Του Πέτρου Μηλιαράκη*
Προσφάτως επιχειρήθηκε αποπροσανατολισμός της κοινής γνώμης από σοβαρότατα και κρίσιμα ζητήματα που αφορούν στην πανδημία, στην οικονομία και στα εθνικά θέματα. Έτσι τα «γεγονότα της Νέας Σμύρνης», μίας φιλήσυχης και μεσοαστικής συνοικίας της Αθήνας, επικράτησαν στα δελτία ειδήσεων, ως εάν τον ελληνικό λαό δεν απασχολούν κι άλλα κρίσιμα και σοβαρά ζητήματα όπως τα προαναφερόμενα. Με το παρόν κείμενο επουδενί υποβαθμίζονται τα «γεγονότα της Νέας Σμύρνης», αντιθέτως μάλιστα! Και τούτο διότι η ελληνική κοινωνία θα υπερασπιστεί ως πρώτιστο καθήκον το έννομο αγαθό της δημοκρατίας και της κοινωνικής συνοχής. Τούτο επιβάλλεται καθόσον μόνο με ενότητα ο ελληνικός λαός μπορεί να αντιμετωπίσει τις κρισιμότατες συνθήκες που υφίστανται και που επέρχονται αναφορικώς με τη δημόσια υγεία, την οικονομία και τα εθνικά ζητήματα, τα οποία διέρχονται κρίσιμο στάδιο «οριακής επικινδυνότητας».
Ειδικότερα για τα εθνικά ζητήματα, τα οποία είτε αγνοούνται είτε ωραιοποιούνται από τα ΜΜΕ, θα πρέπει να επισημειωθούν τα εξής, με πρώτη αναφορά στις ελληνοτουρκικές σχέσεις.
ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΑ ΕΘΝΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ ΤΙΘΕΝΤΑΙ ΣΟΒΑΡΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ
Υποτίθεται ότι «τα μέρη» (Ελλάδα-Τουρκία) συναντώνται για να βρουν μία λύση «κοινώς αποδεκτή» και διακηρύσσεται ότι αυτή η λύση πρέπει να είναι συμβατή με το Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας (ΔΔΘ), που ωστόσο δεν αναγνωρίζει η Τουρκία! Συνεπώς, βασίμως εγείρεται το ερώτημα «τι» είδους συνομιλίες λαμβάνουν χώρα και «πού» μπορούν να καταλήξουν, όταν μάλιστα απειλείται η Ελλάδα πως, εάν διεκδικήσει τα δικαιώματά της, θα αντιμετωπίσει πόλεμο! Και τούτο διότι η Τουρκία έχει προειδοποιήσει ότι εάν η Ελλάδα εφαρμόσει το ΔΔΘ τότε αυτό αποτελεί αιτία πολέμου (casus belli).
Συνεπώς, το μέγα ερώτημα που εγείρεται είναι «πώς» μπορεί να υπάρχει λύση για τα ελληνικά δίκαια, με ειρηνικό τρόπο; Μήπως έχουμε υπ’ όψιν μας ότι η Τουρκία θα αναγνωρίσει το ΔΔΘ και θα αποσύρει το casus belli;
Όλα αυτά φαίνεται να μην απασχολούν τα ΜΜΕ (ελάχιστες οι εξαιρέσεις), ώστε να προβληματίζουν την κοινή γνώμη, κατά «πόσο» η Ελλάδα είναι διατεθειμένη είτε να κάνει υποχωρήσεις για μία εμφανιζόμενη ως «έντιμη λύση» είτε να στείλει τα παιδιά της στο μέτωπο! Επαναφέρω δε τον όρο της «οριακής επικινδυνότητας».
Η ΤΟΥΡΚΟΦΩΝΗ ΑΛΒΑΝΙΑ
Πέραν των ελληνοτουρκικών, με το παρόν κείμενο επιδιώκεται να αναδειχθούν «ορισμένα ζητήματα» για τα οποία πρέπει να πληροφορηθεί η κοινή γνώμη, καθώς τα ΜΜΕ τηρούν απόλυτη σιωπή!..
