Αρχιμ. Αντωνίου Φραγκάκη
Ιεροκήρυκος της Ιεράς Μητροπόλεως
Γορτύνης και Αρκαδίας
Ζούμε σε μια εποχή ,που ακραίες καταστάσεις επικρατούν στον κόσμο. Βασιλεύει ο βορβορώδης «δικαιωματισμός»,ο τεχνολογικός μετανθρωπισμός, ο βλάσφημος «ανθρωποθεϊσμός».
Οι άνθρωποι ζουν μόνο με τις αισθήσεις του σώματος και έχουν αυτοσκοπό την ικανοποίηση των παθών που συνδέονται με αυτές. Οπότε, κάθε τι που αναφέρεται στον «έσω άνθρωπο»,τον «κρυπτόμενον εν τη καρδία» κατά τον Απόστολο Πέτρο ,ηχεί στα αυτιά τους παράξενα, ίσως και ενοχλητικά.
Αυτό άγγιξε επικίνδυνα και τις πολιτιστικές δομές της χώρας μας ,με αποτέλεσμα να φθάσουμε προοδευτικά, στην αποκορύφωση μιας μακροχρόνιας και κατηφορικής πορείας εκφυλισμού. Τα ενδιαφέροντα μας περικλύονται πλέον μέσα στο βούρκο της σαρκικής αποκτήνωσης, στη δυσοσμία της σεξουαλικής διαστροφής, στο αθώο αίμα των εκτρώσεων, της αλαζονικής απόρριψης του θείου θελήματος, της εκοσμικευμένης εκκλησιαστικής ζωής ,της ολοσχερούς αποστασίας και της πεισμώδους αμετανοησίας. Αδυνατούμε να δούμε και τους βαρύτατους πνευματικούς νόμους, που ενεργοποιεί εσχάτως η υπέρτατη ύβρη που διαπράξαμε μέσω του γνωστού νομοσχεδίου, γι΄ αυτό και δεν αντιλαμβανόμαστε τις συνέπειες που έρχονται, αφού ως προδότες των προγόνων μας και ανάξιοι της αγιοτόκου πατρίδας μας ,λησμονήσαμε τραγικά ότι «πλεονάκις ερρύσατο ημάς ο Κύριος εκ των εχθρών ημών». Επηρμένοι από το πνεύμα της καλοζωίας και σκοτισμένοι από την λαγνεία της ακολασίας ,λησμονήσαμε ότι έχουμε μοναδικό πλούτο Ορθοδοξίας και παράδοσης,ερωτοτροπήσαμε με ξενόφερτα και σάπια μοντέλα ζωής ,κάναμε ηθικές αβαρίες και ένοχους συμβιβασμούς, και αποστατήσαμε από την αληθινή πίστη… Κατ΄ ευφημισμόν είμαστε του Χριστού και της Παναγιάς, και κατ΄ ουσίαν του κερδόου Ερμή και της αισθησιακής Αφροδίτης… «Την δε αμαρτίαν αυτών, ως Σοδόμων ανήγγειλαν, και ενεφάνισαν. Ουαι τη ψυχή αυτών»,επισημαίνει και για μας Ησαΐας ο Προφήτης.(Ησ.γ΄,1-14.).Επομένως αν δεν μεσολαβήσουν ,πρωτίστως η Παναγία μας ,και ακολούθως οι πολλοί άγιοι μας, κινδυνεύουμε άμεσα να υποστούμε παιδαγωγικά ,όσα διατείνεται και για μας ο ιερός ψαλμωδός : «Και ωργίσθη θυμώ Κύριος επι τον λαόν αυτού και εβδελύξατο την κληρονομίαν αυτού. Και παρέδωκεν αυτούς εις χείρας εχθρών και εκυρίευσαν αυτών οι μισούντες αυτούς. Και έθλιψαν αυτούς οι εχθροί αυτών και εταπεινώθησαν υπό τας χείρας αυτών …»(Ψαλμ.105,35-43)
Μέσα σ΄αυτή τη σύγχυση και την παταγώδη αποστασία , ο πολυμήχανος διάβολος πασχίζει, άλλοτε απροκάλυπτα και άλλοτε συνεσκιασμένα, να εκμεταλευθεί το άγχος, την ανασφάλεια και την αγωνία των ανθρώπων. Και το μεν Πνεύμα του Θεού αποστέλλει «προφήτας και διδασκάλους», για να ομαλοποιήσουν με εμπνευσμένο κήρυγμα μετανοίας την τραχύτητα των δυσμενών εξελίξεων που ήδη κυοφορούνται στη «μήτρα» του μέλλοντος , ενώ το ακάθαρτο πνεύμα της πονηρίας, ενσπείρει ψευδοπροφήτες και γόητες στον αγρό της Εκκλησίας, προκειμένου να επιφέρει σύγχυση στους πιστούς και αψυχολόγητο πανικό στην κατάσταση του παρόντος.
