Με επιστολή του προς τον αρμόδιο υπουργό, το Τεχνικό Επιμελητήριο Ανατολικής Κρήτης, καταθέτει πρόταση για την κατασκευή έργων του ΒΟΑΚ στην Ανατολική Κρήτη:
“Αξιότιμε κ. Υπουργέ,
Από το Τμήμα Ανατολικής Κρήτης του Τεχνικού Επιμελητηρίου με την (α) σχετική επιστολή μας , είχαμε επισημάνει το σοβαρό έλλειμμα υποδομών κυρίως σε συγκοινωνιακά, αλλά και σε άλλα έργα που παρουσιάζει η Κρήτη.
Είναι σε όλους γνωστό, ότι το σημαντικότερο έργο, το οποίο έχει απόλυτη και άμεση ανάγκη η Κρήτη, είναι ο ΒΟΑΚ. Σύμφωνα με την απάντηση του Υφυπουργού κ. Κεφαλογιάννη σε πρόσφατη ερώτηση του Βουλευτή κ. Κεγκέρογλου, στη Βουλή των Ελλήνων , το τμήμα του ΒΟΑΚ από την Κίσσαμο έως την Χερσόνησο Ηρακλείου θα κατασκευασθεί με την μέθοδο της παραχώρησης και, το τμήμα από Χερσόνησο έως την Νεάπολη με την μέθοδο ΣΔΙΤ , ενώ για τα ανατολικότερα τμήματα δεν έγινε καμία αναφορά.
Σήμερα στον ΒΟΑΚ της Ανατολικής Κρήτης, από την Νεάπολη έως την Σητεία εκπονούνται μελέτες από τον ΟΑΚ συνολικού μήκους περί τα 46 km (νέες χαράξεις) και κόστος κατασκευής των αντίστοιχων έργων περί τα 480 εκατ. €. Από αυτά τα 46 km, τα 25 km (Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος & Καλό Χωριό – Παχειά Άμμος – Καβούσι) έχουν ήδη Α.Ε.Π.Ο., δηλ. περιβαλλοντικούς όρους και έχει εκπονηθεί το στάδιο του κατασκευαστικού σχεδιασμού, δηλ. της οριστικής μελέτης, ενώ για τα υπόλοιπα 21km (Καβούσι – Αυχήν Αγκαθιάς) έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία της περιβαλλοντικής διαβούλευσης και είναι στο στάδιο έκδοσης της Α.Ε.Π.Ο. από το ΥΠΕΝ.
Επίσης, ενημερωτικά σας αναφέρουμε ότι για τον ΝΟΑΚ στην Ανατολική Κρήτη που εντάσσεται στο Διευρωπαϊκό Δίκτυο εκπονούνται μελέτες συνολικού μήκους περί τα 60km και κόστος κατασκευής των έργων περί τα 230 εκατ. Ευρώ.
Από αυτές τις μελέτες τα 14km (Παχειά Άμμος – Ιεράπετρα) είναι πλήρως ώριμη μελέτη και τα 23,5km (Αγ.Δέκα – Προτόρια) έχει εκδοθεί ΑΕΠΟ και εκπονείται η οριστική μελέτη.
Στην (α) σχετική επιστολή μας σας είχαμε ζητήσει την ενδεχόμενη δυνατότητα χρηματοδότησης των παραπάνω μεγάλων έργων από τα χρηματοοικονομικά εργαλεία των SMPs και ANFAs, δηλαδή από την επιστροφή στην Ελλάδα των κερδών που κατέγραψαν η ΕΚΤ και οι Κεντρικές Τράπεζες των κρατών-μελών της ζώνης του ευρώ, διακρατώντας ομόλογα του ελληνικού δημοσίου που αγοράστηκαν σε πολύ χαμηλές τιμές και εξαιρέθηκαν από το PSI. Επίσης είχε αναφερθεί ενδεχόμενη χρηματοδότηση και από την διαχείριση – επέκταση άλλων συμβάσεων παραχώρησης που έχουν υψηλές αποδόσεις, όπως η «ΑΤΤΙΚΗ ΟΔΟΣ».
Από όσο μπορούμε να γνωρίζουμε όμως, οι παραπάνω δυνατότητες δεν φαίνονται ότι θα ευοδωθούν στην κατεύθυνση χρηματοδότησης για δημόσιες επενδύσεις και αντ’ αυτών με την πανδημία του κορωνοϊού , φαίνεται να προκύπτει η δυνατότητα χρηματοδότησης των έργων αυτών μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης της Ευρωπαϊκής ‘Ένωσης.
- Επειδή με τις ώριμες μελέτες που προαναφέρθηκαν, ολοκληρώνεται το τμήμα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος – Σητεία, που με την νέα του χάραξη είναι στο πλαίσιο του συνολικού σχεδιασμού του ΒΟΑΚ και δεν θεωρείται αποσπασματικό ή μικρό έργο.
2. Επειδή ο πρωθυπουργός έθεσε τον ΒΟΑΚ ως προσωπική του προτεραιότητα και ανακοίνωσε ότι θα εκτελεστεί στην ολότητά του, δηλαδή από την Κίσσαμο έως την Σητεία , που ανήκει στο Διευρωπαϊκό Δίκτυο. το ΤΕΕ – ΤΑΚ ζητά :
– Ικανοποιητική χρηματοδότηση για την προώθηση και την πλήρη ολοκλήρωση των υπολειπομένων σταδίων των εκπονούμενων μελετών στην Ανατολική Κρήτη σε χρονικό πλαίσιο το πολύ 10 μηνών,
δεδομένου ότι ο ΒΟΑΚ αποτελεί πρώτη προτεραιότητα.
– Πλήρη χρηματοδότηση των αναφερομένων έργων του ΒΟΑΚ στην Ανατολική Κρήτη από το Ταμείο Ανάκαμψης της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Αξιότιμε κ. Υπουργέ,
Θα παρακαλούσαμε να λάβετε υπόψη σας τις παραπάνω προτάσεις μας για την Ανατολική Κρήτη και θα εκτιμούσαμε την ενημέρωση μας στο συντομότερο δυνατό χρόνο.”