Tου Πέτρου Μηλιαράκη (*)
Από την αρχή της παρούσας βουλευτικής περιόδου, προέκυψε το ζήτημα των αιφνιδιαστικών εκλογών, ώστε ο κ. Κυριάκος Μητσοτάκης, σε περίοδο πολιτικής ισχύος και με την στήριξη μεγάλης μερίδας των ΜΜΕ, να εδραιώσει την «κυριαρχία του» στην πολιτική ζωή, θέτοντας ακόμα και στο… «περιθώριο» τους πολιτικούς του αντιπάλους.
Αυτή η «λογική» επικράτησε σε πολιτικές εκτιμήσεις, διόλου αβάσιμες, πολλώ δε μάλλον όταν σαφώς προέκυπτε, ότι οι «προβληματισμοί» αυτοί αφορούσαν ευθέως «στο Μαξίμου», ακόμη και κατά το χρονικό διάστημα του πρώτου έτους, που έκ του Συντάγματος θα ήταν αδύνατη η πρόωρη προσφυγή στις κάλπες.
Αξιοσημείωτο είναι δε ότι οι συζητήσεις αυτές κυριαρχούσαν στα ΜΜΕ και κατά τη διάρκεια του λεγόμενου, (καθιερωμένου πλέον και στα καθ´ημάς) lockdown.
Το φερόμενο δε ως «επιχείρημα νομιμοποίησης» των πρόωρων εκλογών ήταν ότι: η πανδημία του covid-19 δημιούργησε τις οικονομικές εκείνες συνθήκες υπό τις οποίες θα έπρεπε να αντιμετωπιστεί μία νέα κοινωνική και οικονομική κατάσταση για την οποία δεν υπήρχε εντολή νομιμοποίησης απο το εκλογικό σώμα.
Μια τέτοια βέβαια διαδικασία ήταν προδήλως έξωνομική ως προς την συνταγματική τάξη. Και τούτο διότι δεν μπορεί μία πανδημία να θεωρείται ότι δεν εμπίπτει στο πλαίσιο της διακυβέρνησης απο μια νόμιμη κυβέρνηση νοπής μάλιστα εντολής. Αλίμονο, εάν για τη διαχείριση μιάς πανδημίας εκλαμβάνεται ότι η εκάστοτε νόμιμη κυβέρνηση δεν διαθέτει νομιμοποίηση για την αντιμετώπισή της.
Ωστόσο, κρίσιμο είναι να εκτιμηθεί ότι έλαβε χώρα επιτηδευμένη επικοινωνιακή διαχείριση που αφορούσε «την επιτυχή αντιμετώπιση της πανδημίας», με τέτοιο όμως τρόπο, ακριβώς για να πιστωθεί προσωπικώς στον κ. Κυριάκο Μητσοτάκη!
Η ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗΝ «ΚΑΝΟΝΙΚΟΤΗΤΑ»
Ωστόσο, μετά το γενικό-καθολικό lockdown, ανακοινώθηκαν τα λεγόμενα «μέτρα χαλάρωσης», και «επανόδου στην κανονικότητα», σε χώρα «ασφαλούς προορισμού» για κάθε ξένο επισκέπτη.
Όπως δε τα μέτρα αυτά είχαν επικοινωνηθεί ακριβώς για να δοξάσουν την κυβέρνηση και ιδιαιτέρως τον κύριο πρωθυπουργό, δημιούργησαν σε μεγάλη κλίμακα της κοινωνίας και ιδιαιτέρως στους νέους, την πεποίθηση ότι «εξαφανίστηκε» ο covid-19!..
Έτσι έλαβε χώρα μια ιδιότυπη χαλάρωση ευρύτερα στην κοινωνία, και προέκυψε το κατά πολλούς αναμενόμενο «νέο κύμα της πανδημίας»!..
ΤΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΟΥ «ΝΕΟΥ ΚΥΜΑΤΟΣ ΠΑΝΔΗΜΙΑΣ»
Στους προαναφερόμενους σχεδιασμούς και πολιτικές παρενέβη το «νέο κύμα του covid-19».
Το «νέο κύμα της πανδημίας» πρόδηλο είναι ότι αιφνιδίασε την κυβέρνηση , και ειδικότερα το στενό επιτελείο του κυρίου πρωθυπουργού, στη βάση ότι η υπερβολική αξιοποίηση της πρώτης φάσης της πανδημίας στο πρόσωπο του κ. Κυριάκου Μητσοτάκη, είναι πολύ επικίνδυνη, εάν «ένα δεύτερο κύμα» δημιουργήσει μείζονα ζητήματα κοινωνικά και οικονομικά!
