Αυξήσεις στις τιμές των εισιτηρίων και τους ναύλους στις γραμμές της Αδριατικής φέρνει η ένταξη της ναυτιλίας στο νομικό σύστημα εμπορίας ρύπων από την 1η Ιανουαρίου 2024. Το επιπλέον κόστος που προκύπτει από τις εκπομπές των αερίων ρύπων των πλοίων, μετακυλίεται στον χρήστη του πλοίου.
Ο όμιλος Grimaldi και η Attica Group που δραστηριοποιούνται στις γραμμές Ελλάδας Ιταλίας ανακοίνωσαν χθες τις προσαυξήσεις ανά φορτίο ενώ η Attica έχει επιβαρύνσεις και για τους επιβάτες κάτι που δεν έχει κάνει τις επόμενες ημέρες και ο όμιλος Grimaldi.
Ο όμιλος Grimaldi
Αξίζει μάλιστα να σημειωθεί ότι ιταλικός όμιλος που είχε ήδη ανακοινώσει ένα αρχικό τιμολόγιο στα τέλη Νοεμβρίου για τα φορτηγά χθες με νέα ανακοίνωση του το μείωσε σχεδόν στο μισό, λόγω ανταγωνισμού. Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά λαμβάνοντας «υπόψη της πολιτικής που θα εφαρμοστεί ο ανταγωνισμός ως προς τη χρήση του ETS στις γραμμές από Ελλάδα προς Ιταλία και αντίστροφα, χρησιμοποιώντας το εν λόγω τέλος ως μέσο ανταγωνισμού, ο Όμιλος Grimaldi επιθυμεί να επιδείξει, για άλλη μια φορά, τη μέγιστη υποστήριξη προς τους συνεργάτες του, προσαρμόζοντας τα ποσά ανάλογα».
Οι προσαυξήσεις
Οι προσαυξήσεις των δύο εταιρειών στα φορτηγά, κυμαίνονται ανάλογα τη γραμμή από 1,50 ευρώ ανά γραμμικό μέτρο στις γραμμές Ηγουμενίτσα-Μπάρι (και το αντίστροφο) μέχρι 5,70 ευρώ στη γραμμή Πάτρα Αγκόνα. Αυτό σημαίνει ότι ένα φορτηγό 20 μέτρων θα πληρώσει επιπλέον από 34 μέχρι και 114 ευρώ.
Στους επιβάτες ο όμιλος Attica Group έχει προσαύξηση στην τιμή του εισιτηρίου από 4-12 ευρώ ανάλογα με τη γραμμή, που σημαίνει ότι αντιστοίχως το εισιτήριο γίνεται ακριβέστερο κατά τον αναλογούντα «επίναυλο CO2».
Όπως αναφέρει σε σχετική ενημέρωση για τους ναυτικούς πράκτορες ο όμιλος Attica Group «η Ευρωπαϊκή Ένωση, στο πλαίσιο της πολιτικής για την κλιματική αλλαγή, όρισε την 1η Ιανουαρίου 2024 ως ημερομηνία εφαρμογής του Συστήματος Εμπορίας Εκπομπών (Emission Trading System – ETS) για τη ναυτιλία» .
Το ETS
Σημειώνεται ότι το ETS περιλαμβάνεται στον στόχο της Ένωσης “Fit for 55” για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής με τη μείωση των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου (GHG) κατά τουλάχιστον 55% έως το 2030 (σε σύγκριση με τα επίπεδα του 1990) και με μακροπρόθεσμο στόχο μηδενικές εκπομπές έως το 2050.
Η εφαρμογή του νέου κανονισμού προβλέπει ότι οι ναυτιλιακές εταιρείες, προκειμένου να μειώσουν το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα, θα πρέπει να αγοράσουν δικαιώματα που καλύπτουν το 100% των εκπομπών αερίων τους σε ταξίδια εντός της ΕΕ και το 50% των εκπομπών τους σε ταξίδια, όπου είτε ο λιμένας αναχώρησης, είτε ο λιμένας εισόδους είναι εκτός της ΕΕ, για να αντισταθμίσουν το διοξείδιο του άνθρακα που εκπέμπουν τα πλοία.
Τριετής μετάβαση
Στο πλαίσιο αυτό, θα προσαρμοστεί μια τριετής περίοδος, κατά την οποία οι εταιρείες θα μπορούν να αγοράσουν δικαιώματα εμπορίας ως ακολούθως:
- Το 2024 για το 40% των εκπομπών
- Το 2025 για το 70% των εκπομπών
- Το 2026 για το 100% των εκπομπών
Ο νέος περιβαλλοντικός κανονισμός θα ισχύσει από 01.01.2024 για επιβατηγά πλοία άνω των 5.000 κόρων ολικής χωρητικότητας που εκτελούν δρομολόγια σε περισσότερα από 200.000 κατοίκους, καθώς και σε γραμμές που συνδέουν την Ελλάδα με άλλες χώρες. Να διευκρινίσουμε ότι στην Ελλάδα έχει δοθεί εξαίρεση έως το 2029 στα πλοία της ακτοπλοΐας που προσεγγίζουν λιμάνια με λιγότερους από 200.000 κατοίκους. Για την Attica ο κανονισμός αυτός αφορά στις γραμμές Κρήτης και Αδριατικής.
Έρχονται αυξήσεις και στις γραμμές της Κρήτης
Αυτό σημαίνει ότι σύντονα θα ανακοινωθεί επίναυλος και για τις γραμμές της Κρήτης τόσο από την Attica Group όσο και τις Μινωϊκές Γραμμές, τις δυο δηλαδή εταιρείες που έχουν πλοία στις γραμμές της Κρήτης.
«Η θέση των ευρωπαϊκών κανονισμών EU ETS μπορεί να επιφέρει σημαντική αύξηση του λειτουργικού κόστους των πλοίων, καθώς η κάθε ναυτιλιακή εταιρεία θα πρέπει να αγοράζει για κάθε τόνο καυσίου που καταναλώνει, τη χρηματιστηριακή αξία του διοξειδίου του άνθρακα που εκπέμπει», αναφέρει η Attica. .
ΑΝΕΚ – SUPERFAST
Η μόρφωση με τις παραπάνω κανονισμούς, έχει ως αποτέλεσμα την αύξηση του κόστους λειτουργίας των πλοίων, σημειώνει η εταιρεία «η Κοινοπραξία ANEK – SUPERFAST, με γνώμονα το μικρότερο δυνατό αντίκτυπο στους πελάτες της, υποχρεούται να θέσει σε ισχύ από 01.01.2024 το νέο περιβαλλοντικό τέλος, EU ETS, στα εισιτήρια φορτηγών, ανά διαδρομή, σε διαδρομές των γραμμών Αδριατικής».
Η χρέωση EU ETS θα αναπροσαρμόζεται μηνιαίως με βάση τις μέσες τιμές της αγοράς για τις εκπομπές CO2, επισημαίνει η Attica και προσθέτει ακόμη ότι «η χρέωση EU ETS που συλλέγεται από την εταιρεία μας Κοινοπραξία ANEK – SUPERFAST αποδίδεται απευθείας στην ΕΕ ως μέρος της πληρωμής του ETS για την υλοποίηση περιβαλλοντικών προγραμμάτων και πρωτοβουλιών, με στόχο τη μείωση των εκπομπών και τη μετάβαση προς ένα πιο βιώσιμο μέλλον».
Πηγή: ot.gr