ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΕΝΩΣΗ ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΩΝ ΦΥΣΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ
Έτος ίδρυσης 2023,
Αρ. Αναγνώρισης: 24/2023,
Ειρηνοδικείο Καλλιθέας, Λ. Συγγρού 196, Καλλιθέα Αττικής Τ.Κ. 17671
Ημερομηνία: 24/09/2023
Αρ. Πρωτοκόλλου: 3-24/09/2023
Θέμα: Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Αθλητισμού 23-30/09/2023. Ας γίνει ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ το Restart στα Νέα Πρότυπα Αθλητικά Σχολεία! Ας δημιουργηθεί το πρώτο Πρότυπο Αθλητικό Σχολείο στη δοκιμαζόμενη Θεσσαλία βοηθώντας την ανοικοδόμηση και την ανάπτυξή της!
Με αφορμή την τρέχουσα εβδομάδα που διανύουμε, η οποία είναι αφιερωμένη στα σπορ και την άθληση στις 28 χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σύμφωνα με πρωτοβουλία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, υπενθυμίζουμε προς κάθε κατεύθυνση την αναγκαιότητα δημιουργίας των Πρότυπων Αθλητικών Σχολείων και στη χώρα μας σύμφωνα με τις καλές πρακτικές που ισχύουν στα υπόλοιπα κράτη μέλη.
Προτείνουμε τα πρώτα πρότυπα αθλητικά σχολεία να δημιουργηθούν στις πρόσφατα πληγείσες περιοχές της Ρόδου, του Έβρου, της Εύβοιας και της Θεσσαλίας, ως έμπρακτη προσπάθεια βοήθειας και αλληλεγγύης για την παραμονή του τοπικού πληθυσμού στη γενέτειρά του. Ακολουθεί μια σύντομη ιστορική αναδρομή και οι προτάσεις της Ένωσής μας που θεωρούμε πως αφουγκράζονται τις πραγματικές ανάγκες της σχολικής αθλητικής εκπαίδευσης σήμερα.
Η σταδιακή κατάργηση των Τμημάτων Αθλητικής Διευκόλυνσης (ΤΑΔ-ΕΤΑΔ) ξεκίνησε τυπικά των Οκτώβριο του 2010 (ΦΕΚ 1645/1-10-2010) και ολοκληρώθηκε τον Ιούλιο του 2011, έπειτα από δημόσια διαβούλευση οκτώ ημερών.
Η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας της τότε Κυβέρνησης έκρινε τα αθλητικά σχολεία «αντιπαραγωγικά για τον αθλητισμό και αντιπαιδαγωγικά για την εκπαίδευση». Μέσα στη δίνη των προβλημάτων της χώρας (μνημονιακές πολιτικές, ακρίβεια, πανδημία) οι υποσχέσεις για αθλητική εκπαίδευση έμειναν αίολες από τους Υπουργούς Παιδείας των επόμενων κυβερνήσεων.
Έχοντας ως οδηγό την αποτίμηση της αποτελεσματικότητας των ΤΑΔ, όπως αυτή συζητήθηκε στη δημόσια διαβούλευση και βασιζόμενοι στα ευρωπαϊκά και διεθνή «πρότυπα», θεωρούμε πως ήρθε η ώρα το Υ.ΠΑΙ.Θ.Α. να προχωρήσει στη δημιουργία νέων Πρότυπων Αθλητικών Σχολείων σε νέα βάση, μορφή και πλαίσιο, δηλαδή:
- Αμιγώς Πρότυπα Αθλητικά Σχολεία, ανεξάρτητα (όπως τα Μουσικά, τα Εκκλησιαστικά ή τα Καλλιτεχνικά) και όχι φιλοξενούμενα.
- Να καλύπτουν τις ανάγκες στην πρωτοβάθμια (Ε΄- ΣΤ΄ ιδανικά, σύμφωνα με τα ευρωπαϊκά-διεθνή πρότυπα) και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση (Γυμνάσιο και Λύκειο).
- Δημιουργία Αθλητικών Σχολείων για μαθητές- αθλητές με αναπηρία. Συνεργασία με τα Special Olympics, Οργανώσεις ΑμεΑ, με στόχο την εμπέδωση της κοινωνικής δικαιοσύνης και την ικανοποίηση της αρχής της ανεμπόδιστης πρόσβασης για όλους τους/τις μαθητές/τριες σε όλες τις εκπαιδευτικές δομές, συμπεριλαμβανομένων αυτών του Σχολικού Αθλητισμού.
