Τετάρτη, 18 Ιουνίου, 2025
e-mesara
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
  • (Α)ΣΧΟΛΙΑΣΤΑ
  • ΑΓΡΟΤΙΚΑ
  • ΤΟΠΙΚΑ&ΑΛΛΑ
  • ΜΟΝΟΣΤΗΛΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
  • ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
  • ΑΡΘΡΑ
  • ΓΑΣΤΡΟΝΟΜΙΑ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΑΘΛΗΤΙΚΑ
  • ΚΡΗΤΗ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΑΓΓΕΛΙΕΣ
No Result
View All Result
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
  • (Α)ΣΧΟΛΙΑΣΤΑ
  • ΑΓΡΟΤΙΚΑ
  • ΤΟΠΙΚΑ&ΑΛΛΑ
  • ΜΟΝΟΣΤΗΛΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
  • ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
  • ΑΡΘΡΑ
  • ΓΑΣΤΡΟΝΟΜΙΑ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΑΘΛΗΤΙΚΑ
  • ΚΡΗΤΗ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΑΓΓΕΛΙΕΣ
No Result
View All Result
e-mesara
No Result
View All Result
Home ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Ασκεί ο εκπαιδευτικός επάγγελμα ή λειτούργημα; Σε ποια φάση βρισκόμαστε οι Έλληνες Εκπαιδευτικοί;

16/10/2018
in ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
0
5 Οκτωβρίου – Παγκόσμια Ημέρα Εκπαιδευτικών
0
SHARES
Share on Facebook

Γράφει ο Γιάννης Σηφάκης*

Τελευταίο μέρος
Όπως γνωρίζω τη χώρα μας(και παρακαλώ ενημερώστεμε εάν έχουν αλλάξει τα παρακάτω) δεν έχει ερευνηθεί συστηματικά η φύση του εκπαιδευτικού μας επαγγέλματος, της επαγγελματικής μας ομάδας που συγκροτούμε και των πρακτικών που αυτή χρησιμοποιεί, με βάση τα μοντέλα και τις τυπολογίες της διεθνούς έρευνας και βιβλιογραφίας.

Κάποιες, εμπειρικού χαρακτήρα, ερευνητικές προσεγγίσεις περιορίζονται στην περιγραφή της κοινωνικής μας θέσης ή της κοινωνικής κατάστασης του Έλληνα εκπαιδευτικού. Η έλλειψη αυτή οδηγεί σε φορμαλιστικές ή δεοντολογικές προσεγγίσεις και ερμηνείες σε ό,τι αφορά τις πρακτικές των εκπαιδευτι­κών και των οργανώσεων τους που υπαγορεύονται από παρωχημένες και συχνά αντιεπιστημονικές αντιλήψεις.

Σε μας τους  έλληνες  εκπαιδευτικούς  αποδόθηκε και αποδίδεται κατά κόρον και αδιακρίτως ο χαρακτηρισμός του λειτουργού, ο οποίος έχει σαφές ιδεολο­γικό περιεχόμενο και νομιμοποιητικό προσανατολισμό. Μας θεωρούν ότι παρουσιάζουμε πολλά χαρακτηριστικά των ημι-επαγγελματιών.

Έτσι, η συντομότερη περίοδος βασικής κατάρτισης —σε σύγκριση με τα αναγνωρισμένα επαγγέλματα— η μικρή επαγγελματική αυ­τονομία, οι μειωμένες δυνατότητες για προνομιακή μεταχείριση, κ.ά  αποτελούν τα δομικά χαρακτηριστικά μας σαν  ομάδα εργαζομένων.

Ειδικότερα για εμάς  τους Έλληνες εκπαιδευτικούς σαν σώμα, κάποια από τα χαρακτηριστικά των ημι-επαγγελματιών είναι ιδιαίτερα εμφανή και προσδιοριστικά.

Η ένταξη των εκπαιδευτικών στον δημοσιοϋπαλληλικό κλάδο, με την παράλληλη άρνηση από την πλευρά των πολιτικών υπευθύνων να αποδώσουν τις ηθικές και υλικές απολαβές που αρμόζουν στον εκπαιδευτικό ως δημόσιο λειτουργό, υπαγορεύουν ορισμένο χαρακτήρα οργάνωσης, συγκεκριμένο περιεχόμε­νο στις διεκδικήσεις και συγκεκριμένες συνδικαλιστικές πρακτικές (π.χ. απεργία) οι οποίες θεωρούνται ανάρμοστες με το έργο του εκπαιδευτι­κού.

