Του Σωκράτη Αργύρη
Εάν δεν μπορείτε να χρησιμοποιήσετε
τα μάτια σας για να βλέπετε,
τότε θα τα χρειαστείτε για να κλάψετε.
– Jean-Paul Sartre
Το Επιτελικό κράτος είναι σύστημα διοίκησης του ελληνικού κράτους που καθιερώθηκε από την κυβέρνηση Κυριάκου Μητσοτάκη, με τον νόμο 4622/2019 κατ’ απομίμηση, όπως αναφέρεται, του αμερικανικού συστήματος διοίκησης.
Στόχος του πολιτικά είναι να δείξει ότι βρήκε η ΝΔ επιτέλους τον μηχανισμό, σαν την Λυδία λίθο, διαχείρισης των υποθέσεων που άπτονται του κρατικού μηχανισμού ώστε να αποδείξει ότι είναι όχι μόνο αποτελεσματικός αλλά και λιγότερο δαπανηρός δημοσιονομικά, δηλαδή ο τέλειος συνδυασμός.
Τα πάντα όμως κρίνονται εκ του αποτελέσματος και όχι από τις προθέσεις.
Επειδή οι πυρκαγιές έχουν πλέον συνδεθεί περισσότερο με το ελληνικό καλοκαίρι παρά με τα μπάνια του λαού, ας δούμε τι είχε σχεδιάσει η κυβέρνηση που έχει παραλάβει την τύχη της χώρας από τον Ιούλη του 2019 για να την οδηγήσει στην ευ-τυχία.
Το Εθνικό Πρόγραμμα Πολιτικής Προστασίας «ΑΙΓΙΣ», θα ήταν σύμφωνα με τον τέως υπουργό Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας κ. Χρήστο Στυλιανίδη, το μεγαλύτερο πρόγραμμα που έχει σχεδιαστεί ποτέ για την ενίσχυση της Πολιτικής Προστασίας στη χώρα μας, με χρηματοδότηση 1,7 δισ. ευρώ, το οποίο είχε παρουσιάσει στην Επιτροπή Περιφερειών.
Σύμφωνα με τον τότε υπουργό – μετεγγραφή, για την ενίσχυση του ρόλου της πολιτικής προστασίας και τη διοικητική και επιχειρησιακή της αναβάθμιση, έχει συσταθεί ο Εθνικός Μηχανισμός Διαχείρισης Κρίσεων και Αντιμετώπισης Κινδύνων, ο οποίος καλύπτει ολόκληρο τον κύκλο διαχείρισης καταστροφών και συνιστά το σύνολο των συντρεχουσών επιχειρησιακών και διοικητικών δομών και λειτουργιών της πολιτικής προστασίας.
Βασικές προτεραιότητες ο μηχανισμός αυτός έχει αφενός τη πρόληψη, την ετοιμότητα και την προστασία της ζωής, της υγείας και της περιουσίας των πολιτών, του περιβάλλοντος, της πολιτιστικής κληρονομιάς, των υποδομών, των πλουτοπαραγωγικών πηγών, των υπηρεσιών ζωτικής σημασίας, των υλικών και άυλων αγαθών από φυσικές και τεχνολογικές καταστροφές και λοιπές απειλές συναφούς προέλευσης, που προκαλούν ή ενδέχεται να προκαλέσουν καταστάσεις εκτάκτου ανάγκης σε ειρηνική περίοδο και αφετέρου τη μείωση του κινδύνου και την αντιμετώπιση, αποκατάσταση και ελαχιστοποίηση των συνεπειών τους.
Το εθνικό πρόγραμμα Πολιτικής Προστασίας «ΑΙΓΙΣ» περιλαμβάνει μια σειρά από ποικίλες αλλά και στοχευμένες παρεμβάσεις για την ενίσχυση υποδομών και τεχνικού εξοπλισμού, την αναβάθμιση δεξιοτήτων ανθρωπίνων πόρων και του γνωσιακού υπόβαθρου, την ενσωμάτωση των τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών και την προώθηση της καινοτομίας στον τομέα Πολιτικής Προστασίας.
Άξονας 1: Αναβάθμιση υποδομών και εγκαταστάσεων
Άξονας 2: Συστήματα προειδοποίησης και μέσα πρόληψης
Άξονας 3: Εξοπλισμός και μέσα υποστήριξης και συντονισμού
Άξονας 4: Επιχειρησιακός εξοπλισμός και μέσα αντιμετώπισης:
1) Προμήθεια 10 ελικοπτέρων βαρέως τύπου Erickson S-64.
2) Προμήθεια 5 νέων πυροσβεστικών Α/Φ τύπου Canadair CL515 προς αντικατάσταση των Canadair 215.
3) Αναβάθμιση – Εκσυγχρονισμός 7 Α/Φ Canadair CL 415.
4) Προμήθεια 36 Αμφιβίων Μονοκινητήριων Αεροσκαφών πυρόσβεσης για τα νησιωτικά συμπλέγματα.
5) Προμήθεια 15 κηροζινοφόρων οχημάτων 5000 US Gal για τον ανεφοδιασμό εναέριων μέσων πυρόσβεσης.
6) Πυροσβεστικά οχήματα και λοιπά μέσα για το Πυροσβεστικό Σώμα.
7) Ειδικά μέσα περιπολίας και απομάκρυνσης πολιτών (ΕΛ.ΑΣ., Λ.Σ., Γ.Ε.ΕΘ.Α.).
8) Προμήθεια 10 πλωτών μέσων διάσωσης και μεταφοράς ασθενών και λοιπού απαιτούμενου εξοπλισμού.
9) Προμήθεια μέσων ατομικής προστασίας και ατομικού εξοπλισμού προσωπικού Πυροσβεστικού Σώματος, ΕΜΑΚ και Εθελοντικών Οργανώσεων.
10) Προμήθεια 23 πτυσσόμενων μεταφερόμενων γεφυρών για αντιμετώπιση πλημμυρών, καταστροφών κ.λ.π.
11) Κινητός υγειονομικός εξοπλισμός, Προμήθεια Εξοπλισμού για την προσωρινή διαμονή πληθυσμού.
Με τις επερχόμενες αυτές αλλαγές, είχε ισχυριστεί, θα επιχειρηθεί η διασφάλιση πιο έγκαιρου και αξιόπιστου συντονισμού για αποτελεσματική διαχείριση κάθε κινδύνου ή καταστροφής με νέα εναέρια κέντρα διοίκησης και συντονισμού, κινητά κέντρα επιχειρήσεων και σύγχρονα συστήματα επικοινωνιών.
Επίσης έλεγε ότι, ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί σε εκπαιδευτικά προγράμματα του προσωπικού και σε ενέργειες ευαισθητοποίησης πολιτών και δράσεις δημοσιότητας όπως πρότυπα εκπαιδευτικά προγράμματα, σύσταση Εθνικής Σχολής Διαχείρισης Κρίσεων και Αντιμετώπισης Κινδύνων, που περιλαμβάνει την Ακαδημία Πολιτικής Προστασίας (με εκπαιδευτικά προγράμματα για εθελοντές, στελέχη της Δημόσιας Διοίκησης και των ΟΤΑ Α’ και Β’ βαθμού, αλλά και πολίτες), την Πυροσβεστική Ακαδημία (σε Κηφισιά και Πτολεμαΐδα), καθώς και πρότυπο Κέντρο Ειδικών Εκπαιδεύσεων (Εκπαίδευσης Διασώσεων Τροχαίων, Πυροσβεστικού Λαβυρίνθου, Αντλήσεων κ.α.).
Είχε αναφέρει ότι προωθείται η υλοποίηση 13 Περιφερειακών Επιχειρησιακών Κέντρων Πολιτικής Προστασίας που θα βρίσκονται σε διαρκή επαφή με το Εθνικό Κέντρο Διαχείρισης Κρίσεων και μέσω αυτής της δομής θα επιλυθεί το θέμα του κατάλληλου συντονισμού κάθε αναγκαίας επιχείρησης.
Κάποιος πρέπει να πει στην κυβέρνηση ότι κανείς δεν διαφωνεί με όλα τα παραπάνω αλλά και ο Πρωθυπουργός δεν είδαμε αν επέβλεπε ως όφειλε, αν όλα αυτά έχουν γίνει ή απλώς ήταν μία τοποθέτηση του τότε υπουργού για δημόσιες σχέσεις με το εκλογικό σώμα.
Ο Herbert Marcuse σε μία ομιλία του για το περιβάλλον είχε πει:
Χάρη στις αξίες αυτές, που είναι: παρουσία της ομορφιάς, της ηρεμίας, μιας τάξεως μη καταπιεστικής, η Φύση αποτελούσε την άρνηση της ίδιας της ανταλλακτικής κοινωνίας με τις αξίες του κέρδους και της ωφελιμότητας.
Γιατί χρόνια διαπιστώνουμε σ’ αυτή την χώρα ότι υπάρχει μία σχέση αντιστρόφως ανάλογη των πυρκαγιών και με τις αποφάσεις του ΣτΕ, όπως η υπ’ αρ. 2499/2012, που καθόρισε ότι είναι συνταγματικός ο Ν. 1822/1988, αρθ. 13 παρ. 1 και ο Ν. 3468/2006, αρθ. 24 παρ. 1 για εγκαταστάσεις αιολικών σταθμών, δηλαδή για αδειοδοτήσεις εγκατάστασης Α.Π.Ε. σε περιοχές αναδασωτέες, που κατά την γνώμη μας θα έπρεπε να αλλάξει το Σύνταγμα που θα το απαγόρευε και θα έπρεπε να συμπληρωθεί το άρθρο 24 ότι αυτές οι καμένες περιοχές δεν μπορούν να ενταχθούν επίσης σε σχέδιο πόλεως για πολεοδόμηση.
Γιατί το Σύνταγμα περιέχει δύο άρθρα, σε διαφορετικό κεφάλαιο το καθένα, σχετικά με την προστασία των δασών. Το άρθρο 24 ορίζει ότι απαγορεύεται η μεταβολή του προορισμού των δασών, αναγνωρίζει, όμως, ότι μπορεί να επιτρέπεται, κατ’ εξαίρεση, άλλη χρήση, εάν αυτό επιβάλλει το δημόσιο συμφέρον. Αντίθετα, το άρθ. 117 παρ. 3 ορίζει ρητά ότι τα δάση και οι δασικές εκτάσεις που καταστράφηκαν ή καταστρέφονται από πυρκαγιά κηρύσσονται υποχρεωτικά αναδασωτέες και αποκλείεται να διατεθούν για άλλο προορισμό.
Εξ άλλου πριν το Επιτελικό κράτος, το 2016 θεσμοθετήθηκε το νέο πλαίσιο για τη στήριξη των Α.Π.Ε.(ν.4414/2016, ΦΕΚ 149 Α’).