«Θέλαμε μόνο τα παιδιά μας να πηγαίνουν στο σχολείο χωρίς να χρειαστεί να αφήσουμε τον τόπο μας» λέει στο «Βήμα» η μητέρα των δύο μαθητών της Γαύδου, που έζησαν επί μήνες μέσα στην αβεβαιότητα, καθώς το νησί τους δεν είχε Γυμνάσιο.
Ωστόσο, αίσιο τέλος είχε τελικά η «περιπέτεια» των δύο μικρών μαθητών της Α’ Γυμνασίου, οι οποίοι πέντε μήνες μετά την έναρξη της σχολικής χρονιάς εντάχθηκαν τελικά σε καθεστώς «κατ’ ιδίαν διδασκαλίας» και θα διδάσκονται μέσω τηλεκπαίδευσης. Κατ’ επέκταση, θα μπορούν να συνεχίσουν το σχολείο τους χωρίς να χρειαστεί να εγκαταλείψουν το νησί τους. Τα δύο αδέλφια, ο Νίκος 13 ετών και η Κέλλυ 12 ετών, φοιτούσαν μέχρι πέρυσι στο δημοτικό σχολείο του νησιού, ως οι μοναδικοί μαθητές του. Ομως για να συνεχίσουν τις σπουδές τους στο Γυμνάσιο έπρεπε να μετακομίσουν στην Παλαιοχώρα Κρήτης, καθώς το υπουργείο Παιδείας είχε αποκλείσει το ενδεχόμενο να λειτουργήσουν στη Γαύδο τάξεις Γυμνασίου. Η προοπτική να μετακομίσει η οικογένεια στην Παλαιοχώρα δεν ήταν εύκολη υπόθεση, καθώς ο πατέρας ασχολείται με αγροτικές εργασίες και η παραμονή του στο νησί είναι απαραίτητη, ενώ μια μετακόμιση και η διαμονή σε ένα καινούργιο σπίτι έχει ιδιαίτερα υψηλό κόστος, που πολλές οικογένειες δυσκολεύονται να καλύψουν.
Οπως αναφέρει χαρακτηριστικά η μητέρα των παιδιών κυρία Εφη Γεωργακά μιλώντας στο «Βήμα», η ένταξή τους στο καθεστώς της κατ’ ιδίαν εκπαίδευσης σημαίνει ότι τα παιδιά θα «μπορούν να διαβάζουν τα μαθήματά τους στο σπίτι και τον Ιούνιο να δώσουν κανονικά τις εξετάσεις τους στο Γυμνάσιο της Παλαιοχώρας». Η κυρία Γεωργακά εξηγεί ότι η αγωνία για το εκπαιδευτικό μέλλον των δύο παιδιών ξεκίνησε από το 2021, όταν φοιτούσαν ακόμα στην ΣΤ’ Δημοτικού. «Σαν γονείς κάναμε τις ενέργειες που έπρεπε να κάνουμε. Ομως το υπουργείο επέμενε ότι ήταν καλύτερα να φύγουμε με τα παιδιά και να πάμε στην Κρήτη. Εμείς από την άλλη δεν θέλαμε να αφήσουμε τον τόπο μας. Θεωρούμε ότι η πολιτεία πρέπει να στηρίζει μικρά και ακριτικά νησιά σαν τη Γαύδο» σημειώνει.
Οπως αναφέρει από τον Σεπτέμβριο που ξεκίνησαν τα μαθήματά τους τα παιδιά διάβαζαν κανονικά ώστε αν είχαν το επιθυμητό αποτέλεσμα να παραμείνουν στο νησί να είναι κατάλληλα προετοιμασμένα. «Ταυτόχρονα είχαμε τη βοήθεια πολλών καθηγητών, που καθώς το θέμα είχε απασχολήσει αρκετά μέσα ενημέρωσης και είχαν γίνει και σχετικές επερωτήσεις στη Βουλή, ευαισθητοποιήθηκαν και προσφέρθηκαν να κάνουν εθελοντικά μαθήματα στα παιδιά μέσω Διαδικτύου» δηλώνει. Η κυρία Γεωργακά επισημαίνει ότι κομβικό ρόλο στην επίλυση του προβλήματος έπαιξε και η πρόσφατη επίσκεψη του πρωθυπουργού κ. Κυριάκου Μητσοτάκη στο νησί. «Αυτή τη στιγμή είμαστε πολύ ευχαριστημένοι, καθώς παραμένουμε ενωμένοι σαν οικογένεια και τα παιδιά μπορούν να συνεχίσουν κανονικά τις σπουδές τους».
Ο κίνδυνος της ερήμωσης
Η Γαύδος είναι το νοτιότερο άκρο της χώρας μας, αλλά και της Ευρώπης. Οι μόνιμοι κάτοικοι του νησιού είναι 152, σύμφωνα με την απογραφή του 2011. Η περίπτωση των δύο μαθητών είναι ενδεικτική των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν πολλές ακριτικές περιοχές της χώρας μας, καθώς η πολιτεία εμφανίζεται ανίκανη να στηρίξει και να προστατέψει τα δικαιώματα των πολιτών που ζουν σε αυτές και τις καταδικάζει σε ερήμωση. Μέχρι την επίσκεψη του κ. Μητσοτάκη το υπουργείο Παιδείας δήλωνε ότι δεν μπορούσε να λειτουργήσει Γυμνάσιο στη Γαύδο, καθώς κάτι τέτοιο απαιτεί την εξασφάλιση καθηγητών πολλών ειδικοτήτων. Από την πλευρά τους εκπρόσωποι των εκπαιδευτικών αντέτειναν την κάλυψη μαθημάτων με δεύτερες και τρίτες αναθέσεις σε έναν φιλόλογο, έναν φυσικό και έναν καθηγητή αγγλικών σε συνδυασμό με τη μέθοδο της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης για όσα μαθήματα δεν μπορούν να καλυφθούν. Οπως χαρακτηριστικά τονίζει ο κ. Νίκος Παπαχρήστος, μέλος του ΔΣ της ΟΛΜΕ, το να μένουν ακριτικές περιοχές σαν τη Γαύδο χωρίς Γυμνάσιο είναι μια απαράδεκτη και αντεθνική πολιτική από το υπουργείο Παιδείας.
Στην ερώτηση ποια είναι τα μεγαλύτερα προβλήματα που αντιμετωπίζει μια οικογένεια με μικρά παιδιά σε ένα νησί σαν τη Γαύδο η κυρία Γεωργακά αναφέρει ότι «είναι τα ίδια που αντιμετωπίζουν όλες οι οικογένειες σαν τη δική μας σε πολλά μέρη όπως η Γαύδος. Τα πιο σημαντικά είναι η παιδεία και η υγεία. Αυτή τη στιγμή στο νησί υπάρχει ένα ιατρικό κέντρο το οποίο δεν είναι πλήρως επανδρωμένο». Να σημειωθεί ότι αυτή τη στιγμή στο νησί λειτουργεί μόνο το νηπιαγωγείο.
Από την πλευρά της η δήμαρχος του νησιού κυρία Λίλιαν Στεφανάκη τονίζει ότι σχετικά με τις δομές υγείας στο νησί υπάρχει αγροτικό ιατρείο στο οποίο απασχολούνται δύο γιατροί ειδικευόμενοι. Αναγνωρίζει ότι υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης και τονίζει ότι αυτό που λείπει από το νησί είναι μια νοσηλεύτρια ή ένας νοσηλευτής.
Πηγή: tovima.gr