Τούτων δοθέντων εξηγείται η πρόσφατη αγωνιώδης προσπάθεια, ώστε το «νέο κύμα της πανδημίας» να μη φέρει την κυβέρνηση και προσωπικά τον κύριο πρωθυπουργό σε ιδιαιτέρως δύσκολη θέση, και μάλιστα σε επίπεδο τέτοιο που να ακυρώνεται ο όποιος σχεδιασμός αιφνιδιασμού προσφυγής σε πρόωρες εκλογές, με ανεβασμένο το προσωπικό κύρος του κ. Κυριάκου Μητσοτάκη.
ΟΙ ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ ΤΟΥ «ΝΕΟΥ ΚΥΜΑΤΟΣ ΠΑΝΔΗΜΙΑΣ»
Οι συνέπειες του «νέου κύματος της πανδημίας» ακυρώνουν άνευ άλλου τινός την οποιαδήποτε σκέψη για διεξαγωγή εκλογών τουλάχιστο για τους προσέχεις έξι μήνες. Υπό τις παρούσες δηλαδή συνθήκες η διεξαγωγή γενικών βουλευτικών εκλογών, με οποιοδήποτε πρόσχημα, δεν είναι μόνο αδύνατη, αλλά και αδιανόητη.
Περιττό είναι δε για κάθε λογικό άνθρωπο η αναφορά των λόγων που αποκλείουν το υπό τις παρούσες συνθήκες ενδεχόμενο διενέργειας – διεξαγωγής γενικών βουλευτικών εκλογών! Άλλωστε υπό προδήλως ηπιότερες συνθήκες προγραμματισμένες εκλογές στη Νέα Ζηλανδία παρατάθηκαν…
ΤΟ ΝΕΟ ΑΦΗΓΗΜΑ
Ωστόσο, το αργότερο από τις αρχές του νέου έτους , οι εν γένει συνθήκες που θα έχουν διαμορφωθεί , θα επιδεινώσουν ιδιαιτέρως την καταπονημένη κοινωνία από τα περιοριστικά μέτρα και την οικονομική κρίση, οπότε είναι βέβαιο ότι η κοινωνία θα αντιδράσει με πολύ αρνητικό τρόπο στις όλες συνθήκες διακυβέρνησης.
Ως εκ τούτου θα είναι αδιανόητη η διαχείριση της κατάστασης, χωρίς να πλήττεται ευθέως το πρόσωπο του ίδιου του κυρίου πρωθυπουργού.
Υπό αυτές τις καταστάσεις το «αφήγημα» για προσφυγή σε εκλογές για τη νομιμοποίηση νέων πολιτικών που θα επικοινωνούνται ως «εκλογές εξόδου απο την κρίση» (!), θα χαρακτηριστούν από τα παρακάτω:
1). Απο τη δυναμική και ίσως την κάθ υπερβολή επικοινωνιακή αξιοποίηση του εμβολίου, όπως θα υπάρχει και στο βαθμό που θα μπορεί ακινδύνως να χορηγείται.
2). Απο την ταύτιση των πανηγυρισμών της Παλιγγενεσίας του 1821 στο προσεχές έτος 2021, με το «επιχείρημα» εισόδου σε νέα ιστορική περίοδο, με την προσδοκία αυτή η νέα εποχή να έχει επικεφαλής τον κ. Κυριάκο Μητσοτάκη
3). Απο το παραπλανητικό επιχείρημα της υπέρ της κοινωνίας αξιοποίησης των ενωσιακών κονδυλίων και
4). Απο τη διεξαγωγή των εκλογών χωρίς λίστα, καθόσον οι δεσμευμένοι συνδυασμοί για τη δεξιά και ειδικότερα για τη Ν.Δ., αφορούν ένα «εκλογικό lockdown». Ας μη λησμονούμε δε ότι η Ν.Δ. όχι μόνο ουδέποτε κέρδισε εκλογές με λίστα, αλλά γνώρισε μάλιστα και ταπεινωτικές ήττες!
Υπ´όψιν δε ότι στις εκλογές του 2012 η Ν.Δ. έλαβε το ταπεινωτικό ποσοστό του 18,85%, και στις εκλογές του Σεπτεμβρίου 2015, έλαβε το απογοητευτικό ποσοστό του 28,09%, ενώ στις εκλογές του 1985, που διεξήχθησαν πρώτη φορά με «λίστα», ο Ανδρέας Παπανδρέου επανήλθε στη Βουλή με 175 βουλευτές και ο Κωνσταντίνος Μητσοτάκης με 115 βουλευτές!
Τέλος, οι παραπάνω καταγραφές που αφορούν εκτιμήσεις, δε μένει παρά να κριθούν από τις εξελίξεις!..
* Ο Πέτρος Μηλιαράκης δικηγορεί στα Ανώτατα Ακυρωτικά Δικαστήρια της Ελλάδας και στα Ευρωπαϊκά Δικαστήρια του Στρασβούργου και του Λουξεμβούργου (ECHR και GC – EU).