Κάποια εγγενή, ωστόσο, στοιχεία του ελληνικού εκπαιδευτικού σώ­ματος, όπως το μεγάλο μέγεθος της επαγγελματικής ομάδας των εκπαι­δευτικών, καθιστούν δύσκολη έως αδύνατη την ικανοποίηση μισθολογι­κών αιτημάτων.

Από την άλλη πλευρά η χρήση της απεργίας ως συνδικαλιστικού-διεκδικητικού όπλου αποβαίνει τις περισσότερες φορές άκαρπη και αναποτελεσματική αφού ως συνδικαλιστικό όπλο δεν έχει οικονομική δύναμη και άμεσες οικονομικές επιπτώσεις.

Οι ομοσπονδίες των εκπαι­δευτικών (Ο.Λ.Μ.Ε- Δ.Ο.Ε) έχουν σαφή προσανατολισμό προς την υιοθέτηση ρόλων που προσιδιάζουν μάλλον στη συντεχνία και όχι στο επιστημονικό σωματείο που στοχεύει πρώτιστα στη βελτίωση της εκπαίδευσης. Η χρή­ση σωματειακών πρακτικών και ο συντεχνιακός προσανατολισμός επενδύ­ονται πάντα με λόγο περισσότερο επιστημονικό και εκπαιδευτικό αφού συνδέουν άμεσα το κοινωνικό status με τη γενικότερη εκπαιδευτική κατά­σταση.

Η επίτευξη των στόχων αυτών δυσχεραίνεται τόσο από τα εγγενή όσο και από επίκτητα χαρακτηριστικά του εκπαιδευτικού σώματος.

Τα προ­βλήματα που συνεπάγεται το μεγάλο μέγεθος της ομάδας επαυξάνονται από το γεγονός ότι ο έλεγχος για την είσοδο νέων μελών σ αυτήν ανήκει στο κράτος. Άλλωστε, το χαμηλό standards για την εισαγωγή στο επάγγελμα συντελεί, σε συνδυασμό με το μεγάλο μέγεθος, στην πτώση του κύρους και στην αμφισβήτηση της άποψης ότι οι εκπαιδευτικοί μπορούν να αποτελέσουν ομάδα επαγγελματική αντίστοιχη με τα αναγνωρισμένα επαγ­γέλματα.

Η υιοθέτηση, συνεπώς, νέων standards, αφού εκ των πραγμάτων δεν είναι δυνατή η μείωση του μεγέθους. θα μπορούσε να βοηθήσει στη διαδικασία απεγκλωβισμού των εκπαιδευτικών από τον δημοσιοϋπαλλη­λικό χώρο(και το ενιαίο μισθολόγιο)και στη θέση του να υπάρξει Εκπαιδευτικό μισθολόγιο για  να αποτελέσει την απαρχή για την αναγνώριση της επαγγελματικής ταυτότητας σύμφωνα με όσα προα­ναφέρθηκαν. Η καθιέρωση νέων standards είναι δυνατόν να αντισταθμίσει τα προβλήματα που απορρέουν από τη χαλαρή δομή της ομάδας.

‘ Ένα άλλο αξιόλογο στοιχείο που διακρίνει το ελληνικό εκπαιδευτικό σώμα είναι το γεγονός ότι πολλοί γίνονται εκπαιδευτικοί —ισχύει αυτό κυρίως για τους δασκάλους (εξαίρεση αποτελεί η φετινή χρονιά )— επειδή απορρίπτονται από άλλες σχολές που προτιμούν περισσότερο (το σύστημα επιλογής για τα ΑΕΙ συντηρεί αυτή την κατάσταση). Αυτό συντελεί στο να ενσωματώνονται τότε λιγότε­ρο στο σύστημα των εκπαιδευτικών κανόνων, να έχουν μια στάση περισσό­τερο κριτική απέναντι στο έργο τους και να γίνονται πιο στοχαστικοί σε ό,τι αφορά την κοινωνικοπολιτική τους σπουδαιότητα.

Είναι γεγονός, επί­σης, ότι στο σύγχρονο εκπαιδευτικό έργο δεν λειτουργεί απαραίτητα η κλίση, η αφοσίωση και η αγάπη για τα παιδιά. Σήμερα, μόνο μια επιστημο­νική παιδαγωγική μπορεί να αντικαταστήσει πλεονεκτικά τα στοιχεία που αναφέρθηκαν και που ταυτίζονταν παλιότερα με το έργο του εκπαιδευτι­κού. Με τη διαπίστωση αυτή συνδέεται το γεγονός ότι ένα σταθερό αίτη­μα των δασκάλων και των καθηγητών είναι αυτό της επιμόρφωσης και της μετεκπαίδευσης, της διαρκούς επαγγελματικής κατάρτισης. ‘ Όλοι οι λόγοι που τους ωθούν να ζητούν μια διαρκή επαγγελματική κατάρτιση ενσωμα­τώνονται σε μια εξέλιξη της εικόνας της διδακτικής λειτουργίας που τείνει να δέσει στο ίδιο επίπεδο τις ανθρωπιστικές θεωρήσεις και μια επιστημο­νική αντίληψη της παιδαγωγικής.

