Η εισαγγελική πρόταση για το εκρηκτικό φορτίο του «Andromeda» που όδευε προς τη Λιβύη, «με σκοπό τον παράνομο εφοδιασμό ομάδων και ενώσεων προσώπων στη χώρα η οποία είναι σε εμπόλεμη κατάσταση».
Την Τετάρτη 6 Μαρτίου συνεχίζεται -με τις αγορεύσεις των συνηγόρων- στο Τριμελές Εφετείο Κακουργημάτων Πειραιά η δίκη των υπευθύνων και των ναυτικών του φορτηγού πλοίου «Andromeda» που, φορτωμένο με τόνους εκρηκτικά και πυροκροτητές, πιάστηκε στην Κρήτη, ενώ, σύμφωνα με το βούλευμα, ο αληθινός προορισμός του φορτηγού ήταν το λιμάνι Μιζουράτα της Λιβύης παρά την αυστηρή οδηγία της Ε.Ε.
Σύμφωνα με το κατηγορητήριο, τα οκτώ μέλη του πληρώματος και ο Έλληνας διαχειριστής και εκπρόσωπος της εταιρείας «κατείχαν και μετέφεραν εκρηκτικές ύλες, πυροκροτητές, […] με σκοπό τον παράνομο εφοδιασμό ομάδων και ενώσεων προσώπων στη χώρα της Λιβύης η οποία είναι σε εμπόλεμη κατάσταση. Το έπραξαν αυτό μεταφέροντας εκρηκτικές ουσίες από τη Μερσίνα της Τουρκίας προς τον λιμένα Μιζουράτα της Λιβύης, ενώ γνώριζαν ότι απαγορεύεται (κανονισμός 216/44 Συμβούλιο της Ευρώπης) η πώληση, προμήθεια, μεταβίβαση ή εξαγωγή εξοπλισμού […]. Οι κατηγορούμενοι με πρόθεση και ενεργώντας από κοινού και έχοντας κοινό δόλο διατάρασσαν την υδάτινη συγκοινωνία και την ασφάλεια των πλοίων, από δε την πράξη τους αυτή μπορούσε να προκύψει κοινός κίνδυνος για ανθρώπους και ξένα πράγματα».
Επίσης σύμφωνα με το κατηγορητήριο, «ναυσιπλοούσαν οι οκτώ και ο ένατος ως νόμιμος εκπρόσωπος ο οποίος επέτρεψε τη ναυσιπλοΐα, αν και γνώριζαν ότι το πλοίο εμφάνιζε ουσιώδεις ελλείψεις που αφορούσαν την ασφάλεια της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα, την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος […] θέτοντας έτσι σε κίνδυνο τόσο την ασφάλεια των επιβαινόντων και του πλοίου όσο και την ασφαλή ναυσιπλοΐα ετέρων πλοίων στο Κρητικό πέλαγος».
Στις 28/2/2019 αγόρευσε η εισαγγελέας της έδρας Μαρία Τρουπή, η οποία ήταν εισαγγελέας και στην υπόθεση του πλοίου «Noor One» με τους 2,1 τόνους ηρωίνη.
Μάλιστα, μετά την εξαιρετικά επιεική -κατά την κρίση της- απόφαση του δικαστηρίου, είχε υποβάλει έφεση. Συμπτωματικά επίσης πρόεδρος στη δίκη του «Andromeda» είναι ο ένας από τους τρεις εφέτες που εξέδωσαν την πρωτόδικη απόφαση για το «Noor One».
Η αγόρευση της εισαγγελέως
Επιβεβαιώθηκαν κατά την κρίση της Μ. Τρουπή όλα τα στοιχεία για την επικινδυνότητα του συγκεκριμένου πλοίου και για ελλείψεις στους τομείς ασφάλειας που θα μπορούσαν να στοιχίσουν τη ζωή του πληρώματος και να αποτελέσουν κίνδυνο για το θαλάσσιο περιβάλλον.
Συγκεκριμένα, παρά το γεγονός ότι ο έλεγχος διαπίστωσε πως οι φορτωτικές των 410 τόνων εκρηκτικών είχαν αναγραφόμενο προορισμό εκφόρτωσης το Τζιμπουτί και το Ομάν, το ημερολόγιο του πλοίου ανέφερε προορισμό τη Μιζουράτα της Λιβύης με υπόδειξη του διαχειριστή, ενώ οι χειρόγραφες σημειώσεις του πλοιάρχου περιείχαν επιπλέον και τα στοιχεία του πράκτορα στο λιμάνι της Λιβύης.