Διερωτάται κανείς εάν η κοινή γνώμη είναι πληροφορημένη για την οργανωμένη διείσδυση της Τουρκίας στην κοινωνική και οικονομική ζωή της Αλβανίας με πρωτεργάτη τον πρωθυπουργό της Αλβανίας Έντι Ράμα;
Γνωρίζει, άραγε, η κοινή γνώμη ότι η κορυφαία τράπεζα της Αλβανίας, η BKT (Banka Kombetare Tregtare – Εθνική Εμπορική Τράπεζα), είναι 100% τουρκική; Η κοινή γνώμη γνωρίζει ότι η Τουρκία έχει στον απόλυτο έλεγχό της δύο υδροηλεκτρικά εργοστάσια στην περιοχή των Αγίων Σαράντα, ενώ, ως προς τα πετρέλαια, ελέγχει το μοναδικό μεγάλο διυλιστήριο στο Μπαλς, καθώς και συνολικώς τον τομέα εισαγωγής και εμπορίας καυσίμων; Γνωρίζει, ακόμη, η κοινή γνώμη τη συνεργασία Τουρκίας-Αλβανίας στον στρατιωτικό τομέα και ότι η Τουρκία διαθέτει ναυτική βάση(!) στο Πασά Λιμάνι Αυλώνας; Περαιτέρω, γνωρίζει η κοινή γνώμη ότι η μοναδική εταιρία αερομεταφορών της Αλβανίας, η Air Albania, είναι κι αυτή τουρκική, παράρτημα της Turkish Airlines;
Τούτα όλα είναι ελάχιστο μέρος οργανωμένων διαδικασιών σε βάρος της Ελλάδος.
Παρεμπιπτόντως, εφόσον το παρόν κείμενο ασχολείται με την Αλβανία, απαιτείται να γίνει και μία σύντομη αναφορά στο λεγόμενο «ζήτημα των Τσάμηδων».
Η ΥΠΟΘΕΣΗ ΤΩΝ ΤΣΑΜΗΔΩΝ
Ο πρωθυπουργός της Αλβανίας Έντι Ράμα είναι θερμός θιασώτης του ζητήματος των «Τσάμηδων».
Ενταύθα θα μπορούσαν να λεχθούν πολλά, αλλά το περίγραμμα επιτρέπει μόνο τα εξής, για σύντομη ενημέρωση του αναγνώστη.
Αρχικώς πρέπει να διευκρινιστεί ότι το όνομα «Τσάμης» προσδιορίζει μια ομάδα Μουσουλμάνων, η οποία έζησε στη Θεσπρωτία από τον 17ο αιώνα μέχρι τα μέσα του 20ου αιώνα. Η λέξη δε «Τσάμης» είναι συνέπεια παραφθοράς του ονόματος Θύαμις, όπως ήταν γνωστός στην αρχαιότητα ο ποταμός Καλαμάς.
Οι Τσάμηδες είναι απόγονοι Ορθοδόξων Χριστιανών της Ηπείρου, οι οποίοι εξισλαμίσθηκαν βιαίως την περίοδο 1601 (και μετά) χωρίς να παραβλέπεται ότι αρκετοί από αυτούς προσχώρησαν εκουσίως στο Ισλάμ αποβλέποντας στο να αποκτήσουν αξιώματα! Έτσι, η αλλαγή του θρησκεύματος, μετέβαλε και τις συνειδήσεις. Τους εμπεδώθηκε δε το «ιδεολόγημα» ότι είναι Τουρκαλβανοί, παρά που έχουν δική τους πολιτιστική ταυτότητα, και η γλώσσα τους είναι η τόσκικη διάλεκτος.
Οι Τσάμηδες από την περίοδο της Τουρκοκρατίας, εναντιώθηκαν σε οτιδήποτε ελληνικό και χριστιανικό. Υπηρέτησαν τον Αλή Πασά, ενώ πάρα πολλοί απ’ αυτούς εντάχθηκαν στο στράτευμα του Ομέρ Βρυώνη στην πρώτη Πολιορκία του Μεσολογγίου, αγωνιζόμενοι κατά της εθνεγερτήριας Επανάστασης του 1821.
ΟΙ ΤΣΆΜΗΔΕΣ ΕΙΝΑΙ ΔΟΣΙΛΟΓΟΙ ΚΑΙ ΕΓΚΛΗΜΑΤΙΕΣ ΠΟΛΕΜΟΥ
Οι Τσάμηδες, ως κάτοικοι της Θεσπρωτίας, ενσωματώθηκαν στην ελληνική επικράτεια το 1913. Το 1923 δε, με βάση τη Συνθήκη Ειρήνης της Λωζάννης ως Αλβανόφωνοι Μουσουλμάνοι της Θεσπρωτίας κρίθηκαν «ανταλλάξιμοι». Επιβαλλόταν δε να εγκαταλείψουν την ελληνική επικράτεια. Όμως η τότε κυβέρνηση του Στρατηγού Θ.Πάγκαλου, ενώ θα έπρεπε να τους κατευθύνει προς την Αλβανία, δεν το έπραξε. Η παράλειψη βεβαίως αυτή ελέγχεται από την ιστορία ως «ιστορικό λάθος».
