Η χθεσινή συντριβή του υπερσύγχρονου drone HERON του Λιμενικού Σώματος, που επιχειρούσε στο Αιγαίο με ευθύνη της FRONTEX έχει προκαλέσει σειρά ερωτημάτων για τις συνθήκες και ταυτόχρονα έχει σημάνει συναγερμό στην ισραηλινή κατασκευάστρια εταιρεία ΙΑΙ.
Το drone HERON 1, που διατέθηκε από τον Οργανισμό Ευρωπαϊκής Συνοριοφυλακής και Ακτοφυλακής (FRONTEX), προς το Λιμενικό Σώμα – Ελληνική Ακτοφυλακή επιχειρεί από το στρατιωτικο αεροδρόμιο στο Τυμπάκι όπου και βρίσκεται η βάση του από τον Ιούλιο του 2022.
Το εν λόγω Μη Επανδρωμένο Αεροσκάφος (ΜΕΑ) πραγματοποιεί πτήσεις στο πλαίσιο της Μικτής Ευρωπαϊκής Επιχείρηση ”ΠΟΣΕΙΔΩΝ”, η οποία διεξάγεται σε συνεχή βάση από το Μάιο του 2008 υπό το συντονισμό των Αρχηγείων Λ.Σ. – ΕΛ.ΑΚΤ και ΕΛ.ΑΣ, και υπό την εποπτεία του Οργανισμού FRONTEX.
Για λογαριασμό του FRONTEX ενεργεί σε συνεργασία με την Γερμανική Airbus, η οποία και έχει αναλάβει τόσο το κομμάτι της δορυφορικής πλοήγησης όσο και την πτητική ευθύνη.
Σύμφωνα με πληροφορίες του enikos.gr, από την Airbus φέρονται να έχουν απαντήσει προς το ΛΣ ότι για κάποιον ανεξήγητο λόγο χάθηκε η επικοινωνία με τον δορυφόρο με αποτέλεσμα να συντριβεί στην θαλάσσια περιοχή νότιο-ανατολικά της Καρπάθου.
Η απώλεια επικοινωνίας δημιουργεί σειρά ερωτημάτων. Κι αυτό γιατί δεν πρόκειται για μία τυχαία τεχνική βλάβη. Μιλάμε για ένα drone αξίας περίπου 40 εκατομμυρίων ευρώ, δηλαδή τη μισή τιμή από ένα F-35. Για να γίνει κατανοητή η διαφορά με τα τουρκικά πολυδιαφημισμένα drone, ένα Bayraktar κοστίζει 5 εκατομμύρια! Συνεπώς μιλάμε για χαώδη τεχνολογική διαφορά.
Εάν υπάρχει ένας τομέας στον οποίο διακρίνεται κυρίως έναντι των αντιπάλων του αυτό είναι τα εξελιγμένα δορυφορικά συστήματα επικοινωνίας που διαθέτει, με αδιαπέραστα πρωτόκολλα ασφαλείας, κάτι που κάνει σχεδόν αδύνατη την απώλεια ελέγχου του drone από τον πιλότο εδάφους. Κι όμως συνέβη!
Όπως δημοσιεύει ο spotter Σταμάτης Πίττας στον λογαριασμό του στο twitter, το συγκεκριμένο HERON είχε εκδώσει ΝΟΤΑΜ στο πλαίσιο αποστολών εποπτείας του νότιο-ανατολικού Αιγαίου.
To θέμα που ανακύπτει είναι ότι ανάλογη περιοχή είχε δεσμεύσει με ΝΟΤΑΜ και τουρκικό drone.
Ταυτόχρονα, όπως επισημαίνει το italmilradar στην ίδια περιοχή βρίσκεται τις τελευταίες ημέρες κινούμενο για την Ανατολική Μεσόγειο το αμερικανικό αεροπλανοφόρο USS GERALD FORD
Επίσης και το AegeanHawk αναφέρει πως μαζί με το αεροπλανοφόρο βρίσκονται και πλοία του Τουρκικού πολεμικού ναυτικού.
Έτσι λοιπόν, εγείρεται σειρά ερωτημάτων για τις συνθήκες υπό τις οποίες συνετρίβη τελικά το HERON, για το οποίο μέχρι στιγμής δεν έχει βγει κάποια επίσημη ανακοίνωση από το Λιμενικό, ούτε από την FRONTEX, με το υπουργείο Ναυτιλίας να παραπέμπεται στην FRONTEX ενώ πριν ένα χρόνο με σχετικό δελτίο τύπου υποδεχόταν με πανηγυρικό τρόπο την έλευσή του.
Το μεγάλο ερώτημα είναι εάν έγινε Jamming – δηλαδή ηλεκτρονική παρεμβολή, με αποτέλεσμα την απώλεια ελέγχου κι εν τέλει την συντριβή του. Κι αυτό είναι κάτι που ενδιαφέρει όχι μόνο τους Γερμανούς και του Ισραηλινούς αλλά και την Πολεμική Αεροπορία, η οποία διαθέτει 2 HERON αν και διαφορετικής διαμόρφωσης που επιχειρούν από την Σκύρο.
Πηγή: flashnews.gr