Στρατευμένοι σ΄ αυτήν την μεθοδευμένη από τον σατανά «πολεμική μηχανή»,είναι κυρίως οι εμπαθείς και αδιάκριτοι «ζηλωτές». Αναφέρει επιφανής Αγιορείτης ,ότι αυτοί δυνατόν να κάνουν εξουθενωτική άσκηση, διότι τρέφουν κατά αυτό τον τρόπο την κενοδοξία και την αυτοπροβολή τους και έχουν συνεργό το διάβολο στο έργο αυτό… Π.χ. 33 μετάνοιες δυσκολεύονται να κάνουν με υπακοή. Και μπορεί να κάνουν 3000 το εικοσιτετράωρο με δικό τους θέλημα! Αν απορρίψεις όσα λένε, σε στοχοποιούν και σου κόβουν και την «καλημέρα»! Συνδέονται μεταξύ τους με τα σύγχρονα ηλεκτρονικά μέσα, ασχολούνται έντονα με τα εξωτερικά της ευσεβείας (αγρυπνίες, κερί, λιβάνι, θαύματα, οράματα, προφητείες κλπ.), αλλά δεν κοιτάζουν καθόλου το εσωτερικό της καρδίας τους, τις κινήσεις των παθών τους ,ήτοι των αδαμιαίων κληροδοτημάτων τους , γι’ αυτό τους λείπει η πραγματική αυτομεμψία, η μετάνοια, η ταπείνωση, το καθαρτικό δάκρυ, η σιωπή, η διάκριση και η ανιδιοτελής αγάπη! Δεν συγχωρούν εύκολα, ειδικά όποιον τους ελέγξει καλοπροαίρετα… Ενώ έχουν συναισθηματικά δάκρυα και υποκριτική ταπεινολογία, στην ουσία διαγκωνίζονται μεταξύ τους για το ποιος διαθέτει την πιο αριστοτεχνική «πνευματική» ποιότητα και την πρωτοβάθμια «θεϊκή» επιδοκιμασία!!!
Στην αρχή έχουν μεταξύ τους κοινή γραμμή, αυτό που λέμε «ζηλωτική» κοινοτυπία και έπειτα έρχεται η εμπαθής διχοστασία! Κατηγορεί ο ένας τον άλλον και αφήνει υπονοούμενα ο ένας για τον άλλον… Όπως πολύ σοφά λέει ένας ταπεινότατος και πολύ ευλογημένος σύγχρονος Γέροντας, σήμερα μέσα στις φοβερές δυσκολίες που αντιμετωπίζουμε, ενεφύτευσε ο διάβολος πολλούς ψευδοπροφήτες στο «γεώργιον» της Εκκλησίας, εκμεταλλευόμενος την φοβία και την ψυχολογική αστάθεια των ανθρώπων… Στόχος του όχι η έμπρακτη μετάνοια και ισχυροποίηση της πνευματικής ζωής ,αλλά η ανάδειξη ψευδεπίγραφων «αυθεντιών» για θόλωση και αποπροσανατολισμό της ανθρώπινης ψυχής… Είναι περισσότεροι οι πλανεμένοι ειδικά στην εποχή μας, από τα μανιτάρια που φυτρώνουν στις βουνοπλαγιές της Ελλάδας… Όλοι αυτοί διατείνονται ότι έχουν διόραση και προόραση, οραματίζονται τάχατες, ζητούν έντεχνα αναγνώριση από τους άλλους, προσδιορίζουν και περιγράφουν το μέλλον άλλοτε με φαιδρότητες και άλλοτε με τρόπο σοβαροφανή, καπηλεύονται σύγχρονους Αγίους και εμπορεύονται γενικά την ευσέβεια…
Το μεγαλύτερο χάρισμα είναι η διάκριση των πνευμάτων. Τι λέγει ο Μέγας Αντώνιος; «Καθόλου εύχεσθαι δεί λαμβάνειν,χάρισμα διακρίσεως πνευμάτων ίνα μη παντί πνεύματι πιστεύωμεν ως γέγραπται»!Και σε άλλο σημείο αναφέρει: «εύκολο τω διαβόλω τα εις κακίαν σχήματα»!