Τα σημαντικές αγορές που βρίσκονται στον… αέρα και για τα μεγάλα αστικά κέντρα που μέχρι πρότινος άνθιζαν, αλλά φέτος βρίσκονται αντιμέτωπα με μια πολύ δύσκολη κατάσταση, μιλούν οι άνθρωποι που φιλτράρουν τον ελληνικό τουρισμό.
Όπως σημειώνουν, είναι πολλά ακόμα τα αναπάντητα ερωτήματα γύρω από το φετινό επιχειρησιακό σχέδιο για τον ελληνικό τουρισμό. Βασικός στόχος απ’ ό,τι φαίνεται πάντως, είναι να διατηρηθούν τουλάχιστον τα περυσινά νούμερα.
Και μπορεί το πιλοτικό άνοιγμα, με πρώτο μέτρο την κατάργηση της υποχρεωτικής καραντίνας για ταξιδιώτες από Ευρωπαϊκή Ένωση, Ηνωμένο Βασίλειο, ΗΠΑ, Σερβία, Ισραήλ και Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα να έχει ήδη ξεκινήσει, όμως για την ώρα αυτό δεν έχει κεφαλαιοποιηθεί σχεδόν καθόλου ούτε και αν αναμένεται να συμβεί μέσα στον Μάιο.
Rapid test και όχι μοριακά ζητούν από την Κρήτη
Μέχρι να είναι έτοιμο και σαφές το πλαίσιο του ευρωπαϊκού διαβατηρίου, ο Μιχάλης Βλατάκης, πρόεδρος των Τουριστικών & Ταξιδιωτικών Πρακτόρων Κρήτης λέει στο newsit.gr, πως το πιο βασικό αίτημα των ανθρώπων που ασχολούνται με τον τουρισμό στην μεγαλόνησο, είναι οι τουρίστες να μπορούν να έρχονται με rapid test και όχι με μοριακό, το οποίο είναι πιο εύκολο και γρήγορο. «Μια τετραμελής οικογένεια πληρώνει αρκετά χρήματα για τα μοριακά τεστ στο πήγαινε-έλα».
Ο ίδιος, λέει, ακόμα πως η τουριστική κίνηση στο νησί είναι για την ώρα ελάχιστη και αφορά κυρίως τους ξένους πολίτες που έχουν αποκτήσει ιδιοκτησία στην Κρήτη.
Προσθέτει ακόμα πως τα ξενοδοχεία στο νησί δεν αναμένεται να ανοίξουν πριν από τις 15 Ιουνίου, δεδομένου ότι δεν υπάρχει καμία κράτηση ως τότε. «Η λογική θα είναι last minute. Είμαι πάντως αισιόδοξος. Πιστεύω ότι φέτος θα πάμε αναφανδόν καλύτερα και ενδεχομένως να πετύχουμε και το 50% των όσων κερδίσαμε το 2019».
Η αναμονή για τα σημαντικά οδικά περάσματα
«Στην Βόρεια Ελλάδα, νευραλγικό ρόλο θα παίξει η δυνατότητα για εύκολη οδική πρόσβαση, αν θα ανοίξουν δηλαδή όλα τα περάσματα γρήγορα και οργανωμένα μιας και εδώ ο οδικός τουρισμός είναι πολύ μεγάλο κομμάτι της αγοράς» λέει στο newsit.gr, ο Σπύρος Πέγκας, ιδιοκτήτης μιας συμβουλευτικής εταιρείας τουριστικής ανάπτυξης στην Θεσσαλονίκη, (με πελάτες όπως ο Δήμος Ιωαννίνων, Καστοριάς, Αριστοτέλη Χαλκιδικής κ.α) και πρώην αντιδήμαρχος Τουρισμού και Διεθνών Σχέσεων της πόλης.
Όπως συνεχίζει να εξηγεί: «Οι ενώσεις των ξενοδόχων πιέζουν για να ανοίξουν οι Εύζωνοι που είναι το βασικό πέρασμα για τους Σέρβους. Για την ώρα περνούν μέσω Προμαχώνα. Κάνουν δηλαδή μια έξτρα στάση σε μια τρίτη χώρα, αντί να πηγαίνουν από τον γρήγορο, συνηθισμένο δρόμο της Βόρειας Μακεδονίας.
Είναι επίσης το πέρασμα της Κακαβιάς. Θα ανοίξει και πότε; Τα Γιάννενα είναι πολύ σημαντική αγορά με μεγάλη επισκεψιμότητα από Αλβανία. Στην ουσία, δεν γνωρίζουμε καν αν έχει γίνει η απαραίτητη προετοιμασία στα τελωνειακά περάσματα έτσι ώστε αυτά να μπορέσουν να διαχειριστούν ικανοποιητικά τον όγκο των τουριστών χωρίς τα περυσινά κολλήματα και τις ουρές. Υπάρχουν τα κατάλληλα scanner, η απαιτούμενη υποδομή; Έχει ενδυναμωθεί το προσωπικό;».
Η αγωνία για τις αεροπορικές συνδέσεις και την αγορά της Ρωσίας
Κατά τον κ. Πέγκα, το επόμενο στοιχείο «κλειδί» στη φετινή τουριστική προσπάθεια, είναι να κερδηθούν ξανά οι μεγάλες αεροπορικές συνδέσεις στο αεροδρόμιο “Μακεδονία”, οι οποίες τροφοδοτούν ολόκληρη την Βόρεια Ελλάδα. «Η προσπάθεια σε αυτό το κομμάτι πρέπει να γίνει από την αρχή» λέει ο κος Πέγκας και προσθέτει: «Το 2019 ήταν πολύ μεγάλο το ενδιαφέρον από τις αεροπορικές εταιρείες για την Θεσσαλονίκη. Για την Qatar Airways ειδικότερα για την οποία είχαμε παλέψει επί 3 χρόνια για να τη φέρουμε στην πόλη και μάς έφερνε επισκεψιμότητα από όλη την Ανατολή και την Αυστραλία, φέτος δεν θα την έχουμε λόγω έλλειψης ενδιαφέροντος. Για την ώρα, δεν υπάρχει από τα κέντρα λήψης αποφάσεων, η απαιτούμενη πολιτική βούληση και κινητικότητα που θα φέρει περισσότερες συνέργειες σε αυτό το νευραλγικό κομμάτι».
Στον αέρα βρίσκεται την ίδια στιγμή, σύμφωνα με τον κ. Πέγκα και η σημαντική αγορά της Ρωσίας η οποία πέρυσι, πραγματικά «τσακίστηκε». « Αυτή η αγορά παραμένει και πάλι στον αέρα, δεδομένου ότι το βασικό τουριστικό πρακτορείο μέσα από το οποίο έρχεται η πλειονότητα των Ρώσων στη χώρα μας αντιμετωπίζει έντονες οικονομικές δυσκολίες».
Στο δια ταύτα, όπως καταλήγει ο κ. Πέγκας: «Δεν έχουμε τίποτα στα χέρια μας για τις 14 Μαΐου ούτε σε Χαλκιδική, ούτε σε Πιερία, Κατερίνη και Πλαταμώνα. Οι περισσότερες ξενοδοχειακές μονάδες της Χαλκιδικής δεν αναμένεται να ανοίξουν πριν από τα τέλη Ιουνίου. Πάμε για last minute τουρισμό και με έναρξη στο τέλος Ιουνίου. Το 30% να πιάσουμε σε σχέση με το 2019, διατηρώντας τα περυσινά νούμερα, ευχαριστημένοι θα είμαστε».
Σε πολύ δύσκολη θέση φέτος τα αστικά κέντρα
Ο κ. Πέγκας έκανε ακόμα την πρόβλεψη πως η Θεσσαλονίκη θα περάσει μια πολύ δύσκολη τουριστική σεζόν, ως αστικό κέντρο που είναι και άρα θεωρείται πιο κακός επιδημιολογικά και «αχρείαστος» προορισμός. Το παραπάνω ισχυρισμό, μας επιβεβαίωσε και ο γενικός γραμματέας της Ένωσης Ξενοδόχων Αττικής και Αργοσαρωνικού, Αλέξανδρος Βασιλικός.
πως μας είπε με τη σειρά του: « Η Αττική λειτουργούσε τα τελευταία χρόνια, ως μια στάση, ένα σταθμός για τους τουρίστες που μετέβαιναν μετά από 2-3 ημέρες στα νησιά, είτε τα κοντινά, είτε τις Κυκλάδες. Τώρα αυτό δεν θα συμβεί, όπως δεν συνέβη και πέρυσι, δεδομένου ότι οι τουρίστες προτιμούν πια να πηγαίνουν κατευθείαν με το αεροπλάνο στον προορισμό τους.
Επίσης, μέχρι και πέρυσι τον Φεβρουάριο, στην Αττική πρωτοστατούσε ο business τουρισμός. Η μέχρι πρότινος 7ημερη καραντίνα των επισκεπτών, τον ‘τσάκισε’. Τώρα μπορεί τα πράγματα να απλοποιηθήκαν σε αυτό το κομμάτι, αλλά τα συνέδρια δεν μπορούν να γυρίσουν στην πρωθύστερη κατάσταση με το πάτημα ενός κουμπιού».
Σύμφωνα με τον κ. Βασιλικό, η Αττική έχασε πέρυσι 700 εκ. ευρώ εσόδων σε σχέση με το 2019. Παρ’ όλα αυτά, ίδια με τα περυσινά να είναι τα φετινά νούμερα, και ο κ. Βασιλικός ευχαριστημένος δηλώνει πως θα είναι. Τέλος, τονίζει πως είναι πολύ βασικό να υπάρξει άμεσα μια κοινή ευρωπαϊκή πολιτική και ο μέγιστος βαθμός συνεννόησης μεταξύ των χωρών στο θέμα του πράσινου διαβατήριου, για να παίρνουν και οι τουρίστες πιο γρήγορα τις αποφάσεις τους οι οποίοι για την ώρα τηρούν στάση αναμονής.
Σημειώνεται εδώ, πως οι ευρωβουλευτές των ευρωπαϊκών χωρών θα διαπραγματευθούν τις λεπτομέρειες του πράσινου διαβατηρίου τον Μάιο, με το πλαίσιο να είναι έτοιμο κατά πιθανότητα μέσα στον Ιούνιο.
Πηγή: zarpanews.gr