Τρίτη, 13 Μαΐου, 2025
e-mesara
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
  • (Α)ΣΧΟΛΙΑΣΤΑ
  • ΑΓΡΟΤΙΚΑ
  • ΤΟΠΙΚΑ&ΑΛΛΑ
  • ΜΟΝΟΣΤΗΛΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
  • ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
  • ΑΡΘΡΑ
  • ΓΑΣΤΡΟΝΟΜΙΑ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΑΘΛΗΤΙΚΑ
  • ΚΡΗΤΗ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΑΓΓΕΛΙΕΣ
No Result
View All Result
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
  • (Α)ΣΧΟΛΙΑΣΤΑ
  • ΑΓΡΟΤΙΚΑ
  • ΤΟΠΙΚΑ&ΑΛΛΑ
  • ΜΟΝΟΣΤΗΛΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
  • ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
  • ΑΡΘΡΑ
  • ΓΑΣΤΡΟΝΟΜΙΑ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΑΘΛΗΤΙΚΑ
  • ΚΡΗΤΗ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΑΓΓΕΛΙΕΣ
No Result
View All Result
e-mesara
No Result
View All Result
Home Featured

Καπετάν Μιχάλης Κουρμούλης και Κουρμούληδες! «… Για του Χριστού την πίστη την αγία και της πατρίδας την ελευθερία»

11/08/2021
in Featured, ΑΡΘΡΑ, ΤΟΠΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
0
Βραδιά ιστορικής μνήμης και πολιτισμού στον Κουσέ! Τιμή και δόξα στους Κουρμούληδες
0
SHARES
Share on Facebook

Πατεράκης Γεώργιος Δρ. Πανεπιστημίου Ιωαννίνων Εκπαιδευτικός

ΚΟΥΣΕΣ 30-7-2021

Σ’ ένα πλούσιο και πληθωρικό θέμα όπως αυτό των Κουρμούληδων ο ομιλητής αντι­μετωπίζει πολλά προβλήματα με κύριο αυτό του μεγέθους και του όγκου των πληροφορια­κών στοιχείων που έχει να διαχειριστεί και επιλέγοντας να τα χωρέσει μέσα σε μια ημίωρη ομιλία. Ας σκεφτούμε τη συμπύκνωση εννοιών που θα πρέπει να γίνει, αν για μια μόνο πτυχή του θέματος έχουμε εκδώ­σει το γνωστό σχετικό βιβλίο επτακοσίων είκοσι 720 σελίδων κα­θώς και το δεύτερο, περιληπτικό ογδόντα περίπου σελίδων. Υπάρχουν βέβαια πολλές πτυ-χές που θα πρέπει να αναπτυχθούν, και θα απαιτούσαν χρόνο για ακαδημαϊκές πανεπιστη-μιακές παραδόσεις ενός τουλάχιστον εξαμήνου.

Για να μην μακρηγορήσουμε όμως αλλά και για να μην παραλείψουμε ουσιαστικά σημεία, οργανώσαμε τη σκέψη μας σε διαφάνειες, περιοριζόμενοι σε μια  σύντομη περίληψη του υλικού σε πυκνό τηλεγραφικό λόγο, για τον οποίο και επικαλούμαστε την επιείκειάν σας.

Το Βυζάντιο αντιμετώπιζε πολλούς εξωτερικούς εχθρούς και εσωτερικές αδυναμίες ως και το 824 μ.Χ που έχασε την Κρήτη από τους Άραβες. Οι Σαρακηνοί Άραβες κατέλαβαν το νησί, και απέκρουσαν έπειτα αρκετές απόπειρες των Βυζαντινών για την ανάκτησή του.

Ο στρατηλάτης αραβομάχος στρατηγός Νικηφόρος Φωκάς επέτυχε το 961 μ.Χ. και ανέκτησε την Κρήτη εφαρμόζοντας πολλές πολιτικές και πρακτικές για να διατηρήσει την Κρήτη στον κορμό του Βυζαντίου, αφού έγινε και αυτοκράτορας. Εγκατέστησε αμέσως βετε­ράνους του στρατού του, Αρμένιους, Σλάβους, άν­δρες εκ Πισειδίας της Μ. Ασίας (Πιτσίδια) αλλά και πάλι τα μέτρα δεν επετύγχαναν το σκοπό τους.

Τότε εγκατέστησε ισχυρές οικογέ­νειες του Βυζαντίου, αφοσιωμένες στον αυτοκρά-τορα, τα γνωστά δώδεκα Αρχοντόπουλα. Άλλοι υπο­στηρίζουν πως αυτά ήταν ντόπιες ισχυ-ρές οικογένειες που ενίσχυσε το Βυζάντιο, ποικι­λότροπα, ώστε να μένουν πιστές στον αυτό-κράτορα.

Στον Μυλοπόταμο εγκατέστησε τους Φωκάδες, στα Σφακιά τους Σκορδίλιδες, στο Ρέ-θεμνο τους Χορτάτζηδες, στα Αμαριώτικα τους Βαρούχηδες και στη Μεσαρά τους Βλα­στούς, «… οι δε άρχοντες και στρατιώται Βλαστοί να έχουν και αυτοί ταις πρώταις τους μερίδαις εις ταις Μεσαραίς ως και πρώτον», αναφέρει το σχετικό έγγραφο.

Οι Βλαστοί στάθηκαν ευνοημένοι και πιο τυχεροί από τις άλλες αρχοντικές οικογέ-νειες, αφού ο τόπος τους ήταν ο πιο πεδινός, έφορος και πολύ πα­ραγωγικός. Πλούτησαν και η περιουσία τους εκτοξεύτηκε στα ύψη, σε σημείο να ε­πεκτείνουν τις δραστηριότητές τους και εκτός Κρήτης. Έφτασαν δε να δανείζουν με χρυσό και τους αυτοκράτορες του Βυζαντίου στις πολεμικές τους επιχειρήσεις. Σε χρυσόβουλα των αυτοκρατόρων Ανδρόνικου Β΄ Παλαι-ολόγου (1324) και Ανδρόνικου Γ΄ Παλαιολόγου (1332) εμφανίζεται για πρώτη φορά το επώ-νυμο των Κουρμούληδων με την βυζαντινή υποκοριστική κατάληξη –ίσης, ως Συμεών Κουρ­μουλίσης. Κάτι ανάλογο με την ιδιωματική κατάληξη των κρητικών σε –άκης.

Στην οικογένεια ακούγονταν και αναφέρονται τα ονόματα : Δημήτριος, Στέφανος, Συμεών, Ιωάννης, Προκόπιος, Μανουήλ, Μάρκος και Γεώργιος.

Επί ενετοκρατίας η οικογένεια μαζί με τις άλλες αρχοντικές της Κρήτης κατόρθωσαν με αγώνες να αναγνωριστούν από την Βενετία ως ευγενείς. Ισότιμοι άρχοντες των Βενετών εποίκων, που έφθασαν στο νησί. Στην ταξική κοινωνία της εποχής στην Κρήτη τα μέλη της οικογένειας ανήκαν στην τάξη των Αρχοντορωμαίων.