Είναι πανεύκολο λέει, να αλλάζει προσωπεία και ρόλους ο διάβολος, για να υλοποιήσει τους στόχους της κακίας του! Είναι ο καλύτερος ηθοποιός ,ο πιο ευέλικτος υποκριτής ,ο πλέον δυσεξιχνίαστος μασκοφόρος, που υποδύεται όλους τους ρόλους, φοράει κάθε είδους προσωπείο και μετέρχεται όλα τα σχήματα, προκειμένου να απατήσει τα θύματα του! Άλλοτε στήνει παγίδες από αριστερά γαργαλίζοντας την νοσηρή μας παθητότητα και άλλοτε κρύβεται δεξιότερα, υποδαυλίζοντας την φθοροποιό αλαζονικότητα!Μάλιστα τα πιο λεπτοφυή και αδιόρατα δαιμόνια πολεμούν «εκ δεξιών» και μας ναρκοθετούν με την υπουλοτάτη ιδέα : ‘’εισαι σπουδαίος’’. Είναι τα δαιμόνια των εναρέτων και των τελείων ακόμη, όπως εδιηγείτο, ο Όσιος Γεροντας Αναστάσιος ο Κουδουμιανός. Μήπως δεν αναφέρει και ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος με αφορμή την εκζήτηση πρωτοκαθεδρίας από τους δύο αυταδέλφους και προκρίτους μαθητές του Κυρίου, Ιάκωβο και Ιωάννη υιούς Ζεβεδαίου, ότι είναι « ευάλωτοι οι ενάρετοι τη κενοδοξία»;
Αν θέλει κάποιος να ξεχωρίσει ,τον αληθινό άνθρωπο του Θεού από τον ψευδοχαρισματούχο, είναι απλούστατο με ένα και μόνο τεστ. Πως αντιδρά όταν τον αμφισβητούν οι άλλοι…Αν έχει πνεύμα Θεού ,θα το δεχθεί με ταπείνωση, ανεξικακία και ηρεμία. Θα πει: «τέτοιος που είμαι,καλά μου τα λένε! Και λίγα μου λένε»! Βέβαια σε θέματα πίστεως και ήθους θα μείνει ανυποχώρητος στις απόψεις του αλλά δεν θα γίνει εχθρικός. Όπως έλεγε ο άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος: «ξέρω πως κάνω εχθρούς με όσα λέω ,αλλά δεν είναι δικά μου αυτά που σας διδάσκω! Είναι ρήματα του Ευαγγελίου, των Αποστόλων και των Αγίων και δεν θα παύσω ,ακόμη και με τίμημα την ίδια μου την ζωή να συνεχίσω να τα λέω…Λυπούμαι για την συμπεριφορά σας αλλά δεν με αγγίζουν τα φερσίματα σας …Όταν θα σας μεταφέρω δικές μου ενοράσεις και αποκαλύψεις ,έχετε κάθε δικαίωμα να με ελέγξετε και να με απορρίψετε…».
Ο αυθεντικός άνθρωπος του Θεού ,δέχεται τα πτύελα και τις ύβρεις «ως δρόσον Αερμών»,ενώ παράλληλα εκλαμβάνει τα προσκυνήματα και τις ευφημολογίες «ως καύμα πυρός».Δεν ανάβει γύρω του φώτα .Δεν προκαλεί δημοσιογραφικές καμπάνιες .Δεν πληρώνει κονδυλοφόρους .Οι εχθροί μπορεί να του δείχνουν στρυφνό πρόσωπο .Όμως στη δική του όψη αντιφεγγίζει η καρδιακή αγνότητα ,το ατάραχο βάθος ,η ουράνια ηρεμία .Οι δήμιοι σφίγγουν τα χείλη για να του επιτεθούν …Και εκείνος απαντά σαν να βρίσκεται στην ακρογιαλιά της Γενησαρέτ ή στο όρος της θεοπτικής εμπειρίας .Μένει ανέπαφο το θησαύρισμα της γαλήνης του και τότε που μετά «της προσηκούσης σφοδρότητος» διεκδικεί τα δικαιώματα του Θεού και με απερίτμητο λόγο ελέγχει τις επιφορές της ασεβείας …Ακόμη και όταν διαφωνεί μετ΄ επιτάσεως και ελέγχει παρρησιασμένα εκκλησιαστικούς αξιωματούχους, πάντοτε σέβεται απεριόριστα τους φορείς της Αποστολικής διαδοχής και γενικά την αγία ιερωσύνη, και ουδέποτε ενεργεί διασπαστικά , δημιουργώντας αρρωστημένα παράσιτα μέσα στο εκκλησιαστικό σώμα, προσωποπαγείς «θεολογικές» κατευθύνσεις και ολέθριες παρασυναγωγές.
