Της Μαρίας Μαυρουδή
Του αποδόθηκε ο τίτλος: Ο εκπαιδευτικός της χρονιάς και όχι άδικα αφού κατάφερε στα χρόνια της εκπαιδευτικής του θητείας στο Δημοτικό Σχολείο Βοριζίων να πραγματοποιήσει μία ριζική αναμόρφωση. Αναφέρομαι για τον εκπαιδευτικό κύριο Χάρη Γεωργιακάκη ο οποίος έκανε περήφανος την εκπαιδευτική μας κοινότητα με την τόσο σημαντική διάκρισή του. Συγχαρητήρια Χάρη. Να είσαι καλά και σ’ ευχαριστώ από καρδιάς για την παραχώρηση της συνέντευξης.
- Αν θέλεις σύστησέ με λίγα λόγια τον εαυτό σου.
Γεννήθηκα στην Αθήνα από γονείς εκπαιδευτικούς και μεγάλωσα στο Ηράκλειο. Από το 2009 ξεκίνησα να εργάζομαι ως αναπληρωτής δάσκαλος σε σχολεία της επαρχίας και του κέντρου. Το καλοκαίρι του 2021 διορίστηκα ως μόνιμος. Από το 2017 μέχρι το 2022 υπηρέτησα στο Δημοτικό Σχολείο Βοριζίων.
- Η επιλογή να σπουδάσεις εκπαιδευτικός ήταν ένα όνειρο που είχες από μικρός ή το επέλεξες στην πορεία;
Τα ερεθίσματα του οικογενειακού περιβάλλοντος και η εκπαιδευτική μου διαδρομή ως μαθητής με επηρέασαν στο να επιλέξω να γίνω δάσκαλος.
- Ήταν από τις πρώτες σου επιλογές η υπηρέτηση στο Δημοτικό Σχολείο Βοριζίων; Κατά τα πρώτα έτη της εκπαιδευτικής μου διαδρομής επέλεγα να βρίσκομαι κοντά στον τόπο κατοικίας μου. Η πρώτη μου παρουσία στο σχολείο ήταν το σχολικό έτος 2015-2016 όπου και ήρθα για πρώτη φορά σε επαφή με τις ανάγκες που υπήρχαν εκεί.
- Όταν βρέθηκες πρώτη φορά στα Βορίζια ένα ορεινό χωριό του Ψηλορείτη ποιες ήταν οι σκέψεις και τα συναισθήματα που σε διακατείχαν;
Σε αντίθεση με το όσα ακούγονταν και παρά την κούραση της διαδρομής τα παιδιά από τις πρώτες μέρες με περίμεναν με χαρά και οι γονείς μου έδειξαν εμπιστοσύνη. Αυτά μου έδιναν όρεξη και κουράγιο να προσπαθώ καθημερινά και να κάνω το καλύτερο δυνατό για τα παιδιά, το σχολείο και την τοπική κοινότητα.
- Ποιες ήταν οι δράσεις τις οποίες πραγματοποιήσατε με τους υπόλοιπους συναδέλφους που οδήγησαν στην εκπαιδευτική αναμόρφωση του συγκεκριμένου σχολείου;
Αρχικά ασχοληθήκαμε με την αναμόρφωση του σχολικού συγκροτήματος εξωτερικά και εσωτερικά καθώς η εικόνα του δεν ενέπνεε κανέναν και λειτουργούσε ανασταλτικά ως προς τις συνθήκες μάθησης. Με συλλογική προσπάθεια (συνάδελφοι, γονείς, δημοτική αρχή) το σχολείο ανακαινίσθηκε ως ένα βαθμό και πήρε χρώμα το οποίο εμπλουτιζόταν χρόνο με το χρόνο από τις καλαίσθητες εμπνεύσεις των συναδέλφων. Αφού δημιουργήσαμε ένα όμορφο αισθητικά χώρο εξωτερικά (ζωγραφιές, επιδαπέδια παιχνίδια) και εσωτερικά (αναγκαία μόνωση οροφής) προσπαθήσαμε να καλύψουμε το εκπαιδευτικό κενό που αφήνει στα παιδιά η έλλειψη εκπαιδευτικών ειδικοτήτων αμβλύνοντας όσο γίνεται την εκπαιδευτική και κοινωνική ανισότητα. Αυτό το προσπαθήσαμε μέσα από δράσεις που αφορούσαν το περιβάλλον, την ανακύκλωση, την κυκλοφοριακή αγωγή, την αγωγή υγείας, τη διαφορετικότητα, με αναφορές στις παγκόσμιες ημέρες εκπαιδευτικού ενδιαφέροντος, συμμετοχές σε εκπαιδευτικούς διαγωνισμούς και πανεπιστημιακά εκπαιδευτικά προγράμματα , συνεργασίες και ανταλλαγές με όμορα σχολεία κ.ά. Οι προσπάθειες αυτές συχνά δημοσιεύονταν και στον τοπικό τύπο αναδεικνύοντας το έργο των παιδιών και των εκπαιδευτικών.
- Πιστεύεις ότι τα παιδιά των απομακρυσμένων χωριών αντιμετωπίζουν μία εκπαιδευτική ανισότητα συγκριτικά με τα παιδιά των μεγαλύτερων πόλεων;
Από τη στιγμή που στα απομακρυσμένα και ολιγοθέσια σχολεία δεν υπηρετούν εκπαιδευτικοί ειδικοτήτων δημιουργείται εκπαιδευτική ανισότητα και εναπόκειται στην καλή διάθεση και το φιλότιμο των εκπαιδευτικών που θα βρεθούν εκεί να την αμβλύνουν όσο είναι εφικτό. Επίσης στα χωριά αυτά δεν υπάρχουν υποδομές για εξωσχολικές δραστηριότητες με αποτέλεσμα όσοι γονείς προθυμοποιούνται να πρέπει να μεταφέρουν τα παιδιά τους αρκετά χιλιόμετρα για να παρακολουθήσουν ξένες γλώσσες ή άλλες δραστηριότητες κάτι το οποίο συνιστά και κοινωνική ανισότητα των περιοχών αυτών.
- «Ο καλός δάσκαλος δεν είναι μόνο αυτός που διδάσκει, αλλά και αυτός που εμπνέει». Θα ήθελες να αναφέρεις τη γνώμη σου για τη συγκεκριμένη φράση;
Εννοώ ότι ο δάσκαλος πέρα από τις τυπικές γνώσεις καλλιεργεί στο μαθητή στάσεις, αξίες και ιδανικά τα οποία τον επηρεάζουν και καθορίζουν την μετέπειτα εξέλιξη του. Η συνολική παρουσία του δασκάλου πρέπει να αποτελεί θετικό πρότυπο για το μαθητή και να τον παρακινεί (εμπνέει) να γίνεται καλύτερος αντιμετωπίζοντας τη ζωή με θάρρος και αισιοδοξία.
- Ποιες ήταν οι αντιδράσεις των μαθητών σου αρνητικές και θετικές αντίστοιχα όταν αρχίσατε να πραγματοποιείται κάποιες αλλαγές στις οποίες δεν ήταν εξοικειωμένοι από πριν;
Οι αντιδράσεις τους ήταν θετικές και αγκάλιασαν αυτές τις αλλαγές καθώς δεν είχαν συνηθίσει μέχρι πρότινος σε κάτι ανάλογο. Ένιωθαν ότι ήταν σημαντικοί και τους άρεσε που αναδεικνύονταν οι προσπάθειες τους, το σχολείο τους και το χωριό τους.
- Οι γονείς των μαθητών και γενικότερα η τοπική κοινωνία αποδέχτηκαν και στήριξαν την προσπάθειά σας;
Η τοπική κοινωνία και οι γονείς στάθηκαν αρωγοί και συμπαραστάτες σε όλες τις προσπάθειες μας και στήριξαν τους εκπαιδευτικούς και το σχολείο. Εκτιμούσαν το φιλότιμο και το ενδιαφέρον των εκπαιδευτικών για την πρόοδο των παιδιών τους κι έτσι από τη μεριά τους ήταν πρόθυμοι να συμβάλλουν και να συνεργαστούν για το καλό του σχολείου. 10. Ποιοι ήταν οι συνοδοιπόροι που σε βοήθησαν στην πραγματοποίηση των συγκεκριμένων εκπαιδευτικών στόχων ;
Η λίστα με τα ονόματα είναι ιδιαίτερα μακροσκελής. Συμπεριλαμβάνει παιδιά, εκπαιδευτικούς, γονείς και αρκετά πρόσωπα που έχουν σχέση με την εκπαίδευση, το χωριό και την τοπική αυτοδιοίκηση. Τους ευχαριστώ όλους ιδιαίτερα και τον καθένα ξεχωριστά για την πολύτιμη βοήθεια του στην υλοποίηση όλων όσων έγιναν στο σχολείο τα τελευταία χρόνια.
- Φέτος μετά από 5 χρόνια παρουσίας στο Δημοτικό Σχολείο Βοριζίων εσύ το αποχαιρετάς με τις καλύτερες εντυπώσεις ,αναμνήσεις από αυτό και βέβαια με τον τίτλο: Ο εκπαιδευτικός της χρονιάς. Τι θα ήθελες να συμβουλέψεις τους μαθητές σου αλλά και τους εκπαιδευτικούς που θα συνεχίσουν το έργο που ξεκίνησες εσύ;
Εύχομαι από καρδιάς όλα τα παιδιά να θυμούνται αυτά που ζήσαμε μαζί και να καταφέρουν να πραγματοποιήσουν τους στόχους και τα όνειρα τους. Θα μου δώσει μεγάλη χαρά να συνεχιστεί από τους συναδέλφους η προσπάθεια των προηγούμενων ετών στο σχολείο και θα τους συμβούλευα να προσπαθούν να υλοποιούν δράσεις αμβλύνοντας τις ανισότητες με πίστη και κατανόηση στα παιδιά και στο σχολείο.
Ευχαριστώ πολύ. Εύχομαι να είσαι πάντα καλά και να συνεχίσεις να κυνηγάς τα όνειρα και να κατακτά τους στόχους σου.