Ο Φεβρουάριος είναι ο τρίτος μήνας του Χειμώνα και αυτός με τις λιγότερες μέρες του χρόνου. Ο λαός τον αποκαλεί και Κουτσοφλέβαρο γιατί έχει 28 ή 29 μέρες, αν είναι δίσεκτος, ή Κλαδευτή επειδή οι γεωργοί κλαδεύουν τα δέντρα.
Το Φεβρουάριο ανοίγει συνήθως το Τριώδιο, φέτος πέφτει στις 13 του μήνα, οπότε η Τσικνοπέμπτη, που πέφτει πάντα τη δεύτερη εβδομάδα των Αποκριών, είναι στις 24 Φεβρουαρίου και η Καθαρά Δευτέρα στις 7 Μαρτίου, μια ημέρα μετά την Κυριακή της Αποκριάς.
Το Τριώδιο είναι μία Εκκλησιαστική περίοδος δέκα εβδομάδων, που ξεκινά από την Κυριακή του Τελώνου και Φαρισαίου, και φτάνει μέχρι και το Μεγάλο Σάββατο. Μέσα στην περίοδο αυτή περιλαμβάνεται η Απόκρεω, η Μεγάλη Τεσσαρακοστή και η Μεγάλη Εβδομάδα. Οι τρεις πρώτες εβδομάδες αποτελούν την Απόκρεω· ακολουθούν έξι εβδομάδες νηστειών (η Μεγ.Σαρακοστή) και τέλος η Μεγάλη Εβδομάδα.
Την πρώτη εβδομάδα των Απόκρεω (από την Κυριακή του Τελώνου και Φαρισαίου μέχρι την Κυριακή του Ασώτου) ολόκληρη την εβδομάδα, έχουμε «κατάλυση εις πάντα», γι’ αυτό ονομάζεται και «ελεύθερη» ή «απολυτή».
Την δεύτερη (από την Κυριακή του Ασώτου μέχρι την Κυριακή των Απόκρεω) τρώμε απ’ όλα, αλλά νηστεύουμε την Τετάρτη και την Παρασκευή χωρίς λάδι.
Την τρίτη εβδομάδα, της Τυροφάγου ή Τυρινής (από τη Δευτέρα των Απόκρεω μέχρι την Κυριακή της Τυροφάγου), τρώμε ολόκληρη την εβδομάδα (και την Τετάρτη και την Παρασκευή), από όλα εκτός από κρέας, δηλαδή καταλύουμε ψάρια, γαλακτοκομικά, λαδερά και αυγά.
Το Φλεβάρη εορτάζουν οι παρακάτω Άγιοι και έχουμε τις εξής νηστείες:
* Ανάλογα με το είδος της νηστείας ή της καταλύσεως, οι μέρες παρουσιάζονται με: κόκκινο η νηστεία άνευ ελαίου, πράσινο η κατάλυση οίνου και ελαίου, μπλε η κατάλυση ιχθύος, μωβ η κατάλυση αυγών και τυροκομικών και μαύρο η κατάλυση των πάντων.
1 Τρίτ. | Τρύφωνος μάρτ., Περπατούας μαρτ., Αναστασίου εκ Ναυπλίου, Βασιλείου ομολ. | |
2 Τετ. | + Η ΥΠΑΠΑΝΤΗ ΤΟΥ ΚΥΡΙΟΥ, Ἀγαθοδώρου μάρτ., Ἰορδάνου νεομάρτυρος | |
3 Πέμ. | Συμεών θεοδόχου, Άννης προφήτιδος, Αζαρίου προφήτου, Νικολάου ισαπ. | |
4 Παρ. | + Ισιδώρου Πηλουσιώτου, Ιωσήφ εν Χαλεπίω, Αβραμίου ιερομάρ., Νικήτα οσίου | |
5
Σάβ. |
+ Αγαθής μάρτυρος, Πολυεύκτου ΚΠ., Θεοδοσίου οσίου, Αντωνίου Αθηναίου | |
6 ΚΥΡ. | + ΙΖ’ ΜΑΤΘΑΙΟΥ, (Χαναναίας), Φωτίου Κων/λεως, Εμμελείας, Βουκόλου Σμύρνης | |
7 Δευτ. | Παρθενίου επ. Λαμψάκου, Λουκά οσ. εν Στειρίω, Θεοπέμπτου μαρτ.& των συν αυτώ | |
8 Τρίτ. | + Θεοδώρου του Στρατηλάτου, Ζαχαρίου προφήτου, Μακαρίου επ. Πάφου | |
9 Τετ. | Νικηφόρου, Γενναδίου οσ., Παγκρατίου επ. Ταυρομενίου, Πέτρου Δαμασκηνού | |
10 Πέμ. | + Χαραλάμπους ιερομάρτυρος, Αναστασίου πατριάρχου, Προχόρου οσίου | |
11 Παρ. | + Βλασίου ιερομάρτυρος, Θεοδώρας Βασιλίσσης, Δημητρίου οσ., Γεωργίου νεομ. | |
12 Σάβ. | + Μελετίου Αντιόχειας, Αντωνίου Β’ Κων/πόλεως, Χρήστου κηπ., Μαρίας οσίας | |
13 ΚΥΡ. | +* ΙΣΤ’ ΛΟΥΚΑ (ΤΕΛΩΝΟΥ & ΦΑΡΙΣΑΙΟΥ) Αρχή Τριωδίου, Ακύλα & Πρισκίλλης | |