Η περίοδος που ακολούθησε όμως στο Βυζάντιο ήταν περίοδος παρακμής με εναλ-λαγές στο θρόνο, εσωτερικές στάσεις και επαναστάσεις, εξωτερικές απειλές, από τους Πέρ-σες, τους Άραβες, τους Οθωμανούς αλλά και τους Λατίνους – Φράγκους, με το Σχίσμα των Εκκλησιών και τους Βενετούς, που κατέλυσαν την Βυζαντινή αυτοκρατορία διαμοιράζοντας τα εδάφη της στην Δ΄ σταυροφορία 1204.

Διάφορες αιτίες και σκοπιμότητες μετέβαλαν και άλλαξαν τα αρχικά επώνυμα των βυζαντινών αρχοντικών εκείνων οίκων που εγκαταστάθηκαν στο νησί. Άλλα υποχώρησαν και εξαφανίστηκαν (Χορτάτσαι, Αγιοστεφανίτες, Νομικοί, Αργυρόπουλοι κλπ) και άλλα μεταλλά-χτηκαν σε νέα. Από τους Φωκάδες προήλθαν οι Καλλέργηδες του Μυλοποτάμου-Ανωγείων. Από τους Σκορ­δύληδες των Σφακίων προήλθαν οι Πάτεροι και οι Παπαδόπουλοι.

Από τους Βλαστούς της Μεσαράς λοιπόν έτσι προήλθαν οι συνώνυμοι Κουρμούλη-δες, ισχυροποιούμενο κυρίως το επώνυμο αυτό των Βλαστών, μετά την τουρκική κατάκτηση της Κρήτης. Τα βαπτιστικά ονόματα που συναντούμε στους Κουρμούληδες είναι τα ίδια των Βλαστών που προαναφέραμε (Δημήτριος, Μανουήλ, Ιωάννης Γεώργιος, Ιωάννης, Μάρκος κλπ ).

Η παράδοση αναφέρει και πολλοί ιστορι­κοί υποστηρίζουν, πως η αλλαγή του επω­νύμου έγινε για να αποφύγει η οικο­γένεια τις συνέπειες, από την αναγνώρισή της από τους Τούρκους που επικράτησαν τελικά στο νησί (1669 και μετά). Τότε δηλαδή που και οι Βυζα­ντινές οικογένειες της Κρήτης αναγκάστηκαν ή να εκπατριστούν, ή να προσαρμοστούν.

Έξυπνοι, ευφυείς, δαιμόνιοι και οξυδερκείς, οι Βλαστοί, προκειμένου να αποφύγουν μάλιστα τις συνέπειες και να διατηρήσουν τη δύναμη, τον πλούτο και τα βυζαντινά προνό­μια που διατήρησαν ακόμη και επί Βενετοκρατίας, υποκρίθηκαν τον εξισλαμισμό τους. Ήταν η μόνη λύση. Ασφαλής και αποτελεσματική μέθοδος επιβίωσης, στη λαίλαπα του για­νιτσα­ρι­σμού, που έπληττε τον τόπο τους. Πολλοί αρχοντοβενετσιάνοι έδειξαν το δρόμο και τη μέ­θοδο. Με μια απλή δήλωσή τους στον Οθωμανό ιεροδίκη, επέτυχαν την επιβίωση και τη συ­γκαλυμμένη συνέχεια της οικογένειας. Διατήρησαν τον πλούτο, το κύρος, την αυτονομία, την περιουσία και τους δυο αμυντικούς πύργους τους, που τους εξασφάλιζαν άνεση και ασφά­λεια από τις απειλές και επιθέσεις των ντόπιων ασύδοτων «ξεκουκούλωτων», Οθωμανών.

Η υποκρισία τους αυτή είχε και τις συνέπειες της. Το ηθικό βάρος της αλλαξοπιστίας τους. Διατήρησαν την αίγλη, τον πλούτο και κρυφά την πίστη τους (Κρυπτοχριστιανοί). Υπέ-φεραν όμως από τύψεις για τον εξισλαμισμό τους. Παρά την άδεια που έδωσε ο κρητικός στην καταγωγή πατριάρχης Ιεροσο­λύμων Νεκτάριος Πελοπίδας, επιτρέποντας την επιφανει-ακή μόνο αλλαξοπιστία τους, μια ομάδα από την οικογένεια θέλησαν ν’ αποκαλυφτούν, δηλώνοντας δημόσια την αληθινή Χριστιανική τους πίστη.

Όμως στην ομαδική πο­ρεία τους προς την Πόρτα του πασά, στο Μεγάλο Κάστρο, τους πρόλαβε στα στενάκια μόλις μπήκαν στην πόλη, ο Φιλικός μητροπολίτης Ηρακλείου Γερά-σιμος Παρδάλης μέσω ενός διάκου του. Τους κάλεσε στο δεσποτικό μυστικά. Με ευχές και νουθεσίες τους απέτρεψε να υλοποιήσουν το σχέδιό τους και ενισχύοντάς τους πνευματικά τους υπέδειξε να συνεχίσουν να προσφέρουν από την ισχυρή και ασφαλή θέση τους, στην οποία βρίσκονταν, μέχρις ό­του ξεκινήσει ο μεγάλος Αγώνας.

Διαλανθάνοντας της προσοχής των κατακτητών, έτσι οι Κουρμούληδες, προόδευσαν κοινωνικά συστήνοντας ισχυρό, αυτόνομο και δυναμικό πυρήνα, που τους επέτρεπε την ι­σχυροποίηση και σχεδόν αυτονόμησή τους στην απόμερη, και απόμακρη τότε από το κέντρο, Μεσαρά τους.

Η δράση και η συμπεριφορά των Κρυπτοχριστιανών Κουρμούληδων προς τους ρα-γιάδες Χριστιανούς, διέφερε και σκανδάλιζε τους αγάδες και μπέηδες γειτονικών χωριών, οι ο­ποίοι αγαναχτισμένοι, τους παρενοχλούσαν και συχνά τους κατάγγελναν στην εξουσία, για την ύποπτη στάση και την συμπεριφορά τους.

Δεμένοι σφιχτά σε στενό οικογενειακό κύκλο-πυρήνα, με δικούς τους οπλοφόρους, φρουρά αλλά και με τη σιωπηρή ευγνωμοσύνη των χριστιανών Ραγιάδων της περιοχής που υποστήριζαν, μπορούσαν να προοδεύουν. Κρυφά τελούσαν τα χριστιανικά τους καθήκοντα διατηρώντας στα βάθη των πύργων τους Χριστιανική εκκλησία-κατακόμβη (Αγίας Πελαγίας).

Δημόσια, επέκτειναν τις δραστηριότητές τους μέσα στο Μεγάλο Κάστρο, όπου απέ-κτησαν ακίνητα αλλά και ανταποκριτές στην Σμύρνη, στην Κωνσταντινούπολη και στην Ευ­ρώπη (Ολλανδία). Κατέλαβαν μάλιστα και στρατιωτικά αξιώματα του Οθωμανικού στρατού, που τους επέτρεπαν την οπλοκατοχή και τη διατήρηση οπλαποθήκης. Δυνατοί έτσι αντιμε­τώ­πιζαν με μαε­στρία τις κατηγορίες και εξευμένιζαν τους αρμόδιους για τον έλεγχό τους, με δώρα και εκ­δουλεύσεις.

