Κείμενο – Φωτογραφία: Μιχάλης Ανδριανάκης
Έβαλαν τα καλά τους, στήθηκαν απέναντι στον αγιογράφο, κι αυτός μα τα πινέλα του απαθανάτισε την οικογένεια του Γεωργίου Μαζηζάνη στο νότιο κλίτος, του Αγίου Αντωνίου στην Παναγία την Κερά της Κριτσάς. Είχε ολοκληρώσει ήδη, κάπου στα μέσα του 14ου αιώνα τη διακόσμηση του μακρόστενου κλίτους, που προστέθηκε για να τον ισορροπήσει, στον αρχικά μονόχωρο με τρούλο ναό. Η παραγγελία ήταν να γεμίσει τις επιφάνειες με μια μεγάλη παράσταση της Δευτέρας Παρουσίας (μια από τις πιο εντυπωσιακές στην Κρήτη), ώστε οι πιστοί να βλέπουν τι τους περιμένει, καλό, ή κακό στη μετά θάνατο ζωή, όταν θα σταθούν απέναντι στο Χριστό, τους αγίους, τους αγγέλους, αλλά και τους δαίμονες, που διαγκωνίζονται να αρπάξουν το “μερίδιό” τους.
Αυτός, η γυναίκα του και το παιδί του θα κέρδιζαν ασφαλώς την αιώνια ζωή για τη δαπάνη που έκαναν και θα έμενε και το όνομά τους, όσο θα κρατούσαν οι τοιχογραφίες. Και μας πρόσφεραν κάτι σημαντικό: Μια σχεδόν ρεαλιστική απεικόνιση μιάς κρητικής οικογένειας των μέσων του 14ου αιώνα με τα χαρακτηριστικά πολυτελή βυζαντινίζοντα ενδύματα, κόντρα στη μόδα των κατακτητών Βενετών. Και για να μην ξεχνιόμαστε, μιά μεγαλογράμματη επιγραφή, μας θυμίζει:
“Ανεκαινίσθη ο παρων δώμος του οσίου πατρός ημών Αντωνίου, δι’ εξόδου και συνδρομής κυρού Γεωργίου του Μαζηζάνη και της συμβίου αυτού κε των τέκνων αυτού. Αμήν”.