Οι πωλήσεις νέων αυτοκινήτων που λειτουργούν με πετρέλαιο ή ντίζελ πρέπει να σταματήσουν σταδιακά έως το 2030 στην Ευρώπη, αν η αυτοκινητοβιομηχανία θέλει να παίξει τον δικό της ρόλο στην επίτευξη του στόχου της συμφωνίας του Παρισιού για να συγκρατηθεί η αύξηση της θερμοκρασίας του πλανήτη σε 1,5 βαθμό Κελσίου. Αυτό προκύπτει από νέα ανάλυση του Γερμανικού Κέντρου Αεροναυπηγικής (DLR), που διεξήχθη για λογαριασμό της Greenpeace. Οι εκπομπές ρύπων από τα οχήματα ελάχιστα μεταβλήθηκαν την τελευταία δεκαετία και η βιομηχανία θα εξαντλήσει τον προϋπολογισμό ρύπων της μέσα σε πέντε έως δέκα χρόνια, αν δεν υπάρξει δραστική αλλαγή.
Την προειδοποίηση απηύθυναν οι επιστήμονες του DLR και ο επικεφαλής του κέντρου, καθηγητής Χορστ Φρίντριχ, είπε ότι οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα πρέπει να φθάσουν στα υψηλότερα επίπεδά τους το ταχύτερο δυνατόν. «Παρακολουθώντας τον φθίνοντα προϋπολογισμό ρύπων είναι κρίσιμο να προωθήσουμε στην αγορά αυτοκίνητα που εκπέμπουν χαμηλούς ρύπους, όσο το δυνατόν ταχύτερα για να ανανεωθεί ο στόλος», είπε χαρακτηριστικά ο Φρίντριχ.
Η μελέτη προειδοποιεί ότι απαιτούνται σκληρά μέτρα για να υπάρξουν 66% πιθανότητες να επιτευχθεί ο στόχος του 1,5 βαθμού Κελσίου. Μεταξύ άλλων, πρέπει να μειωθούν οι πωλήσεις συμβατικών αυτοκινήτων από 15 εκατομμύρια φέτος σε πέντε εκατομμύρια το 2022. Με βάση αυτό το σενάριο, το τελευταίο όχημα με κινητήρα εσωτερικής καύσης πρέπει να πωληθεί το 2028 και τα αυτοκίνητα ντίζελ και πετρελαίου πρέπει να εξαφανιστούν από τους δρόμους μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του 2040.
Στο πλαίσιο αυτής της στρατηγικής απαιτείται αλλαγή νοοτροπιών και ενθάρρυνση της χρήσης ποδηλάτου, μέσων μαζικής μεταφοράς, ενώ πρέπει να επισημαίνεται πόσο ευεργετικό είναι το περπάτημα για την υγεία και το περιβάλλον. «Θα ήταν πολύ ευκολότερο να διατηρηθεί ένας στόχος δύο βαθμών Κελσίου επειδή το χρονικό περιθώριο εφαρμογής θα ήταν μεγαλύτερο», σχολίασε ο καθηγητής και διευθυντής του κέντρου.
Ένα σχέδιο έκθεσης της Διακυβερνητικής για την Κλιματική Αλλαγή αποσαφήνισε ότι ο στόχος των δύο βαθμών θα εξέθετε σε πλημμύρες, καταιγίδες και καταστροφή σοδειάς δέκα εκατομμύρια κατοίκους παραθαλάσσιων περιοχών παραπάνω σε σχέση με τον στόχο του 1,5 βαθμού. Η στάθμη της θάλασσας θα ανέβαινε κατά 10 εκατοστά επιπλέον, οι καύσωνες θα ήταν μακρύτεροι και τα ακραία καιρικά φαινόμενα ισχυρότερα, η ανάπτυξη θα μειωνόταν, ενώ θα περιορίζονταν η διαθεσιμότητα του νερού και τα αγροτικά προϊόντα. Μέχρι στιγμής η Κομισιόν έχει προτείνει μείωση 30% στις εκπομπές ρύπων έως το 2030, αν και οι ευρωβουλευτές πιέζουν το ποσοστό αυτό να ανέλθει στο 45%.
Πηγή: kathimerini.gr