Τα ντοκουμέντα που ήρθαν στο «φως» από τη στιγμή της σύγκρουσης ανάμεσα στο εμπορικό και επιβατικό τρένο το βράδυ της Τρίτης 28 Φεβρουαρίου έχουν προκαλέσει πληθώρα θεωριών σχετικά με τα αίτια που προκάλεσε τη μεγάλη έκρηξη.
Τις θεωρίες για το «μανιτάρι φωτιάς» ενισχύει και το «μυστήριο» που υπήρξε γύρω από το είδους του εμπορεύματος που μετέφερε το εμπορικό τρένο. Σήμερα, ο δημοσιογράφος της εφημερίδας «ΤΑ ΝΕΑ», Κώστας Ντελέζος, μίλησε για το θέμα στην ΕΡΤ, εξηγώντας τους παράγοντες που συντέλεσαν στο να σχηματιστεί το «μανιτάρι».
Αναφορικά με το φορτίο, τόνισε πως οι έρευνες της Πυροσβεστικής, της ΕΛΑΣ και των πραγματογνώμων δεν έδειξαν κανένα «ύποπτο» ή εύφλεκτο φορτίο, που τροφοδότησε την πυρκαγιά. Το εμπορικό τρένο μετέφερε κυρίως λαμαρίνες, ράβδους σιδήρου, φρούτα και σιτηρά.
Τι ήταν το «μανιτάρι φωτιάς»
Το στοιχείο που έρχεται στο «φως» από τα βίντεο της τραγωδίας είναι πως τα δύο τρένα πήγαιναν με σβηστούς τους προβολείς, καθώς οι δύο μηχανοδηγοί τηρούσαν «τη διδαγμένη κίνηση αυτοπροστασίας», ώστε να μην τυφλώσει ο ένας τον άλλον.
Αναλύοντας τα ντοκουμέντα έμπειροι μηχανολόγοι και μηχανικοί τρένων του ΟΣΕ κατέληξαν στο εξης συμπέρασμα ως προς την έκρηξη:
Οι μηχανοδηγοί βρέθηκαν αντιμέτωποι με υψηλές ταχύτητες, άνω των 140 χλμ/ ώρα γεγονός που έδινε μηδενικές πιθανότητες για αποφυγή της σύγκρουσης. Το μεγάλο «μανιτάρι φωτιάς» ήταν απόρροια ενός μεγάλου ηλεκτρικού «τόξου (κάτι σαν ηλεκτρική εκκένωση) λόγω βραχυκυκλώματος στις γραμμές υψηλής τάσης 25.000 Volt, που υποστηρίζουν την ηλεκτροκίνηση των τρένων.
Μάλιστα, ο σταθμός της Ραψάνης διαπίστωσε πολύ υψηλό ηλεκτρικό φορτίο στη γραμμή, ενημερώνοντας σχετικά το κέντρο κυκλοφορίας, θεωρώντας πως κάποια βλάβη συνέβη στο δίκτυο της ΔΕΗ, προκαλώντας υπερφόρτωση.
Μηχανικοί αναφέρουν πως αμέσως μετά τη σύγκρουση εκδηλώθηκε πυρκαγιά, καθώς από την υψηλή συμπίεση των ηλεκτρομηχανών «έσκασαν» οι μετασχηματιστές τους, με αποτέλεσμα να προκληθεί πυρκαγιά στα λάδια που είχαν στις μηχανές τους τα δύο τρένα.
Να σημειωθεί πως τα δύο τρένα είχαν τρεις μηχανές (δύο είχε η εμπορική) με κάθε μηχανή να έχει 2.5 τόνους λάδι.
Με τη σύγκρουση υπήρξε αύξηση της θερμοκρασίας πάνω από το όριο ανάφλεξης. Οι θερμοκρασίες που αναπτύχθηκαν στα δύο πρώτα βαγόνια κάτω από τα οποία υπήρχε ο ηλεκτροκινητήρας του επιβατικού θερμοκρασίες άνω των 1.500 βαθμών Κελσίων.
Ταυτόχρονα τα εύφλεκτα υλικά που υπήρχαν μέσα στο τρένο επιδείνωσαν την κατάσταση.
Πηγή: ieidiseis.gr