Επιδόσεις πολύ υψηλότερες από του μέσου ευρωπαϊκού όρου στον δείκτη ικανοποίησης των τουριστών καταγράφει Ελλάδα, με αιχμή του δόρατος τον πολιτισμό, τη θάλασσα, τη γαστρονομία, αλλά και το ανθρώπινο δυναμικό της.
Η χώρα καταγράφει αυξημένα επίπεδα ικανοποίησης των ξένων επισκεπτών της και θετικό καθαρό ισοζύγιο στις συζητήσεις στα κοινωνικά δίκτυα και στο Ιντερνετ σύμφωνα με την πορεία του δείκτη NSI που παρακολουθεί την online φήμη της Ελλάδας: η Ελλάδα (30) μαζί με την Ισπανία (30) κατατάσσονται στην τρίτη θέση μετά την Πορτογαλία (66), την Ιταλία (55) και την Κροατία (55). Αυτά προκύπτουν από σχετική έρευνα του Ινστιτούτου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΙΝΣΕΤΕ) που βασίστηκε σε στοιχεία του πρώτου εξαμήνου του έτους, ενώ και οι πρώτες ενδείξεις για τους κυρίως καλοκαιρινούς μήνες που ακολούθησαν παραπέμπουν σε θετικές επιδόσεις, με τις πυρκαγιές του Αυγούστου στην Αττική όμως να αναμένεται να έχουν λειτουργήσει αρνητικά.
O Απρίλιος, περίοδος κατά την οποία έγινε ένα μεγάλο μέρος των κρατήσεων για φέτος, υπήρξε ο πιο ισχυρός μήνας μέχρι στιγμής για τη θετική φήμη της Ελλάδας και της Αθήνας στο Διαδίκτυο.
Με βάση το περιεχόμενο των διαδικτυακών συζητήσεων, η φήμη της Ελλάδας συνεχίζει να συγκεντρώνει τον μεγαλύτερο όγκο θετικών συζητήσεων σε θέματα πολιτισμού και γαστρονομίας, σημειώνει η σχετική έρευνα του ΙΝΣΕΤΕ. Στις θετικές αναφορές περιλαμβάνονται σχόλια για τον καιρό και την ποιότητα της εμπειρίας στη θάλασσα, αλλά και για εναλλακτικούς προορισμούς, όπως τα Μετέωρα. Οι εμπειρίες που σχετίζονται με τη γαστρονομία περιελάμβαναν αναφορές τόσο σε μαθήματα μαγειρικής όσο και στο φαγητό σε μοναδικά περιβάλλοντα. Αλλες θετικές αναφορές σχετίζονται με τα νέα απευθείας δρομολόγια πτήσεων μεγάλων αποστάσεων, όπως οι απευθείας πτήσεις από τις Ηνωμένες Πολιτείες, και την ελκυστικότητά της χώρας ως κορυφαίου προορισμού για γυναίκες που ταξιδεύουν μόνες τους. Καταγράφεται όμως και αύξηση των συζητήσεων γύρω από τις υψηλές θερμοκρασίες (στοιχεία για τον Ιούνιο), ένα συνηθισμένο πρόβλημα στους μεσογειακούς προορισμούς, καθώς αφενός συνδέονται με πυρκαγιές και αφετέρου οδηγούν στο κλείσιμο σημαντικών αρχαιολογικών χώρων. Καθίσταται έτσι σαφές πως η κλιματική αλλαγή ενδέχεται να αρχίσει να επηρεάζει ολοένα και περισσότερο τις τάσεις και τις εποχικές διακυμάνσεις του τουρισμού.
Παρόλο που το θέμα της φιλοξενίας αυτό καθεαυτό παρήγαγε συγκριτικά λιγότερες συζητήσεις, κατέλαβε την τρίτη θέση στους παράγοντες που δημιουργούν θετική φήμη. Με βάση τις αξιολογήσεις σε τουριστικά sites (online travel agents, travel review sites κλπ.), τα κύρια σημεία έχουν ως εξής: Tο επίπεδο ικανοποίησης παρέμεινε πολύ υψηλό (Ελλάδα: 9,2 και Αθήνα: 9,1) και σημαντικά υψηλότερο από τη βαθμολογία της Ευρώπης συνολικά (8,9).
