«Ποτέ δεν κρύψαμε ότι μέσα σε αυτή τη δύσκολη στιγμή στις επιχειρήσεις μας στηριζόμαστε για να ενισχύσουμε την αναπτυξιακή δυναμική της χώρας, χωρίς όμως αυτό να σημαίνει ότι μπορούμε να επιτρέψουμε φαινόμενα κερδοσκοπίας και αισχροκέρδειας, τα οποία βεβαίως πλήττουν τους Έλληνες καταναλωτές» επισήμανε ο Μάξιμος Σενετάκης, υφυπουργός Ανάπτυξης στην εκπομπή «Το GPS της Επικαιρότητας» με τον Θάνο Σιαφάκα, στο Πρώτο Πρόγραμμα 91,6 και 105,8, Μάξιμος Σενετάκης, υφυπουργός Ανάπτυξης, μιλώντας για τα πρόσθετα μέτρα που ανακοίνωσε χθες η κυβέρνηση για την πάταξη της ακρίβειας και της αισχροκέρδειας.
«Ήδη δύο χρόνια από τον κόβιντ και μετά έχουμε νομοθετήσει πολλά μέτρα, τα οποία συγκρίνοντας και με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο έχουν αποδώσει, οτέ όμως δεν επαναπαυόμαστε και το ότι σε επίπεδο ευρωπαϊκό είμαστε σε ένα καλό επίπεδο, αυτό δεν σημαίνει ότι εμείς είμαστε ευχαριστημένοι και σταματάμε τη μάχη αυτή. Όποτε εισάγουμε νέα μέτρα για να είμαστε ακόμη πιο αποτελεσματικοί» προσέθεσε.
Όσο αφορά το μέτρο που εξασφαλίζει μόνιμη μείωση τιμής στο ράφι με ειδική σήμανση, ο κ. Σενετάκης, εξήγησε τα εξής. «ζητάμε να επιλεγούν προϊόντα από όποιο προϊόν θέλει κάθε εταιρεία, από τα βασικά προϊόντα βεβαίως και με βάση την τιμή που υπήρχε τον προηγούμενο μήνα, την μέση τιμή, μέχρι την ημέρα ανακοίνωσης των μέτρων αυτών να υπάρξει μία έκπτωση 5% η οποία θα είναι μόνιμη για 6 μήνες τουλάχιστον και η οποία θα έχει μία ευδιάκριτη σήμανση, διαφορετική από το καλάθι του νοικοκυριού, προκειμένου μέσω του ανταγωνισμού που θεωρούμε ότι θα προκληθεί από αυτή την πρωτοβουλία μας, να μπορέσουν πολλά προϊόντα να πέσουν, να έχουν μία έξτρα μείωση τουλάχιστον 5%». Δεν είναι υποχρεωτικό το μέτρο, σημείωσε, γι’ αυτό και αποτελεί μια δύσκολη άσκηση μέσα σε μία ελεύθερη οικονομία στην οποία ζούμε. «Είναι μέτρα όμως τα οποία από την εμπειρία που έχουμε μέχρι τώρα, όπως και με το καλάθι, βλέπουμε ότι τονίζοντας τον ανταγωνισμό ακολουθούν οι εταιρείες και άρα λειτουργούν» συμπλήρωσε ο Υφυπουργός.
Σχετικά με τον έλεγχο των προμηθευτών και ολόκληρης της εφοδιαστικής αλυσίδας, ο κ. Σενετάκης ανέφερε τα εξής. «Η αύξηση της τιμής, δεν μπορεί να είναι ευθύνη μόνο του σούπερ μάρκετ όταν ο προμηθευτής του έχει αυξήσει την τιμή, καταλαβαίνετε ότι δεν μπορεί να επωμιστεί την αύξηση αυτή το σούπερ μάρκετ, το οποίο πάνω σε αυτό που παίρνει έχει ένα περιθώριο κέρδους. Άρα λοιπόν, εμείς τι θέλουμε. Θέλουμε να δούμε, επειδή υπάρχει ο νόμος για την αισχροκέρδεια που έχουμε διατηρήσει το ποσοστό κέρδους στο ίδιο ποσοστό τα τελευταία χρόνια, θέλουμε να πάμε προς τα πίσω την αλυσίδα και να δούμε αν κάποια εταιρεία έχει από τους προμηθευτές πια, κάποια παράλογη αύξηση πέραν αυτού του περιθωρίου και να πάμε να την εντοπίσουμε και να έχει τον απαραίτητο έλεγχο. Δηλαδή, θέλουμε να δούμε αν όντως η αύξηση κάποιας τιμής είναι αιτιολογημένη ή εμπίπτει στις διατάξεις που έχουμε».
