Αλλαγές στα σχετικά χρονοδιαγράμματα προκαλούν, όπως όλα δείχνουν, τα αρχαιολογικά ευρήματα που ήρθαν στο φως κατά τις εργασίες χάραξης του οδικού άξονα που θα ενώνει τον ΒΟΑΚ με το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι.
Πρόκειται, όπως γνωστοποίησε και σε σχετική ανάρτησή του ο προϊστάμενος της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Λασιθίου Μανόλης Μακράκης για εξαιρετικής σημασίας αρχαιότητες που έχουν εντοπιστεί στο εργοτάξιο της νέας συνδετήριας οδού Καστελίου-Χερσονήσου, μόλις μερικά μέτρα από την υδατογέφυρα του ρωμαϊκού υδραγωγείου του Δήμου Χερσονήσου στην περιοχή Ξηροκαμαρα.
Να σημειωθεί ότι η περιοχή στην οποία εκτελούνται τα έργα για τον δρόμο προς το νέο διεθνές αεροδρόμιο είναι, όπως εκτιμάται, πλούσια σε ανάλογα «ίχνη» από την ιστορία του τόπου. Στην εισήγηση προ 15ετιας από τις τότε δύο Εφορίες Αρχαιοτήτων στο Ηράκλειο, γινόταν ειδική αναφορά, και στη σύμβαση παραχώρησης του αεροδρομίου, για το συγκεκριμένο σημείο οι αρχαιολόγοι κατέγραφαν πριν ακόμη ξεκινήσουν τα έργα ότι: «μετά από αυτοψία οι εκπρόσωποι της ΚΓ’ Εφορίας Κλασικών και Προϊστορικών Αρχαιοτήτων υπέδειξαν στο τμήμα “Χερσόνησος-Αεροδρόμιο” περί τη χ.θ. 4+900 ίχνη γεωμετρικού-αρχαϊκού οικισμού και περί τη χ.θ. 6+550 ίχνη ρωμαϊκού υδραγωγείου (μη κηρυγμένοι αρχαιολογικοί χώροι – έγγραφο Φ8/4/3405/16-04-2009)».
Η πρόταση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου για το συγκεκριμένο θέμα έχει να κάνει με «αλλαγή χάραξης της αρχικής οδικής αρτηρίας», ύστερα και από τα νέα ευρήματα που ήρθαν στο φως, για ένα σημαντικό τμήμα του δρόμου, κάτι που όμως εκτιμάται ότι θα έχει ως αποτέλεσμα μεγάλη καθυστέρηση υλοποίησης του έργου.
Η κατασκευή του δρόμου με τη νέα χάραξη (επιφανειακά) στο συγκεκριμένο τμήμα προκαλεί επίσης σοβαρά περιβαλλοντικά ζητήματα και αλλοίωση του τοπίου, υποστηρίζουν από την Περιφέρεια Κρήτης, που αντιπροτείνουν την κατασκευή τούνελ!
Ο Αντιπεριφερειάρχης Περιβάλλοντος κ. Νίκος Ξυλούρης επεσήμανε ότι έχει ήδη ψηφιστεί από το Περιφερειακό Συμβούλιο η πρόταση για δημιουργία σήραγγας 1,2 χιλιομέτρων ή 2,5 χιλιομέτρων αντίστοιχα, πρόταση που θα οριστικοποιηθεί μετά από σχετική μελέτη.
Σύμφωνα με τον κ. Ξυλούρη με την προώθηση αυτής της εναλλακτικής λύσης:
- Λύνεται το πρόβλημα των αρχαιοτήτων και της παράκαμψής τους,
- Αφήνεται ανέπαφο το εξαιρετικό φυσικό τοπίο της περιοχής που έχει διατηρηθεί μέχρι σήμερα και είναι εντελώς απαράδεκτο να κακοποιηθεί,
- Διατηρείται το τοπικό οδικό δίκτυο και η εναλλακτική διασύνδεση των τοπικών οικισμών και της περιοχής Χερσονήσου.
Σε αντίθετη περίπτωση, όπως επεσήμανε, αν προχωρήσει η αρχική πρόταση του ΚΑΣ θα υπάρξει μεγάλη καθυστέρηση καθώς και εμπλοκή στην οδική διασύνδεση Χερσονήσου- Καστελίου.
Πηγή: cretalive.gr