Γράφει η Κλαίρη Κανελλοπούλου*
Στόχος των κειμένων στο Βιβλίο της Γλώσσας είναι τα παιδιά να έρθουν σε επαφή με πολλά διαφορετικά κείμενα και να προσπαθήσουν να τα κατανοήσουν. Κάποιες φορές μερικά παιδιά δυσκολεύονται να απαντήσουν στις ερωτήσεις κατανόησης του δασκάλου και σε αυτές στο “Ξεκλειδώνω το κείμενο” (όπως αναφέρεται στην Γ’ Δημοτικού).
Συχνά πολλά παιδιά τα ρωτάμε και κοιτάνε αλλού (όχι όμως το κείμενο για να βρουν την πρόταση που απαντά στην ερώτηση). Δεν έχουν μάθει να ψάχνουν και να βρίσκουν εκεί μέσα την απάντηση. Αρκετά είναι αδιάφορα και δεν θέλουν να μπουν καθόλου στην διαδικασία, γιατί για αυτά δεν έχει νόημα να βρουν μια απάντηση μονάχα για να την πουν στον δάσκαλο ή και για να έχουν καλό βαθμό.
Αντί λοιπόν των ερωτήσεων κατά την επεξεργασία του κειμένου σε μερικά μαθήματα γίνεται να κάνουμε πιο ενδιαφέρουσα την διαδικασία και να μοιράσουμε στα παιδιά κόμικ. Αυτά μπορεί να τα έχουμε φτιάξει στο ίντερνετ σε δωρεάν site και να τα εκτυπώσουμε για να απαντηθούν από τους μαθητές. Με αυτόν τον τρόπο τα παιδιά μπαίνουν στην διαδικασία να ψάξουν μέσα στο κείμενο και να βρουν τι μπορούν να γράψουν στα “μπαλονάκια” ή “συννεφάκια”, όπως λέγονται, του κόμικ.
Παράλληλα με την κατανόηση, τα παιδιά εξασκούνται στον Ευθύ λόγο, στους τίτλους, στην γραφή με δημιουργικό τρόπο κ. ά. Επίσης, το μάθημα γίνεται ενδιαφέρον και τα παιδιά συμμετέχουν ενεργά στην κατανόηση και στην μάθηση.
Οι πρώτες φορές αναμένονται να είναι δύσκολες μέχρι να καταλάβουν οι μαθητές πως να δουλέψουν και να γράψουν το κόμικ, γι’ αυτό ο εκπαιδευτικός δεν πρέπει να απογοητευτεί. Στην αρχή θα πρέπει να τους βοηθήσει αρκετά, αλλά στα επόμενα μαθήματα τα παιδιά χειρίζονται πιο εύκολα τα κόμικ. Σίγουρα δεν θα ενδιαφερθούν πάλι όλοι οι μαθητές που δυσκολευόντουσαν, γι ‘αυτό άλλωστε δεν ενδείκνυται να γίνεται αυτός ο τρόπος σε κάθε μάθημα.
Μια ακόμη πρόταση για εξάσκηση στον γραπτό λόγο, είναι ο δάσκαλος να αφήσει στο τέλος του κόμικ, ένα δυό καρέ κενά, για να τα συνεχίσουν τα παιδιά όπως θέλουν. Άλλες φορές πάλι μπορεί να πει στα παιδιά να αλλάξουν την ιστορία από την μέση και κάτω, με δικές τους ιδέες και λόγια.
Παρακάτω έχω δημιουργήσει ένα κόμικ για το μάθημα “Πώς υιοθετήσαμε ένα κομμάτι γης”, σελ 64-65, Γλώσσα Γ΄Δημοτικού, Βιβλίο Μαθητή, ά τεύχος. Το δημιούργησα online σε ένα απλό και δωρεάν site και στο τέλος το αποθήκευσα. Η ιστοσελίδα είναι: www.makebeliefscomix.com και είναι εύκολη η διαδικασία εγγραφής χρήστη. Υπάρχουν πολλές ιστοσελίδες, αλλά εμένα με βοήθησε πιο πολύ αυτή. Άλλοι εκπαιδευτικοί μπορούν να σχεδιάσουν μόνοι τους, τους ήρωες και τον φόντο.
* Η Κλαίρη Κανελλοπούλου είναι αναπληρώτρια Δασκάλα