Ένας πλανεμένος, αν τον αμφισβητήσεις, επειδή έχει εγωισμό ,θα νευριάσει, θα θυμώσει θα απειλήσει ,θα κόψει γέφυρες επικοινωνίας ,θα αρχίσει να κατηγορεί και να απειλεί…Γι΄αυτό είπε ο Κύριος : «από των καρπών αυτών, επιγνώσεσθε αυτούς»(Ματθ.ζ΄,16)! Η ψυχολογική τους αντίδραση φανερώνει και την πνευματική τους σύσταση…Έτσι έχουμε έξ΄ αριστερών τους μεταπατερικούς εκσυγχρονιστές που αμνηστεύουν ακόμη και τα πιο ατιμωτικά πάθη στο όνομα ενός εκφυλιστικού αγαπισμού και μιας δήθεν Θεϊκής «συγκαταβατικότητας», και τους εκ δεξιών επηρμένους «ζουρλωτές» που επαγγέλλονται την «πνευματική» ακρίβεια και την «προφητική» παραγωγικότητα ,στο όνομα μιας φαρισαϊκής αυτοδικαίωσης και μιας ψευδοασκητικής πληρότητας.
Υπάρχουν σήμερα πολλοί πιστοί ,που ενώ προσπαθούν να ζούν σύμφωνα με το Ευαγγέλιο και έχουν αγωνία σωτηρίας ,εντούτοις δεν έχουν χάρισμα διακρίσεως των πνευμάτων! Πιστεύουν εύκολα ότι εντυπωσιάζει, όχι τόσο ό,τι οικοδομεί…Καταπιάνονται από «θαυμαστά» σημεία !Άλλο όμως «θαυμαστά» σημεία και άλλο θεϊκά σημεία …Θαυμαστά σημεία κάνει και ο διάβολος όσα τυχόν θέλουμε … Τα σημεία και γνησιότητα να διαθέτουν ,εγκυμονούν τον κίνδυνο που αναφέρει ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος: «τα μεν σημεία πολλάκις έτερον ωφέλησε,τον δε έχοντα παρέβλαψεν εις απόνοιαν επάραντα και κενοδοξίαν, ή και ετέρω τινί τρόπω…»(Ε.Π.Ε. 10, 414).Ο Αντίχριστος όταν έρθει θα κάνει φοβερά «θαυμαστά» σημεία αλλά δεν θα είναι θεϊκα !Μου κάνει εντύπωση που ο Κύριος αναφερόμενος στους ψευδοπροφήτες εφιστά την προσοχή : «βλέπετε μη τις ημάς πλανήσει»(Ματθ.24,δ΄).Και επεξηγεί ότι αυτοί με την δύναμη του σατανά «πολλούς πλανήσουσι»(Ματθ.24,ε΄).Ο ίδιος ο Αντίχριστος θα δώσει τέτοιο «ρεσιτάλ» ψευδοθεϊκης ιδιότητος ,ώστε με τα εντυπωσιακά του καμώματα «πλανήσαι ει δυνατόν και τους εκλεκτούς»(Ματθ.κδ΄,24).
