Καθηγητής κατάφερε να πάρει σύνταξη ολοκληρώνοντας τον εργασιακό του βίο από τη θέση του αναπληρωτή.
Η περίπτωση του εκπαιδευτικού αποτελεί ακριβές παράδειγμα της στρεβλής λειτουργίας της δημόσιας εκπαίδευσης.
Χιλιάδες καθηγητές κάθε χρόνο προσλαμβάνονται σε θέσεις αναπληρωτών ακόμη και σε μεγάλη ηλικία, για να καλύψουν τα –εγνωσμένα σε γενικές γραμμές ήδη από την προηγούμενη σχολική χρονιά– κενά σε γυμνάσια και λύκεια.
Ουσιαστικά καλύπτουν πάγιες και διαρκείς ανάγκες.
Μάλιστα, λόγω των μηδενικών διορισμών τα τελευταία χρόνια, το ποσοστό των αναπληρωτών (σε σχέση με τους μόνιμους καθηγητές) στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση το 2011 ήταν 8% και σήμερα κυμαίνεται περί το 13%.
Ειδικότερα, όπως ανέφερε στην «Κ» ο πρόεδρος της ΟΛΜΕ Νικηφόρος Κωνσταντίνου, υπάρχουν καθηγητές που έπειτα από πολύχρονη θητεία στον ιδιωτικό τομέα (π.χ. φροντιστήρια) προσλήφθηκαν για πρώτη φορά σε ηλικία πέριξ των 50 ετών σε θέση αναπληρωτή στη δημόσια εκπαίδευση.
Κατόπιν, μετά κάποια χρόνια σε θέση αναπληρωτή και υπολογίζοντας τα ασφαλιστικά ένσημα από όλο τον εργασιακό τους βίο, οι καθηγητές θα μπορούν να πάρουν σύνταξη.
Σύμφωνα με τον κ. Κωνσταντίνου, πέρυσι καταγράφηκε και η πρώτη συνταξιοδότηση αναπληρωτή, στην περιοχή της Κέρκυρας.
Όπως ανέφερε ο πρόεδρος της ΟΛΜΕ σε συνέδριο στα Γιαννιτσά, οργανωμένο από τον τοπικό Σύλλογο Διδασκάλων και την ΕΛΜΕ Β΄Πέλλας, από το 2010 έως σήμερα αποχώρησαν με σύνταξη περίπου 21.000 καθηγητές και οι θέσεις καλύφθηκαν με αναπληρωτές.
«Τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι συνάδελφοι αναπληρωτές, περιπλανώμενοι στις εσχατιές της χώρας, είναι αυξημένες δαπάνες για τους ίδιους και τις οικογένειές τους και έλλειψη κατοικιών προς ενοικίαση λόγω τουρισμού.
Την ίδια στιγμή, πολλοί διατηρούν και ένα σπίτι εκτός από αυτό της μόνιμης κατοικίας τους.
Αυτό συμβαίνει γιατί έχουν προσληφθεί και συνεχίζουν να εργάζονται όντας σε μεγάλη ηλικία».
Επίσης, σύμφωνα με τον πρόεδρο της ΟΛΜΕ, χιλιάδες εκπαιδευτικοί έχουν «εγκλωβιστεί» σε θέσεις μακριά από την οικογενειακή εστία λόγω των μηδενικών μεταθέσεων, καθώς δεν έχουν γίνει διορισμοί μονίμων από το 2010.
Συγκεκριμένα, από το σύνολο των αιτούντων, το 2018 πήρε μετάθεση το 7%, το 2017 το 3%, το 2016 το 5%, το 2015 το 21%, το 2014 το 9%, το 2013 το 5% και το 2012 το 16%.
Οι καθηγητές είναι ο μοναδικός κλάδος του Δημοσίου που έχει δύο-τρεις και περισσότερες έδρες εργασίας, μεταξύ των οποίων μετακινούνται ακόμα και μέσα στην ίδια μέρα προκειμένου να συμπληρώσουν το εβδομαδιαίο ωράριό τους.
Το 40% μετακινείται σε περισσότερα από δύο σχολεία. Παράλληλα, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΙΝΕ ΓΣΕΕ, η μείωση μισθών των εκπαιδευτικών κατά την περίοδο 2010-2016 ήταν 30%, όταν ο αντίστοιχος μέσος όρος στους δημοσίους υπαλλήλους ήταν 18%.
Την ίδια στιγμή, σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Παιδείας, στο πλαίσιο της ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης ανά τον κόσμο λειτουργούν 88 σχολεία με 32.630 μαθητές και 800 εκπαιδευτικούς.
Οι περισσότεροι μαθητές βρίσκονται στη Γερμανία (Βερολίνο, Μόναχο, Στουτγκάρδη, Ντίσελντορφ), τη Νέα Υόρκη και τη Μελβούρνη.
Πηγή: kathimerini.gr – Απόστολος Λακάσας