Οι φιλόλογοι του Εκπαιδευτηρίου “Πράξη και Πρόοδος” σχολιάζουν τα σημερινά θέματα της Έκθεσης (ΕΠΑ.Λ.).
Γενικός Σχολιασμός:
Οι μαθητές των ΕΠΑΛ κλήθηκαν σήμερα να απαντήσουν σε θέματα που αφορούσαν στην σωστή και ισορροπημένη διατροφή για την υγεία των πολιτών, αλλά και του πλανήτη γενικότερα, θέματα διαχρονικά. Το μη λογοτεχνικό κείμενο προέρχεται από την ιστοσελίδα του ιδρύματος με την επωνυμία «Παγκόσμιο Ταμείο για την Φύση (W.W.F) ΕΛΛΑΣ» και το λογοτεχνικό πρόκειται για απόσπασμα από το μυθιστόρημα της Σοφίας Νικολαϊδου, «Στο τέλος νικάω εγώ», εκδόσεις Μεταίχμιο, το οποίο επίσης αναφέρεται στην διατροφή. Τα θέματα δεν παρουσιάζουν ιδιαίτερη δυσκολία και ανταποκρίνονται στις δυνατοτήτες των μαθητών του ΕΠΑΛ με εξαίρεση τις δραστηριότητες της παραγωγής λόγου και των δύο κειμένων που κρίνονται πιο απαιτητικές.
Μη λογοτεχνικό
1η δραστηριότητα
Α.1
α) Ζητήθηκε η συγγραφή ενός μικροκειμένου όπου έπρεπε να εντοπιστούν και να αναλυθούν δύο προβλήματα που προκαλούν οι διατροφικές συνήθειες στον πλανήτη, σε συγκεκριμένες παραγράφους του κειμένου.
β) Ζητήθηκε ο εντοπισμός τριών μέσων πειθούς της επίκλησης του συναισθήματος και ένα παράδειγμα για το καθένα με αντίστοιχη παραπομπή. Αξιοσημείωτο είναι ότι στην εκφώνηση αναφέρονταν αρκετά μέσα πειθούς, όπως και την προηγούμενη χρονιά και οι μαθητές καλούνταν να διαλέξουν και να εντοπίσουν τρία, μόνο στην τελευταία παράγραφο του κειμένου.
2η δραστηριότητα
Α.2
α) Σε αυτή την άσκηση οι μαθητές είχαν να εντοπίσουν μόνο τα δομικά μέρη της πρώτης παραγράφου. Αδιαμφισβήτητα, αυτή η άσκηση αποτέλεσε ευχάριστη έκπληξη καθώς, διδάσκεται από τις τάξεις του Γυμνασίου και είναι πολύ γνώριμη στους μαθητές.
β) Κλασσική άσκηση συνωνύμων, χωρίς ιδιαίτερη δυσκολία.
3η Δραστηριότητα
Α.3
Ζητήθηκε ομιλία σε μαθητικό συνέδριο για την Παγκόσμια Ημέρα Διατροφής, όπου οι μαθητές κλήθηκαν να γράψουν μία ομιλία για να πείσουν τους συνέδρους να αλλάξουν τις διατροφικές τους συνήθειες με στόχο να προστατεύσουν την υγεία τους και την «υγεία του πλανήτη». Οι μαθητές όφειλαν να αξιοποιήσουν υλικό από το κείμενο αλλά και από τις προσωπικές τους εμπειρίες για να αναδείξουν την αναγκαιότητα αλλαγής διατροφικών συνηθειών προς όφελος του πλανήτη—————à (προστασία φυσικών πόρων, μείωση όγκου απορριμάτων, προστασία χλωρίδας και πανίδας) και προς όφελος του ανθρώπου (τόνωση οργανισμού, αντιμετώπιση ασθενειών, ψυχική ισορροπία, πνευματική διαύγεια). Ιδιαίτερα σημαντικό ήταν το επικοινωνιακό πλαίσιο της ομιλίας (προσφώνηση, αποφώνηση, αφόρμηση, ιδιότητα ομιλητή, προφορικότητα, συνδυασμός ρηματικών προσώπων, ρητορικές ερωτήσεις, αποστροφές στο ακροατήριο).
Λογοτεχνικό Κείμενο
1η δραστηριότητα
Β.1
Χωρίς ιδιαίτερη δυσκολία και με ξεκάθαρη διατύπωση ζητήθηκε από τους μαθητές να χαρακτηρίσουν τον κεντρικό ήρωα της ιστορίας. Η απάντηση όφειλε να πλαισιωθεί από την χρήση ανάλογων επιθέτων ώστε να προβληθεί εναργέστερα ο χαρακτήρας.
2η δραστηριότητα
Β.2
α) Με μία διατύπωση που περιελάμβανε στοιχεία της θεωρίας, οι μαθητές δεν προβληματίστηκαν καθόλου να εντοπίσουν τρία διαφορετικά σημεία στα οποία ο αφηγητής ήταν πανταχού παρών, γνωρίζοτας οποιοδήποτε στοιχείο της πλοκής.
β) Τα εκφραστικά μέσα που ζητήθηκαν να αναγνωρίσουν οι μαθητές δεν προκάλεσαν καμία έκπληξη μιας και πρόκειται για τα συνηθέστερα. Ωστόσο, ο σχολιασμός του νοήματος των σχημάτων λόγου χρειάζονταν προσοχή.
3η Δραστηριότητα
Β.3
Η παραγωγή λόγου προκάλεσε τον μεγαλύτερο προβληματισμό των μαθητών, καθώς τους ζητούσε να απαντήσουν αν μια στάση ζωής, η οποία αντιμετωπίζει την τροφή ως μέσο δημιουργικής έκφρασης, προσφοράς και ανάπτυξης σχέσεων, τους βρίσκει σύμφωνους. Τέλος, όφειλαν να αξιοποιήσουν στην απάντηση τους προσωπικά βιώματα και εμπειρίες.