Ένα ερώτημα που εγείρεται τώρα βάση όλων αυτών σε πρακτικό επίπεδο είναι:
-Πως ο διάβολος ανακατεύεται με το μέλλον αφού το αγνοεί παντελώς και κάποτε επιβεβαιώνεται κιόλας; Μην ξεχνάμε ότι έχει πείρα στην πονηρία και στην κακία απεριορίστων χρόνων… Γνωρίζει τις γραφές και την νομοτέλεια των ανθρωπίνων πραγμάτων… Ακούει τις γνήσιες προφητείες των Αγίων, ζώντων και κεκοιμημένων, και τις αντιπαραβάλλει με σύγχρονα γεγονότα στα οποία αναφέρονται…Μαθαίνει από τους δράστες των γεγονότων τι πρόκειται να επιτελέσουν ,βλέπει τι κυοφορείται σε τοπική και παγκόσμια κλίμακα και τα μεταφέρει αστραπιαία στους δικούς του!!! Έτσι τα λένε με πηγή το διάβολο και όταν πραγματοποιηθούν έστω και κατά προσέγγιση ,αυτοί που τα είπαν εξονομάζονται «χαρισματούχοι» και «προφήτες» ενώ είναι οι κατ΄ εξοχήν απατεώνες και αγύρτες! Άλλοτε πάλι γελοιοποιούνται, επειδή επεμβαίνει και τους χαλάει το καλοστημένο παγίδευμα ο ίδιος ο Θεός! Μπορεί πχ ο διάβολος να δει την κλινική εικόνα ενός καρκινοπαθούς στη Λάρισα. Υπολογίζει από την εμπειρία του στις ασθένειες πόσο περιθώριο ζωής διαθέτει και το μεταφέρει τάχιστα σε μια «οραματίστρια» στην Κρήτη! Αυτή το λέει και πέφτει ,πάνω κάτω, μέσα στην χρονική διάρκεια ζωής που της είπε ο διάβολος!Μολις γίνει αυτό το γεγονός ,την εξονομάζουν «μεγάλη προφήτιδα και αγία»!Οπότε «μη ζητάμε χαρισματούχους και θαυματοποιούς»…Αν χρειασθεί να γνωρίσουμε τέτοιους ,θα μας οδηγήσει ο ίδιος ο Θεός σ΄αυτούς .Τότε θα μας συναρπάσει περισσότερο η ειρηναία ακτινοβολία της έκφρασής τους ,η ακτινοβολία της μορφής τους ,η αταραξία της ψυχής τους ,η εμβιωμένη ταπεινοφροσύνη τους, η άφατη φιλανθρωπία τους ,η παροιμιώδη ανεξικακία τους ,η απροσποίητη απλότητα τους ,γενικά η υποδομή της αναγεννημένης προσωπικότητας τους και όχι μόνο τα έκτακτα χαρίσματα με τα οποία τους προικοδότησε ο Θεός… Με λίγα λόγια ,αληθινός προφήτης ,είναι αυτό που λέγει ο ιερός υμνωδός: «δόξης ερών αληθούς ,το εν ανθρώποις υψηλόν Όσιε ,περιφανώς πάτερ εβδελύξω, και γέγονας φωστήρ ,ταπεινοφροσύνης εμπρέπων φαιδρότητι».
Και επειδη είναι ενεργά τα χαρίσματα του Αγίου Πνεύματος ,αν θέλουμε να διασφαλίσουμε πνευματικά τον εαυτό μας από τον κίνδυνο της οίησης και της πλάνης ,δεν έχουμε παρά να εφαρμόσουμε όσα αναφέρει ο Όσιος Σωφρόνιος του Έσσεξ, στην εισαγωγή του βιβλίου για τον Όσιο Σιλουανό ,αναλύοντας την δια της προσευχής αναζήτησης του Θείου θελήματος. Παραγγέλει επι λέξη : «αντικρύζων οιονδήποτε πνευματικόν φαινόμενον ,προ της κρίσεως του οδηγού,δέον όπως κρατεί αυστηρώς την ασκητικήν αρχήν ‘’μη δέχου και μη απόρριπτε’’. “Μη δεχόμενος” ο χριστιανός περιφρουρεί τον εαυτόν από του κινδύνου αποδοχής δαιμονικής ενέργειας ή υποβολής ως εκ του Θεού προερχομένης»… «‘’Μη απορρίπτων” ο άνθρωπος αποφεύγει άλλον κίνδυνον : να αποδώσει την Θείαν ενέργειαν εις τους δαίμονας και ούτω να πέσει είς το αμάρτημα της “βλασφημίας του Αγίου Πνεύματος”…Ο δεύτερος κίνδυνος είναι φοβερότερος του πρώτου ,διότι η ψυχή δύναται να αρνήται την Χάριν και να μισεί αυτήν.