Τρίτη, 17 Ιουνίου, 2025
e-mesara
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
  • (Α)ΣΧΟΛΙΑΣΤΑ
  • ΑΓΡΟΤΙΚΑ
  • ΤΟΠΙΚΑ&ΑΛΛΑ
  • ΜΟΝΟΣΤΗΛΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
  • ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
  • ΑΡΘΡΑ
  • ΓΑΣΤΡΟΝΟΜΙΑ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΑΘΛΗΤΙΚΑ
  • ΚΡΗΤΗ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΑΓΓΕΛΙΕΣ
No Result
View All Result
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
  • (Α)ΣΧΟΛΙΑΣΤΑ
  • ΑΓΡΟΤΙΚΑ
  • ΤΟΠΙΚΑ&ΑΛΛΑ
  • ΜΟΝΟΣΤΗΛΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
  • ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
  • ΑΡΘΡΑ
  • ΓΑΣΤΡΟΝΟΜΙΑ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΑΘΛΗΤΙΚΑ
  • ΚΡΗΤΗ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΑΓΓΕΛΙΕΣ
No Result
View All Result
e-mesara
No Result
View All Result
Home (Α)ΣΧΟΛΙΑΣΤΑ

Μήπως ήρθε λοιπόν η ώρα να αναστηθούν οι ΜΟΜΑ;

Μήπως ήρθε λοιπόν η ώρα να αναστηθούν οι ΜΟΜΑ;
Share on Facebook

Ήρθε λοιπόν η ώρα να αναστηθούν οι ΜΟΜΑ.

Μεικτές Ομάδες Μηχανημάτων Ανασυγκροτήσεως.

Οι ΜΟΜΑ δημιουργήθηκαν από τον Ελληνικό Στρατό μετά τον πόλεμο για την ανακατασκευή όλων των υποδομών που κατέστρεψαν οι Γερμανοί στην Κατοχή.

Το κυρίως σώμα ήταν από τις Ένοπλες Δυνάμεις βασικά από το Μηχανικό αλλά και ευρύτερα.

Επίσης υπήρχαν και πολίτες με σύμβαση που εργάζονταν ως μηχανικοί, οδηγοί κλπ.

Οι ΜΟΜΑ όπου έκαναν έργα ήταν αθάνατα.

Γιατί δεν είχαν σκοπό το κέρδος δεν ήταν εταιρίες.

Άρα έκαναν αθάνατα έργα και πολύ πιο φθηνά.

Επειδή όπως πάει η κατάσταση στην Ελλάδα με την λεγόμενη ” Πολιτική Προστασία” και την Αυτοδιοίκηση,δεν θα μείνει και κάτι όρθιο, καιρός είναι να αναστηθούν οι ΜΟΜΑ με ενίσχυση σε προσωπικό και πόρους.

Όλοι οι πόροι Εθνικοί και Ευρωπαϊκοί ας δοθούν στις ΜΟΜΑ.

Με την συνεργασία των αντίστοιχων τμημάτων των Ελληνικών Πανεπιστημίων στον καταρτισμό των σχεδίων πρόληψης και αντιμετώπισης των φυσικών φαινομένων.

Να απλοποιηθεί και το νομικό πλαίσιο αφού πλέον δεν θα γίνονται διαγωνισμοί για τα έργα με τις εκπτώσεις που βλέπουμε.

Δεν ξέρω τι περιμένουμε;

Να φύγουν όλοι οι Έλληνες στο εξωτερικό;

Τι ακριβώς περιμένουμε;

Να μην μείνει ούτε γάτα στα χωριά και επαρχία;

Τι ειναι ακριβώς αυτή η ΜΟΜΑ;

Μετά από τις τεράστιες καταστροφές στις διάφορες υποδομές της που υπέστη η χώρα κατά την διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου πολέμου αλλά και του εμφυλίου πολέμου (1946-1949), το 1957 κλήθηκαν και οι Ένοπλες Δυνάμεις της χώρας να συμβάλλουν στην ανασυγκρότηση της.