Αυτή η απόπειρα προσδιορισμού και οικειοποίησης μιας επιστήμης και μιας τεχνικής μπαίνει στη δυναμική των κοινωνικών αναπαραστάσεων. Πρόκειται για την αποκατάσταση της εικό­νας που έχει κανείς για τον εαυτό του με την αποκατάσταση της συμβολι­κής της εικόνας στις κοινωνικοπολιτικές κατηγορίες που έχουν αναγνωριστεί ως εξέχουσες (επαγγελματικό πρότυπο). Οι εκπαιδευτικοί επιζητούμε προφανώς επιστημονικές βάσεις στην κατάρτιση μας και στις παιδαγω­γικές πρακτικές μας, με απώτερο στόχο να αποκτήσουμε μία από τις μεγάλες αξίες της εποχής μας, την εξειδίκευση της γνώσης, όπως αυτό συμβαίνει με άλλες κοινωνικοεπαγγελματικές κατηγορίες που θεωρούνται πως διαθέτουν ανώτερο κύρος σε σχέση με τους εκπαιδευτικούς. Η επι­δίωξη αυτή για την ειδική γνώση τείνει να διαμορφώσει μία άλλη μορφή ταξικής ένταξης σύμφωνα με την οποία η γνώση που προσιδιάζει σε μια επαγγελματική ομάδα δεν καθορίζεται από τη φύση της δραστηριότητας αλλά από την ανάγκη να συμμορφωθεί με τα πολιτιστικά πρότυπα που τιμώνται σε μια δεδομένη εποχή από τις κυρίαρχες τάξεις.

Μπορούμε, κατά συνέπεια, να διαπιστώσουμε ότι τόσο τα αιτήματα των Ελλήνων εκπαιδευτικών για βελτίωση της οικονομικής και της κοινω­νικής μας θέσης (η αύξηση των μισθών θα μας επιτρέψει ως εκπαιδευτι­κοί να καταλάβουμε μια θέση λιγότερο υποδεέστεοη στην κοινωνική ιε­ραρχία) όσο και αυτά που σχετίζονται με τη βασική κατάρτιση και την επιμόρφωση και την αύξηση των μέσων που έχουμε στη διάθεσή μας ως εκ­παιδευτικοί (η καλύτερη κατάρτιση θα νομιμοποιήσει τη μισθολογική επαναξιολόγηση), να στοχεύουν στο σήμερα και όχι στο αύριο  , για  επαγγελματική ανάπτυξη και για αναγνώριση της εργασίας μας ως επαγγέλματος (ή λειτουργήματος;) και στην ένταξη μας στον κύκλο των αναγνωρισμένων επαγγελμάτων και των επαγγελματιών.

*          Ο Σηφάκης Ιωάννης  είναι Εκπαιδευτικός  Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης

 

Previous Post

Μιχάλης Αλμπαντάκης: «Πανέτοιμοι και αισιόδοξοι για τη νέα ελαιοκομική περίοδο»

Next Post

Εσωκομματικοί κλυδωνισμοί στη Νέα Δημοκρατία…

Next Post
Εσωκομματικοί κλυδωνισμοί στη Νέα Δημοκρατία…

Εσωκομματικοί κλυδωνισμοί στη Νέα Δημοκρατία…

  • Αρχείο
  • Επικοινωνία

© All rights reserved 2014 - 2025 | Incited by Aimark Digital Strategy - Development by Intelweb. || ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ || ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΑΠΟΡΡΗΤΟΥ

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
No Result
View All Result
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
  • (Α)ΣΧΟΛΙΑΣΤΑ
  • ΑΓΡΟΤΙΚΑ
  • ΤΟΠΙΚΑ&ΑΛΛΑ
  • ΜΟΝΟΣΤΗΛΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
  • ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
  • ΑΡΘΡΑ
  • ΓΑΣΤΡΟΝΟΜΙΑ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΑΘΛΗΤΙΚΑ
  • ΚΡΗΤΗ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ
  • ΑΓΓΕΛΙΕΣ

© All rights reserved 2014 - 2025 | Incited by Aimark Digital Strategy - Development by Intelweb. || ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ || ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΑΠΟΡΡΗΤΟΥ