Της Ευφροσύνης Μαράκη – Μαυρομανωλάκη*
Η 3η Δεκεμβρίου είναι η Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία. Θεσπίστηκε και τηρείται παγκόσμια από τα Ηνωμένα Έθνη από το 1992. Εορτάζεται σε όλον τον Πλανήτη προωθώντας την κατανόηση σε θέματα αναπηρίας και την κινητοποίηση υπέρ των δικαιωμάτων αξιοπρέπειας και ευημερίας των ατόμων με αναπηρία. Επιδιώκει την αύξηση του βαθμού ένταξης των ατόμων με αναπηρία σε κάθε πτυχή της πολιτικής, κοινωνικής, οικονομικής και πολιτιστικής ζωής. Κάθε χρόνο εστιάζει σε διαφορετικό θέμα. Σύμφωνα με στοιχεία του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας (ΠΟΥ), περί το 15% του παγκόσμιου πληθυσμού (περί το 1 δισεκατομμύριο άνθρωποι) πάσχουν από κάποιας μορφής αναπηρίας. Πρόκειται για την μεγαλύτερη μειονότητα, σύμφωνα με τον ΠΟΥ.
Μαθητές με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες έχουν το δικαίωμα της ισότιμης πρόσβασης στην εκπαίδευση, της καταπολέμησης στερεοτύπων και προκαταλήψεων καθώς επίσης την αναγκαιότητα σεβασμού της μαθητικής ετερογένειας.
Οι Σχολικές Μονάδες Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης, έχουν αναλάβει να επιτελέσουν αυτό τον σημαντικό ρόλο. Στην ευρύτερη περιοχή του Δήμου Φαιστού της Περιφερειακής Ενότητας Ηρακλείου, το Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Μοιρών και το Ειδικό Νηπιαγωγείο υποστηρίζουν, εξυπηρετούν, διδάσκουν, αγκαλιάζουν, ενθαρρύνουν και υπερασπίζονται τα δικαίωμα τα της ισότιμης πρόσβασης στην εκπαίδευση των παιδιών με ιδιαίτερες ικανότητες. Το σχολείο συστεγάζεται με το Δημοτικό Σχολείο Γενικής Εκπαίδευσης της Πόμπιας.. Είναι στελεχωμένο με Εκπαιδευτικούς, με Ειδικό Εκπαιδευτικό Προσωπικό (Ψυχολόγο, Κοινωνική Λειτουργό, Λογοθεραπεύτριες, Σχολικές Νοσηλεύτριες, Φυσιοθεραπεύτρια) και Ειδικό Βοηθητικό Προσωπικό. Οι προσπάθειες του προσωπικού μετά από συλλογικό συντονισμό υπηρεσιών, έχουν θέσει ως σκοπό τη βελτίωση των ικανοτήτων και δεξιοτήτων των παιδιών που εκπαιδεύονται για την ανάπτυξη της προσωπικότητας τους. Στο πλαίσιο των στόχων του, είναι πρώτον να καταστήσει τους εκπαιδευόμενους κατά το δυνατόν ικανούς για αυτόνομη συμμετοχή στην οικογενειακή, επαγγελματική, κοινωνική και πολιτισμική ζωή και δεύτερον, να παρέχει στους γονείς και στην ευρύτερη οικογένεια, συμβουλευτική υποστήριξη, ενθάρρυνση, λειτουργική επικοινωνία. Οι στόχοι γίνονται επιτεύξιμοι, μέσα από την εφαρμογή ειδικών εκπαιδευτικών προγραμμάτων και προγραμμάτων αποκατάστασης, καθώς επίσης και με την προσαρμογή του εκπαιδευτικού και διδακτικού υλικού, εξατομικευμένα, στις ανάγκες του κάθε μαθητή.
Σημαντικό ζήτημα επίσης, αποτελεί η κατασκευή ενός νέου αυτόνομου κτηρίου με όλες εκείνες τις καινοτόμες και αναγκαίες υποδομές, ώστε να φιλοξενηθούν οι μαθητές σε περιβάλλον κατάλληλα διαμορφωμένο για τις ιδιαίτερες ανάγκες τους. Τα 2016 έγινε αίτημα για εύρεση χώρου και κατασκευή σχολικής μονάδας Ειδικής Αγωγής, με τις προδιαγραφές που ορίζει ο νόμος, που να βρίσκονται δίπλα ή πολύ κοντά σε μονάδες της τυπικής εκπαίδευσης (συνεκπαίδευση), ο οποίος θα φιλοξενούσε όλες τις σχολικές μονάδες Ειδικής Αγωγής του Δήμου κα θα αποτελούσε τη ριζική λύση του προβλήματος.
Ο σκοπός, οι στόχοι, η μεθοδολογία, οι ρόλοι του σχολείου, από τους Εκπαιδευτικούς , το Ειδικό Εκπαιδευτικό και Βοηθητικό Προσωπικό, διέπονται από τους βασικούς κανόνες Ηθικής και Δεοντολογίας και είναι εναρμονισμένοι με το εθνικό θεσμικό και νομικό πλαίσιο, όσο δε και με την ευρωπαϊκή πολιτική .για άτομα με αναπηρία.
* Η κ. Ευφροσύνη Μαράκη – Μαυρομανωλάκη είναι Διευθύντρια του Ειδικού Σχολείο Μοιρών