- Να λειτουργούν με βάση το πρόγραμμα ενός ολοήμερου σχολείου, όπου οι μαθητές-αθλητές θα έχουν τη δυνατότητα της άθλησης, διδαχής, σίτισης και προσωπικής υγιεινής, ώστε να συνεχίζουν απρόσκοπτα την προπονητική τους διαδικασία τις απογευματινές ώρες.
- Ευέλικτο πρόγραμμα σπουδών, διδακτική στήριξη και ενίσχυση των μαθητών, οι οποίοι λόγω αυξημένων αθλητικών υποχρεώσεων αδυνατούν να ακολουθήσουν εγκαίρως την ύλη.
- Επιλογή των μαθητών-αθλητών κατόπιν διεθνώς αναγνωρισμένων δοκιμασιών ή συμμετοχή τους σε αθλητικούς συλλόγους με αποδεδειγμένη παρουσία και αγωνιστική δραστηριότητα.
- Διαδικασία πρόσληψης Αναπληρωτών Φυσικής Αγωγής, μέσω του Ενιαίου Πίνακα Αναπληρωτών, με επιλογή και κατεύθυνση στην αντίστοιχη ειδικότητα.
- Τα Πρότυπα Αθλητικά Σχολεία προτείνεται να ενταχθούν στις Διευθύνσεις Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης και να ιδρυθεί ένα σχολείο ανά Διεύθυνση Εκπαίδευσης, με αυστηρά αθλητικά και ακαδημαϊκά κριτήρια.
- Να υπάρχει τοπική κατεύθυνση σε αθλήματα, για τη διασύνδεση των προϋποθέσεων και αναγκών κάθε περιοχής.
- Τα Γραφεία Φυσικής Αγωγής να γίνουν ο συνδετικός κρίκος μεταξύ Διευθύνσεων και Υ.ΠΑΙ.Θ.Α.
- Ύπαρξη συντονιστικού φορέα (σε επίπεδο Περιφέρειας) για την εκπόνηση Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων σε τοπικό επίπεδο (άντληση κονδυλίων).
- Χορηγίες σε τοπικό επίπεδο με πρωτοβουλία των Τοπικών Αυτοδιοικήσεων και των Επιχειρήσεων. Κρατική χρηματοδότηση για τις υποδομές / υλικά με μείωση του ποσοστού προς τις επαγγελματικές ομάδες που δίνει ο ΟΠΑΠ.
- Συνεργασία των Αθλητικών Σχολείων με την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, όπως των Σ.Ε.Φ.Α.Α., ώστε να προωθείται η έρευνα σχετικά με τον αγωνιστικό αθλητισμό και να αξιοποιούνται οι επιστημονικές μελέτες αναφορικά με την επίτευξη υψηλών αθλητικών επιδόσεων.
- Ύπαρξη συνεργασίας των Καθηγητών των Αθλητικών Σχολείων με Ομοσπονδιακούς Προπονητές, οι οποίοι θα παρέχουν εξειδικευμένα σεμινάρια και εκπαιδευτικό υλικό, για τη βελτίωση της κατάρτισής τους και τον τρόπο οργάνωσης και διεξαγωγής των προπονήσεων.
- Συμμετοχή των Αθλητικών Σχολείων σε αθλητικά τουρνουά, Πανελλήνια και Διεθνή, αξιοποιώντας Ευρωπαϊκά Προγράμματα (ERASMUS), δράσεις οι οποίες θα τονώνουν το ενδιαφέρον των μαθητών.
- Συνεργασία με φορείς όπως η Τοπική Αυτοδιοίκηση, Αθλητικές Ομοσπονδίες, με τοπικούς Αθλητικούς Συλλόγους και Συλλόγους Γονέων και Κηδεμόνων. Διασύνδεση με τον τοπικό μαζικό σχολικό αθλητισμό.
- Δημιουργία διαδικασίας αξιολόγησης, μέσω ενός συστήματος τακτικού και διαρκούς ελέγχου, που θα συγκροτηθεί με συγκεκριμένα και μετρήσιμα κριτήρια.
Με τιμή,
Για το Διοικητικό Συμβούλιο
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ
ΣΧΙΝΑΣ ΚΛΕΑΝΘΗΣ
Η ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
ΑΛΜΠΑΝΗ ΕΙΡΗΝΗ