Ενισχύοντας τα παλικάρια τους, σχεδίασαν και θέλησαν να εκτελέσουν τον τοπικό τούρκο τύραννο της Μεσαράς Αγριολίδη-αγά. Επιχείρηση που με την παρουσία τους στον πύργο του Αγριολίδη, κατέληξε δυστυχώς σε τραγωδία και στο θάνατο του γνωστού Χαϊνη ιατρού Δημήτρη Λόγιου, από τον Άγιο Θωμά. Της μεγάλης εκείνης μορφής του σπουδαγμέ-νου στην Ευρώπη (Ιταλία) γιατρού, που αν δεν έπεφτε θύμα προδοσίας του Αράπη υπηρέτη του Αγριολίδη, θα μπορούσε αργότερα, με τα προσόντα, τη σοφία και την ανδρεία που διέ-θετε, να ηγηθεί του επαναστατικού αγώνα στην Κρήτη του 1821.

Οι Κουρμούληδες από κατηγορούμενοι τις πιο πολλές φορές, παρουσιάζονταν κατή-γοροι και αδικούμενοι των ασύδοτων και τυραννικών γειτονικών γενιτσάρων.

Ο αποσταλμένος από την Πύλη, Οσμάν πασάς ο «πνιγάρης» κυνηγός και τιμωρός των ασύδοτων αγάδων και γενιτσάρων στα Ρεθεμνοχανιώτικα, γύρω στους 500 από τους ο­ποίους έπνιξε, κάλεσε και τον Μιχ. Κουρμούλη (Χουσεΐν-αγα) της Με­σαράς τότε, σε απολο-γία, έξω από τα τείχη του Μεγάλου Κάστρου (1813). Παρά το κλίμα πανικού που επικρατού-σε τότε μεταξύ των ασύδοτων Οθωμανών, ο Κουρμού­λης παρουσιάστηκε με θάρρος.

Μετά από τις ανακρίσεις που διεξήγαγε, και ώριμη σκέψη, που ακόμη και σήμερα προβληματίζει, όχι μόνο δεν τον τιμώρησε ο πασάς, αλλά τον παρασημοφόρησε επιπλέον.

Έτσι σταδιακά, οι Κουρμούληδες αναδείχτηκαν τοπάρχες της Μεσαράς, με ισχύ και καταξίωση ακόμη και μεταξύ των δυνατών αλλά και αδύναμων και αδικούμενων Οθωμανών.

Διέθεταν λοιπόν κοινωνική καταξίωση, οπλοστάσιο, ατομική φρουρά, πύργους -φρούρια, χρήμα, στάβλους αλόγων και πάνω από όλα, έμπιστους και αφοσιωμένους υπηρέ-τες, παλικάρια.

Στην επανάσταση του Δασκαλογιάννη 1770, η οικογένεια κινήθηκε δραστήρια για την εκ του α­φανούς συνδρομή και επηρεασμό υπέρ των θυμάτων της επανάστασης. Δωροδο-κώντας φύ­λακες, φρόντισαν να δραπετεύσουν από τον Κούλε του Μ. Κάστρου οι φυλακισμέ-νοι οπλαρχηγοί του Δασκαλογιάννη (1771), τους οποίους έκρυψαν στη συνέχεια σε σπήλαιο πάνω από τη Γέργερη. Τη γνω­στή από το γεγονός «Τρύπα του Κουρμούλη» μέχρι να τους φυγαδεύσουν έπειτα στα ερη­μωμένα από την επανάσταση Σφακιά, όπου διατηρούσαν πολ-λές κουμπαριές, στεφανώματα και φίλους.

Η δράση αυτή χρεώνεται στον Ιωάννη Κουρμούλη, πατέρα του κορυφαίου της γενιάς καπετάν Μιχαήλ Κουρμούλη.

Ο Μιχαήλ Κουρμούλης (1765-1824) γνωστός με το μωαμεθανικό όνομα «Χουσεΐν α­γάς» υπήρξε ο μέγιστος με την εθνική και κοινωνική δράση του, στα χρόνια του ξεσηκωμού της επανάστασης του 1821.

Ήταν γνωστός για τα υπέροχα ιπποτροφεία-στάβλους και τους γυμνασμένους πολε-μικούς ίππους του, που έφεραν και το χαρακτηριστικό όνομα «Κουρμούλης» ως σήμα κατά-τεθέν, και ανήλθε στο στρατιωτικό αξίωμα του γιανιτσαρ-αγά, δηλαδή συνταγματάρχης των εντόπιων γενιτσάρων.

Η ζωή του μοιάζει με παραμύθι και η δράση και τα κατορθώματά του άγγιξαν το κα-τώφλι του μύθου, τόσο από το μέγεθος, το παράτολμο και το βάρος των ενεργειών του, όσο και από το απόκρυφο και τον μυστικισμό που κάλυπτε το όνομά του.

Μετά την αποκάλυψή του όμως θαυμάζουμε τον πόθο, την αφοσίωση στην εθνική υπόθεση, στο εθνικό συμφέρον, την ανιδιοτελή προσφορά του. Ακολούθως το δραματικό τέλος του, τραυματίας πολέμου, οικονομικά κατεστραμμένος, υπήρξε, φιλοξενούμενος του καπετάν Μανόλη Τομπάζη στην Ύδρα.

Το έργο και την προσφορά του πλαισίωναν και υποστήριζε όλη η οικογένεια, με τα συμπεθεριά της, που από τους ξένους περιηγητές αναφέρονται γύρω στους ενενήντα οπλο­φόροι άνδρες της οικογένειας.

Ο αδελφός του Γεώργιος, ο γιός του Δημήτριος, ο ανηψιός του Μανόλης, οι γαμπροί του, και τα παλικάρια τους αναφέρονται ως πρωταγωνιστές, ηγέτες και θύματα στα πεδία των μα­χών του Α­γώνα του 21, εντός και εκτός Κρήτης.

Από τα παλικάρια συναγωνιστές του αναφέρουμε επιγραμματικά : προε­παναστα-τικά τον χαΐνη Λόγιο, αλλά και όσους διακρίθηκαν έπειτα, όπως τον Καμπιτομαθιό, τον Χου­λογιάννη, τους Μελιδόνηδες, τον Ρωμάνο, τον Κόρακα, τον Ξωπατέρα, τον Μαλικούτη, τον Σκουντή, τον Κούρτικα, τον Μαστραχά, τους Ανωγειανούς και φοβάμαι ότι θα αδικούσα πολ­λούς αν δεν ανέφερα ονομαστικά, του Τσουδερούς του Ρεθύμνου (Γεώργιο και ηγούμενο Μελ­χισεδέκ) τους Χάληδες από τα Χανιά, κι άλλους γιατί όλη η Κρήτη από την μια άκρη στην άλλη, τον αποδεχόταν και συνεργάζονταν μαζί του. Από τους Σφακιανούς πρωτοκαπεταναι-ους, ως και τον τελευταίο αγωνιστή και επαναστάτη, για να μην παραλείψουμε και πολλούς αδύναμους Οθωμανούς, που εκτιμούσαν την προσφορά του και αναγνώριζαν την κοινωνική καταξίωσή του επικαλούμενοι πολλές φορές την παρέμβασή του για την επίλυση διαφορών τους.

Μαζί με τον αδελφό του Γεώργιο είχαν μυηθεί στη Φιλική Εταιρεία παραμονές της επανάστασης (1819) και μάλι­στα ανήλθε στον βαθμό του «αιδεσίμου ιερέως» της. Διέθετε το χαρακτηριστικό εφοδιαστικό έγγραφο (Πιστοποιητικό της ιδιότητάς του) και μπορούσε δηλαδή να κατηχεί και άλ­λους στα μυστήρια της Φιλικής Εταιρείας.

Τόσο σοβαρή ήταν η περίπτωσή τους που παρα­βρέθηκαν μάλιστα και οι δυο στις συ-νελεύσεις προετοιμασίας της επανάστασης πότε στα Χανιά, αλλά και στα τελε­τουργικά έναρ-ξης της επανάστασης του 1821 στην Κρήτη. Στα «Γλυκά νερά» και της «Παναγίας της Θυμνι-ανής» στα Σφακιά, όπου από την «Κα­γκελαρία Σφακίων» απονεμήθηκε στον Μιχαήλ Κουρ-μούλη ο στρατιωτικός βαθμός του Πεντακοσίαρχου. Ο ανώ­τατος των κρητικών επαναστα-στών, του 21 στην Κρήτη.

Εικόνες της περίστασης μας δίδει πολύ παραστατικά η λαϊκή Μούσα :

Κοντό κι ειντά ’ναι η μάζωξη στο σφακιανό το(ν) κάμπο ;

Στην Παναγιά τη Θυμνιανή, δίπλα στσοι Κομητάδες,

μαζώνουντ’ ούλοι (γ)οι αρχηγοί τση Κρήτης οι αντρειωμένοι.

Ο­μορφονιοί, αμούστακα, γέροι και παλικάρια.

Απ’ ούλους ξεχωρίζουνε μια δεκαρέ νομάτοι.

Δείχνουνε σ’ αναστάτωση, σαν τ’ άγρια λιοντάρια.

Φορούνε ρούχα πλουμιστά, στην κεφαλή τουρμπάνι,

λαμποκο­πούν στη μέση(ν) τους μα­χαίρια και μπιστόλες,

καδένες εις το(ν) μπέτη τους, μά­λαμα καπνισμένες.

– Χριστέ μου !!! να ’ναι άπιστοι, κουρσάροι ή γενιτσάροι ;

Κι αν είναι, είντα γυρεύγουνε σε τούτονε τον τόπο ;

– Δεν είν’ κουρσάροι άπιστοι, ουδέ και γενιτσάροι.

Κατωμερίτες δείχνουνε, θεργιά ξα­γριγεμένα.

Άντρες καλοστεκούμενοι, βαργιά αρματωμένοι.

– Θεέ μου και οι Κουρμούληδες είναι τα παλικάρια !!!

και πιο απ’ όλους ξακου­στός ο κα­πετάν Μιχάλης.

 

Προεπαναστατικά τώρα : θα πρέπει να αναφερθεί ότι  (είχαν την ελευθερία κινήσε-ων) και πύκνωσαν τις μεταβάσεις τους προς τα Σφακιά και τα Χανιά, με ενέργειες που έμει­ναν πα­ροιμιώδεις στην Ιστορία μας.

Από το συχνό πήγαινε-έλα, προέκυψε η ανάγκη ανάπαυλας και δια­μονής στο μακρύ ταξίδι Κουσέ – Σφακιά – Χανιά, με τα τότε μεταφορικά μέσα της εποχής, με αποτέλεσμα την ενδιάμεση στάθμευση για ανάπαυση, ή διανυκτέρευση και διαμονή. Κάποιοι Κουρμούληδες ρίζωσαν στα χωριά Αγκουσελιανά και Σελλιά, και διακρίθηκαν στις μάχες που έγιναν στην περιοχή τους, τους κατιόντες των οποίων συναντούμε ως σήμερα στα μέρη αυτά.

Στα Χανιά, το Πάσχα 1821, ο Μιχαήλ Κουρμούλης αποκάλυψε την αληθινή πίστη του επι­σκεπτόμενος ξαφνικά τον μητροπολιτικό ναό των Αγίων Αναργύρων, όπου μετάλαβε των Αχράντων Μυ­στη­ρίων και ήρθε σε συνεννοήσεις μετά με τους Φιλικούς Εταίρους του (επί-σκοπο Μελχισεδέκ, Ρενιέρη κλπ.).

Πολύ παραστατικά μάλιστα η λαϊκή μούσα μας αναφέρει σχετικά :

Μεσ’ τα Χανιά βρισκότανε τη μεγαλοβδόμαδα κι εξέτρεχε πολλές δου­λειές απού ’χε στην αράδα.

Όμως, Μεγαλοσαβατιάτικο δεν είχε ξετελέψει, κι όθε τα Μεσαρίτικα, πίσω να επιστρέψει.

Κι έτσι, να μεταλάβει σκέφτηκε, των θείων μυστηρίων,

κρυφά, νύχτα τσ’ Ανάστασης, στην πόλη των Χανίων.

Σχεδίασε, μεσ’ τη νυχτιά, στα ξαφνικά να πάει, σε εκκλησιά και στα κρυφά κι αυτός να μεταλάβει.

Διάλεξε δε και το ναό, Αγίων Αναργύρων που ’ταν τότε δεσποτικός, στην πόλη των Χανίων.

Την ώρα της Ανάστασης Μεγα-Σάββατο βράδυ,

 γλίστρησε, για την εκκλησιά, μεσ’ στο πυκνό σκο­τάδι.

Πάνοπλος κι όπως ήτανε, π’ ανθρώπου νους δε βάνει,

μπαίνει στην εκκλησιά μ’ορμή και το κα­πότο βγάνει.

Βγάνει κι από την κεφαλή το πλου­μιστό σαρίκι, που το φορούσε χαμηλά κιανείς μην τον γνωρίσει. Κι ελάμψανε τα άρματα !!! Αστράψαν οι μπιστόλες !!!

Μα οι Χριστιανοί απ’ το φόβο τους κιτρίνισαν σαν βιόλες.

Ποιος ήταν που δεν ένοιωσε τρόμο, παραλυσία, σαν είδε Τούρκο μ’ άρματα μέσα στην εκκλησία ;

Πορπατηχτός επήγαινε ίσια στο άγιο – Βήμα, έκανε νόημα του παπά, που όλοι τους σαστίσαν.

Φόβο και αναστάτωση μα και απελπισία, σκόρπισε η παράξενη του Τούρκου παρουσία.

Ετσά μεγάλες εορτές μα και χρονιάρες μέρες,

οι Τούρκοι μέσ’ τις εκ­κλησιές μ’ άρματα και μαχαί­ρες,

      κάνανε χάζι μπαίνοντας, και τα ιερά μας βρίζαν,

ματοκυλούσαν Χρι­στιανούς κι έκαιγαν ό,τι βρίσκαν.

Όμως, σαν το αγίασμα εγλύκανε ο φόβος.

