Μία μεγάλη αδικία καλούνται να ξεπεράσουν οι υποψήφιοι των Πανελλαδικών εξετάσεων του 2022 καθώς θα εξεταστούν στα Λατινικά, που όμως δεν διδάχθηκαν στο σχολείο, φέρνοντας στην επιφάνεια το θέμα της ισότητας των ευκαιριών στην εκπαίδευση.
Πρόκειται για τους υποψήφιους της Θεωρητικής κατεύθυνσης που θα συμμετάσχουν εκ νέου στις Πανελλαδικές Εξετάσεις του 2022, ως απόφοιτοι του 2021 και θα εξετασθούν στο μάθημα των Λατινικών αντί της Κοινωνιολογίας, ύστερα από την αλλαγή που αποφάσισε το υπουργείο Παιδείας. Το θέμα είναι ότι φετινοί απόφοιτοι δεν έχουν διδαχθεί στο σχολείο το μάθημα των Λατινικών, ερχόμενοι αντιμέτωποι από νεαρή ηλικία σε αυτό που ονομάζουμε ως ασυνέχεια και ασυνέπεια του ελληνικού κράτους.
Οι υποψήφιοι που ήδη ξεκίνησαν την προετοιμασία τους για τις ερχόμενες Πανελλαδικές Εξετάσεις για το καλοκαίρι του 2022 κάνουν λόγο για «άνισο αγώνα» και «δύσκολο δρόμο» που καλούνται να κάνουν καθ΄ όλη τη διάρκεια της χρονιάς, μελετώντας με δικά τους έξοδα ένα απαιτητικό μάθημα, παρά το γεγονός ότι πέρυσι για μία ολόκληρη χρονιά διάβαζαν ένα άλλο μάθημα, αυτό της Κοινωνιολογίας.
Πρόκειται για υποψηφίους που είτε δεν πήραν το εισιτήριο για κάποιο πανεπιστημιακό τμήμα, είτε δεν κατάφεραν να εισαχθούν στην σχολή της προτίμησής τους και αποφάσισαν να δώσουν εκ νέου Πανελλαδικές Εξετάσεις.
Εκπαιδευτικοί ζητούν την εξέταση των συγκεκριμένων υποψηφίων στην Κοινωνιολογία
Για τον λόγο αυτό δεν λείπουν οι φωνές εκπαιδευτικών προς την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας να επανεξετάσει το θέμα και επιτρέψει στους φετινούς αποφοίτους για το έτος 2022, να εξεταστούν στο μάθημα που διδάχθηκαν στο σχολείο τους δηλαδή την Κοινωνιολογία. Ήδη, στο υπουργείο Παιδείας έχουν φθάσει επιστολές από υποψηφίους που θα ξαναδώσουν Πανελλαδικές Εξετάσεις και ρωτούν με αφοπλιστικό τρόπο τους αρμόδιους: «Πώς θα εξετασθούν σε ένα μάθημα που δεν έχουν διδαχθεί».
Οι υποψήφιοι κάνουν λόγο για αδικία και ρωτούν την ηγεσία του υπουργείου «ποιος θα τους διδάξει ένα μάθημα που δεν έχουν διδαχθεί ποτέ στο σχολείο». Όπως λένε οι περισσότεροι υποψήφιοι και οι οικογένειές τους, δεν θα είναι πρώτη φορά που σε μεταβατικό στάδιο επιλέγεται κάποιο διπλό σύστημα, προκειμένου να αποδοθεί μία δίκαιη λύση, για το σύνολο των υποψηφίων.
Το υπουργείο Παιδείας, με σχετικό νομοσχέδιο, αποφάσισε να βάλει στη θέση της Κοινωνιολογίας το μάθημα των Λατινικών, το οποίο αναμένεται να είναι εμπλουτισμένο και ανανεωμένο εκπαιδευτικά σε σχέση με το παρελθόν, αλλά όχι από τη φετινή χρονιά. Το νέο πνεύμα που θέλει να δώσει στο μάθημα, λόγω μεταβατικού σταδίου φέτος και για λόγους ισότητας, όπως λένε από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, δεν θα αντικατοπτρίζεται στο φετινό βιβλίο, που θα είναι παρόμοιο με το παλαιότερο. Σύμφωνα με την σχετική διάταξη οι υποψήφιοι για εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση της Ομάδας Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών θα εξετάζονται και πάλι στο μάθημα των Λατινικών αντί για το μάθημα της Κοινωνιολογίας από το σχολικό έτος 2021-2022 και εφεξής.