Τοσούτον δύναται να εθισθή εις την κατάστασιν της θεομαχίας ,ώστε ούτω να προσδιορισθεί και δια την αιωνιότητα» .Όπως είναι μεγίστη βλασφημία κατά του Αγίου Πνεύματος «το επιφημίζειν τας ενεργείας του Παρακλήτου τω πνεύματι τω εναντίω…» κατά τον Όσιο Συμεών τον νέο Θεολόγο ,και «οπόταν ή γινόμενα θαύματα τω Αγίω Πνεύματι ή έτερον τις ορών θείο χάρισμα εις ένα των αυτού αδελφών-φημί δη κατάνυξιν ή δάκρυα ή ταπείνωσιν ή γνώσην Θείαν ή λόγον σοφίας της άνωθεν ή άλλο τι χαριζόμενον υπο του Θείου Πνεύματος τοις τον Θεόν αγαπώσι-,λέγει είναι τούτο υπό της απάτης του διαβόλου…και ούτε το του Θεού κρίμα, ούτε των ακουόντων αυτούς βλάβην φρίττουσι»,όπως κάνουν σήμερα οι δυτικοτραφείς ευσεβιστές και οι μεταπατερικοί αμοραλιστές,κατά τον ίδιο τρόπο βλασφημούν το Άγιο Πνεύμα οι αδιάκριτοι «ζηλωτές» και οι «ομολογιακοί» ναρκισσιστές,όταν καπηλεύονται την προφητική ιδιότητα ,και ενώ στοχεύουν στην αυτοδιαφήμιση και στα συνακόλουθα «λιβανωτά» και «ωσαννά» των ανθρώπων ,διατείνονται ότι διαθέτουν «ακένωτο ρήμα Θεού» καλλιεργώντας την δική τους πνευματική αποσάρθρωση, αλλά και τον μετεωρισμό και την σύγχυση των τλημόνων οπαδών τους… Η σιωπή ,η ταπεινοφροσύνη και η επερώτηση του πνευματικού ,διασφαλίζουν τις ανθρώπινες ψυχές από τις δύο αυτές ολέθριες κατακρημνίσεις…Η λήψη μιας πνευματικής πληροφορίας σε μια οριακή στιγμή πόνου και μετανοίας ,δεν εγκαθιδρύει εντός του ανθρώπου κανένα ασίγαστο «πρακτορείο» ουράνιας ειδησιογραφίας…Διασαφηνίζει, επαναλαμβάνω , την ποιότητα αυτών των καταστάσεων, και ο τρόπος αντίδρασης των οιονδήποτε θρυλούμενων «χαρισματούχων»,όταν υποστούν απόρριψη και αμφισβήτηση…Αυτό το αναφέραμε ήδη πολλές φορές ,ως «λυδία λίθο» και γνωσιολογική εμπέδωση. Ο άνθρωπος του Θεού, ακόμη και όταν άνωθεν λάβει εντολή να μιλήσει , έχει την τέχνη να κρύβεται και διψά την περιφρόνηση…Ο οιηματίας «ψευδοπροφήτης» θα σε περιλούσει με τρόπο θυμώδη και υβριστικό ,και επιπλέον θα σε εγγράψει στα «μαύρα κατάστιχα» της ερεβώδους όντως καρδίας του και θα σε ανταμείψει με ακατάσχετη δυσφήμιση …
Κάποτε μια ευλαβής γυναίκα ,έλαβε σε μια οριακή στιγμή της ζωής της που έκανε έμπονη προσευχή ,μια δυνατή πνευματική πληροφορία …Ο πνευματικός της ,επέστησε την προσοχή της στην σιωπή και στην ευγνωμοσύνη στον Θεό .Εκείνη παράκουσε ,άρχισε να διηγείται το βίωμα της και έδωσε εξουσία στο διάβολο ,να συνεχίσει την ροή των δήθεν «θεϊκών» μηνυμάτων μέσα από την δική του φθοροποιό παρέμβαση ,λόγω της κενοδοξίας που αναπτύχθηκε στο συγκεκριμένο πρόσωπο. Η γυναίκα εκείνη παραπλανούσε πολλούς, ακόμη και υψηλόβαθμους κληρικούς…Επειδή, όμως, ήταν καλοπροαίρετη, δέχθηκε θεϊκή παρέμβαση που σηματοδότησε την σωτήρια μεταστροφή της και εν τέλει την εσχατολογική της καταξίωση .