλο σχολείο γειτονικού χωριού ή ακόμη περισσότερο σε σχολείο της Κισσάμου θα δημιουργήσει πολύ μεγάλα προβλήματα στις οικογένειες μας και στα παιδιά μας. Θα είναι αναγκασμένα να διανύσουν καθημερινά πολλά χιλιόμετρα για να μάθουν γράμματα.
Αν θελήσουμε να παρακολουθήσουν, όπως όλα τα παιδιά και άλλες δραστηριότητες (ξένες γλώσσες, αθλητισμός, χορός κλπ), θα είναι αναγκασμένα να διανύσουν δυο φορές την ημέρα μεγάλες χιλιομετρικές αποστάσεις. Κάτι τέτοιο θα σημάνει τον αποκλεισμό των παιδιών μας από τη γνώση.
Το σχολείο μας, ως αυτή τη στιγμή αντιμετωπίζει προβλήματα επιβίωσης λόγω της εγκατάλειψής του. Με αυτήν την επιστολή ζητάμε όχι μόνο να παραμείνει ανοιχτό αλλά να φροντίσει ο δήμος να αποκαταστήσει όλες τις ζημιές ώστε να υπάρξει το κατάλληλο περιβάλλον μόρφωσης για τα παιδιά μας. Ζητάμε από τη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Χανίων να στελεχώσει το σχολείο μας με όλο το απαραίτητο εκπαιδευτικό προσωπικό (δασκάλους και ειδικότητες), ώστε το σχολείο μας να λειτουργήσει κανονικά».
Φτάνοντας στο σήμερα , η Δ/νση Εκπ/σης επιλέγει να θέσει σε αναστολή λειτουργίας μια σχολική μονάδα η οποία συγκεντρώνει μαθητές από τα γύρω χωριά την ώρα που οι γονείς δεν είναι διατεθειμένοι να προβούν σε δήλωση μετεγγραφής των μαθητών στο Δ. Σχ. Δραπανιά. Δεν μπορούμε να μην υποψιαστούμε ότι τελικά τα κίνητρα της συγκεκριμένης ενέργειας δεν είναι η ποιοτική αναβάθμισης της εκπαίδευσης των μαθητών του σχολείου αλλά η περικοπή εκπαιδευτικού προσωπικού και η συσσώρευση αυξημένου αριθμού μαθητών στην σχολική μονάδα του Δραπανιά.
Η δημοτική αρχή η οποία δήλωνε ότι στηρίζει την όποια απόφαση των γονέων του Δ. Σχ. Σφακοπηγαδίου δεν φαίνεται διατεθειμένη πλέον να πιέσει από την πλευρά της για την άρση της απόφασης του Δ/ντη Εκπ/σης. Ισχυρό κίνητρο θα μπορούσε να θεωρηθεί η εξοικονόμηση κονδυλίων από την συντήρηση, επισκευή και καθαριότητα της σχολικής μονάδας.
Όλη η επιχειρηματολογία για ίσες ευκαιρίες δεν θα μπορούσε να ευσταθεί ειδικά στις μέρες μας όπου από το υπουργείο παιδείας με την Αριθμ. 83939/Δ1 Αρ. Φύλλου 1800 24 Μαΐου 2017 Υπουργική Απόφαση ορίζει τον αριθμό τόσο των εκπαιδευτικών ΠΕ70 όσο και τον αριθμό ειδικοτήτων όπου, «Το μάθημα των Αγγλικών διδάσκεται από εκπαιδευτικό ΠΕ06 κατ΄ ελάχιστον ένα (1) διδακτικό ημίωρο σε όλες τις τάξεις και κατά μέγιστο 1 διδακτική ώρα στις Α΄ και Β΄ τάξεις και 3 διδακτικές ώρες στις Γ΄, Δ΄, Ε΄ και ΣΤ΄ τάξεις. Το μάθημα των ΤΠΕ διδάσκεται από εκπαιδευτικό ΠE19-20 ή από εκπαιδευτικό ΠΕ70, εφόσον είναι κάτοχος πιστοποίησης Β΄ επιπέδου, κατ΄ ελάχιστον ένα (1) διδακτικό ημίωρο σε όλες τις τάξεις και κατά μέγιστο 1 διδακτική ώρα σε όλες τις τάξεις» ενώ «Βασική προϋπόθεση για να λειτουργήσει το προαιρετικό ολοήμερο πρόγραμμα μετά την λήξη του υποχρεωτικού στις 13:30 είναι η εγγραφή τουλάχιστον των 2/3 του μαθητικού πληθυσμού στο ολοήμερο προαιρετικό πρόγραμμα για τα 1/θέσια σχολεία και 10 μαθητών για τα 2/θέσια και 3/θέσια σχολεία».
Λησμονώντας την σημασία, το ρόλο και την πορεία των σχολικών μονάδων αυτών επιδιώκεται μια συντεταγμένη προσπάθεια δημιουργίας κουλτούρας απάρνησης της υπαίθρου χάρη της «εκπαιδευτικής» προόδου των μαθητών. Κάποιοι ξεχνάνε από που ξεκίνησαν, που έμαθαν τα πρώτα τους γράμματα και που διάβασαν τις πρώτες τους λέξεις. Κάποιοι ξεχνάνε ότι τα σχολεία με τις ξυλόσομπες καλλιέργησαν το πνεύμα διακεκριμένων γιατρών , δικηγόρων και άλλων επιστημόνων σε μια άλλη εποχή . Κάποιοι ξεχνάνε ότι η εκπαίδευση δεν βασίστηκε ποτέ στις καντονάδες και τα ντουβάρια μιας σχολικής μονάδας αλλά στη γνώση, τα βιώματα και τις εμπειρίες που ο κάθε ενεργός εκπαιδευτικός μεταλαμπαδεύει και εμπνέει στους μαθητές του.
Ζητάμε άμεσα να συμπεριληφθεί το Δ. Σ. Σφακοπηγαδίου στη λίστα με τα λειτουργικά κενά και να υπάρξει σχετική επισήμανση στη σελίδα της Δ/νσης Εκπ/σης γι’ αυτό.
Καλούμε τη Δημοτική Αρχή να στηρίξει την τελική απόφαση των γονέων και όχι την λογική διάλυσης των ολιγοθέσεων σχολικών μονάδων που αποτελεί συνέχεια της πολιτικής Διαμαντοπούλου.
Τα μέλη του ΔΣ ΣΕΠΕ Ν. Χανίων
Μαυρογεννάκης Γιώργος
Τσαλαπάκης Αντώνης
Μέλη της Ενωτικής Κίνησης Εκπαιδευτικών Π. Ε. Χανίων