Εύλογα δημιουργείται το ερώτημα από τους υποψηφίους που θέλουν να συμμετάσχουν ξανά στις Πανελλαδικές Εξετάσεις, πως θα καταφέρουν, σε ένα μάθημα μάλιστα όπως τα Λατινικά, που δεν είναι μόνο θεωρητικό αλλά απαιτεί γνώσεις γραμματικής και συντακτικού, τις οποίες οι υποψήφιοι για να αποκτήσουν πρέπει προφανώς οι γονείς να απευθυνθούν σε ιδιωτικά μαθήματα, βάζοντας το χέρι βαθιά στην τσέπη.
Τα ερωτήματα των υποψηφίων και των οικογενειών τους
Οι υποψήφιοι, οι οποίοι ολοκλήρωσαν την Γ’ Λυκείου σε μία απαιτητική χρονιά, υπό τη συγκυρία της πανδημίας και τα μαθήματα μέσω τηλεκπαίδευσης μακριά από τις φυσικές τους τάξεις, κάνουν λόγο για μία δεύτερη δύσκολη χρονιά που έχουν μπροστά τους για να μάθουν μία γλώσσα όπως τα Λατινικά και να εξετασθούν σε αυτά στις Πανελλαδικές Εξετάσεις.
Κοινή συνισταμένη των ερωτημάτων που θέτουν οι υποψήφιοι και οι οικογένειές τους αφορούν σε:
1. Πώς θα εξεταστούν οι μαθητές σε ένα νέο μάθημα, σε ένα απαιτητικό και άγνωστο αντικείμενο που δεν έχουν διδαχθεί στο σχολείο και οι συνυποψήφιοί τους το διδάσκονται ήδη από πέρυσι.
2. Το μείζον ερώτημα είναι βέβαια αν οι οικογένειες μπορούν να βάλουν βαθιά το χέρι στην τσέπη και να πληρώσουν φροντιστηριακά μαθήματα για μάθημα που δεν έχουν διδαχθεί, επισημαίνοντας ότι όταν είχε αλλάξει το σύστημα και η Κοινωνιολογία αντικατέστησε τα Λατινικά, οι μαθητές εξετάστηκαν στα Λατινικά και όχι στην Κοινωνιολογία, η οποία διδάσκονταν μόνο στην Γ’ Λυκείου.
Κοινωνιολογία ή Λατινικά;
Η διδασκαλία των Λατινικών επανέρχεται από αυτήν την χρονιά στις Πανελλαδικές Εξετάσεις του 2022 ως μάθημα εξεταζόμενο στο πεδίο των Ανθρωπιστικών Σπουδών.
Θυμίζουμε ότι η Κοινωνιολογία αντικατέστησε τα Λατινικά στις Πανελλαδικές Εξετάσεις του 2020 με απόφαση της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ. Το βασικό επιχείρημα για την κατάργηση του μαθήματος των Λατινικών που προβλήθηκε τότε ήταν ότι δεν προήγαγαν την κριτική σκέψη των μαθητών και βασίζονταν στην παπαγαλία.
Η επαναφορά από εφέτος της διδασκαλίας και εξέτασης των λατινικών ως μάθημα των Πανελλαδικών Εξετάσεων βασίζεται στο σκεπτικό της επαναφοράς των κλασσικών γραμμάτων και πολιτισμού και στον περιορισμό της αποστήθισης μαθημάτων όπως αυτό της Κοινωνιολογίας.
Ήδη καθηγητές και πανεπιστημιακοί δάσκαλοι έχουν «διασταυρώσει» τα ξίφη τους τασσόμενοι υπέρ τους ενός ή τους άλλου μαθήματος, ανάλογα με την ειδικότητά τους. Ωστόσο, το μόνο βέβαιο, όπως λένε οι ψυχραιμότεροι, είναι ότι παρά την αναμφισβήτητη αξία των λατινικών στα γράμματα και την σκέψη και στην απαραίτητη γνώση κοινωνιολογικών στοιχείων, δεν πρέπει να «θυσιαστούν» υποψήφιοι στις αντικαταστάσεις που προωθούνται κάθε φορά από την εκάστοτε πολιτική ηγεσία.
Πηγή: protothema.gr