55 άνθρωποι (39 οδηγοί, 11 επιβάτες, 5 πεζοί) άφησαν κατά το προηγούμενο έτος την τελευταία τους πνοή στην άσφαλτο της Κρήτης. Τα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα ο πρόεδρος του Εθελοντικού Συλλόγου Πρόληψης Τροχαίων Ατυχημάτων (Ε.ΣΥ.ΠΡΟ.Τ.Α.) Γιάννης Λιονάκης αναδεικνύουν το μέγεθος του προβλήματος. Στο νομό Λασιθίου, τα στοιχεία είναι κάπως πιο ενθαρρυντικά, αφού οι 3 νεκροί για το περασμένο έτος αναλογούν βάσει των στοιχείων σε 39 νεκρούς ανά εκατομ. κατοίκων. Σημειώνεται ότι το 2021 είχε κλείσει με το Λασίθι με 12 συνολικά νεκρούς στους δρόμους, νούμερο που είχε αποτελέσει τη χειρότερη «επίδοση» από το μακρινό 1985.
Σε μια πιο αναλυτική ανάγνωση των στοιχείων του κ. Λιονάκη σε επίπεδο νησιού οι 37 νεκροί προέρχονται κυρίως από δυστύχημα στο επαρχιακό δίκτυο (σε ποσοστό 65%), οι 8 στον ΒΟΑΚ (15%) και οι 10 εντός της πόλεως (20%).
Η μεγάλη πλειοψηφία αυτών οδηγούσε αυτοκίνητο (49% των περιπτώσεων, 34% μοτοσικλέτα, 11% φορτηγά, 4% τρακτέρ και από 2% σε γουρούνα, ποδήλατο). Με τις συγκρούσεις να αποτελούν τον κυριότερο λόγο (47%) του ατυχήματος και τις εκτροπές να ακολουθούν (42%). Έξι θάνατοι (11%) αφορούσαν σε παράσυρση.
Το 78% των θυμάτων (43) ήταν άνδρες, με τις ηλικίες των άνω των 55 (23 νεκροί), 18-25 (13 νεκροί) και 36-55 (12 νεκροί) να είναι οι συνηθέστερες στην σχετική λίστα (42, 23 και 22% αντίστοιχα). Το 13% των περιπτώσεων (7 νεκροί) αφορούσε στις ηλικίες 26-35, ενώ δε σημειώθηκε δυστύχημα στην ηλικιακή κατηγορία 0-17.
Βάσει των ίδιων στοιχείων, η Τετάρτη και τα βράδια Σαββάτου και Κυριακής είναι οι ημέρες (συνηθέστερα στις ώρες πέντε το απόγευμα με εννιά το πρωί και μεσάνυχτα με εφτά το πρωί) και ο Ιούλιος ο μήνας, που κατά κόρον σημειώνονται τα τροχαία.
«Σύγχρονο και ασφαλές οδικό δίκτυο, εντατικοποίηση ελέγχων, κυκλοφοριακή αγωγή»
Όπως επανειλημμένα επισημαίνει και ο κ. Λιονάκης, το τρίπτυχο πάνω στο οποίο θα πρέπει η Πολιτεία και οι αρμόδιες αρχές να ενσκήψουν και να επενδύσουν για να μειωθεί η αύξηση των τροχαίων ατυχημάτων και δυστυχημάτων στην άσφαλτο του νησιού είναι: νέο, σύγχρονο και ασφαλές οδικό δίκτυο, εντατικοποίηση των ελέγχων σε αυτό και κυκλοφοριακή αγωγή στα παιδιά ήδη από την παιδική τους ηλικία, ώστε μεγαλώνοντας να εξελιχθούν σε ενήλικες με σωστό τρόπο συμπεριφοράς τόσο στον τρόπο που οδηγούν, όσο και στον τρόπο που συμπεριφέρονται στους άλλους οδηγούς και στους πεζούς.
Επίσης τονίζει την ανάγκη για χρήση ζώνης ασφαλείας, προστατευτικού κράνους και παιδικού καθίσματος από τους οδηγούς.
Πηγή: anatolh.com