Ζωντάνεψε και των κεργιών το φως, του δέσποτα ο λόγος,

που ’δε από μέσα κι ένοιωσε το σύνθημα του ξένου,

των Φιλικών γνω­ρίσματα, που λίγοι μόνο ξέρουν,

και παίρνοντας στα χέρια του το Άγιο Ποτήρι,

επρόβαλε ατάραχος εις την Ωραία Πύλη.

Κι ενώ του ’δίδε ήρεμα την θεία κοινωνία,

λίγο πρίχου να τέλειωνε η θεία λειτουργία, λέει :

 «…μεταλαμβάνει ο δούλος του Θεού Μιχαήλ».

Λόγια, που σα να τά ‘ψαλλαν ουράνια Σεραφείμ.

Άκρα σιγή βασίλεψε μέχρι να μεταλάβει,

      ο ξένος με τα τούρκικα και τη μεγάλη σπάθη.

Όλο το εκκλησίασμα, (…όσο ’χε μείνει ακόμα),

σύξυλο εστεκότανε και μ’ ανοιχτό το στόμα.

Δεν εμπορούσαν οι άμοιροι πράμα να καταλάβουν.

Άλλα εντουχιουντίζανε να γίνουν και να πάθουν.

Κι όσπου να συνηφέρουνε τ’ όμορφο εκείνο βράδυ,

μεσ’ το καπότο χάθηκε ο ξένος στο σκοτάδι.

Ποιος ήταν ; δεν κατάλαβε κιανείς. Ούτ’ από πού ’χε έρθει,

Κι ο δέσποτας, συνέχιζε, με το «Χριστός Ανέστη…».

Εξαπατώντας τους Τούρκους του Μεγάλου Κάστρου, που αναρωτιούνταν γιατί ά­δειαζε τις οπλαποθήκες του στην πόλη, δήλωνε : « … για τους άπιστους ραγιάδες που κινούνταν συνω­μοτικά».

Με τα όπλα αυτά όπλισε τα έμπιστα παλικάρια-συνεργάτες του.

Διάθεσε τους ίπ­πους των στάβλων του και ίδρυσε το πρώτο Ιππικό των επαναστατών.

Έπειτα κήρυξε επί­σημα και δημόσια την επανάσταση, στο χωριό τους τον Κουσέ.

Μόλις μαθεύτηκαν τα νέα και έγινε γνωστή η δημόσια αποκάλυψή του, ο αρχιστρά-τηγος των Τούρκων Σερίφ-πασάς του Ηρακλείου (Σερασκέρης Κρήτης) επιθυμώντας να με­ταπείσει τον Μιχαήλ Κουρμούλη, του έστειλε κολακευτική επιστολή, στο στρατηγείο του Κουρμούλη στη Μονή Βροντησίου, προσκαλώντας τον να επιστρέψει στις τάξεις των Οθωμα­νών υποσχόμε­νος συνάμα να τιμωρήσει όσους Οθωμανούς τον ενοχλούσαν.

Η απάντηση φυσικά, όπως δήλωνε ο γραμματέας του Λάζαρος Ιορδάνου, ήταν αρνη­τική, και έκτοτε απέφευγε να έχει επικοινωνία με τον πασά, για να μην αφήσει περιθώρια παρεξήγησής του από τους Χριστιανούς, αφοσιωμένος με ζήλο πλέον και ανοιχτά στον επαναστατικό αγώνα.

Θα πρέπει να σημειωθεί η λεπτομέρεια εδώ, ότι κατά την απονομή των στρα­τιωτικών βαθμών, από την «Καγκελαρία Σφακίων» δέκα Σφακιανοί πολέμαρχοι, κατέλαβαν ανώτερα αξιώματα και α­πλώθηκαν σ΄ όλη την Κρήτη. Αναπτύχτηκε τότε ζηλότυπα, εσωτερική αντί­δρα-ση από τους παραγκωνιζόμενους οπλαρχηγούς της Κεντρικής και Ανατολικής Κρήτης. Ένα ρεύμα «αντισφακιανιζόντων» αγωνιστών, που προσέβλεπαν με εμπιστοσύνη στην ηγετική μορφή του Κουρμούλη. Προτιμούσαν ως ηγέτη τους, τον καπετάν Μιχάλη, ως ήπιου σοβα­ρού και μετριοπαθούς η­γέτη, που έφερε επίσημα και τον στρατιωτικό βαθμό του πε­ντακοσί­αρχου. Τον πρότειναν μάλιστα φορτικά και στην Πελοπόννησο, στον Δημήτριο Υψηλάντη, για να τον χρήσει ως Γε­νικό Αρχηγό του Α­γώνα στην Κρήτη. Θέση την οποία δεν αποδέχτηκε ο ίδιος, εκτιμώντας την φιλαρχία των υ­πόλοι­πων συναρχηγών του, μα κυρίως φοβούμενος την αμφισβήτησή του σε κρίσιμες ώρες και αποφάσεις του Αγώνα, λόγω της προηγούμενης αλ­λαξοπιστίας της οικογέ­νειάς του.

Έτσι ο Υψηλάντης, για να ξεπεράσει το αδιέξοδο, πήρε τη λάθος απόφαση και προ­χώ­ρησε στο διορι­σμό του Μιχαήλ Αφεντούλη ως Γενικού Αρχηγού του Κρητικού αγώνα, (1822-1823). Ο Αφεντούλης ξένος στην ψυχολογία των κρητικών και μάλιστα άξεστων οπλαρ­χηγών καπεταναίων, παρά τις αρχικές επιτυχίες των επαναστατών, δίχασε τους αγωνι-στές στρεφόμενος κατά των Σφακιανών και παίρνοντας το μέρος των «αντισφακιανιζόντων». Πάνω στο χρόνο, απογοήτευσε και ανακλήθηκε, αντικατεστημένος από τον υ­δραίο θα­λασ­σόλυκο καπετάν Μανόλη Τομπάζη, ως Αρμοστή Κρήτης (1823).

Ο Τομπάζης ήταν καλός, δυναμικός, φιλοκρητικός και θαλασόλυκος, αλλά καπετά-νιος για τη θάλασσα, χωρίς στρατηγικές ικανότητες στην ξηρά.

Ο Μιχαήλ Κουρμούλης αγωνίστηκε με τα παλικάρια του στην Κεντρική κυρίως Κρήτη και γνώρισε σημαντικές επιτυχίες αναγκάζοντας τους Οθωμανούς των επαρχιών να καταφύ-γουν για προστασία στα κάστρα και μάλιστα με συνωστισμό, στο Μεγάλο Κάστρο. Οργάνωσε την επαρχία και διαχειρίστηκε τα έσοδα από τις εγκαταλειμμένες περιουσίες των Οθωμανών της υπαίθρου για τη συντήρηση των παλικαριών και του ιππικού του.

Και με τους δύο Έλληνες Αρμοστές συνεργάστηκε άψογα και αγωνίστηκε με όλες του τις δυνάμεις μέχρις εσχάτων κατά του Χασάν-πασά, ο οποίος σκοτώθηκε στο Καστέλλι Πε­διάδος και αντικαταστάθηκε από τον Χουσεΐν-μπέη.

Παρά τις επιτυχίες του Κουρμούλη και των επαναστατών, ο ενωμένος Τουρκο-αιγυ-πτιακός τακτικός στρατός κατέπνιξε τελικά την επανάσταση της Κρήτης στα 1824 βυθίζοντας στον όλεθρο και την καταστροφή την έδρα των Κουρμούληδων στη Μεσαρά, και την Κρήτη ολόκληρη. Κυνηγημένα τα παλικάρια της οποίας αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν το νησί.

Τραυματίας πολέμου και ο Μιχαήλ Κουρμούλης, κατέφυγε με την στενή οικογένειά του, στο πλοίο «Τερψυχόρη» του Εμμ. Τομπάζη στους Καλούς Λιμνιώνες, απ’ όπου εκπατρί-στηκαν.  Φιλοξενούμενος στο αρχοντικό των Τομπάζηδων στην Ύδρα ενεργούσαν από κοι­νού με τον Τομπάζη στην ελληνική κυβέρνηση για την ενίσχυση και αναζωπύρωση του Αγώνα της Κρήτης.

Άφησε την τελευταία του πνοή όμως, 1η Ιουνίου 1824 και κηδεύτηκε με δημόσια δα­πάνη στην Ύδρα, με τιμές στρατηγού εν ενεργεία, παρά τον εμφύλιο τότε, που κατέτρωγε τα σπλάχνα της κυρίως Ελλάδας (Δες εφημ. Ο Φίλος του νόμου).

Το έτος 1824 ήταν πανωλεθρία για τους επαναστάτες της Κρήτης. Μέσα στο γενικό κλίμα καταστροφών σημειώνεται το μαρτύριο των Τεσσάρων Νεομαρτύρων του Ρεθύμνου (Γεώργιος, Μανουήλ, Νικόλαος και Αγγελής) Ρετζέπηδες από τις Μέλαμπες, που ήταν κρυ-πτοχριστιανοί Κουρμούληδες.

Ο Χασείν-μπέης αφού κατάστρεψε την Μεσαρά και επικράτησε στην Κρήτη, κυνή-γησε τα παλικάρια της πάνω στο νησί αλλά και στα δίπλα νησιά, όπου είχαν καταφύ­γει. Κατέστρεψε την Κάσο μάλιστα όταν οι κάτοικοί της αρνήθηκαν να του παραδώσουν του­λάχιστον τους Κουρμούληδες, που ήταν μεταξύ τους (Δημήτρης, Μανόλης, Αστρινός ).

Οι Κά­σιοι τους φυγάδευσαν σε γειτονικά νησιά απ’ όπου κατέληξαν στην κεντρική Ελλάδα και τάχτηκαν κάτω από τις διαταγές των στρατηγών της (Παπαφλέσα, Κολοκοτρώνη, Καραϊ­σκάκη, Μακρυγιάννη κλπ.). Παίρνοντας μέρος στις κυριότερες μάχες του ελληνισμού τότε (Μεσολόγγι, Μανιάκι, Σφαχτηρία, Μαραθώνα, Τρίπολη, Ναύπλιο, Φάληρο) έγραψαν λα­μπρές σε­λίδες δόξης και έλαβαν την υπόσχεση ότι θα ενισχύονταν μετά, για την εκστρα-τεία ανάκτησης της Κρήτης τους.

«… Σ’ έναν αγωνιστή μπροστά έκαιγε ένα καντηλάκι, σα να ήταν ιερό κόνισμα. Κι ό­ποιος έμπαινε και τον ρωτούσε το γιατί : – Είναι ο άγιος Καραΐσκος, αποκρίνουνταν ξερά κι έκοβε την κουβέντα. Ετούτος ήταν ο καπετάνιος του παππού του, του Ντελή-Μιχάλη. Μια νύχτα που’ταν ταμπουρωμένοι οι Έλληνες στο Φάληρο, κοντά στην Αθήνα, κι είχαν στήσει αντίκρα οι Τουρκα-λάδες τα τσαντίρια τους, ο παππούς του μέθυσε. Ο αρχηγός είχε βγάλει διαταγή, κανένας μην κουνήσει από το ταμπούρι του, ωσότου καταφτάσουν το πρωί κι άλλοι καπεταναίοι, λίγοι ήταν οι χριστιανοί μαθές, χιλιάδες οι Τούρκοι. Μα ο παππούς του μέθυσε μαζί και με άλλους Κρητι-κούς – ποιος μπορούσε να τους κάμει ζάφτι ; Χίμηξαν όξω από τα ταμπούρια τους, μπήκαν στα τούρκικα τσαντίρια, άρχισαν τις κουμπουριές… Πιάστηκαν χριστιανοί και Τούρκοι πριν της ώρας κι ο Καραϊσκάκης σκοτώθηκε.

– Τον πήρε στο λαιμό του, τον πήρε στο λαιμό του… μουρμούρισε ο καπετάν Μιχάλης. Δεν πειράζει. Κι ο παππούς μου σκοτώθηκε. Όλοι θα σκοτωθούμε».

Με το θαυμάσιο κείμενο αυτό περιγράφει ο μεγάλος Κρητικός λογοτέχνης Νίκος Κα­ζαντζάκης τα γεγονότα που κατέληξαν στο θάνατο αρκετών Ελλήνων και του Καραϊσκάκη στη μεγάλη μάχη του Φαλήρου που επακολούθησε με το δραματικό τέλος της (Απρίλιος 1827)».

Σκοτώθηκαν όμως και τριακόσιοι Κρητικοί μεταξύ των οποίων και ο γιός του καπετάν Μιχάλη, Δημήτριος Κουρμούλης, ή Κουρμουλάκης, ενώ αιχμαλωτίστηκε ο Δημήτριος Καλ-λέργης, όπως μας πληροφορεί και πάλι η λαϊκή μούσα :

«Σκοτώσανε τον αρχηγό Δημήτρη Κουρμουλάκη

Τον Πλεύρη, τον Καλαμαρά και το Νικηφοράκη

Κι ο Καραϊσκος αρχηγός κι εκείνος εσκοτώθη

Και του Καλλέργη εκόψανε τ’ αφτί σαν εσκλαβώθη.

Εγούη-εγούη μου τση μαυροκακομοίρας

Πλειά απού τριακόσιοι Κρητικοί αυτό το δρόμο επήραν».

 

Από τους ελάχιστους που γλύτωσαν από τη σφαγή, ο ανηψιός του καπετάν Μιχάλη, πεντακοσίαρχος Μανόλης Κουρμούλης, πήρε μέρος στην συνέχεια στην εκστρατεία των ε­κτός Κρήτης Κρητικών, στην Κρήτη, όπως τους είχαν υποσχεθεί οι υπεύθυνοι της Ελλάδας. Η εκστρατεία οργανώθηκε και οι Κρήτες αγωνιστές αποβιβάστηκαν στον Άγιο Νικόλαο. Πολε-μώντας ο κα­πετάν Μανόλης έπεσε αργότερα στη μάχη του Μο­χού, της επαρχίας Πεδιάδας (1827).

