Ανακοίνωση: Συντονιστικό Αναπληρωτών Εκπαιδευτικών Φ. Αγωγής ΠΕ11 & ΠΕ11.01 Πρωτοβάθμιας & Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης
Η Φυσική Αγωγή, ως μέσο για την αντιμετώπιση της σχολικής βίας και του εκφοβισμού.
Στις μέρες μας, η κρίση των ηθικών και κοινωνικών αξιών και ο υλικός ευδαιμονισμός, διαπερνούν τα σχολεία της μέσης εκπαίδευσης και στα διαχρονικά δύσκολα εφηβικά χρόνια κάθε εποχής, δημιουργούν πρόσθετη σύγχυση ταυτότητας στους νεαρούς μαθητές.
Τα χρόνια της πανδημίας με τις τραγικές συνέπειές της, δυσκόλεψαν περαιτέρω την διαπροσωπική επικοινωνία και την κοινωνικοποίηση, ενώ νέα τεχνολογικά επιτεύγματα-εφαρμογές, ανέδειξαν νέες μεθόδους επικοινωνίας, οι οποίες όμως είναι περισσότερο απρόσωπες και τελικά αποξενώνουν.
Η μεγάλη έλλειψη χώρων άθλησης, η δυσκολία μετακίνησης στα αστικά κέντρα χωρίς τη βοήθεια των ΜΜΜ αλλά και η βελτίωση του βιοτικού επιπέδου γενικότερα, στην κατεύθυνση της προσφοράς μικρής σωματικής προσπάθειας για το οτιδήποτε, δεν αφήνουν πλέον πολλά περιθώρια για τη φυσική εκτόνωση των πιεσμένων μαθητών-εφήβων, με συνεπακόλουθο οι εκρήξεις βίας να παρατηρούνται πολύ συχνά στα σχολεία χωρίς κάποιο προφανή λόγο.
Τα σχολεία αντί να προσφέρουν γνώσεις και ευκαιρίες ανάδειξης ατομικών χαρισμάτων και κλίσεων, χρόνο με το χρόνο ιδρυματοποιούνται και για να λειτουργήσουν σχετικά ομαλά, αυξάνουν το πλήθος των Ψυχολόγων και των Κοινωνικών Λειτουργών που επιστρατεύονται για την παροχή άμεσης βοήθειας στους μαθητές!
Σύμφωνα με την έκθεση του FAIRHAP I Fair Play and Happiness through Sports (2017), ο αθλητισμός αναπτύσσει ηθικές αξίες όπως η ανοχή και ο αλληλοσεβασμός, καθώς ενισχύει την αυτοπεποίθηση και διαμορφώνει την προσωπικότητα των παιδιών.
Παράλληλα, τα παιδιά αναλαμβάνουν ευθύνες και πρωτοβουλίες, μαθαίνουν να επιλύουν προβλήματα, ενώ αναπτύσσουν κοινωνικές δεξιότητες όπως η επικοινωνία, η συνεργασία, η αμεροληψία και η αλληλοβοήθεια.
Οι Πανανθρώπινες αξίες του Ολυμπισμού, θα πρέπει να διδάσκονται και να καλλιεργούνται μέσω του μαθήματος της Φυσικής Αγωγής, όπως ο σεβασμός στην ισότητα, στην πολυπολιτισμικότητα, στη διαφορετικότητα και ασφαλώς στην κατάργηση τυχόν φυλετικών ή θρησκευτικών διακρίσεων.
Η Φυσική Αγωγή υποστηρίζει την ισότητα των φύλων, ενώ λειτουργεί ως μέσο κοινωνικοποίησης για τα παιδιά και τους εφήβους.
Μέσω της ψυχαγωγίας, της διασκέδασης και της χαράς μέσα από το παιχνίδι, προάγει την σωματική και ψυχική υγεία και προωθεί τη συνεργασία, και την υπακοή στους κανόνες. Μέσω του αθλητισμού οι νέοι διαμορφώνουν την προσωπικότητά τους και αποτρέπονται από παραβατικές και βίαιες συμπεριφορές καθώς μαθαίνουν την εντιμότητα, τον αλληλοσεβασμό και την ευγενή άμιλλα.
Η Φυσική Αγωγή μπορεί να συνεισφέρει στην καταπολέμηση του ρατσισμού και της ξενοφοβίας, των κοινωνικών ανισοτήτων και του κοινωνικού αποκλεισμού, που είναι οι πραγματικές αιτίες έκφρασης της σχολικής βίας ή του εκφοβισμού.
Άτομα με αναπηρία, που εξορισμού είναι περισσότερο ευάλωτα σε θέματα σχολικής βίας και εκφοβισμού, μέσω της ενασχόλησής τους με τον αθλητισμό μπορούν πολύ πιο εύκολα στο πλαίσιο της συμπερίληψης, να γίνονται αποδεκτά στη σχολική κοινότητα.
Αρκεί βεβαίως να έχει προηγηθεί κατάλληλη παρέμβαση από τους Καθηγητές Φυσικές Αγωγής με την ανάδειξη των επιτευγμάτων-διακρίσεων μικρότερων ή μεγαλύτερων των συγκεκριμένων ατόμων.
Όλοι ίσοι όλοι διαφορετικοί!
Στη Φυσική Αγωγή τουλάχιστον, είναι ξεκάθαρο και αποδεκτό από όλους!
Η σχολική βία και ο εκφοβισμός δεν είναι φαινόμενα μη αναστρέψιμα.
Η οικογένεια, το σχολείο, η Πολιτεία, και ειδικότερα οι καταρτισμένοι εκπαιδευτικοί Φυσικής Αγωγής, μέσω, της οξυδέρκειάς τους, της παρατηρητικότητάς τους, της επιμονής τους, του παραδείγματός τους και της εμπειρίας τους, είναι αν όχι οι μοναδικοί, τουλάχιστον οι πλέον ειδικοί που μπορούν να καλλιεργήσουν τον σεβασμό, την ευγενή άμιλλα και τις διαχρονικές και οικουμενικές αξίες του Ολυμπισμού και του «ευ αγωνίζεσθαι» .
Η ευθύνη είναι μεγάλη, όμως το μοναδικό προαπαιτούμενο, το αυτονόητο για όλους, είναι πολύ απλά οι Καθηγητές Φυσικής Αγωγής να έχουν τη φυσική παρουσία που τους αρμόζει στα σχολεία όλων των βαθμίδων της εκπαίδευσης!