Σύμφωνα με τις μαρτυρίες των λιμενικών στη δίκη, ο πλοίαρχος και ο ύπαρχος δήλωσαν στις αρχικές καταθέσεις τους ότι πήραν εντολή από τον πλοιοκτήτη να μεταβούν στη Λιβύη και για τον λόγο αυτό βρέθηκαν διάφορες χαραγμένες πορείες σε χάρτες που οδηγούσαν στη Λιβύη μέσω Κύπρου, Κρήτης κ.λπ.
Η Μ. Τρουπή τόνισε ότι το πλοίο δεν εισήλθε ποτέ στη Διώρυγα του Σουέζ προκειμένου να πάει στο Τζιμπουτί, αλλά συνέχισε δυτικά προς τη Λιβύη. Κατέληξε στην ενοχή των τριών κατηγορουμένων (πλοιοκτήτης, πλοίαρχος και ύπαρχος) για όλες τις βαρύτατες κατηγορίες: αυτουργία και συμμετοχή σε μεταφορά και παράνομο εφοδιασμό ομάδων με πολεμικό υλικό, διατάραξη ασφάλειας υδάτινης συγκοινωνίας και παραβίαση των περιοριστικών μέτρων της Ε.Ε. σε βάρος της Λιβύης.
Η εισαγγελέας συνυπολόγισε, μεταξύ άλλων:
◼ την απολογία του πλοιάρχου, ο οποίος ισχυρίστηκε ότι τους χάρτες για το Τζιμπουτί και το Ομάν θα τους προμηθεύονταν από το Πορτ Σάιντ της Αιγύπτου, ενώ για τους χάρτες με τις πορείες προς Λιβύη είπε ότι είχαν ξεμείνει στο πλοίο από προηγούμενο ταξίδι,
◼ την κατάθεση του ύπαρχου, ότι στη διάρκεια του ταξιδιού πήραν εντολή από τον κατηγορούμενο διαχειριστή της εταιρείας να κατευθυνθούν με το φορτίο των εκρηκτικών στο λιμάνι Μιζουράτα,
◼ τις διαδοχικές ημερομηνίες στο ημερολόγιο, που αποτύπωναν τη σταθερή δυτική αυτή πορεία,
◼ τη μη επιβεβαίωση από τους νομικούς εκπροσώπους των εταιρειών, που προμήθευσαν το φορτίο στην Τουρκία, ότι υπήρξαν οι οποιεσδήποτε οικονομικές διαφορές που να δικαιολογούσαν τη δυτική πορεία και τη μη διέλευση από το Σουέζ.
Ιδιαίτερα επικριτική ήταν για τον πλοιοκτήτη, για τον οποίο σημείωσε ότι με οργανωμένο τρόπο προσπάθησε να συσκοτίσει την κατάσταση και να παραπλανήσει το δικαστήριο.
Για τους αλλοδαπούς μέλη του πληρώματος η κ. Τρουπή ζήτησε να κηρυχτούν αθώοι δεδομένου ότι ούτε γνώριζαν ούτε ήταν σε θέση να γνωρίζουν την πορεία του πλοίου.
Είναι γνωστό εξάλλου -όσο κι αν κάποιοι προσπαθούν να κλείσουν τα μάτια- το απάνθρωπο φαινόμενο κατά το οποίο φτωχοί και ανεκπαίδευτοι άνθρωποι από φτωχές χώρες προσλαμβάνονται ως «φτηνά» πληρώματα από κάποιους γίγαντες ή νάνους του διεθνούς εφοπλισμού. Την αθωότητα των Ινδών μελών του πληρώματος είχε από την πρώτη στιγμή υποστηρίξει ο συνήγορός τους κ. Γλύκας.
Το φορτηγό πλοίο «Andromeda» είχε απασχολήσει ξανά στο πρόσφατο παρελθόν τις λιμενικές αρχές και είχε την τελευταία τριετία απαγορευτικό κατάπλου σε όλα τα λιμάνια της Ε.Ε.
Πηγή: efsyn.gr