Έτσι, οι Τσάμηδες παρέμειναν στην περιοχή της Θεσπρωτίας και διαδραμάτισαν εγκληματικό ρόλο ως συνεργοί και δοσίλογοι τόσο των Ιταλών όσο και των Γερμανών. Κατά τη διάρκεια δε τη κατοχής (1931-1944), στο σύνολό τους οι Τσάμηδες υπηρέτησαν τις δυνάμεις του Άξονα με… «αλυτρωτικούς σκοπούς» και με «ιδεολόγημα» πλέον τη δημιουργία της «Μεγάλης Αλβανίας»!..
Συνεπώς, ορθώς, μετά την απελευθέρωση της Ελλάδας, θεσπίστηκε ειδική ποινική νομοθεσία για την τιμωρία όσων συνεργάσθηκαν με τους Γερμανούς, Ιταλούς και Βούλγαρους. Με την Συντακτική Πράξη (Σ.Π.) αρ. 6 της 2ας Ιανουαρίου 1945 και τον Αναγκαστικό Νόμο (Α.Ν.) 533/1945, ρυθμίστηκαν οι απαραίτητες λεπτομέρειες για την συγκρότηση των Ειδικών Δικαστηρίων, για τη δικονομία τους, για τα αδικήματα που προβλέπονταν και τιμωρούνταν και για τις ποινές που θα επιβάλλονταν. Τα Δικαστήρια αυτά ορθώς λειτούργησαν και απέδωσαν δικαιοσύνη με τις επιβαλλόμενες τιμωρίες των εγκληματιών πολέμου και των δοσίλογων της εποχής.
Η ΠΡΟΣΦΥΓΉ ΣΤΟ ΔΙΕΘΝΈΣ ΠΟΙΝΙΚΌ ΔΙΚΑΣΤΉΡΙΟ
Οι Τσάμηδες προσφάτως προκάλεσαν τη διεθνή έννομη τάξη καθόσον οργανώσεις τους προσέφυγαν, την Παρασκευή 12 Φεβρουαρίου 2016, στο Διεθνές Ποινικό Δικαστήριο (ΔΠΔ) της Χάγης (International Criminal Court-ΙCC) με αίτημα: α) να διερευνηθεί η διάπραξη εγκλημάτων κατά της Ανθρωπότητας, που έλαβαν χώρα από τις ελληνικές κυβερνήσεις την περίοδο 1913-1945, β) να αναγνωρισθεί ότι συντελέσθηκε Γενοκτονία κατά των Τσάμηδων, βάσει των διατάξεων της Σύμβασης της Γενοκτονίας του 1948, γ) να τους επιστραφεί όλη η ακίνητη περιουσία τους και δ) να αναγνωρισθεί το δικαίωμα του επαναπατρισμού για όποιους εκδιώχθηκαν ή εκτοπίστηκαν.
Η ενέργεια αυτή των Τσάμηδων είναι προσχηματική και αποσκοπεί στη δημιουργία και μόνο εντυπώσεων. Και τούτο γιατί το διεθνές αυτό Δικαστήριο δεν μπορεί να δικάσει οποιαδήποτε πράξη που έλαβε χώρα πριν την 1η Ιουλίου 2002!..
ΤΟΥΤΩΝ ΔΟΘΕΝΤΩΝ
Τα προαναφερόμενα επιτάσσουν ότι περιττεύει ο αυταρχισμός και το αστυνομικό κράτος στο εσωτερικό. Εάν δε ως Ελλάδα επιδιώκουμε να είμαστε θιασώτες «του νόμου και της τάξης», αυτή τη θεωρία και την πράξη να την απαιτήσουμε από τους πραγματικούς εχθρούς της Ελλάδας, χωρίς να διχάζουμε την ελληνική κοινωνία, που επιβάλλεται να είναι ενωμένη για να αντιμετωπίσει τους πραγματικούς εχθρούς!..
* Ο Πέτρος Μηλιαράκης δικηγορεί στα Ανώτατα Ακυρωτικά Δικαστήρια της Ελλάδας και στα Ευρωπαϊκά Δικαστήρια του Στρασβούργου και του Λουξεμβούργου (ECHR και GC – EU).