Στις 40 γέφυρες, συνολικού μήκους 8,67 χιλιομέτρων, στις 15 βασικές σήραγγες συνολικού μήκους 14,5 χιλιομέτρων και στους 46 ανισόπεδους κόμβους φαίνεται ότι “κλειδώνει”, σύμφωνα με τα όσα είδαν το φως της δημοσιότητας, το τελικό τεχνικό προφίλ του νέου Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης: για την ακρίβεια το τεχνικό προφίλ του έργου του νέου ΒΟΑΚ από τα Χανιά μέχρι τον Άγιο Νικόλαο, όπως αυτό προωθείται στην παρούσα φάση μέσω τριών διαγωνισμών (παραχώρησης, ΣΔΙΤ, και αμιγώς δημόσιου έργου).
Τα περισσότερα τούνελ προβλέπεται να κατασκευαστούν στα λεγόμενα “δύσκολα τμήματα”, δηλαδή στην περιοχή από Σούδα ανατολικά προς τις Βρύσες, στην περιοχή Βρύσες-Πετρές-Ατσιπόπουλο, στην περιοχή από Μπαλί μέχρι Ληνοπεράματα και στην περιοχή κοντά στο Σεληνάρι. Οι γέφυρες “απλώνονται” σε όλο σχεδόν το μήκος του προωθούμενου νέου ΒΟΑΚ, ενώ ο μεγάλος αριθμός των 46 ανισόπεδων κόμβων δείχνει πως ναι μεν θα κατασκευαστεί ένας σύγχρονος αυτοκινητόδρομος, αλλά θα υπάρχουν οι απαραίτητες προσβάσεις σε μεγάλα αστικά κέντρα, οικισμούς και τουριστικές ζώνες κατά μήκος του βόρειου παραλιακού μετώπου του νησιού.
Η “ακτινογραφία”
Την αποκαλυπτική τεχνική “ακτινογραφία” του νέου Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης δίνει το ypodomes.com, με αναλυτικά μάλιστα στοιχεία ανά τμήμα του έργου όχι μόνο ως προς τα τεχνικά χαρακτηριστικά, αλλά και ως προς το κόστος.
Τα τεχνικά έργα και το κόστος ανά τμήμα του ΒΟΑΚ έχουν, συγκεκριμένα, ως εξής:
* Παράκαμψη Χανίων: Τρεις ανισόπεδους κόμβους σε Βαμβακόπουλο, Μουρνιές και Σούδα περιλαμβάνει η παράκαμψη Χανίων. Το έργο έχει κατασκευαστεί με δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση και στηθαίο ασφαλείας. Το κόστος εκσυγχρονισμού του έργου αγγίζει τα 8 εκατομμύρια ευρώ.
* Σούδα-Καλύβες: Μία σήραγγα μήκους 1,22 χιλιομέτρων και δύο γέφυρες συνολικού μήκους 1,09 χιλιομέτρου περιλαμβάνει το τμήμα Σούδας-Καλυβών. Το μήκος του αυτοκινητόδρομου είναι στα 11 χιλιόμετρα και το μήκος του παράπλευρου δικτύου υπολογίζεται στα 8,9 χιλιόμετρα. Το νέο τμήμα περιλαμβάνει 3 ανισόπεδους κόμβους σε Πλατάνι, Απτέρα και Καλάμι.
* Καλύβες-Άγιοι Πάντες: Μία σήραγγα μήκους 230 μέτρων και μία γέφυρα 250 μέτρων περιλαμβάνει η χάραξη στο τμήμα Καλυβών-Αγίων Πάντων. Στο τμήμα προβλέπονται δύο ανισόπεδοι κόμβοι σε Καλύβες και Άγιους Πάντες, καθώς και παράπλευρο δίκτυο 12,9 χιλιομέτρων. Το κόστος κατασκευής ανέρχεται σε 41 εκατομμύρια ευρώ.
* Άγιοι Πάντες-Βρύσες: Δύο ανισόπεδους κόμβους σε Βάμο και Βρύσες περιλαμβάνει το τμήμα Αγίων Πάντων-Βρυσών. Στο τμήμα προβλέπεται παράπλευρο δίκτυο μήκους 6,42 χιλιομέτρων, ενώ το κόστος κατασκευής ανέρχεται σε 19 εκατομμύρια ευρώ.
* Βρύσες-Πετρές-Ατσιπόπουλο: Πέντε σήραγγες μήκους 4,59 χιλιομέτρων και 8 γέφυρες μήκους 2,23 χιλιομέτρων περιλαμβάνει το τμήμα του ΒΟΑΚ Βρυσών-Πετρέ-Ατσιπόπουλου. Για το τμήμα προβλέπονται πέντε ανισόπεδοι κόμβοι, εκ των οποίων δύο στη Γεωργιούπολη, μία στην Επισκοπή και δύο στο Γεράνι. Το κόστος κατασκευής ανέρχεται σε 207,44 εκατομμύρια, ενώ το κόστος απαλλοτριώσεων σε 24 εκατομμύρια.
* Παράκαμψη Ρεθύμνου: Τρεις ανισόπεδους κόμβους σε Ατσιπόπουλο, Τυμπάκι και Αμάρι περιλαμβάνει η νέα παράκαμψη Ρεθύμνου. Το έργο έχει ήδη κατασκευαστεί με δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση και διαχωριστικό στηθαίο ασφαλείας. Το κόστος για τις εργασίες εκσυγχρονισμού του υπολογίζεται σε 7,8 εκατομμύρια.
* Εξάντης-Φόδελε-Ληνοπεράματα: Συνολικά 5 σήραγγες μήκους 3,19 χιλιομέτρων και 18 γέφυρες μήκους 3,08 χιλιομέτρων περιλαμβάνει το τμήμα Εξάντη-Φόδελε-Ληνοπεραμάτων. Οι ανισόπεδοι κόμβοι είναι συνολικά 8 και συγκεκριμένα σε Εξάντη, Μπαλί, Αλμυρίδα, δύο στις Σίσες, στο Φόδελε, στην Αγία Πελαγία και στο Παλαιόκαστρο. Το μήκος του αυτοκινητόδρομου είναι 36,18 χιλιόμετρα, ενώ το παράπλευρο δίκτυο ξεπερνά τα 35 χιλιόμετρα.
* Ληνοπεράματα-Γούρνες: Δρόμος με δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση και διαχωριστικό στηθαίο θα είναι ο δρόμος από τα Ληνοπεράματα έως και τις Γούρνες. Η μελέτη προβλέπει συνολικά 8 ανισόπεδους κόμβους σε Ληνοπεράματα, Γάζι, οδό Μεσαράς, λεωφόρο Παπαναστασίου, Κατσαμπά, αεροδρόμιο, Καρτερό και Ανώπολη, ο οποίος θα κατασκευαστεί στο πλαίσιο εκσυγχρονισμού του δικτύου. Το κόστος των εργασιών για τον εκσυγχρονισμό υπολογίζεται σε περίπου 32 εκατομμύρια ευρώ, ενώ στις 750 χιλιάδες υπολογίζονται οι απαλλοτριώσεις.
* Γούρνες-Χερσόνησος: Τρεις ανισόπεδους κόμβους σε Γούρνες, νέο διεθνές αεροδρόμιο και Καστέλι περιλαμβάνει η χάραξη από τις Γούρνες ως και τη Χερσόνησο. Η νέα χάραξη θα διαθέτει επίσης δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση και διαχωριστικό στηθαίο ασφαλείας.
* Χερσόνησος-Μάλια: Τέσσερις γέφυρες συνολικού μήκους 910 μέτρων, μία σήραγγα μήκους 375 μέτρων και παράπλευρο δίκτυο 1,83 χιλιομέτρων περιλαμβάνει η χάραξη του τμήματος Χερσονήσου-Μαλίων. Δύο ανισόπεδους κόμβους σε Χερσόνησο και Σταλίδα περιλαμβάνει η χάραξη του νέου δρόμου. Σε 48 εκατομμύρια υπολογίζεται το κόστος κατασκευής και σε 1,2 εκατομμύρια το κόστος απαλλοτριώσεων.
* Μάλια-Νέαπολη: Δύο σήραγγες μήκους σχεδόν 4 χιλιομέτρων, μία γέφυρα μήκους 425 μέτρων και τρεις ανισόπεδους κόμβους σε Μάλια, Σίσι και Σεληνάρι περιλαμβάνει η νέα χάραξη του τμήματος Μαλίων-Νεάπολης. Το μήκος του αυτοκινητόδρομου είναι 13,19 χιλιόμετρα, ενώ το μήκος του παράπλευρου δικτύου σε 9,6 χιλιόμετρα.
* Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος: Τέσσερις κόμβους σε Νεάπολη, Λίμνες, Λακκώνια και Άγιο Νικόλαο περιλαμβάνει το τμήμα Νεάπολης-Αγίου Νικολάου. Στο συγκεκριμένο τμήμα προβλέπονται 6 γέφυρες μήκους 865 μέτρων και κόστος κατασκευής στα 73,78 εκατομμύρια ευρώ. Το νέο τμήμα περιλαμβάνει επίσης 11,2 χιλιόμετρα παράπλευρου δικτύου.
Πηγή: neakriti.gr