Γι αυτό το σκοπό συγκροτήθηκαν στις έδρες των σπουδαιότερων νομών επτά Μικτές Ομάδες Μηχανημάτων Ανασυγκροτήσεως. Οι έδρες των επτά ΜΟΜΑ ανά τον Ελλαδικό χώρο ήταν στις πόλεις Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Ηράκλειο, Κρήτης, Πάτρα, Λαμία, Λάρισα, Ιωάννινα.

Οι ΜΟΜΑ ήταν κατασκευαστικές Μονάδες διοικητικά και αναλάμβαναν την εκτέλεση έργων που τους ανέθετε η προϊσταμένη αρχή στο νομό της έδρας των ή σε γειτονικούς νομούς. Το προσωπικό των Μονάδων αποτελούνταν από αξιωματικούς και οπλίτες του Μηχανικού, τεχνικά καταρτισμένους αλλά και με μικρό ποσοστό αξιωματικών από τα λοιπά όπλα του Στρατού ή και κλάδων των Ενόπλων Δυνάμεων (Ναυτικό, Αεροπορία), καθώς επίσης και με πολιτικό μόνιμο ή με συμβάσεις τεχνικό προσωπικό (γραφείς, χειριστές μηχανημάτων)

Αποστολή της ειδικής αυτής υπηρεσίας ήταν:

Σε περίοδο ειρήνης με λογικό κόστος εκτέλεση των έργων που τις αναθέτονταν με διάφορα κυβερνητικά προγράμματα και μάλιστα στη νησιωτική και ορεινή Ελλάδα όπου δεν υπήρχε ενδιαφέρον των εργοληπτών.

Η ανάθεση εκτέλεσης μικρών κοινωφελών έργων τοπικού ενδιαφέροντος για την ωφέλεια Δήμων, Κοινοτήτων, Συλλόγων και Οργανισμών ιδίως σε ακριτικές περιοχές. Εργασίες 2ης ΜΟΜΑ στο εργοστάσιο της ΔΕΗ στην Πτολεμαΐδα

Σε περίοδο πολέμου οι ΜΟΜΑ μετατρέπονταν σε Τάγματα Μηχανικού Αποκαταστάσεως Συγκοινωνιών και υπάγονταν στους σχηματισμούς του Στρατού Ξηράς με βασική αποστολή την αποκατάσταση ζημιών από εχθρικούς βομβαρδισμούς ή σαμποτάζ σε έργα υποδομής της χώρας (οδικό δίκτυο, γέφυρες, λιμάνια, αεροδρόμια εγγειοβελτιωτικά έργα κ.λπ.)

Ο απολογισμός των έργων των ΜΟΜΑ Εθνική – Επαρχιακή οδοποιία. Έγινε κατασκευή, βελτίωση και αρχική διάνοιξη σε εθνικούς και επαρχιακούς δρόμους ιδίως της ορεινής και νησιωτικής Ελλάδας, περίπου 15.000 χλμ.

Κατασκευάστηκαν στους παραπάνω δρόμους τεχνικά έργα (γέφυρες, τοίχοι αντιστήριξης, οχετοί κ.λπ) και ασφαλτοστρώθηκαν. Αεροδρόμια κατασκευάσθηκαν από την αρχή ή επεκτάθηκαν διάδρομοι προσγείωσης σε 17 αεροδρόμια, ιδίως της νησιωτικής Ελλάδος (Καρπάθου, Σκύρου, Κεφαλληνίας, Μυτιλήνης, Πάρου, Κυθήρων κ.λπ.) μεταξύ των οποίων και οι χωματουργικές εργασίες του αεροδρομίου των Σπάτων.

Εγγειοβελτιωτικά και υδραυλικά έργα. Κατασκευάσθηκαν μεγάλα και μικρά αποστραγγιστικά αρδευτικά, αντιπλημμυρικά και υδραυλικά έργα σε όλη την χώρα με τα οποία αξιοποιήθηκαν και δόθηκαν προς καλλιέργεια εκατοντάδες χιλιάδες στρέμματα γης….

Στα οικοδομικά έργα η συμβολή των ΜΟΜΑ ήταν σημαντική. Ειδικότερα για την υλοποίηση του προγράμματος αποκατάστασης σεισμοπλήκτων περιοχών κατασκευάστηκαν προκατασκευασμένα σπίτια.

Με τη μέθοδο των προκατασκευών κατασκευάστηκαν με επιτυχία κτίρια Νοσοκομείων, Σχολείων, ΑΕΙ (Ψυχιατρικό Νοσοκομείο Θεσσαλονίκης, Πολυτεχνική Σχολή Ξάνθης κ.λπ.) κτιριακές εγκαταστάσεις στρατοπέδων (Χαλκίδας, Θηβών, Λουτρακίου Βαννιάνου Ξάνθης κ.λπ.) πλέον των παραπάνω κατασκεύαζε εργολαβικά υπό την επίβλεψη της και πολλά άλλα οικοδομικά έργα σε διάφορα στρατόπεδα όπως Διοικητήρια, θαλάμους οπλιτών, υπόστεγα κλ.π.

Επίσης σημαντική ήταν η συμβολή των ΜΟΜΑ που προσέφερε από το 1991 και μετά στο πρόγραμμα του Υπουργείου Εξωτερικών για την αποκατάσταση των παλιννοστούντων Ποντίων από τις περιοχές της πρώην Σοβιετικής Ένωσης. Μικρά έργα Κοινής Ωφέλειας που περιλαμβάνονταν στα προγραμματισμένα έργα, κατασκευάσθηκαν σε Δήμους, κοινότητες, οργανισμούς και τοπικούς συλλόγους.

Οι ΜΟΜΑ, έδιναν το «παρών» στις φυσικές καταστροφές που έπλητταν τον Ελλαδικό χώρο, όπως σεισμοί, πυρκαγιές, χιονοπτώσεις, πλημμύρες.

Η κατάργηση τους

Αυτή η ειδική υπηρεσία (ΜΟΜΑ) με το άρθρο 18 του Ν. 2026/92 καταργήθηκε και διαλύθηκε και μεγάλος αριθμός μηχανημάτων εκποιήθηκε σε ιδιώτες. Το εύλογο ερώτημα όμως είναι γιατί ο τεράστιος αυτός κρατικός οργανισμός με τόση μεγάλη προσφορά διαλύθηκε;

Η απάντηση σύμφωνα με την ιστοσελίδα του «Συνδέσμου Αποφοίτων Στρατιωτικής Σχολής Ευελπίδων, Τάξεως 1976» απ’ όπου και αλιεύσαμε το κείμενο, πρέπει να αναζητηθεί στα διάφορα συγκρουόμενα οικονομικά συμφέροντα και στην πολιτική της εκάστοτε κυβέρνησης.

Από τη δεκαετία του ’80 ζητούταν από τις κυβερνήσεις, η περικοπή πιστώσεων προς τις ΜΟΜΑ για την εκτέλεση έργων.

Στη συνέχεια άρχισε να αναπτύσσεται μέσα στο πολιτικό προσωπικό των ΜΟΜΑ ο διορισμός υπαλλήλων εις βάρος πιστώσεων των έργων με αποτέλεσμα εκτέλεση πολλών εξ αυτών, να μη θεωρείται πια οικονομικά συμφέρουσα.

Τέλος, στην δεκαετία του ’90 μετά από έντονες πιέσεις μεγαλοεργολάβων και μεγαλοεκδοτών, η κυβέρνηση αποφάσισε με το Ν.2026/92 την διάλυση των ΜΟΜΑ…

Γράφει ο Δημοσιογράφος Γιώργος Γεωργιάδης – inevros.gr

Related Posts

Θρήνος στη Μεσαρά! Έφυγε από τη ζωή ο συνταξιούχος Δάσκαλος Ανδρέας Καραπαναγιώτης
(Α)ΣΧΟΛΙΑΣΤΑ

Θρήνος στη Μεσαρά! Έφυγε από τη ζωή ο συνταξιούχος Δάσκαλος Ανδρέας Καραπαναγιώτης

16/06/2025
Ηράκλειο: Παράσυρση πεζής γυναίκας από διανομέα
(Α)ΣΧΟΛΙΑΣΤΑ

Ηράκλειο: Παράσυρση πεζής γυναίκας από διανομέα

16/06/2025
Βόλος: Ιερέας εισέβαλε με το αυτοκίνητό του σε λαϊκή και παρέσυρε γυναίκα
(Α)ΣΧΟΛΙΑΣΤΑ

Κρήτη: Σοβαρό τροχαίο με εγκλωβισμό

16/06/2025
Όταν ο Μάνος Χατζιδάκις ήθελε να χτίσει ένα εκκλησάκι στ΄ Ανώγεια
(Α)ΣΧΟΛΙΑΣΤΑ

Όταν ο Μάνος Χατζιδάκις ήθελε να χτίσει ένα εκκλησάκι στ΄ Ανώγεια

16/06/2025
ΓΕΛ Μοιρών: «Δράσεις Ενεργού Πολίτη» το σχολικό έτος 2024-2025
(Α)ΣΧΟΛΙΑΣΤΑ

ΓΕΛ Μοιρών: «Δράσεις Ενεργού Πολίτη» το σχολικό έτος 2024-2025

16/06/2025
Κυριακή 29 Ιουνίου 2025: Έχουμε τα πινέλα, έχουμε τα χρώματα, ζωγραφίζουμε τα Μάταλα
(Α)ΣΧΟΛΙΑΣΤΑ

Κυριακή 29 Ιουνίου 2025: Έχουμε τα πινέλα, έχουμε τα χρώματα, ζωγραφίζουμε τα Μάταλα

16/06/2025
«Στερνό αντίο» σήμερα στον Μεσαρίτη γιατρό και πολιτικό Μάνο Φραγκιαδουλάκη
(Α)ΣΧΟΛΙΑΣΤΑ

«Στερνό αντίο» σήμερα στον Μεσαρίτη γιατρό και πολιτικό Μάνο Φραγκιαδουλάκη

16/06/2025
Ενός λεπτού σιγή για τον 14χρονο Σπύρο…
(Α)ΣΧΟΛΙΑΣΤΑ

Ενός λεπτού σιγή για τον 14χρονο Σπύρο…

15/06/2025
Previous Post

Σάββατο, 30 Δεκεμβρίου 2023! Τα πρωτοσέλιδα του Αθηναϊκού τύπου

Next Post

Τιμολόγια ρεύματος: Οι τέσσερις εναλλακτικές επιλογές των καταναλωτών – Τα υπέρ και τα κατά ανά περίπτωση

Next Post
Τιμολόγια ρεύματος: Οι τέσσερις εναλλακτικές επιλογές των καταναλωτών – Τα υπέρ και τα κατά ανά περίπτωση

Τιμολόγια ρεύματος: Οι τέσσερις εναλλακτικές επιλογές των καταναλωτών – Τα υπέρ και τα κατά ανά περίπτωση

  • Αρχείο
  • Επικοινωνία

© All rights reserved 2014 - 2025 | Incited by Aimark Digital Strategy - Development by Intelweb. || ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ || ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΑΠΟΡΡΗΤΟΥ

No Result
View All Result
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
  • (Α)ΣΧΟΛΙΑΣΤΑ
  • ΑΓΡΟΤΙΚΑ
  • ΤΟΠΙΚΑ&ΑΛΛΑ
  • ΜΟΝΟΣΤΗΛΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
  • ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
  • ΑΡΘΡΑ
  • ΓΑΣΤΡΟΝΟΜΙΑ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΑΘΛΗΤΙΚΑ
  • ΚΡΗΤΗ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ
  • ΑΓΓΕΛΙΕΣ

© All rights reserved 2014 - 2025 | Incited by Aimark Digital Strategy - Development by Intelweb. || ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ || ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΑΠΟΡΡΗΤΟΥ