Ανακοίνωση του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Π. Ε. Μεσαράς «ΦΑΙΣΤΟΣ»
Αν η κυβέρνηση είχε τελικά την πολιτική βούληση για ενίσχυση της δημόσιας εκπαίδευσης και της δημόσιας υγείας με τη λήψη όλων εκείνων των απαραίτητων μέτρων, η πανδημία δεν θα οδηγούνταν σε έξαρση και το όποιο δεύτερο κύμα θα αντιμετωπίζονταν δίχως κλείσιμο των σχολείων. Όλο το προηγούμενο διάστημα, υπηρετώντας την πολιτική των περικοπών και της υποβάθμισης της δημόσιας εκπαίδευσης, δεν υλοποίησαν τα αυτονόητα: 15 μαθητές στο τμήμα, δωρεάν τεστ για εκπαιδευτικούς και μαθητές, ενίσχυση του προσωπικού καθαριότητας κ.ά. Υποστήριξαν ότι οι σχολικές μονάδες δεν είναι εστίες μετάδοσης του κορονοϊού και τώρα ισχυρίζονται ότι τα κλείνουν για να μην υπάρχει κινητικότητα των γονιών!
Το «σχέδιο» του Υπουργείου Παιδείας για τη λεγόμενη «τηλεκπαίδευση» δείχνει ότι δεν έχει συναίσθηση της εκπαιδευτικής πραγματικότητας, των αναγκών και των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών των παιδιών, ειδικά στις μικρότερες ηλικίες. Το μόνο που τους νοιάζει είναι να ανακοινώνουν «ψηφιακές τάξεις» και «ψηφιακά μαθήματα» κενά περιεχομένου, με μεγάλο αριθμό μαθητών να είναι απόντες. Η μόνη τους προτεραιότητα είναι η επικοινωνιακή πολιτική, να φαίνεται ότι όλα λειτουργούν άψογα…
Μάλιστα, η υποχρεωτική σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση σε 4χρονα και 5χρονα παιδιά του Νηπιαγωγείου φανερώνει ότι όχι απλά δεν κατανοούν την εκπαιδευτική πραγματικότητα, αλλά ότι είναι επικίνδυνοι! Πιστεύουμε ότι η σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση είναι ΑΝΕΦΑΡΜΟΣΤΗ στο Νηπιαγωγείο!!! Η δε παραβίαση του εργασιακού μας ωραρίου που καθορίζεται μετά τη λήξη του συμβατικού ωραρίου στις 14:00 έχει γίνει χωρίς τη σύμφωνη γνώμη κανενός εκ των συμμετεχόντων μαθητών/γονιών/εκπαιδευτικών. Επιστημονικά, οι πλέον παραγωγικές ώρες για τα παιδιά είναι οι πρωινές ώρες. Γιατί όμως οι μαθητές και οι μαθήτριες της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης αντιμετωπίζονται ως παιδιά β΄ κατηγορίας και καλούνται να παρακολουθήσουν «τηλεμαθήματα» σε μεσημεριανές ώρες;
Η υποχρεωτικότητα για μαθητές και εκπαιδευτικούς της σύγχρονης εξ αποστάσεως που επιχειρεί το ΥΠΑΙΘ με την επίκληση της πανδημίας, ενώ κρίνεται νόμιμη με την ΓΝΩΜΟΔΟΤΗΣΗ 4/2020 (07-09-2020) της Αρχής Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων δεν παίρνει καθόλου υπόψιν τις συστάσεις που αναφέρονται στο σκεπτικό της με προθεσμία τριών (3) μηνών για την εφαρμογή τους από τη δημοσίευση της παραπάνω απόφασης. Οι ευθύνες του υπουργείου για κάθε παραβίαση βασικών συνταγματικών δικαιωμάτων και ελευθεριών των μαθητών/εκπαιδευτικών με τους όρους και προϋποθέσεις που θέτει είναι τεράστιες.
