Ελλείψεις σε ορισμένους κωδικούς γραβιέρας Κρήτης παρατηρούνται στα καταστήματα τροφίμων, ελλείψεις οι οποίες ενδεχομένως θα ήταν μεγαλύτερες εάν αφενός κάποιες αλυσίδες δεν είχαν προβεί εγκαίρως στη διασφάλιση επαρκών αποθεμάτων και αφετέρου η ζήτηση από τους καταναλωτές ήταν μεγαλύτερη.
«Υπάρχουν ελλείψεις στη γραβιέρα Κρήτης λόγω μικρών ποσοτήτων πρώτης ύλης πρόβειου γάλακτος στην Κρήτη. Και δεν μπορούμε να αποθεματοποιήσουμε διότι δεν υπάρχουν οι απαιτούμενες ποσότητες. Η πίεση εκτιμάμε ότι θα κρατήσει κάποιους μήνες», ανέφεραν χαρακτηριστικά στην «Κ» πηγές από τη «Σκλαβενίτης». Πάντως, ελλείψεις υπό την έννοια να μην υπάρχει το προϊόν «γραβιέρα Κρήτης» στα ψυγεία των καταστημάτων του δικτύου δεν καταγράφονται. «Μπορεί να λείπει κάποιος κωδικός από μια συγκεκριμένη μάρκα. Υπάρχουν όμως πολλές μάρκες στην κατηγορία, οπότε υπάρχει πάντα διαθέσιμο προϊόν», προσθέτουν οι ίδιες πηγές.
«Στη METRO έχουμε μακροχρόνιες συνεργασίες με παραγωγικές μονάδες στην Κρήτη, με τις οποίες έχουμε αναπτύξει σχέσεις εμπιστοσύνης. Σε αυτό το πλαίσιο έχουμε εξασφαλίσει επάρκεια έως ότου είναι έτοιμη η νέα παραγωγή», επισημαίνουν στην «Κ» πηγές από τον όμιλο ΜETRO, ο οποίος στη λιανική δραστηριοποιείται με την αλυσίδα My Market. Οι ίδιες πηγές τονίζουν ότι η όποια έλλειψη πρόβειου γάλακτος για την παραγωγή γραβιέρας Κρήτης είναι απόρροια της διακίνησης πρώτης ύλης από την Κρήτη στην ηπειρωτική Ελλάδα για την περίοδο 2021-2022. Συγκεκριμένα, μεγάλες βιομηχανίες παραγωγής τυροκομικών δέσμευσαν τις ποσότητες των παραγωγών, πληρώνοντας υψηλότερη τιμή, για να καλύψουν τις αυξημένες ανάγκες τους. Αποτέλεσμα; Φέτος μικρές μονάδες στην Κρήτη θα δυσκολευθούν να λειτουργήσουν λόγω του αυξημένου παραγωγικού κόστους αλλά και της έλλειψης κεφαλαίων κίνησης.
Οι ίδιες πηγές επισημαίνουν ότι η όποια μειωμένη παραγωγή θα ισορροπήσει από τη μειωμένη ζήτηση, η οποία για το 2022 φθάνει το 10%. Μάλιστα, για το 2023 αναμένεται επίσης μειωμένη ζήτηση, καθώς θα υπάρξει νέα ανατίμηση του τελικού προϊόντος, και το ίδιο ενδέχεται να συμβεί με όλα τα ελληνικά τυροκομικά προϊόντα που παρασκευάζονται από αιγοπρόβειο γάλα.
Σε ό,τι αφορά, πάντως, την εξέλιξη των τιμών, ο πρόεδρος της «Ελληνικά Γαλακτοκομεία» («Ολυμπος») κ. Δημήτρης Σαράντης μιλώντας στην «Κ» υποστήριξε: «Στην ευρωπαϊκή αγορά αγελαδινού γάλακτος η άνοδος των τιμών σταμάτησε. Και σημειωτέον ότι εκεί η τιμή είχε διπλασιασθεί ακόμη και σε πολύ μεγάλες γαλακτοπαραγωγές χώρες, όπως είναι η Γερμανία και η Ολλανδία. Οπότε το κρίσιμο είναι εάν θα ξεκινήσει και η υποχώρηση των τιμών πριν ή μετά τον χειμώνα. Αφού υποχωρήσουν οι τιμές στο αγελαδινό γάλα, θα ακολουθήσουν στη συνέχεια και οι τιμές στο αιγοπρόβειο γάλα. Το πιθανότερο λοιπόν σενάριο είναι να αρχίσουμε να βλέπουμε μια μείωση των τιμών μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2023».
Πηγή: kathimerini.gr