«Καπέλο» στην τιμή του πετρελαίου κίνησης με το … «καλημέρα» της νέας χρονιάς: Ακόμη ένας φόρος έρχεται να επιβληθεί στα καύσιμα –εν προκειμένω στο πετρέλαιο- από την 1η Ιανουαρίου ανεβάζοντας αυτόματα το κόστος των μετακινήσεων με ντιζελοκίνητα οχήματα.
Συγκεκριμένα, με σχετική διάταξη που κατατέθηκε στην Βουλή επιβάλλεται επί του πετρελαίου εσωτερικής καύσης («diesel»), με εξαίρεση του χρησιμοποιούμενου ως καυσίμου θέρμανσης, από την 1η Ιανουαρίου, το λεγόμενο «πράσινο τέλος» ύψους 30 ευρώ ανά χιλιόλιτρο. Τι σημαίνει αυτό; Ότι από την πρώτη ημέρα του 2021 η τιμή του πετρελαίου κίνησης θα αναπροσαρμοστεί αυτόματα και θα «τσιμπήσει» 0,03 €/lt, χωρίς να συνυπολογίζεται ο ΦΠΑ. Έτσι, και οι οδηγοί αυτοκινήτων diesel θα χρειαστεί να βάλουν πιο βαθιά το χέρι στην τσέπη -εν μέσω πανδημίας- και τα περιθώρια κέρδους των πρατηριούχων «ψαλιδίζονται» εκ νέου, δεδομένου ότι πέρα από… φόρους και το κόστος του ίδιου του καυσίμου, έχουν να καλύψουν και τα λειτουργικά τους έξοδα.
Πόσο «τσιμπάει» το κόστος μετακίνησης
Σήμερα, η τιμή του πετρελαίου κίνησης κινείται στο 1,143 ευρώ /lt: Από αυτό το ποσό αφαιρείται ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης 0,41 ευρώ /lt (χωρίς ΦΠΑ) και από τον Γενάρη άλλα 0,03 ευρώ/lt που αντιστοιχούν στο νέο «πράσινο τέλος», σύνολο 0,538 €/lt. Με άλλα λόγια οι φόροι συνιστούν σχεδόν το μισό της αξίας πώλησης στην λιανική του πετρελαίου κίνησης.
Πόσο θα κοστίσει όμως για τον οδηγό αυτή η αύξηση των 0,03 ευρώ/lt λόγω «πράσινου τέλους» σε κάθε γέμισμα του ρεζερβουάρ του; Αν το ντεπόζιτο ενός οχήματος diesel γεμίζει με 55 lt σήμερα ο ιδιοκτήτης του πληρώνει 63 ευρώ για να το «φουλάρει». Από την 1η Ιανουαρίου (εάν υποθέσουμε ότι η τιμή του πετρελαίου κίνησης είναι στα ίδια επίπεδα) με την αυτόματη εισαγωγή στην τιμή του νέου τέλους, θα γεμίζει το ρεζερβουάρ με 64,5 ευρώ, δηλαδή 1,5 ευρώ περισσότερα σε κάθε γέμισμα λόγω του νέου φόρου.
Αν το ρεζερβουάρ είναι 70 lt τότε από 80 ευρώ το γέμισμα ο οδηγός του οχήματος θα πληρώνει με τον νέο χρόνο 82 ευρώ, άρα 2 ευρώ περισσότερα για να γεμίσει το ντεπόζιτο.
Πού θα πάνε τα λεφτά του «πράσινου τέλους»
Τι αναφέρει όμως η Αιτιολογική Έκθεση για τον λόγο που υιοθετήθηκε το νέο τέλος και που θα πάνε τα χρήματα που θα συγκεντρωθούν στα Κρατικά Ταμεία από την επιβολή του;
«Η προτεινόμενη ρύθμιση συνιστά μία αναγκαία ρυθμιστική παρέμβαση… με απώτερο σκοπό την επίτευξη των εθνικών στόχων που έχουν τεθεί … για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής και τη μείωση των εκπομπών Αερίων του Θερμοκηπίου (ΑτΘ)… Οι πόροι από το πράσινο τέλος… διατίθενται με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας για την υλοποίηση δράσεων ειδικού σκοπού… έως το έτος 2030… και, ειδικότερα… για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής και τη μείωση των εκπομπών αερίου του θερμοκηπίου, την ενίσχυση των έργων ΑΠΕ, την αύξηση του ποσοστού διείσδυσης των ΑΠΕ στην ακαθάριστη τελική κατανάλωση ενέργειας, τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης και εξοικονόμησης, την προώθηση της ηλεκτροκίνησης, για την κάλυψη κοινωφελών σκοπών, δαπανών μελετών και ερευνών στον τομέα της ενέργειας… προκειμένου να καλύψει το έλλειμμα του Ειδικού Λογαριασμού ΑΠΕ (ΕΛΑΠΕ)»
Πηγή: enikonomia.gr – Γράφει ο Βαγγέλης Δουράκης