Μια μέρα εκεί που προσευχόταν ,ήρθε μια πληροφορία σαν την πρώτη που έλαβε …Της έδινε εντολή να καταγράψει όλες τις κατά καιρούς «αποκαλύψεις» που λάμβανε και να τις αποστείλει για έλεγχο ,στον επιζώντα τότε Όσιο Παΐσιο τον Αγιορείτη. Εκείνη το έπραξε .Ο Όσιος Παΐσιος απεφάνθει με το υπερφυές χάρισμα που διέθετε, ότι μόνο η πρώτη και η τελευταία πληροφορία ήταν εκ Θεού! Όλα τα άλλα ήταν παραπλανητικές φασμαγωγίες και πονηρά τεχνάσματα του διαβόλου! Η γυναίκα εξεπλάγη και δόξασε τον Θεό! Αποποιήθηκε την πολύκροτη «διδακτική» της ιδιότητα , «ηλθέ εις εαυτόν» ,βρήκε την αυτοσυνειδησία της και υποτάχθηκε σε εμπειρότατο πνευματικό ,που σήμερα κοσμεί την Ιεραρχία της Εκκλησίας της Ελλάδος.Μάλιστα έφθασε ,μέσα από την γνήσια ησυχαστική ζωή ,σε υψηλότατα επίπεδα Χάριτος…
Οπότε, επίκαιρη η προσευχή ενός συγχρόνου μαρτυρικού και αγιώτατου Ιεράρχου, του μακαριστού Μητροπολίτου Χαλκίδος Νικολάου Σελέντη (+19-01-1975) του οποίου τα ευωδιάζοντα λείψανα αξιώθηκα να προσκυνήσω προ ετών ,στην Ιερά Μονή Αγίου Νικολάου Άνω Βάθειας Χαλκίδος: ‘’Χάρισε μας Κύριε την αγία ισσοροπία”. Είναι αυτό που παραγγέλει ο λόγος της Αγίας Γραφής :”ορθάς τροχιάς ποιει σοις ποσι και τας οδούς σου κατεύθυνε .Μη εκκλίνης εις τα δεξιά μηδε εις τα αριστερά ,απόστρεψον δε σον πόδα από οδούς κακής ”(παροιμ.δ΄26-27).Ο άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος δέεται και καθικετεύει τον Κύριο,να τον γλυτώσει «από τους εκατέρωθεν κρημνούς»!Της κενοδοξίας και της αποστασίας!Της πλάνης και της ραθυμίας! Ο δε άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος, μας επισημαίνει ότι η πνευματική ζωή είναι μια κυριολεκτική ακροβασία πάνω σε ένα τεντωμένο σχοινί! «Ορθοδοξείν εστί το σχοινοβατείν»! Τότε εμείς τι πρέπει να κάνουμε και να πούμε ;Να ακολουθήσουμε την ισορροπημένη πορεία των αγίων μας μέσω της εύλαλης σιωπής και της ενεργού ταπεινοφροσύνης…Δυστυχώς ,όμως , «της ταπεινοφροσύνης το μεν σχήμα πολύ ,η δε αλήθεια ουδαμού»,όπως παρατηρεί ο Μέγας Βασίλειος!
Ο Μέγας Αντώνιος, όπως προαναφέραμε, ευχόταν να αποκτήσουν οι πάντες το πιο απαραίτητο χάρισμα. Ήτοι, την διάκριση των πνευμάτων, για να μην εξαπατώνται από μασκοφόρους της ευσεβείας και εκμεταλλευτές των αφελών… Η Οσία Γερόντισσα Γαλακτία ήταν η αναίρεση όλων αυτών των νοσηρών καταστάσεων! Είχε ισοπεδωτική ταπείνωση, αφανή ελεημοσύνη μέχρι ολοσχερούς ακτημοσύνης, θυσιαστική αγάπη μέχρι αυτομίσους, απόλυτη ακατακρισία μέχρι μαρτυρικής σιωπής. Βδελυσσόταν την δημοσιότητα και την αναγνώριση όσο σιχαινόταν και τον διάβολο… Τα εξηγώ αυτά για να προσέχουν όσοι πέφτουν θύματα μέσω διαδικτύου κυρίως, πλανεμένων γυναικών (που αναφέρονται σε εκείνη), «ων ο Θεός η έντεχνη προβολή και η ανίερη κουφότητα»!