Από τον Φεβρουάριο του 2024, ο αριθμός των αξιολογήσεων για την Ελλάδα αυξάνεται σταθερά. Η Αθήνα ακολούθησε αυτή την τάση μέχρι τον Μάιο, σημειώνοντας μικρή μείωση τον Ιούνιο. Αυτό δείχνει, εκτιμούν στο ΙΝΣΕΤΕ, ότι, ενώ η συνολική επισκεψιμότητα έχει αυξηθεί λόγω της περιόδου αιχμής, οι επισκέπτες προτιμούν όλο και περισσότερο να ταξιδεύουν σε περιοχές εκτός των κύριων πόλεων, όπως αποδεικνύεται από τον ταχύτερο ρυθμό αύξησης των αξιολογήσεων για την Ελλάδα συνολικά. Ολες οι περιφέρειες είχαν βαθμολογία μεγαλύτερη του 9, με τη Θεσσαλία και τη Δυτική Μακεδονία να φθάνουν στο 9,5 και 9,4 αντίστοιχα, επιβεβαιώνοντας τις δυνατότητες που υπάρχουν για τη χρονική και χωρική επέκταση της τουριστικής δραστηριότητας.
Εν κατακλείδι, καταγράφεται ικανοποίηση ως προς την αξία των εμπειριών σε σχέση με τα χρήματα (Value For Money) αποδίδοντας βαθμολογία στη χώρα 9,1, «ένα πολύ θετικό επίτευγμα ειδικά κατά τη διάρκεια της περιόδου αιχμής», σχολιάζουν οι αναλυτές του ΙΝΣΕΤΕ.
Αμερικανοί και Βρετανοί δίνουν τις υψηλότερες αξιολογήσεις
Οι πέντε διεθνείς αγορές με τον υψηλότερο όγκο αξιολογήσεων στην Ελλάδα είναι κατά σειρά το Ηνωμένο Βασίλειο, οι Ηνωμένες Πολιτείες, η Γαλλία, η Γερμανία και η Ιταλία, ενώ οι επισκέπτες από τις Ηνωμένες Πολιτείες και το Ηνωμένο Βασίλειο δίνουν τις υψηλότερες συνολικές βαθμολογίες, ακολουθούμενοι από εκείνους από τη Γερμανία, τη Γαλλία και την Ιταλία.
Σε εθνικό επίπεδο οι αξιολογήσεις για τα επιμέρους συστατικά του τουριστικού προϊόντος (πολιτισμός 9,3, γαστρονομία 9,1, εμπειρία στη θάλασσα 9,0) έχουν βαθμολογία μεγαλύτερη ή ίση του 9,, ενώ η γαστρονομία ξεπέρασε την εμπειρία στη θάλασσα. Από την ανάλυση προκύπτει επίσης ότι οι ταξιδιώτες στην Ελλάδα εκτιμούν πολύ το ανθρώπινο δυναμικό, δίνοντας εξαιρετική βαθμολογία, περί το 9,5 στο σύνολο της χώρας.
Ωστόσο στους επιμέρους δείκτες που αφορούν θέματα βιωσιμότητας η χώρα επιτυγχάνει χαμηλότερες βαθμολογίες με το βιώσιμο ταξίδι στο 8,4 και την υγιεινή στο 8,3. Επιδόσεις πάντως που χαρακτηρίζονται ως σχετικά ικανοποιητικές αξιολογήσεις συγκριτικά με τον ανταγωνισμό.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει και η γεωγραφική διασπορά του δείκτη ικανοποίησης: Η Θεσσαλία έλαβε την υψηλότερη βαθμολογία όσον αφορά τον πολιτισμό, ακολουθούμενη από την Κεντρική Μακεδονία, την Πελοπόννησο και τη Δυτική Ελλάδα. Η Κρήτη προηγείται όσον αφορά τη γαστρονομία, με τα Ιόνια Νησιά και τη Δυτική Μακεδονία να ακολουθούν με μικρή διαφορά. Εν τω μεταξύ η Ηπειρος απέσπασε τις θετικότερες αξιολογήσεις για την εμπειρία στη θάλασσα, σε μία ακόμα ένδειξη της ραγδαία ανερχόμενες δημοφιλίας της περιφέρειας.
Οσον αφορά στο ανθρώπινο δυναμικό, η Στερεά Ελλάδα, η Ήπειρος και τα Ιόνια νησιά αποσπούν την υψηλότερη βαθμολογία. Η Στερεά Ελλάδα προηγείται στις αξιολογήσεις ως προς τη σχέση ποιότητας – τιμής, ακολουθούμενη με μικρή απόκλιση από τη Δυτική Ελλάδα. Οι βιώσιμες δράσεις επαινέθηκαν περισσότερο στην Κεντρική Μακεδονία, η οποία είναι επίσης η περιοχή που έλαβε την υψηλότερη βαθμολογία για την υγιεινή.
H online φήμη της Ελλάδας
(Net Sentiment Index – καθαρό ισοζύγιο θετικών αναφορών έναντι αρνητικών)
- Πορτογαλία 66
- Κροατία 55
- Ιταλία 55
- Ελλάδα 30
- Ισπανία 30
- Αθήνα 27
Πηγή: ΙΝΣΕΤΕ, TCI Research – kathimerini.gr