Βέβαια ούτε λόγος για το τι έκανε το Υπουργείο όλο αυτό το διάστημα για την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στην τηλεκπαίδευση ή για την υλικοτεχνική υποδομή μαθητών, εκπαιδευτικών και σχολικών μονάδων για την υλοποίησή της. Δεν υπάρχει καμία μέριμνα, ούτε καν αναφορά δεν έγινε, στους μαθητές που δεν έχουν τεχνολογικά μέσα ώστε να συμμετέχουν ισότιμα, στις οικογένειες που έχουν 2 ή 3 παιδιά και πρέπει ταυτόχρονα να συνδεθούν σε οικιακή σύνδεση που δε «σηκώνει» πάνω από μια (ταυτόχρονη) συνεδρία, στα σπίτια που πιθανόν και οι γονείς την ίδια στιγμή εργάζονται εξ αποστάσεως. Υπάρχουν εκπαιδευτικοί που δεν διαθέτουν τον απαραίτητο εξοπλισμό, ζευγάρια εκπαιδευτικών με παιδιά που είναι μαθητές. Όλοι αυτοί καλούνται να χρησιμοποιήσουν τον ατομικό τους εξοπλισμό; Κανένας και καμία μας δεν είναι υποχρεωμένος να διαθέσει στο Υπουργείο Παιδείας τον ατομικό του εξοπλισμό, που τον πλήρωσε από το υστέρημά του. Καλούμε όλες και όλους τους συναδέλφους να προσέλθουν στον εργασιακό τους χώρο (αν το επιθυμούν), δηλαδή στα σχολεία μας και από εκεί να επικοινωνήσουμε με τους μαθητές μας. Η ανεπάρκεια του εξοπλισμού των σχολικών μονάδων είναι ευθύνη του Υπουργείου Παιδείας και όχι δική μας…
Θα πρέπει να δηλώσουμε το αυτονόητο ότι η εξ αποστάσεως, σε όλες της τις μορφές, δεν συνιστά εκπαίδευση και με κανένα τρόπο δεν μπορεί να υποκαταστήσει την δια ζώσης διδασκαλία, άρα και την υποχρέωση του κράτους για παροχή δημόσιας, καθολικής, δωρεάν εκπαίδευσης. Θα στηρίξουμε τους μαθητές μας με τους τρόπους και τα μέσα που επιλέγει κάθε συνάδελφος ανάλογα με τις ανάγκες και τις δυνατότητες των μαθητών του. Δεν θα εφαρμόσουμε οδηγίες και πρακτικές που είναι εξαιρετικά επιζήμιες για τα παιδιά. Δεν θα καθηλώσουμε τους μαθητές μας τρεις και πλέον ώρες μπροστά από οθόνες υπολογιστών. Θα πράξουμε ότι θεωρούμε παιδαγωγικά και διδακτικά σωστό. Καλύπτουμε συνδικαλιστικά τους συναδέλφους ώστε η όποια υποχρεωτικότητα για την εφαρμογή της σύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης να μην αποτελεί φραγμό και άνοιγμα της ψαλίδας των μορφωτικών και κοινωνικών ανισοτήτων των μαθητών μας. Γι΄αυτό και διεκδικούμε την κατάργηση όλου του νομοθετικού πλαισίου που αφορά στην εξ αποστάσεως, ακριβώς γιατί είναι παιδαγωγικά επιβλαβές και τεχνικά ανέφικτο. Εκφράζουμε κατηγορηματικά την αντίθεση μας με την υποχρεωτικότητα των όρων και των τρόπων που ορίζει με τις εγκυκλίους του το Υπουργείο Παιδείας.
Με βάση την απόφαση για αναστολή λειτουργίας Δημοτικών και Νηπιαγωγείων απαιτούμε:
- Το πρόγραμμα της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, ο προγραμματισμός και τα μέσα που θα επιλεγούν πρέπει να αποφασίζονται μέσα σε κλίμα παιδαγωγικής ελευθερίας με ευθύνη του Συλλόγου Διδασκόντων και των εκπαιδευτικών. Με ευθύνη του Υπουργείου Παιδείας να ξεκαθαριστεί ότι μπορούν να χρησιμοποιούνται όλα τα διαθέσιμα μέσα (σύγχρονη και ασύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση).
- Να γίνει άμεσα καταγραφή όλων των ελλείψεων σε τεχνολογικά μέσα και εξοπλισμό για μαθητές και εκπαιδευτικούς.
- Να δοθούν δωρεάν τάμπλετ και ηλεκτρονικοί υπολογιστές, με δωρεάν σύνδεση γρήγορου internet. Αναβάθμιση του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου, ώστε να καλύπτει όλες τις ανάγκες των Δημόσιων Σχολείων, μέσα στα οποία πρέπει να οργανωθεί η εξ αποστάσεως εκπαίδευση για όσους συναδέλφους δεν μπορούν από τα σπίτια τους.
- Να εξασφαλιστεί ότι το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο θα υποστηρίξει εκπαιδευτικούς και μαθητές τις πρωινές ώρες, που είναι και το παιδαγωγικά ορθό.
- Είναι προφανές να μην μπαίνουν απουσίες σε μαθητές που αποδεδειγμένα δεν μπορούν να παρακολουθήσουν για οικονομικούς και άλλους λόγους, ενώ πρέπει να γίνει μείωση και αναπροσαρμογή της ύλης για όλες τις τάξεις με δεδομένο ότι η εξ αποστάσεως εκπαίδευση δεν καλύπτει ολοκληρωμένα την γνωστική διαδικασία και πολλοί μαθητές δε θα συμμετάσχουν.