Το επόμενο έτος (1828) εξουδετερώνεται το πρωτοπαλίκαρο του Κουρμούλη, ο Ιωά-σαφ Μαρκάκης (Ξωπατέρας) που είχε γλυτώσει από τη σφαγή του Φαλήρου. Πολιορκού-μενος από αμέτρητο τούρκικο ασκέρι στον πύργο του, στην δίπλα Μονή της Παναγίας της Οδηγήτριας, θα τον κλάψει η λαϊκή μούσα με το γνωστό λαϊκό τραγούδι που αναφέρει υποτιμητικά και ειρωνικά για τους Τούρκους : «Δεν είν’ αυτή παλικαριά μονό ‘ναι πουστου-λούκι, να πολεμούν ένα παπά εννιά χιλιάδες τούρκοι…». Υπερβολές βέβαια της Μούσας, που δείχνουν το μέγεθος της κατασταλτικής δύναμης των Τούρκων, με την αλήθεια να είναι ότι κινήθηκαν εναντίον του 900-1.200 Τούρκοι.

Ο γιός του καπετάν Μανόλη, Γεώργιος, επιλέχτηκε αργότερα από τον βασιλιά Όθωνα ως ορφανό πολέμου και από μάνα και πατέρα. Στάλθηκε στο Βαυαρία-Μόναχο στην στρα­τιωτική σχολή απ’ όπου εξήλθε αξιωματικός του νεοσύστατου τότε Ελληνικού στρατού. Με το βαθμό του συνταγματάρχη, τον συναντούμε στη συνέχεια να κάνει απόβαση στη νότια Κρήτη και στην επανάσταση του 1866 να πολεμάει μαζί με τον Γενικό Αρχηγό πλέον, Μιχάλη Κόρακα στις Μάχες του Λασιθίου 1867.

Αναφέρθηκα στους στρατιωτικούς της οικογένειας παραλείποντας τις χήρες και τα ορφανά κορίτσια-πρόσφυγες στην κεντρική Ελλάδα. Η χήρα του καπετάν Μιχάλη, Μαρία, ζούσε στο Τολό με μια φτωχή σύνταξη που της χορηγήθηκε από το ελληνικό δημόσιο, κάτω από την προστασία της οικογένειας των συναγωνιστών του Μελιδόνηδων. Ήταν πολυμελής οικογένεια με το όνομα Δάνδολος, από το χ. Μελιδόνη, που έδωσε σπουδαίους αγωνιστές στον Αγώνα [τον πε­ντακοσίαρχο Αντώνιο που δολοφονήθηκε, τους : Γεώργιο, Ηλία, Νικόλαο, και Χαράλαμπο].

Μετά τον γιό της Μαρίας και προστάτη της Δημήτριο, έπεσε και ο τελευταίος υπερα­σπιστής της, γενναίος Α­στρινός Χα­τζηδάκης (Κουρμουλόγαμπρος) (1788-1826) από τα Βορί­ζια, μπρος από τον πύργο του χωριού Πανασού, της Κρήτης. Ο Αστρινός με το βαθμό του τε-τρακοσιάρχου διακρίθηκε στον αγώνα της Πελοποννήσου (Μάχη των Μύλων). Συγκεκριμέ-να όταν ο Ιμπραήμ επιχείρησε να καταλάβει το Ναύπλιο, η επαναστατική κυβέρνηση αιφ­νιδι-άστηκε και πανικόβλητη έτρεχε να σωθεί στα πλοία. Ο Αστρινός ανδραγάθησε τότε ανα­κό-πτοντας την ορμή των στρατευμάτων του Ιμπραήμ, κι έτσι σώθηκε τότε το Ναύπλιο.

Μετά τον θάνατό του λοιπόν η πεντάρφανη οικογέ­νεια των Κουρμούληδων στην ξε­νιτειά αντιμετώπιζε τα αλλεπάλληλα ραπίσματα της Μοίρας, και κυρίως την φτώχεια.

Ως από μηχανής θεός εμφανίζεται ο γηραιός πολιτικός Μανουήλ Βερνάρδος (1777-1852) υπουργός Δικαίου τότε στην κεντρική Ελλάδα. Ρεθύμνιος στην καταγωγή. Απόστολος της φιλικής Εταιρείας που είχε μυήσει και τον καπετάν Μιχάλη Κουρμούλη στη Φιλική Εται-ρεία και είχε συνεργαστεί μαζί του στο παρελθόν. Πα­ντρεύτηκε την κόρη του, χήρα του Α­στρινού Χατζηδάκη, Αικατερίνη Κουρμουλοπούλα. Υ­πήρξε το ισχυρό στήριγμα της οικογέ-νειας στους δύσκολους εκείνους καιρούς και απέ­κτησαν επτά παιδιά. Έτσι ενώ εκ θηλυγονίας και από θυγατέ­ρες Κουρμούλη υπάρχουν πολλοί από­γονοι. Το όνομα Κουρμούλης απειλήθη-κε να σβήσει από τις απώλειες των αρσενικών.

Από τον αδελφό του καπετάν Μιχάλη, Γεώργιο (1751-1821), έχουμε σήμερα πυρήνες Κουρμούληδων στη Μεσαρά αλλά και στα χωριά Αγκουσελιανά, και Σελλιά, ενδιάμεσους σταθμούς της πορείας των αγωνιστών Κουρμούληδων από Κουσέ στα Σφακιά και τα Χανιά.

Σε άνθιση βρίσκεται σήμερα, ο ισχυρός πυρήνας της οικογένειας αυτής, από την οποία προ­έρχονται οι Κουρμούληδες του Ρεθύμνου, των Χανίων και των Αθηνών (Πρύτανης ΕΚΠΑ, σμήναρχος ε.α. κλπ.). Το όνομά της οικογένειας ακούγεται επίσης στη Μήλο, στα νησιά του Αιγαίου, στην Αθήνα, στην Αίγυπτο αλλά και στο εξωτερικό, όπου μετανάστευσαν πολλοί από τα νησιά όπου είχαν κα­ταφύγει κατά τους αλλεπάλληλους διωγμούς.

Στις πολιτικές εξελίξεις, που ακολούθησαν στον τόπο, συναντούμε στα μέσα του 19ου αιώνα τον Λεωνίδα Κουρμούλη, εγγονό του Γεωργίου, αιρετό δημογέροντα Ηρακλείου, να εκπροσωπεί τη Μεσαρά στην Κεντρική Δημογεροντία Ηρακλείου. Βρίσκεται δίπλα στον Μη-τροπολίτη Κρήτης Διονύσιο. Το πιο ισχυρό χριστιανικό πρόσωπο στην Κρήτη. Στον εμφύλιο που απείλησε τους Χριστιανούς της Κρήτης 1878 μεταξύ πολιτικών και στρατιωτικών πολέ-μαρχων της Μεσαράς, ο Λεωνίδας Κουρμούλης είναι ένας από τους ηγέτες των πολιτικών «Α­δερφοχτών» (Κουρμούλης – Ματζαπέτας – Γύπαρης).

Τα σκόρπια λείψανα της οικογένειας άρχισαν να επιστρέφουν στο νησί, σταδιακά, όταν αυτό άρχισε να αποκτάει την Ημιαυτονομία και Αυτονομία του ως Κρητική Πολιτεία. Με τις υποδείξεις, τις νομικές συμβουλές και την καθοδήγηση του (Κουρμουλόγαμπρου) Μανου-ήλ Βερνάρδου (ποτέ υπουργού Δικαίου της Ελλάδας) ενεργούσαν για την επάνοδό τους στο νησί και την οικονομική αποκατάστασή τους.

Συνάντησαν όμως την άρνηση και απόρριψη των όποιων Οθωμανικών αρχών στα κληρονομικά τους δικαιώματα, που είχαν δημευτεί από τους κατά καιρούς πασάδες, κατα­πατηθεί και ε­ξανεμιστεί. Με αρνήσεις, παλινωδίες, δικαστικές προσφυγές, ταλαιπωρίες, α­φού και μόνο το επώνυμό τους ήταν «κόκκινο πανί» κατάφεραν και ανέκτησαν ψίχουλα από τη δημευμένη, τη χαμένη, και κατεστραμμένη πρώην αμύθητη περιουσία τους. Σημειωτέο ότι ακόμη και σήμερα μετά την απομείωσή της, η περιουσία είναι αρκετά σεβαστή, με χαρα­κτηριστικά του τόπου όπως «οι πύργοι του Κουρμούλη», «το περιβόλι του Κουρμούλη», «η τρύπα του Κουρ­μούλη», «τα άλογα Κουρμούληδες», και η χαρακτηριστική φράση για τη σο­βαρότητα των λό­γων του «ο Κουρμούλης τόπε»… να σημαδεύουν τον τόπο μας μέσα στο χρόνο εσαεί και τις σελίδες της Τοπικής μας Ιστορίας.

Γιός του δημογέροντα Λεωνίδα Κουρμούλη, ο Γιάννης, διαβλέποντας την αλματώδη εξέλιξη της κωμόπολης τότε των Μοιρών, μετοίκησε αρχές του 20ου αιώνα από τον Κουσέ στις Μοίρες, όπου έζησε τα στερνά του, αφήνοντας τους διαδόχους του σήμερα στις Μοίρες.      Η απώλεια πρόσφατα του «τελευταίου των Μοϊκανών» των Μοιρών, τέως δημάρχου Μιχάλη Κουρμούλη (1931- 2017), σημάδεψε έντονα την ιστορία του τόπου, που τόσο πολύ αγάπησε και υπηρέτησε, ενώ τα παι­διά των αδελφών του, Μανόλη και Αικατερίνης συζ. Μα­θιού Μαμαλάκη, ζουν και δραστη­ριοποιούνται στο Ηράκλειο αλλά, δεν ξεχνούν και δεν παύ­ουν να αγαπούν και να ενδιαφέ­ρονται για τα προγονικά τους, τον γενέθλιο τόπο της οικογέ­νειάς τους, τη Με­σαρά.

Τελειώνοντας, θα ήθελα να επισημάνω ότι, το μεγαλείο της οικογένειας, το μέγεθος της προσφοράς της στους εθνικούς αγώνες και το εξαιρετικό των πράξεών τους δεν θα πρέπει να μας οδηγήσουν στην πλάνη ότι πρόκειται για μύθους και υπερβολές ή συναισθηματικές εξάρσεις του ομιλούντος. Υπάρχουν ιστορικά τεκμήρια που άντεξαν τη φθορά και τη δοκιμα-σία του χρόνου. Υποστηρίζονται από ντοκουμέντα αληθινά και πραγματικά, αδιάσειστα και διάσπαρτα δυστυχώς, σε επίσημα κρατικά αλλά και ιδιωτικά αρχεία, που κάποιοι επιχειρούν ανεπιτυχώς να τα αγνοούν προκλητικά ακόμη και σήμερα που γιορτάζουμε τα 200 χρόνια από την επανάσταση του 1821.

Ο Δήμος Φαιστού και η Μητρόπολη Γορτύνης και Αρκαδίας, οι μόνοι αρμόδιοι φο-ρείς που νομιμοποιούνται και δικαιούνται να υπερηφανεύονται ως γενέτειρα, δεν θα πρέ-πει ν’ αφήσουν ανεκμετάλλευτο ένα τόσο σημαντικό Κεφάλαιο της Τοπικής τους και Τοπικής μας Ιστορίας. Ένα μέγα ιστορικό Κεφάλαιο, το οποίο θα πρέπει να αναδείξουν, να προβάλ-λουν και να αξιοποιήσουν κατάλληλα, τόσο στην εκπαίδευση των τέκνων τους, όσο και στο παγκόσμιο ιστορικό στερέωμα.

Τόσο η σημερινή μας εκδήλωση και ομιλία, κάτω από τον ανδριάντα του καπετάν Μιχάλη Κουρμούλη και την σκιά των δυο πύργων του, όσο και η προσφορά των δυο ψηφια-κών μας σχετικών βιβλίων δωρεάν στο δια­δίκτυο, ας θεωρηθούν ευλαβικό μνημόσυνο. Ένα μικρό δείγμα ευγενικής ανταπόδοσης στη μνήμη των Κουρμούληδων, και των παλικαριών τους, στα 200 χρόνια από την έ­ναρξη τους Εθνικού Αγώνα του 1821 στην Κρήτη, του οποίου και πρωτοστάτησαν «…για του Χριστού την πίστη την αγία και της πατρίδας την ελευθερία».

Ένα μικρό καντηλάκι δικαιούνται να ανάβει στη μνήμη τους μπροστά στον ανδριά-ντα, που δεν έσβησε ακόμα και κατά την λαίλαπα του γενιτσαρισμού στον τόπο μας.

Αιωνία τους η Μνήμη  !!!  και τιμή σ’ όσους φέρουν το όνομά τους σήμερα.

Σας ευχαριστώ πολύ.

Γεώργιος Μιχ. Πατεράκης

Previous Post

Αρχιεπίσκοπος Κύπρου Μακάριος Γ’, ο Ηγέτης…

Next Post

Κρήτη: Πήγε στο αεροδρόμιο να ταξιδέψει με … θετικό τεστ! «Πήρε» πρόστιμο και σύλληψη

Next Post
Κρήτη: Πήγε στο αεροδρόμιο να ταξιδέψει με … θετικό τεστ! «Πήρε» πρόστιμο και σύλληψη

Κρήτη: Πήγε στο αεροδρόμιο να ταξιδέψει με ... θετικό τεστ! «Πήρε» πρόστιμο και σύλληψη

  • Αρχείο
  • Επικοινωνία

© All rights reserved 2014 - 2025 | Incited by Aimark Digital Strategy - Development by Intelweb. || ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ || ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΑΠΟΡΡΗΤΟΥ

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
No Result
View All Result
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
  • (Α)ΣΧΟΛΙΑΣΤΑ
  • ΑΓΡΟΤΙΚΑ
  • ΤΟΠΙΚΑ&ΑΛΛΑ
  • ΜΟΝΟΣΤΗΛΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
  • ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
  • ΑΡΘΡΑ
  • ΓΑΣΤΡΟΝΟΜΙΑ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΑΘΛΗΤΙΚΑ
  • ΚΡΗΤΗ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ
  • ΑΓΓΕΛΙΕΣ

© All rights reserved 2014 - 2025 | Incited by Aimark Digital Strategy - Development by Intelweb. || ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ || ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΑΠΟΡΡΗΤΟΥ