Του Ζαχαρία Καψαλάκη
Ήταν Μέσα του Αυγούστου 2003, όταν λιγοστοί κάτοικοι της Μεσαράς, έζησαν ένα πρωτόγνωρο για την περιοχή γεγονός!
Μια μοναδική συναυλία που δυστυχώς την παρακολούθησε λίγος κόσμο, του υπέροχου Χριστόδουλου Χάλαρη!
Διαβάστε το ρεπορτάζ της εποχής και δείτε τις φωτογραφίες από τη βραδιά εκείνη, ως ελάχιστο αφιέρωμα στη μνήμη αυτού του μεγάλου μουσικού!
ΜΑΓΕΨΕ Ο ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΣ ΧΑΛΑΡΗΣ ΚΑΙ Η ΟΡΧΗΣΤΡΑ ΤΟΥ ΣΤΗΝ ΠΟΜΠΙΑ
Ήταν ομολογουμένως μια εκπληκτική βραδιά και τυχεροί οι λιγοστοί – δυστυχώς – θεατές που παραβρέθηκαν στα σκαλοπάτια του Γυμνασίου Πόμπιας την περασμένη Δευτέρα για να παρακολουθήσουν τη μαγευτική ορχήστρα με την ονειρεμένη μουσική που απέδιδε, υπό τις οδηγίες του Ηρακλειώτη μουσικοσυνθέτη Χριστόδουλου Χάλαρη.
Με μια περιδιάβαση σε ελληνικά μουσικά μονοπάτια με όργανα πρωτότυπα έμπνευσης και κατασκευής του ίδιου του Χάλαρη, παρουσίασε έργα αρχαίου και κυρίως βυζαντινού και μεταβυζαντινού ρεπερτορίου σε μια συναυλία που κάλυψε τον 9ο μέχρι τον 18ο αιώνα.
Οργανωτής ήταν ο Δήμος Μοιρών και η μουσική βραδιά έγινε με τη συνεργασία του Συλλόγου Κρητών Μεσαράς «Ο Μινώταυρος», ο πρόεδρος του οποίου κ. Μανιδάκης, στο χαιρετισμό του δεν έκρυψε την απογοήτευσή του για την έλλειψη αρκετού κοινού «το ακροατήριο μας φαίνεται αρκετά πενιχρό» είπε χαρακτηριστικά, ενώ δεν παρέλειψε να αναφερθεί στον «ιερό χώρο του Γυμνασίου της Πόμπιας, στον οποίο και μας συνδέουν μνήμες ιερές»
Η ηθοποιός και διευθύντρια του Θεάτρου Έκφρασης κ. Μαίρη Ιγγλέση, μίλησε για τον Χριστόδουλο Χάλαρη σημειώνοντας ότι εκτός από συνθέτης είναι και ερευνητής, ενώ χαρακτήρισε τη δουλειά του «μοναδική και τις συναυλίες του λίγες και σε επιλεγμένα μέρη».
Χ. Χάλαρης: Από τον 6ο π. Χ. αιώνα είχαμε μουσική γραφή
– Το πιο παρεξηγημένο κομμάτι της μουσικής μας είπε ο κ. Χάλαρης στην αρχή της συναυλίας του, είναι αυτό που αφορά τη μουσική μας παράδοση και δη τη λόγια. Από τον 6ο π. Χ. αιώνα είχαμε μουσική γραφή. Η έννοια της λόγιας μουσικής γεννήθηκε και αναπτύχθηκε σ’ αυτή τη χώρα. Και απ’ αυτή τη χώρα διαδόθηκε στον υπόλοιπο κόσμο. Υπήρξαμε οι πρώτοι και οι μοναδικοί που τόσο νωρίς θεωρήσαμε ανάγκη να καταγράψουμε και να διασφαλίσουμε για το μέλλον την ορθή επανάληψη της μουσικής. Έχουμε ανακαλύψει 72 έργα, χωρίς να έχουμε κάνει σημαντική προσπάθεια, που ξεκινούν από τον 6ο π. Χ. αιώνα έως και τον 3ο μ. Χ. αιώνα.
Έργο διαχρονικό
Από την κατηγορία αυτή ο κ. Χάλαρης παρουσίασε το «Α΄ στάσιμο» από την τραγωδία «ΟΡΕΣΤΗΣ» του Ευριπίδη (5ος π. Χ. αιώνας), καθώς και τον «Ύμνο στην Αγία Τριάδα», από πάπυρο Οξύρρυγχου (3ος μ. Χ. αιώνας).
Για το πρώτο κομμάτι ο κ. Χαλάρης σημείωσε ότι «η μουσική είναι αυτή που συνέθεσε ο τραγικός ποιητής, όπως συνηθιζόταν στην εποχή του. Δηλαδή οι ποιητές συνέθεταν και τη μουσική των έργων τους και τα σκηνοθετούσαν κιόλας».
Επίσης για τον «Ύμνο στην Αγία Τριάδα» υπογράμμισε ότι «είναι το αρχαιότερο χριστιανικό έργο που έχει βρεθεί μέχρι σήμερα. Το 1919 ο Άγγλος αρχαιολόγος Άρθουρ Χανς ανακάλυψε στον Οξύρυγχο της Αιγύπτου ένα πάπυρο που περιείχε μελοποιημένο ένα ύμνο στην Αγία Τριάδα. Ο ύμνος αυτός ήταν παρασεσημασμένος με νότες της ελληνικής αρχαιότητας. Το γεγονός αυτό απετέλεσε την γραπτή απόδειξη ότι οι Έλληνες εκχριστιανιζόμενοι δεν γύρισαν την πλάτη στην πατρογονική παιδεία».
Να σημειώσουμε ακόμη ότι ο κ. Χάλαρης προλόγισε όλα του τα έργα δίνοντας αναλυτικές πληροφορίες για το καθένα.
Επίσης παρουσιάστηκαν έργα που προερχόταν από χειρόγραφα της Εθνικής Βιβλιοθήκης, καθώς και από χειρόγραφα που βρέθηκαν στο Άγιο Όρος.
Η ορχήστρα λεπτών οργάνων
Εντυπωσίασε και η φωνή του Σπύρου Παυλάκη, ο οποίος και τραγούδησε τα μουσικά σύνολα που παρουσιάστηκαν, ενώ εντυπωσίασε και η ορχήστρα λεπτών οργάνων, τα όργανα της οποίας έχουν εμπνευστεί και κατασκευαστεί από τον ίδιο το συνθέτη.
Έπαιξαν οι μουσικοί:
- Ροδούλα Γαϊτάνου: Φιαλόσχημο τοξωτό – αρχαία πανδουρίδα.
- Αθηνά Γιατρά: Βυζαντινή βιόλα – αρχαία πανδουρίδα.
- Γιώργος Γιοβάνος: Βυζαντινή βιόλα – αρχαία πανδουρίδα
- Γιάννος Γιοβάνος: Βυζαντινή βιόλα – αρχαία πανδουρίδα.
- Ηλίας Δεβετζόγλου: Βυζαντινή βιόλα – αρχαία πανδουρίδα.
- Ανδρέας Λινός: Βυζαντινή βιόλα – αρχαία πανδουρίδα.
- Ουρανία Λαμπροπούλου: Σαντούρι.
- Σοφία Λαμπροπούλου: Ψαλτήρι.
- Τίνα Ντουφεξιάδου: Κεμενέ – αιωρική κιθάρα.
- Σίλβια Κουτρούλη: Ανοιχτό αυλό.
- Σπύρος Χάλαρης: Ψαλτήρι
- Διεύθυνση Ορχήστρας: Χριστόδουλος Χάλαρης