14 Δευτ. | Αυξεντίου, Αβραάμου, Νικολάου Κορινθίου, Δαμιανού νέου, Γεωργίου ράπτου | |
15 Τρίτ. | Ονησίμου αποστόλου, Ανθίμου οσίου εν Χίω, Ευσεβίου, Δαλματίου οσίου, Μαΐωρος μ. | |
16 Τετ. | Φλαβιανού Κων/πόλεως, Παύλου, Σελεύκου, Ουάλεντος, Δανιήλ, Ηλία, Ησαίου, | |
17 Πέμ. | + Θεοδώρου Τήρωνος, Μαρκιανού & Πουλχερίας, Μαριάμνης ισαποστόλου | |
18 Παρ. | Λέοντος πάπα Ρώμης, Αγαπητού Σινάου, Παρηγορίου μάρτ., Πιουλίου μάρτυρα | |
19
Σάβ. |
+ Φιλοθέης Αθηναίας, Αρχίπου απ., Νικήτα ιερομ., Φιλήμονος & Απφίας απ. | |
20 ΚΥΡ. | + ΙΖ’ ΛΟΥΚΑ (ΑΣΩΤΟΥ), Λεόντος Κατάνης, Αγάθωνος Ρώμης, Βησσαρίωνος οσίου | |
21 Δευτ. | Ευσταθίου Αντιοχείας, Ζαχαρίου πατρ. Ιεροσολύμων, Ιωάννου Γ` πατρ, Κων/πόλεως | |
22 Τρίτ. | + Των εν τοις Ευγενίου, Ανδρονίκου & Ιουνίας, Βαραδάτου οσ., αγίου Βλασίου, | |
23 Τετ. | Πολυκάρπου, Σμύρνης, Γοργονίας οσίας, Θεής μάρτυρος, Αντιόχου, Αντωνίνου | |
24 Πέμ. | + Α’ & Β’ Εύρεσις τιμίας κεφαλής Προδρόμου, Ιωάννου του Θεριστού | |
25 Παρ. | Ταρασίου Κων/λεως, Ρηγίνου Σκοπέλου, Μαρκέλλου & Ρηγίνου ιερομαρτύρων | |
26 Σάβ. | + ΨΥΧΟΣΑΒΒΑΤΟ, Φωτεινής Σαμαρείτιδος, Πορφυρίου επ. Γάζης, Ιωσή & Βίκτωρος | |
27 ΚΥΡ. | + ΤΗΣ ΑΠΟΚΡΕΩ, Προκοπίου Δεκαπολίτου, Γελασίου του μίμου, Γελασίου μάρτ. | |
28 Δευτ. | Βασιλείου ομολ., Κυράννης εν Θεσ/νίκη, Νέστορος μάρτ., Προτερίου Αλεξανδρείας | |
* 13/2: Την εβδομάδα που αρχίζει το Τριώδιο γίνεται κατάλυση εις πάντα, όλες τις ημέρες. ** 27/2: Ονομάζεται Κυριακή της Απόκρεω, γιατί είναι η τελευταία ημέρα που τρώμε κρέας. Από αύριο έως και το Μεγάλο Σάββατο κάνουμε αποχή από το κρέας. *** Τετάρτες & Παρασκευές καταλύεται λάδι αν συμπέσουν οι εξής εορτές: Θεοδώρου του Στρατηλάτου (8/2), Χαραλάμπους Ιερομάρτυρος (10/2), Θεοδώρου Τήρωνος (17/2), Α΄& Β΄ Εύρεσις Κεφαλής Αγ. Ιωάννου του Προδρόμου (24/2). |
– ΝΗΣΤΕΙΑ: Απέχουμε από κρέας, αυγά, γαλακτοκομικά προϊόντα, ψάρια, οίνο και λάδι. Επιτρέπονται δηλαδή όσπρια, λαχανικά, ζυμαρικά, πατάτες (μαγειρεμένα χωρίς λάδι), φρούτα, χυμοί, ελιές, ψωμί, μέλι, ξηροί καρποί, κλπ.
– ΚΑΤΑΛΥΣΗ ΟΙΝΟΥ ΚΑΙ ΕΛΑΙΟΥ: Απέχουμε από κρέας, αυγά, γαλακτοκομικά προϊόντα, ψάρια, αλλά επιτρέπεται οίνος και λάδι. Όταν επιτρέπεται κρασί και λάδι, επιτρέπονται επίσης και τα θαλασσινά χωρίς αίμα, δηλαδή χταπόδια, καλαμάρια και οστρακοειδή.
– ΚΑΤΑΛΥΣΗ ΙΧΘΥΟΣ: Απέχουμε από κρέας, αυγά, γαλακτοκομικά προϊόντα, αλλά επιτρέπεται οίνος, λάδι και τα ψάρια.
– ΚΑΤΑΛΥΣΗ ΑΥΓΩΝ & ΤΥΡΟΚΟΜΙΚΩΝ (ΤΥΡΙΝΗ): Απέχουμε μόνο από το κρέας, αλλά τρώμε όλες τις άλλες τροφές όπως αυγά, τυριά, γαλακτοκομικά προϊόντα, ψάρια, λάδι, κρασί κλπ. (Η νηστεία αυτή γίνεται την εβδομάδα πριν τη Μεγάλη Τεσσαρακοστή)
– ΚΑΤΑΛΥΣΗ ΕΙΣ ΠΑΝΤΑ: Τρώμε από όλες τις τροφές, δηλαδή δεν νηστεύουμε τίποτα.
* Νηστεία μπορεί να υπάρξει όλες τις ημέρες της εβδομάδας, νηστεία δηλαδή και από λάδι και οίνο, ποτέ όμως Σάββατο ή Κυριακή, εκτός από το Μεγάλο Σάββατο.
Πηγή: faghta-giagias.blogspot.com