Του Αιρετού στο ΑΠΥΣΔΕ Κρήτης Γιάννη Αστρινάκη
Ένα μήνα μετά την έναρξη της σχολικής χρονιάς, τα κενά εκπαιδευτικών στα Γυμνάσια και Λύκεια (γενικά και επαγγελματικά) της Κρήτης είναι σημαντικά και χάνονται εκατοντάδες διδακτικές ώρες.
Παρά τις δύο φάσεις προσλήψεων αναπληρωτών, οι ελλείψεις ανέρχονται σε 300 περίπου καθηγητές, σε όλο το φάσμα των ειδικοτήτων (και σε πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα). Τα περισσότερα κενά εντοπίζονται στο Ν. Ηρακλείου (τουλάχιστον 160), αρκετά δε σε σχολεία της περιφέρειας σε όλο το νησί. Όλα αυτά μάλιστα έρχονται να προστεθούν σε μία ήδη επιβαρυμένη κατάσταση καθώς έχουν καταργηθεί πολλά ολιγομελή τμήματα σε ΕΠΑΛ, δεν λειτουργούν ειδικότητες για τις οποίες υπάρχει έντονο ενδιαφέρον, ενώ πολλά τμήματα συγκροτούνται με το μέγιστο αριθμό μαθητών!
Οι υποστηρικτικές δομές της εκπαίδευσης (ενισχυτική διδασκαλία, ΕΚΦΕ, ΣΣΝ, ΚΕΣΥΠ, κ.λπ.) είτε δεν υφίστανται, είτε λειτουργούν χάρις στο φιλότιμο των εκπαιδευτικών.
Η ιστορία επαναλαμβάνεται… και το Υπουργείο «αντιμετωπίζει» τα προβλήματα με τα γνωστά ημίμετρα. Είναι απαραίτητη η άμεση λήψη ρηξικέλευθων αποφάσεων. Το εκπαιδευτικό κίνημα έχει συγκεκριμένες, ρεαλιστικές προτάσεις οι οποίες δίνουν τέλος στην απαράδεκτη αυτή κατάσταση που χρόνια ταλαιπωρεί την εκπαιδευτική κοινότητα και απαξιώνει την εκπαιδευτική διαδικασία.
«ΝΕΑ ΕΠΟΧΗ» ΣΕ ΘΟΛΟ ΤΟΠΙΟ
Από την αρχή του καλοκαιριού(!), άρχισε η πρώτη εφαρμογή του νόμου 4547/18 που αφορά στη νέα δομή της διοίκησης στην εκπαίδευση (και όχι μόνο).
Έτσι σε κάθε περιφέρεια, λειτούργησαν συμβούλια επιλογής με στόχο τη συγκρότηση των Περιφερειακών Κέντρων Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού (ΠΕ.Κ.Ε.Σ.).
Η επιλογή των συντονιστών στην Περιφέρεια Κρήτης διήρκεσε από τις αρχές Ιουλίου έως τα μέσα Αυγούστου ενώ η ανακοίνωση των τελικών επιλογών έγινε για όλη τη χώρα, τέλος Σεπτεμβρίου.
Η τελευταία πράξη, πριν τη λειτουργία των ΠΕΚΕΣ, ήταν η επιλογή οργανωτικού συντονιστή δηλαδή του επικεφαλής των συντονιστών και του αναπληρωτή του (στην περιφέρεια Κρήτης, επελέγη κατά πλειοψηφία, την προηγούμενη Πέμπτη 4/10 και ο οργανωτικός συντονιστής …των συντονιστών είναι από την Α΄ βάθμια με αναπληρωτή από τη Β΄βάθμια).
Τέλος λοιπόν στους σχολικούς συμβούλους…
Το νέο θεσμικό πλαίσιο, από την πρώτη εφαρμογή του έδειξε ότι χρήζει αλλαγών. Συγκεκριμένα: Η μοριοδότηση των αντικειμενικών κριτηρίων σε πολλές περιπτώσεις είναι ιδιαίτερα δύσκολη: συγγραφικό, ερευνητικό έργο, διδακτική εμπειρία -έγιναν λάθη από πολλές διευθύνσεις στα Πιστοποιητικά Υπηρεσιακών Μεταβολών (Π.Υ.Μ.) – μη δομημένη συνέντευξη, συρρίκνωση της ψήφου των αιρετών, τρόπος συγκρότησης συμβουλίων, ενστάσεις – θεραπείες των τελικών πινάκων σταθερών αξιολογικών μορίων, κ.λπ.
Κατά την γνώμη μου είναι μια έντονα γραφειοκρατική και χρονοβόρα διαδικασία της οποίας η οργάνωση, η διεξαγωγή και τα αποτελέσματα δημιουργούν αίσθημα έντονης αδικίας σε πολλούς συναδέλφους.
Κυρίαρχη και η λογική του ελάχιστου οικονομικού κόστους!
Οι εκπαιδευτικοί αναρωτιούνται πως ο μικρός αριθμός συντονιστών – με πολλά καθήκοντα – και ο περιορισμός υποστηρικτικών δομών, θα μπορέσει να υποστηρίξει μαθητές και εκπαιδευτικούς στα δύσκολα χρόνια της οικονομικής – και όχι μόνο -κρίσης.
Ενδεικτικά αναφέρεται ότι το καθηκοντολόγιο των συντονιστών (εμπλέκονται σε επιμορφωτικές, αξιολογικές, προγραμματικές και παιδαγωγικές δράσεις) γνωστοποιήθηκε μετά την επιλογή τους!
Άξια αναφοράς είναι η κατάργηση των 16 Περιφερειακών Επιμορφωτικών Κέντρων – Π.Ε.Κ. – που για 25 χρόνια συνέβαλλαν (με εξαίρεση τα τελευταία χρόνια που ουσιαστικά είχαν αδρανοποιηθεί) στη διδακτική και παιδαγωγική επιμόρφωση των εκπαιδευτικών.
Στον νέο νόμο δεν υφίσταται οργανωμένη και στοιχειοθετημένη πρόβλεψη ουσιαστικής επιμόρφωσης.
Την περίοδο αυτή ξεκινά και η διαδικασία για τα Κέντρα Εκπαιδευτικής Συμβουλευτικής Υποστήριξης (Κ.Ε.Σ.Υ.) ενώ αναμένεται η εγκύκλιος για τα Κέντρα Εκπαίδευσης Αειφορίας (Κ.Ε.Α.) στο προσεχές διάστημα.
Η ΝΕΑ ΧΡΟΝΙΑ
Η ελάττωση των γραπτώς εξεταζομένων μαθημάτων στην Α και Β Λυκείου είναι ένα από τα μέτρα που θα εφαρμοστούν. Παράλληλα στο Υπουργείο και το Ι.Ε.Π. προετοιμάζονται για την εφαρμογή του νέου συστήματος εισαγωγής στα Α.Ε.Ι. που έχει δικαιολογημένα εγείρει σειρά ερωτημάτων τα οποία ακόμα δεν έχουν απαντηθεί με επάρκεια.
Δεδομένες είναι και οι αλλαγές στα αναλυτικά προγράμματα πολλών μαθημάτων σε όλες τις τάξεις των ΓΕ.Λ. και ΕΠΑΛ.
Το ζητούμενο είναι, οι όποιες αλλαγές τυχόν προκύψουν, να βασίζονται μόνο σε παιδαγωγικά κριτήρια και να είναι συνυφασμένες με τις ανάγκες του δημόσιου σχολείου.
Οι επιφυλάξεις της εκπαιδευτικής κοινότητας είναι δεδομένες.
Η μέχρι τώρα ακολουθούμενη πολιτική δεν συνάδει σε πολλές πτυχές της με τις ανάγκες της κοινωνίας για Παιδεία υψηλής ποιότητας για όλα τα παιδιά, με αμέριστη υποστήριξη στους εκπαιδευτικούς, τους οποίους η συνεχιζόμενη κρίση ταλανίζει και για τη μισθολογική βελτίωση των οποίων ΣΙΩΠΟΥΝ ΟΙ ΠΑΝΤΕΣ…