” ….Ήμουν σαν ένα μικρό καταστολισμένο σφαγάρι κι ένιωθα μέσα μου περφάνια και φόβο.
Μα το χέρι μου ήταν σφηνωμένο βαθιά μέσα στη φούχτα του πατέρα μου κι αντρειευόμουν. Μπήκαμε σ’ ένα παλιό χτίρι, με μια φαρδιά αυλή κι ένα κατασκονισμένο πλατάνι στη μέση. Κοντοστάθηκα, δείλιασα.
Το χέρι μου άρχισε να τρέμει μέσα στη μεγάλη ζεστή φούχτα.
Ο πατέρας μου έσκυψε, άγγιξε τα μαλλιά μου, με χάιδεψε. Τινάχτηκα. Ποτέ δε θυμόμουν να μ’ έχει χαϊδέψει. Σήκωσα τα μάτια και τον κοίταξα τρομαγμένος. Είδε πως τρόμαξα, τράβηξε πίσω το χέρι του:
-Εδώ θα μάθεις γράμματα, είπε, να γίνεις άνθρωπος. Κάμε το σταυρό σου.
Ο δάσκαλος πρόβαλε στο κατώφλι. Κρατούσε μια μακριά βίτσα και μου φάνηκε άγριος, με μεγάλα δόντια, και κάρφωσα τα μάτια μου στην κορφή του κεφαλιού του να δω αν έχει κέρατα, μα δεν είδα, γιατί φορούσε καπέλο.
-Ετούτος είναι ο γιος μου, του ‘πε ο πατέρας μου
-Ξέμπλεξε το χέρι μου από τη φούχτα του και με παράδωκε στο δάσκαλο.
-Το κρέας δικό σου του ‘πε, τα κόκαλα δικά μου. Μη τον λυπάσαι, δέρνε τον, κάνε τον άνθρωπο.
-Έγνοια σου, καπετάν Μιχάλη. Έχω εδώ το εργαλείο που κάνει τους ανθρώπους, είπε ο δάσκαλος κι έδειξε τη βίτσα……”
Απόσπασμα από την Αναφορά στον Γκρέκο
_________________________
Μέχρι και στα μέσα της δεκαετίας του 70 το παιδαγωγικό σύστημα ακολουθούσε τον ίδιο περίπου τρόπο επιβολής της μόρφωσης στους μαθητές ,η βίτσα ( βέργα ) θεωρούνταν το εργαλείο του δασκάλου προκειμένου να μάθουν τα γράμματα του σχολειού τα κοπέλια και για να τα σοφρωνίζει από τις ατσουμπαλιές τους για να γίνουν “ανθρώποι ” σωστοί στην κοινωνία .
Γενικά το “ξύλο ” θεωρούνταν ότι βγήκε από τον παράδεισο και έρεε άφθονο πάνω τους χωρίς πολλές αναστολές και δεν έπεφτε μόνο από τους δασκάλους αλλά και από ίδιους ακόμα τους γιονιούς
. Άλλοι δάσκαλοι βέβαια ακολουθούσαν πιστά αυτή την βάρβαρη μέθοδο σχολικής διαπαιδαγώγησης αλλά υπήρχαν και άλλοι δάσκαλοι πραγματικοί παιδαγωγοί που με το κύρος τους και τον σεβασμό που ενέπνεαν επιβαλλόταν και μετάδιναν τις γνώσεις τους στους μαθητές .
Σήμερα πολλά έχουν αλλάξει στο αντίθετο από τότε.
Καλή η νέα σχολική χρονιά στους μαθητές και στους εκπαιδευτικούς που ξεκινάει.
Πηγή Φωτογραφίας
Φωτογραφία Konrad Helbig
Kρήτη – Πλάκα Ρεθύμνου
Συλλογή Πανεπιστήμιο Βερολίνου
Πηγή: Νικόλαος Φουκαράκης