Γράφει η Όλγα Πατεράκη*
Η παράλληλη στήριξη θεωρείται ένας ενισχυτικός και ενταξιακός θεσμός του σχολείου τόσο για τους μαθητές όσο και για τους εκπαιδευτικούς .Βοηθά τους μαθητές να παρακολουθούν καλύτερα τη μαθησιακή διαδικασία και επίσης βοηθά το δάσκαλο να ελέγχει με πιο αποτελεσματικό τρόπο τη τάξη .Ο εκπαιδευτικός της παράλληλης στήριξης δεν βοηθάει σε ορισμένες περιπτώσεις μόνο το μαθητή του αλλά ολόκληρη την τάξη.
Μαθητές που δικαιούνται παράλληλη στήριξη είναι αυτοί με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες Στους μαθητές με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες συγκαταλέγονται ιδίως όσοι παρουσιάζουν νοητική αναπηρία, αισθητηριακές αναπηρίες όρασης, αισθητηριακές αναπηρίες ακοής , κινητικές αναπηρίες, χρόνια μη ιάσιμα νοσήματα, διαταραχές ομιλίας – λόγου, ειδικές μαθησιακές δυσκολίες, όπως δυσλεξία, διαταραχή ελλειμματικής προσοχής με ή χωρίς υπερκινητικότητα, διάχυτες αναπτυξιακές διαταραχές, ψυχικές διαταραχές και πολλαπλές αναπηρίες. Στην κατηγορία μαθητών με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες δεν ανήκουν οι μαθητές με χαμηλή σχολική επίδοση που συνδέεται με εξωγενείς παράγοντες, όπως γλωσσικές ή πολιτισμικές ιδιαιτερότητες.
Ο δάσκαλος της παράλληλης στήριξης συνήθως κάθεται δίπλα στο μαθητή του και τον βοηθάει να παρακολουθεί το μάθημα της τάξης και όσα παραδίδει ο δάσκαλος .Εάν ο μαθητής δεν διαθέτει το ίδιο επίπεδο με τους συμμαθητές του ο ειδικός εκπαιδευτικός ακολουθεί ειδικό ατομικό πρόγραμμα σύμφωνα με τις ανάγκες του μαθητή. Συχνά σε μαθητές με συμπεριφορικά προβλήματα και θέματα κοινωνικοποίησης ο εκπαιδευτικός ειδικής αγωγής παρεμβαίνει και στο κομμάτι αυτό. Πιο συγκεκριμένα η παράλληλή στήριξη βοηθά το μαθητή:
- Να μην υφίσταται το παιδί σχολικό αποκλεισμό.
- Η διδασκαλία να γίνεται ανάλογα με τις ανάγκες του κάθε μαθητή χωριστά .
- Να υπάρχει πρόληψη παραβατικών συμπροφορών
Πολλοί γονείς θεωρούν υποτιμητικό και μειωτικό να έχει το παιδί τους παράλληλη στήριξη και θεωρούν ότι θα στιγματιστεί από τα υπόλοιπα παιδιά και από το ευρύτερο σχολικό περιβάλλον.
Κατά τη γνώμη της γράφουσας κάτι τέτοιο δεν υφίσταται και σε κάποιες περιπτώσεις κρίνεται αναγκαία η παράλληλη στήριξη γιατί χωρίς αυτή το παιδί δεν θα προχωρήσει στη εκπαιδευτική διαδικασία καθώς ο μαθητής συγκεντρώνεται με πιο αποτελεσματικό τρόπο στο μάθημα και επίσης υπάρχει άμεση συνεργασία των δυο εκπαιδευτικών έτσι ώστε αντιμετωπίζονται οι τυχόν ελλείψεις του.
Άρα η παράλληλη στήριξη είναι απαραίτητη για κάποιους μαθητές.
* Η Όλγα Πατεράκη είναι Δασκάλα με μεταπτυχιακό στην Ειδική Αγωγή