«Είπαμε ότι θα φτάσουμε από την λιανική με τη στους προμηθευτές μέχρι τον παραγωγό και τον βιομήχανο, δηλαδή τον πρωτογενή τομέα είπε χαρακτηριστικά.
«Επειδή ακριβώς διαρκώς νομοθετούνται νέα μέτρα και οποιοδήποτε φυσικό ελεγκτικό μηχανισμό και να έχουμε δεν θα είναι ποτέ αρκετός, το στοίχημα μας εδώ είναι η καλή συνεργασία του καταναλωτή με την πολιτεία. Και πώς το πετυχαίνουμε αυτό. Το πετυχαίνουμε με τη διευκόλυνση του καταναλωτή να μπορέσει να περάσει την πληροφορία την οποία έχει, άμεσα στη Γενική Γραμματεία μας. Φτιάχνουμε λοιπόν μια εφαρμογή ώστε ο καταναλωτής με μία φωτογραφία η οποία θα πάρει και η οποία έχει να κάνει οποιαδήποτε κατηγορία καταγγελίας μπορεί να είναι από την ποιότητα μέχρι την τιμή μέχρι μια πλασματική έκπτωση, όλα αυτά τα οποία έχουμε αναφέρει στα υπόλοιπα μέτρα. Γιατί αν μπει κάποιος στη σελίδα για τις καταγγελίες θα δει ότι υπάρχουν κάποια βήματα και υπάρχουν και κατηγορίες καταγγελιών» ανέφερε ακόμα ο κ. Σενετάκης.
Σύμφωνα με όσα ανέφερε, με την εφαρμογή η οποία σχεδιάζεται και υλοποιείται αυτή τη στιγμή, αυτή η φωτογραφία που “ανεβάζει” ο καταναλωτής, έχει μια χρονοσήμανση και έναν γεωεντοπισμό. «Άρα, αυτομάτως περνάς τη φωτογραφία στην εφαρμογή πια που σχεδιάζουμε, προκειμένου η καταγγελία να μπορεί να φτάσει πολύ πιο εύκολα, με λιγότερο κόπο από τον καταναλωτή και βεβαίως με περισσότερα στοιχεία και ακριβή στοιχεία, άρα δεν πάμε σε καταγγελίες, γιατί ένα μεγάλο μέρος των καταγγελιών πέφτουν, καταλαβαίνετε ότι υπάρχει και υπερβάλλων ζήλος. Άρα έχεις και μια συγκεκριμένη καταγγελία στοιχειοθετημένη και από εκεί και πέρα ανάλογα την κατηγορία της παράβασης παρεμβαίνουμε» περιέγραψε ο Υφυπουργός.
«Είναι μεγάλο στοίχημα να μπορεί να υπάρξει σωστή επικοινωνία καταναλωτή και γενικής γραμματείας, διότι αυτομάτως ο έλεγχος πια περνάει στην κοινωνία και με σωστό τρόπο» συμπλήρωσε ο κ. Σενετάκης, ενώ δεν καθόρισε τον χρόνο που θα είναι στον “αέρα” η εφαρμογή. «Το ξεκινήσαμε αμέσως με την ανάληψη των καθηκόντων μας, περιμένω στοιχεία από τη Γενική Γραμματεία για να ενημερώσω» είπε σχετικά ο κ. Σενετάκης.
Πηγή: ertnews.gr