Πρέπει να γνωρίζουμε ότι το διορατικό και το προορατικό χάρισμα σπανίζει μέσα στην Εκκλησία. Ο Άγιος Ιωάννης συγγραφέας της Κλίμακας παρουσιάζει την εξής διαταξιακή σειρά:
«Εκ ταπεινώσεως διάκρισις, εκ διακρίσεως διόρασις και εκ διοράσεως προόρασις»! Τονίζει το θεμελιακό χαρακτήρα της ταπεινοφροσύνης και της σιωπής προκειμένου να γίνει μια ψυχή δεκτική των χαρισμάτων του Αγίου Πνεύματος! Ο Μέγας Βασίλειος γράφει: «ταις αχράντοις και πάσης κηλίδος κεκαθαρμέναις ψυχαίς, το προφητικόν εναυγάζει χάρισμα». Δηλαδή, πρέπει να είναι κάποιος τελείως καθαρός ,με αίσθηση διαρκούς ουδενίας, με επιμελημένη διαρκή μετάνοια και εξουθενωτική αφάνεια, για να γίνει μέτοχος αυτού του μεγάλου χαρίσματος! Και όποιοι το έχουν, το αισθάνονται ως δωρεά του Θεού, γι’ αυτό απομονώνονται ακόμη περισσότερο και ευτελίζουν τον εαυτό τους σε εντονότερο βαθμό, τόσο από φόβο να μην πλανηθούν, όσο και από την αφόρητη αίσθηση αναξιότητος που τους δημιουργεί μέσα τους η Χάρις του Θεού! Γι’ αυτούς το χάρισμα αυτό ισοδυναμεί με μαρτύριο… Δεν κοκορεύονται, δεν έχουν γλυκερότητες και βαττολογίες, δεν προσπαθούν να επικεντρώσουν τα βλέμματα και το ενδιαφέρον των άλλων, δεν διαφημίζουν «εμπειρίες» και «θείες» ενοράσεις… Αυτά είναι τα χαρακτηριστικά των πλανεμένων που ενώ παριστάνουν τους «αγίους» ουσιαστικά είναι οι πλησιέστεροι στην κόλαση, λόγω πληθωρικής αλαζονείας και καλπάζοντος εγωισμού, γεγονός που δυστυχώς δεν το αντιλαμβάνονται για να το αναχαιτίσουν…
Ο πραγματικός άγιος ενδοσκοπεί συνεχώς τα εσώψυχά του, βλέπει και την ακροτάτη λεπτομέρεια, κλαίει σπαρακτικά, ζητά έλεος, θεωρεί τον εαυτό του «υπό κάτω πάντων», χαίρεται στην υποτίμηση των άλλων γιατί την θεωρεί δίκαιη, δεν μπαίνει σε διαδικασίες αυτοπροβολής και πνευματικής «πρωταγωνιστικότητας»!
Αυτός,γίνεται δεκτικός των δωρεών του Θεού και ορά το μέλλον, όπως βλέπει ένας υγιής οφθαλμός τον βυθό μιας γαληνεμένης ακτής! Αντίθετα ο σκοτεινός και αποτρόπαιος δαίμονας, είναι ανίκανος να προβλέψει και το αμέσως επόμενο δευτερόλεπτο! Αυτός όμως ο πανούργος τί κάνει; Φανερώνει στους δικούς του το παρελθόν και το παρόν!!! Αυτά τα βλέπει και τα ξέρει! Συνδυάζει παράλληλα κάποιες πληροφορίες, εικάζει και πιθανολογεί το μέλλον και έτσι εξαπατά τους ασυνέτους και αφελείς!!! Μέσα απ’ αυτό το πρίσμα εξηγούνται όσα εντυπωσιακά λένε οι γύφτισσες, οι μάγοι και οι πλανεμένες «ασκήτριες» της Εκκλησίας! Γι’ αυτό προσοχή.
Ο Άγιος Ιωάννης συγγραφέας της Κλίμακας εφιστά την προσοχή μας: «Μη ζητώμεν προβλέπτας μηδέ προγνώστας αλλά ταπεινόφρονας πάντως και τους τοις εν ημίν νόσοις αρμοδίους». Δηλαδή μη ζητάτε προορατικούς και διορατικούς αλλά αληθινά ταπεινούς και έμπειρους καθοδηγούς… Γνησίους θεραπευτές, που είναι οι μόνοι αρμόδιοι να αντιμετωπίσουν ιατρικά τα νοσήματα της ψυχής μας!!! Επειδή τα γράφει αυτά στο θεόπνευστο βιβλίο της «Κλίμακας» κάποιες «φωτισμένες» γυναίκες το απορρίπτουν!!!
Η περιοχή της Μεσαράς η μαρτυρομάνα και οσίαθλος, ταλαιπωρήθηκε τα τελευταία χρόνια από τέτοια μπερδεμένα πρόσωπα που κουβάλησαν εδώ κάτω κάποιες γυναίκες… Τί βοσκούς από την Ήπειρο και αλλαχόθεν , που είχαν επαφή τάχατες με αθέατους ασκητές (ένας είπε ότι μάζεψε τόσο λάδι από τα κορόιδα της Κρήτης, που δεν το καταναλώνει όσα χρόνια κι αν ζήσει ακόμη), τί «δοκίμους» Αγιοταφίτες , με συνοδεία ταξιτζίνας «ης το στόμα ρεύμα οχετού και πολυβολείον άδου», και η περπατηξιά του δαίμονα σ’ αυτό το απατηλό μονοπάτι καλά κρατεί, με αρκετούς, δυστυχώς, αφελείς ακολούθους…
Οπότε αδελφοί: «Στώμεν καλώς, στώμεν μετά φόβου, πρόσχωμεν την ομολογίαν της αμωμήτου ημών πίστεως, εν ταπεινώσει προσφέρειν». Αμήν!